Yritin luoda Telia-tunnusta, mutta klikkaus 'Luo Telia-tunnus' -painikkeesta vie minut sivulle, jossa tunnusten luomiselle on vaihtoehtona mobiilivarmenne tai monet muut verkkopankit, mutta ei Nordeaa. Eikö tunnuksia voi tosiaan luoda Nordean pankkitunnuksilla?
@milne@ kirjoitti:
Yritin luoda Telia-tunnusta, mutta klikkaus 'Luo Telia-tunnus' -painikkeesta vie minut sivulle, jossa tunnusten luomiselle on vaihtoehtona mobiilivarmenne tai monet muut verkkopankit, mutta ei Nordeaa. Eikö tunnuksia voi tosiaan luoda Nordean pankkitunnuksilla?
Hyvää huomenta @milne ja tervetuloa!
Valitettavasti Nordean pankkitunnuksilla ei ole mahdollista rekisteröityä toistaiseksi, kun eivät ole tietääkseni saaneet Telian kanssa sopimusta solmittua tästä. Jos sinulla ei ole mobiilivarmennetta tai toista verkkopankkitunnuksia esim. S-pankki, niin kannattaa kirjautua Nordean verkkopankkitunnuksilla sisään Omille Sivuille ja tiedustella luontia 24/7 chatistä. Täällä Yhteisössä ei voi käsitellä asiakastietoja. Siellä varmasti osataan hoitaa homma kuntoon :)
Laitoin tästä viestiä Telialle. Kirjautuminen onnistuu Nordean verkkopankki tunnuksilla, mutta Telia tunnusten luominen ei onnistu.
Moi @milne! Telia Tunnuksen luominen ei onnistu Nordean pankkitunnuksilla ja tämä johtuu sopimuksiin liittyvistä syistä, kuten @Sekunti jo mainitsikin.
Kesän jälkeen tähän on tulossa parannus, sillä mobiilivarmenteen rekisteröintiin ollaan lisäämässä puuttuvia neljää pankkia (Nordea näiden joukossa). Voit siis ottaa mobiilivarmenteen näppärästi käyttöön ja luoda Telia Tunnuksen sen avulla.
@IlariJR@ kirjoitti:Moi @milne! Telia Tunnuksen luominen ei onnistu Nordean pankkitunnuksilla ja tämä johtuu sopimuksiin liittyvistä syistä, kuten @Sekunti jo mainitsikin.
Kesän jälkeen tähän on tulossa parannus, sillä mobiilivarmenteen rekisteröintiin ollaan lisäämässä puuttuvia neljää pankkia (Nordea näiden joukossa). Voit siis ottaa mobiilivarmenteen näppärästi käyttöön ja luoda Telia Tunnuksen sen avulla.
No jopas nyt jotakin. Kyllä sen Telia-tunnuksen aiemmin on voinut luoda Nordean tunnuksilla. Itse tein sen noin vuosi sitten ja toimi silloin ihan normaalisti.
Mitäs olette sotkeneet , jos ei enää onnistu.
@kustaa1967@ kirjoitti:
@IlariJR@ kirjoitti:
Moi @milne! Telia Tunnuksen luominen ei onnistu Nordean pankkitunnuksilla ja tämä johtuu sopimuksiin liittyvistä syistä, kuten @Sekunti jo mainitsikin.
Kesän jälkeen tähän on tulossa parannus, sillä mobiilivarmenteen rekisteröintiin ollaan lisäämässä puuttuvia neljää pankkia (Nordea näiden joukossa). Voit siis ottaa mobiilivarmenteen näppärästi käyttöön ja luoda Telia Tunnuksen sen avulla.
No jopas nyt jotakin. Kyllä sen Telia-tunnuksen aiemmin on voinut luoda Nordean tunnuksilla. Itse tein sen noin vuosi sitten ja toimi silloin ihan normaalisti.
Mitäs olette sotkeneet , jos ei enää onnistu.
Tätä minäkin vähän ihmettelen ettei pääse omia liittymiä katsomaan, jos on Nordean tunnukset kun ei saa luotua Telia tunnuksia omille sivuille. Ymmärsin että ainoastaan mobiilivarmenteen kohdalla ei vielä ole saatu Nordean pankkitunnuksilla rekisteröityä.
Telia tunnukset pitäisi saada luotua helposti.
