Skip to main content

Telialta tuli juuri tekstiviesti “Vinkki kesän kynnyksellä: parhaiten suojaat sähkölaitteesi ukkosella irrottamalla johdot rasioista ennen myrskyn alkua. Hyvää kesää!”. Aiemmin on tullut myös hyvää uuttavuotta toivottava tekstiviesti. Miksi saan tällaisia tekstiviestejä, vaikka omissa markkinointiasetuksissani tekstiviestit ovat poissa päältä? Telian asiakaspalvelun chatissä asiasta kyseltyäni he ottivat pois päältä asetuksen “Minuun saa ottaa yhteyttä silloin tällöin soittamalla” (ja sen lisäksi hidastivat palvelua yrittämällä myydä valokuitua ja tietoturvaa, vaikka ne eivät liittyneet mitenkään ongelmaani). Miksi tuo asetus piti ottaa pois päältä, vaikka kyseessä olivat nimenomaan tekstiviestit, eikä soitot? En halua operaattoriltani yhteydenottoja kuin liittymääni koskevissa asioissa.

Joo jotakin on tapahtunut tuon Telia-tilin käyttöönoton jälkeen. Minullakin on kaikki markkinointiviestit kielletty Minun Telian asetuksissa , mutta noita em. viestejä silti pukkaa tekstareina ja sähköpostiviesteinä.

Ennen Telia-tiliä ei niitä tullut ensimmäistäkään.


joku vika on selvästi telialla nyt.

itse olen sallinut markkinointi sonnan ja niitä tulee UUTEEN numeroon jonka olen ilmoittanut telialle. mutta jotain ilmoituksia tulee vanhaan numeroon, jota ei pitäisi tulla ollenkaan sinne. kuulostaa päällekkäisiltä järjestelmiltä.

kun vaihdoin puhelin numeroa ja katselin elisan oma elisaa, siellä taisi olla kolme paikkaa jossa numero piti päivittää.

 


Telialta tuli juuri tekstiviesti “Vinkki kesän kynnyksellä: parhaiten suojaat sähkölaitteesi ukkosella irrottamalla johdot rasioista ennen myrskyn alkua. Hyvää kesää!”. Aiemmin on tullut myös hyvää uuttavuotta toivottava tekstiviesti. Miksi saan tällaisia tekstiviestejä, vaikka omissa markkinointiasetuksissani tekstiviestit ovat poissa päältä? Telian asiakaspalvelun chatissä asiasta kyseltyäni he ottivat pois päältä asetuksen “Minuun saa ottaa yhteyttä silloin tällöin soittamalla” (ja sen lisäksi hidastivat palvelua yrittämällä myydä valokuitua ja tietoturvaa, vaikka ne eivät liittyneet mitenkään ongelmaani). Miksi tuo asetus piti ottaa pois päältä, vaikka kyseessä olivat nimenomaan tekstiviestit, eikä soitot? En halua operaattoriltani yhteydenottoja kuin liittymääni koskevissa asioissa.



Hei @Riku ja tervetuloa Yhteisöön! Mukavaa että löysit tiesi tänne. Toivottavasti viihdyt kannssamme pidempäänkin.

Mitä tulee tuohon ukkosviestiin niin se sisälsi asiakkaillemme tärkeän informaation, eli kyseessä ei ole markkinointiviesti. Siispä tämän kaltaisessa viestinnässä ei tarvitse huomioida markkinointilupia. Meillä on lisäksi viranomaisvelvoite viestiä ukkosiin varautumisesta ja niitä onkin nyt meneillään todella paljon ympäri maata.  

“Minuun saa ottaa yhteyttä silloin tällöin soittamalla” -täpän poistaminen ei tosiaan liity näihin viesteihin kuten itse tuossa ajattelitkin. Asiakaspalvelussa ei varmaankaan ollut tämä tiedossa. Kiitos että nostit asian esille niin tiedämme laittaa palautetta eteenpäin.