@kiisseli67@ kirjoitti:Tätä minäkin vähän ihmettelen ettei pääse omia liittymiä katsomaan, jos on Nordean tunnukset kun ei saa luotua Telia tunnuksia omille sivuille. Ymmärsin että ainoastaan mobiilivarmenteen kohdalla ei vielä ole saatu Nordean pankkitunnuksilla rekisteröityä.
Telia tunnukset pitäisi saada luotua helposti.
Jep. Mobiilivarmenteesta en osaa sanoa mitään , mutta kuten jo edellä kerroin , niin noin vuosi takaperin Telia-tunnuksen sai luotua Nordean pankkitunnuksilla ihan normaalisti.
Ei tämä nyt taida olla mikään sopimusjuttu , vaan Telia on sotkenut sivuillaan jotakin , kun se Nordean kuvake on tunnuksen luonnista kadonnut.
Aiemmin Telia Tunnuksen luonti onnistui Nordean tunnareilla, mutta nyt pankkisopimuksiin on tullut muutos, jonka myötä tämä mahdollisuus on sieltä poistunut. Kirjautuminen toki onnistuu edelleen suoraan Nordean tunnareilla osoitteessa https://www.telia.fi/login/tupas.jsp
Uusi pankkisoppari ei salli meidän käyttää Nordean tunnareita uuden tunnuksen luontiin, vaan kirjautumisessa käytetään aina ns. vahvaa tunnistautumista (pankkitunnarit tai mobiilivarmenne). Se on myös tietoturvan kannalta parempi vaihtoehto. Tämä siis taustatietona muutoksen syistä.
@IlariJR@ kirjoitti:Aiemmin Telia Tunnuksen luonti onnistui Nordean tunnareilla, mutta nyt pankkisopimuksiin on tullut muutos, jonka myötä tämä mahdollisuus on sieltä poistunut. Kirjautuminen toki onnistuu edelleen suoraan Nordean tunnareilla osoitteessa https://www.telia.fi/login/tupas.jsp
Uusi pankkisoppari ei salli meidän käyttää Nordean tunnareita uuden tunnuksen luontiin, vaan kirjautumisessa käytetään aina ns. vahvaa tunnistautumista (pankkitunnarit tai mobiilivarmenne). Se on myös tietoturvan kannalta parempi vaihtoehto. Tämä siis taustatietona muutoksen syistä.
Siis häh???
Jos sinulla on vain Nordean pankkitunnukset eikä mitään mobiilivarmenteita , niin miten luodaan Telia-tunnus?????
Ei kai asia niin voi olla , että teille ei Suomen suurimman pankin tunnukset kelpaa.
@kustaa1967@ kirjoitti:
@IlariJR@ kirjoitti:
Aiemmin Telia Tunnuksen luonti onnistui Nordean tunnareilla, mutta nyt pankkisopimuksiin on tullut muutos, jonka myötä tämä mahdollisuus on sieltä poistunut. Kirjautuminen toki onnistuu edelleen suoraan Nordean tunnareilla osoitteessa https://www.telia.fi/login/tupas.jsp
Uusi pankkisoppari ei salli meidän käyttää Nordean tunnareita uuden tunnuksen luontiin, vaan kirjautumisessa käytetään aina ns. vahvaa tunnistautumista (pankkitunnarit tai mobiilivarmenne). Se on myös tietoturvan kannalta parempi vaihtoehto. Tämä siis taustatietona muutoksen syistä.
Siis häh???
Jos sinulla on vain Nordean pankkitunnukset eikä mitään mobiilivarmenteita , niin miten luodaan Telia-tunnus?????
Ei kai asia niin voi olla , että teille ei Suomen suurimman pankin tunnukset kelpaa.
Voisiko tätä asiaa vielä tarkastaa lähemmin?
Esim. Elisalla ja DNA:lla voidaan luoda tunnukset Nordean pankkitunnuksilla :
Näin se tällä hetkellä valitettavasti on. Isossa kuvassa ollaan muutenkin menossa siihen suuntaan, että suositaan vahvoja tunnistautumisvälineitä, kuten mobiilivarmenne, pankkitunnukset ja varmennekortti.
Idea tässä vahvassa tunnistautumisessa on, että ei tarvitse luoda erillisiä "heikkoja" tunnuksia ( esim. Telia ID, Elisa ID, Fortum ID, Veikkaus ID, YLE ID jne) vaan käytetään kirjautumiseen aina vahvaa tunnistautumista. Näiden vahvojen välineiden joukko tulee kasvamaan tulevina vuosina ja mukaan tulee myös erilaisia mobiilisovelluksia. Toivottavasti tämä selvensi asiaa.
Miksei Nordean pankkitunnukset ole vahva tunnistautuminen ? Menee Nordean asiakkaille aika vaikeaksi, kun ei mikään enää onnistu.
Kirjautuminen onnistuu kyllä suoraan Nordean pankkitunnareilla täällä: https://www.telia.fi/login/tupas.jsp
Ainoastaan Telia Tunnuksen luonti tai muokkaaminen ei nykyään enää onnistu.
Ja kuten tuolla aiemmin kerroin, niin mobiilivarmenteen rekisteröintiin ollaan lisäämässä puuttuvia pankkeja kesän jälkeen ja Nordea on näiden joukossa.
@IlariJR@ kirjoitti:Näin se tällä hetkellä valitettavasti on. Isossa kuvassa ollaan muutenkin menossa siihen suuntaan, että suositaan vahvoja tunnistautumisvälineitä, kuten mobiilivarmenne, pankkitunnukset ja varmennekortti.
Idea tässä vahvassa tunnistautumisessa on, että ei tarvitse luoda erillisiä "heikkoja" tunnuksia ( esim. Telia ID, Elisa ID, Fortum ID, Veikkaus ID, YLE ID jne) vaan käytetään kirjautumiseen aina vahvaa tunnistautumista. Näiden vahvojen välineiden joukko tulee kasvamaan tulevina vuosina ja mukaan tulee myös erilaisia mobiilisovelluksia. Toivottavasti tämä selvensi asiaa.
Jassoo.
Tuo kuulostaa siltä , että Telia on luopumassa koko Telia-tunnuksesta ja siirtymässä pelkkään pankkitunnistautumiseen.
En oikein ymmärrä mikä näissä puhelinliittymissä sellaista vaatii. Pankki on pankki ja sen ymmärrän vähän paremmin sekä viranomais- ja terveysasiatkin , mutta puhelinoperaattori vähän kummastuttaa.
Vähän ristiriitaista on , että pankkitunnistautuminen kelpaa sisäänkirjautumiseen Telialle , mutta ei Telia-tunnuksen luomiseen. Vähän vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta tai sitten halutaan kaikki maksamaan mobiilivarmenteesta.
No on kyllä erikoista, ettei Nordean kokoisen pankin tunnukset ole riittävän vahvat.
Mulla ei ole käytössä mobiilivarmennetta eikä muiden pankkien tunnuksia, joten onko siis niin, että tunnuksen luominen verkossa ei ole mahdollista? Jos kerran ne Nordean tunnukset ei kelpaa myöskään sen mobiilivarmenteen käyttöönottoon...
Pystyt kyllä kirjautumaan Nordean tunnuksilla, mutta Telia Tunnuksen luominen ei niillä onnistu. Kirjautuminen hoituu siis osoitteessa https://www.telia.fi/login/tupas.jsp
Mobiilivarmenteen käyttöönotto Nordean tunnareilla tulee mahdolliseksi kesän jälkeen eli se toivottavasti helpottaa tilannetta Nordean asiakkaiden osalta.
Ei siis mikään ihanteellinen tilanne tällä hetkellä, mutta toivottavasti ymmärrätte nyt mistä se johtuu.
@milne@ kirjoitti:
No on kyllä erikoista, ettei Nordean kokoisen pankin tunnukset ole riittävän vahvat.
Mulla ei ole käytössä mobiilivarmennetta eikä muiden pankkien tunnuksia, joten onko siis niin, että tunnuksen luominen verkossa ei ole mahdollista? Jos kerran ne Nordean tunnukset ei kelpaa myöskään sen mobiilivarmenteen käyttöönottoon...
Valitettavasti Telia-tunnuksen ja Mobiilivarmenteen luominen eli rekisteröityminen ei onnistu toistaiseksi verkossa Telian ja Nordean sopimussyistä johtuen niin kuin @IlariJR mainitsi. Periaatteessa sinulle jää siis kaksi vaihtoehtoa:
1. Kirjaudut jatkossakin Omille Sivuille "Pankkitunnuksilla"-osiossa
2. Piipahdat kauppareissulla aktivoimassa Mobiilivarmenne-palvelun Telian pisteellä ja rekisteröidyt siten Telia-tunnuksen käyttöön. Lähimmän Telia Kauppasi voit tarkistaa täältä. Muista ottaa suomalainen passi tai poliisin myöntämä henkilökortti matkaan (ajokortti ei käy henkilötodistuksena).