Telialta tuli juuri tekstiviesti “Vinkki kesän kynnyksellä: parhaiten suojaat sähkölaitteesi ukkosella irrottamalla johdot rasioista ennen myrskyn alkua. Hyvää kesää!”. Aiemmin on tullut myös hyvää uuttavuotta toivottava tekstiviesti. Miksi saan tällaisia tekstiviestejä, vaikka omissa markkinointiasetuksissani tekstiviestit ovat poissa päältä? Telian asiakaspalvelun chatissä asiasta kyseltyäni he ottivat pois päältä asetuksen “Minuun saa ottaa yhteyttä silloin tällöin soittamalla” (ja sen lisäksi hidastivat palvelua yrittämällä myydä valokuitua ja tietoturvaa, vaikka ne eivät liittyneet mitenkään ongelmaani). Miksi tuo asetus piti ottaa pois päältä, vaikka kyseessä olivat nimenomaan tekstiviestit, eikä soitot? En halua operaattoriltani yhteydenottoja kuin liittymääni koskevissa asioissa.



Hei @Riku ja tervetuloa Yhteisöön! Mukavaa että löysit tiesi tänne. Toivottavasti viihdyt kannssamme pidempäänkin.

Mitä tulee tuohon ukkosviestiin niin se sisälsi asiakkaillemme tärkeän informaation, eli kyseessä ei ole markkinointiviesti. Siispä tämän kaltaisessa viestinnässä ei tarvitse huomioida markkinointilupia. Meillä on lisäksi viranomaisvelvoite viestiä ukkosiin varautumisesta ja niitä onkin nyt meneillään todella paljon ympäri maata.  

“Minuun saa ottaa yhteyttä silloin tällöin soittamalla” -täpän poistaminen ei tosiaan liity näihin viesteihin kuten itse tuossa ajattelitkin. Asiakaspalvelussa ei varmaankaan ollut tämä tiedossa. Kiitos että nostit asian esille niin tiedämme laittaa palautetta eteenpäin.

Hei,

Onko todella niin, että Suomen viranomainen on määrännyt Teliaa lähettämään tekstiviestin asiakkaille ukonilmasta? Onko määrätty nimenomaan tekstiviesti, eikä esimerkiksi vähemmän häiritsevä sähköposti? Ja miten joulun ja uudenvuoden toivotusviesti on perusteltavissa? Se ainakaan ei voi olla viranomaisen velvoittama, eikä ole myöskään millään tasolla tärkeä, ainoastaan turhaa häirintää.


Joo jotakin on tapahtunut tuon Telia-tilin käyttöönoton jälkeen. Minullakin on kaikki markkinointiviestit kielletty Minun Telian asetuksissa , mutta noita em. viestejä silti pukkaa tekstareina ja sähköpostiviesteinä.

Ennen Telia-tiliä ei niitä tullut ensimmäistäkään.

Telia Tilissä ei ole vielä sellaista ominaisuutta, että sen kautta voisi myöntää luvan markkinointiin (sms/email). Tämä siis meillä yhteisökäyttäjillä. Se mahdollisuus tulee vasta myöhemmin, kun Telia Tili tulee käyttöön myös kuluttaja-asiakkaille. Tässä on kyse jostain muusta.


Hei,

Onko todella niin, että Suomen viranomainen on määrännyt Teliaa lähettämään tekstiviestin asiakkaille ukonilmasta? Onko määrätty nimenomaan tekstiviesti, eikä esimerkiksi vähemmän häiritsevä sähköposti? Ja miten joulun ja uudenvuoden toivotusviesti on perusteltavissa? Se ainakaan ei voi olla viranomaisen velvoittama, eikä ole myöskään millään tasolla tärkeä, ainoastaan turhaa häirintää.

Kyllä vain. Ukonilma on yksi vaarallisimmista sääilmiöistä, joten nämä ilmoitukset toimivat muistutuksena, miten tulee toimia esim sähkölaitteiden kanssa.

Tuosta ilmoitustavasta minulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta laitoimme tästä kysymystä eteenpäin kuten tuosta uudenvuoden toivotuksesta. Palaamme heti, kun saamme vastauksen. 


Joo jotakin on tapahtunut tuon Telia-tilin käyttöönoton jälkeen. Minullakin on kaikki markkinointiviestit kielletty Minun Telian asetuksissa , mutta noita em. viestejä silti pukkaa tekstareina ja sähköpostiviesteinä.

Ennen Telia-tiliä ei niitä tullut ensimmäistäkään.

Telia Tilissä ei ole vielä sellaista ominaisuutta, että sen kautta voisi myöntää luvan markkinointiin (sms/email). Tämä siis meillä yhteisökäyttäjillä. Se mahdollisuus tulee vasta myöhemmin, kun Telia Tili tulee käyttöön myös kuluttaja-asiakkaille. Tässä on kyse jostain muusta.

Joo tiedän kyllä , että Telia-tilillä ei voi viestintäasetuksia asettaa. Tarkoitin vain , että tuo “roskaposti” vain ajoittuu tilin käyttöönottoon , jos siitä on jotakin apua häiriön selvittämiseen.

Itse olen kieltänyt kaiken viestinnän Minun Teliassa enkä kaipaa mitään muistutuksia ukkosista enkä muistakaan vastaavista. Meillä kaikki elektroniikka on suojattu UPS:seilla.


Hei,

Onko todella niin, että Suomen viranomainen on määrännyt Teliaa lähettämään tekstiviestin asiakkaille ukonilmasta? Onko määrätty nimenomaan tekstiviesti, eikä esimerkiksi vähemmän häiritsevä sähköposti? Ja miten joulun ja uudenvuoden toivotusviesti on perusteltavissa? Se ainakaan ei voi olla viranomaisen velvoittama, eikä ole myöskään millään tasolla tärkeä, ainoastaan turhaa häirintää.

Kyllä vain. Ukonilma on yksi vaarallisimmista sääilmiöistä, joten nämä ilmoitukset toimivat muistutuksena, miten tulee toimia esim sähkölaitteiden kanssa.

Tuosta ilmoitustavasta minulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta laitoimme tästä kysymystä eteenpäin kuten tuosta uudenvuoden toivotuksesta. Palaamme heti, kun saamme vastauksen. 

Tässä tapauksessa viestissä olisi myöskin voinut mainita, että se on viranomaisen määräämä tiedote. Nyt se oli esitetty Telian omana vinkkinä.


Jos asuu kaupungissa niin sähköjohdot ovat olleet kaivettuina maan alle jo vuosikaudet eikä ukkonen aiheuta yhtään minkään sortin vaaraa. Siitähän sähkön siirtohinnat lähtivät raketoimaan kun riistofirmojen mielestä asiakkaiden pitää maksaa heti firman investoinnit vuosikymmenten ajalle pois kun maallakin kaivetaan johdot maahan ja kaadetaan tolpat pois. 


Jos ei erota palvelua mainostavan mainoksen ja yleisluontoisen asiakkuuteen liittyvän tiedoitteen eroa, niin on ihme. Ukkonen hajottaa paljon laitteita vuosittain. XDSL ja soittosarjamodeemit olivat paljon herkempiä kuin mitä nykylaitteet, mutta voi se mobiililaajakaistan modeemikin hajota, jos ukkonen lähettyville täräyttää. Suojaukset voivat auttaa tai sitten ei, mikään ei ole 100% varma ukkosta vastaan.

Lahden keskustassa Felmmaniassa meni muutama vuosi sitten läjäpäin videotykkejä yms. medialaitteita, kun ukkonen täräytti lähelle. Ja tuo on aivan keskustassa. Tiedä sit mitä reittiä salama löysi laitteisiin, mutta risaksi meni. Maalla on sitä tottunut laitteet ottamaan ukkosella seinästä.


Jos asuu kaupungissa niin sähköjohdot ovat olleet kaivettuina maan alle jo vuosikaudet eikä ukkonen aiheuta yhtään minkään sortin vaaraa. Siitähän sähkön siirtohinnat lähtivät raketoimaan kun riistofirmojen mielestä asiakkaiden pitää maksaa heti firman investoinnit vuosikymmenten ajalle pois kun maallakin kaivetaan johdot maahan ja kaadetaan tolpat pois. 

Täällä maallakin maksetaan suuria sähkön siirtohintoja vaikka ei ole pystytty kaivamaan niitä sähköjohtoja maahan kaikkialla. Meilläkin vielä ilmalinjaa tulee pitkästi joen ja saaren yli tolppien nokassa.

Toissa kesän lopulla ukkonen särki induktiolieden, useita kattovalojen ledihehkuja ja eteisen tunnistevalaisimen. Onneksi jääkaappi ja pakastin kestivät ukkosmyrskyn ja mielettömän pamauksen kun salama iski likelle. Olin ehtinyt ottaa modeemit, telkkarit, tietsikat ym. herkemmät laitteet irti pistorasioista. Jatkossa kun näyttää tulevan rajumpi ukonilma niin laitan induktiolieden/uunin ja saunan sulakkeet pois päältä ettei joudu taas hankkimaan uusia laitteita rikkoutuneiden tilalle.


Lahden keskustassa Felmmaniassa meni muutama vuosi sitten läjäpäin videotykkejä yms. medialaitteita, kun ukkonen täräytti lähelle. Ja tuo on aivan keskustassa. Tiedä sit mitä reittiä salama löysi laitteisiin, mutta risaksi meni. Maalla on sitä tottunut laitteet ottamaan ukkosella seinästä.

Juuri jyrähteli ihan vieressä tunnin pari eikä edes valot vilkkuneet, kuten ei ikinä ennenkään 20 vuoden aikana kun olen tässä asunut. Sähköt ovat katkenneetkin vain kerran 5 vuodessa kun joku isompi muuntaja poksahtaa ja puoli kaupunkia on hetken aikaa pimeänä. Tässä asuessa en ole ikinä irrotellut mitään laitteita eikä mikään ole ikinä mennyt rikki. Maalla tämä toki on aivan oikea ongelma. Tätini sai aikoinaan kattolampun päähänsä salaman iskusta, niitä taitaa harvempi irroitella edes.


Minä olen sitä mieltä, että “vara ei venettä kaada” ja tällainen tiedottaminen ukkosista on hyvä asia.

Totta, ukkosen kyllä kuulee ja siis huomaa ilman tekstariakin, mutta arjen kiireen keskellä sitä ei välttämättä aina muista ja hoksaa kaikkea. Toisaalta siinä vaiheessa, kun ukkonen on siinä päällä niin töpselien irroittaminen voi olla siinä vaiheessa jo myöhäistä. Ukkonen voi rikkoa laitteita, vaikka se ei siinä päällä olisikaan.

 


Minä olen sitä mieltä, että “vara ei venettä kaada” ja tällainen tiedottaminen ukkosista on hyvä asia.

Totta, ukkosen kyllä kuulee ja siis huomaa ilman tekstariakin, mutta arjen kiireen keskellä sitä ei välttämättä aina muista ja hoksaa kaikkea. Toisaalta siinä vaiheessa, kun ukkonen on siinä päällä niin töpselien irroittaminen voi olla siinä vaiheessa jo myöhäistä. Ukkonen voi rikkoa laitteita, vaikka se ei siinä päällä olisikaan.

 

Onhan se toki noinkin , mutta ei sitä aina olla kotona töpseleitä repimässä , kun ukkonen iskee.

Meillä on mm. kotipalvelimia , joita ei oikeastaan voi eikä kannata sammutella. Sen vuoksi olen jo parikymmentä vuotta luottanut UPS:eihin ja ne suojaavat kohtuudella jännitepiikeiltä sekä antavat parin tunnin käyttöajan myös sähkökatkoksen aikana. Ukkosia on ollut varmaan sata kertaa lähellä ja vähän kauempana. Mitään ei ole koskaan särkynyt ukkosten takia.

No kerta se on ensimmäinenkin , mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi. 😁


Onhan se toki noinkin , mutta ei sitä aina olla kotona töpseleitä repimässä , kun ukkonen iskee.

No kun just noin 😀

Silti on hyvä, että tulee se tekstaritiedote, jotta ehkä sitten ensi kerralla muistaa irroittaa johdot jo etukäteen. Siis jos mahdollista 😊


Onhan se toki noinkin , mutta ei sitä aina olla kotona töpseleitä repimässä , kun ukkonen iskee.

No kun just noin 😀

Silti on hyvä, että tulee se tekstaritiedote, jotta ehkä sitten ensi kerralla muistaa irroittaa johdot jo etukäteen. Siis jos mahdollista 😊

Niinpä.

Pistokeliitäntäisiä laitteita voi irrotella helposti , mutta kiinteästi liitettyjen osalta on vaikeampaa. Esim. nykyaikaiset induktioliedet ovat aika arkoja ylijännitteille elektroniikan vuoksi. Kylmälaitteita ei voi pitkäksi aikaa irrottaa verkosta sisällön pilaantumisen vuoksi.

Viihde- ja tietotekniikan useimmiten voi ottaa pois verkosta , mutta toisaalta UPS hoitaa suojauksen.


Ja miten joulun ja uudenvuoden toivotusviesti on perusteltavissa? Se ainakaan ei voi olla viranomaisen velvoittama, eikä ole myöskään millään tasolla tärkeä, ainoastaan turhaa häirintää.


Liittyen vielä tähän joulun ja uudenvuoden toivotuksiin niin kyse on puhtaasti asiakashoidollisesta viestistä, eli tuolla viestillä olemme halunneet kiittää asiakkaitamme ja toivottaa perinteiset joulutervehdykset. Siihen ei liity lainkaan markkinointia, mukana ei ole kaupallisia elementtejä eikä linkkejä muille sivustoille. Ainahan se on harmillista kuulla jos asiakkaat kokee sen häirintänä. Markkinointia se ei kuitenkaan ole. 


Ja miten joulun ja uudenvuoden toivotusviesti on perusteltavissa? Se ainakaan ei voi olla viranomaisen velvoittama, eikä ole myöskään millään tasolla tärkeä, ainoastaan turhaa häirintää.


Liittyen vielä tähän joulun ja uudenvuoden toivotuksiin niin kyse on puhtaasti asiakashoidollisesta viestistä, eli tuolla viestillä olemme halunneet kiittää asiakkaitamme ja toivottaa perinteiset joulutervehdykset. Siihen ei liity lainkaan markkinointia, mukana ei ole kaupallisia elementtejä eikä linkkejä muille sivustoille. Ainahan se on harmillista kuulla jos asiakkaat kokee sen häirintänä. Markkinointia se ei kuitenkaan ole. 

Jollekulle operaattorilta tuleva viesti saattaa olla ainoa edes jonkinlainen hyvän joulun, syntymäpäivän, uudenvuoden jne. toivotus. Jollekulle sillä voi olla isokin merkitys. 


Kyllä tälläiset viestit ovat tarpeellisia, tulee tunne että operaattori välittää asiakkaistaan 💜


Olen samaa mieltä kuin @kiisseli67 varmasti monet pitävät pienestä muistamisesta. Ja olisi tosi kivaa saada syntymäpäivä onnittelu sillä se olisi todella henkilökohtainen. 😃


Olen samaa mieltä kuin @kiisseli67 varmasti monet pitävät pienestä muistamisesta. Ja olisi tosi kivaa saada syntymäpäivä onnittelu sillä se olisi todella henkilökohtainen. 😃

Kyllä sellainen on Telialta sähköpostitse tullut. Samassa on ollut etukoodi Telia Kauppaan, ei suurensuuri, mutta kuitenkin jotain.


Olen samaa mieltä kuin @kiisseli67 varmasti monet pitävät pienestä muistamisesta. Ja olisi tosi kivaa saada syntymäpäivä onnittelu sillä se olisi todella henkilökohtainen. 😃

Kyllä sellainen on Telialta sähköpostitse tullut. Samassa on ollut etukoodi Telia Kauppaan, ei suurensuuri, mutta kuitenkin jotain.

En muista saaneeni sellaista. Mutta josko sitten ensi marraskuussa. 😃


Olen samaa mieltä kuin @kiisseli67 varmasti monet pitävät pienestä muistamisesta. Ja olisi tosi kivaa saada syntymäpäivä onnittelu sillä se olisi todella henkilökohtainen. 😃

Kyllä sellainen on Telialta sähköpostitse tullut. Samassa on ollut etukoodi Telia Kauppaan, ei suurensuuri, mutta kuitenkin jotain.

Ennen nykyistä liittymääni käytössäni oli Telia Dot 4G Käytön mukaan -liittymä ja tuohon aikaan  peruskäyttö oli syntymäpäivänä ilmaista. Tuossa liittymässä oli 1 €/vrk hintakatto, joten synttärilahja ei ollut taloudellisesti kovin merkittävä, mutta tämän tyyppisestä pienestäkin muistamisesta operaattorin puolelta tulee kuitenkin hyvä mieli. 😊


Tämä sopiva ketju aiheelle.

 

On Telian tiedoissa merkintä ei tekstiviestejä ja nyt niitä kuitenkin tullut ( ovat puhtaasti markkinointia eikä asiakkuuden hoitoa, mainostetaan tuotteita ja palveluita ja tarjoushintoja) joten miksi näin tehdään, eikö järjestelmät toimi.

 

Ja tässä tapauksessa järjestelmä ei toimi myöskään kun ne kielletään uudestaan. Viestin alhaalla lukee jos haluaa peruuttaa ne( en ole edes ensimmäistä tilannut joten väärin jo siinä tapauksessa) lähettää viestin STOP numeroon 18238.

 

Olen nyt kaksiviikkoa saanut viestin ja molemmilla keroilla olen lähettänyt tekstiviestin tuolla ohjeella. Ja siltikään ei auta, taas tuli viesti, tarjous hintaa markkinoidaan, joten ei mikään haluttu tai asiakkuuden hoito viesti, puhdas markkinointi.

 

Ja kyllä , edelleen näkyy omissa tiedoissa, että tekstiviestit eivät ole sallittu ja viestit ovat puhdasta markkinointia tuotteista. Joten laittakaa tuo systeemi kuntoon miksi ei toimi vaikka laittaa monta kertaa STOP ja korjatkaa vika, yhtään uutta viestiä en enää halua tekstiviestinä. Miksi niitä edes lähetetään, vaikka kielto on alun perin päällä, tuntuu tahalliselta, liika vähän rahaa tulee sisään. Tässä tapauksessa raha alkaa lähtemään pois jos viestit jatkuvat kielloista huolimatta, joku vika siellä on joka olisi paras korjata ja nopeasti. Jouduin jo nyt kolmannen kerran tuon STOP viestin lähettämään( täysin ohjeiden mukaan), neljättä en enää tee.


Tämä sopiva ketju aiheelle.

 

On Telian tiedoissa merkintä ei tekstiviestejä ja nyt niitä kuitenkin tullut ( ovat puhtaasti markkinointia eikä asiakkuuden hoitoa, mainostetaan tuotteita ja palveluita ja tarjoushintoja) joten miksi näin tehdään, eikö järjestelmät toimi.

 

Ja tässä tapauksessa järjestelmä ei toimi myöskään kun ne kielletään uudestaan. Viestin alhaalla lukee jos haluaa peruuttaa ne( en ole edes ensimmäistä tilannut joten väärin jo siinä tapauksessa) lähettää viestin STOP numeroon 18238.

 

Olen nyt kaksiviikkoa saanut viestin ja molemmilla keroilla olen lähettänyt tekstiviestin tuolla ohjeella. Ja siltikään ei auta, taas tuli viesti, tarjous hintaa markkinoidaan, joten ei mikään haluttu tai asiakkuuden hoito viesti, puhdas markkinointi.

 

Ja kyllä , edelleen näkyy omissa tiedoissa, että tekstiviestit eivät ole sallittu ja viestit ovat puhdasta markkinointia tuotteista. Joten laittakaa tuo systeemi kuntoon miksi ei toimi vaikka laittaa monta kertaa STOP ja korjatkaa vika, yhtään uutta viestiä en enää halua tekstiviestinä. Miksi niitä edes lähetetään, vaikka kielto on alun perin päällä, tuntuu tahalliselta, liika vähän rahaa tulee sisään. Tässä tapauksessa raha alkaa lähtemään pois jos viestit jatkuvat kielloista huolimatta, joku vika siellä on joka olisi paras korjata ja nopeasti. Jouduin jo nyt kolmannen kerran tuon STOP viestin lähettämään( täysin ohjeiden mukaan), neljättä en enää tee.

 

Minäkin olen ihmetellyt Telian txt mainoksia. Estän yleensä kaikki -kaikilta- puhelinmainonnan. En ole juurikaan kiinnittänyt mainoksiin huomiota, mutta tosi tiheään on alkanut olemaan viime viikkoina. Olen ollut tosi hyvin tietoinen luurinmetsästyksestä ja nythän mainosaihe muuttuikin juuri. Olisin myös mielelläni ilman txt mainoksia, kun saan kaiken kuitenkin aina sähköpostiin.

 


Vastaa