Tämä kuulostaa vähän monimutkaiselta, mutta itseasiassa tuo Mobiilivarmenne tulee pitkälti korvaamaan jatkossakin tunnistautumisen verkossa mm. Kelan ja Poliisin sivustolle. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin ja kulkee siten helposti matkassa missä ikinä matkustelee :smileyhappy:
Ja koska se Telia-tunnus lakkaa toimimasta niiltäkin , joilla se nyt jo on????
@kustaa1967@ kirjoitti:
Ja koska se Telia-tunnus lakkaa toimimasta niiltäkin , joilla se nyt jo on????
Ei hätiä mitiä! Ei se ole poistumassa. Ainakaan lähitulevaisuudessa :smileyhappy:
@Sekunti@ kirjoitti:
@kustaa1967@ kirjoitti:Ja koska se Telia-tunnus lakkaa toimimasta niiltäkin , joilla se nyt jo on????
Ei hätiä mitiä! Ei se ole poistumassa :smileyhappy:
No heh heh. :smileyhappy:
Juurihan tuo IlariJR muutama viesti aikaisemmin kertoi , että suuntaus on näistä "heikoista" tunnuksista "vahvoihin". Kyllä minä sen ymmärrän niin , että on vain ajan kysymys , kun Telia-tunnukset suljetaan.
PS. Mielestäni se mobiilivarmenne ei ole mikään turvallinen vaihtoehto ottaen huomioon miten paljon puhelimia varastetaan ja ymmärtääkseni kyseessä on ns. yhden laitteen tunnistautuminen. Pankit taas ovat siirtymässä kahden laitteen tunnistukseen kuten esim. Nordea , jossa tunistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset sekä joko puhelimessa tai erillisessä laitteessa oleva tunnulukusovellus.
Pystyn kyllä tosiaan kirjautumaan suoraan pankkitunnuksilla verkkosivulla, mutta yritin luoda Telia-tunnusta, koska yritin ottaa käyttöön sitä niin helppokäyttöiseksi mainostettua Minun Telia -sovellusta, jossa kirjautumisvaihtoehtoina on ainoastaan mobiilivarmenne ja Telia-tunnus. Puhelinnumerolla näkyy käytetyn datan ja puheluiden tiedot, mutta ei esim. laskuja.
Mutta sen verran hankalaa tuntuu olevan sen sovelluksen käyttöönotto Nordean asiakkaille, että elämä taitaa olla helpompaa ilman sitä :)
@milne@ kirjoitti:Pystyn kyllä tosiaan kirjautumaan suoraan pankkitunnuksilla verkkosivulla, mutta yritin luoda Telia-tunnusta, koska yritin ottaa käyttöön sitä niin helppokäyttöiseksi mainostettua Minun Telia -sovellusta, jossa kirjautumisvaihtoehtoina on ainoastaan mobiilivarmenne ja Telia-tunnus. Puhelinnumerolla näkyy käytetyn datan ja puheluiden tiedot, mutta ei esim. laskuja.
Mutta sen verran hankalaa tuntuu olevan sen sovelluksen käyttöönotto Nordean asiakkaille, että elämä taitaa olla helpompaa ilman sitä :)
Totta turiset.
Pankkitunnuksilla voi Nordean asiakkaat kirjautua Teliaan vain tietokoneella. Puhelinappista se mahdollisuus puuttuu.
No tämä on tyypillistä Teliaa. Ensin suljetaan palveluja ja sitten aletaan ihmetellä , että mitä muuta kenties tarvitsisi tehdä. Olettaisi että mobiiliappiin kuuluisi samat tunnistautumiset kuin tietokoneellakin.
@kustaa1967@ kirjoitti:
PS. Mielestäni se mobiilivarmenne ei ole mikään turvallinen vaihtoehto ottaen huomioon miten paljon puhelimia varastetaan ja ymmärtääkseni kyseessä on ns. yhden laitteen tunnistautuminen. Pankit taas ovat siirtymässä kahden laitteen tunnistukseen kuten esim. Nordea , jossa tunistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset sekä joko puhelimessa tai erillisessä laitteessa oleva tunnulukusovellus.
Tähän sen verran, että Mobiilivarmenne ja Nordean tunnuslukusovellus vastaavat toiminnallisuudeltaan melko tarkasti tosiaan. Mobiilivarmenne on Suomessa mm. valtion asiointipalveluissa hyväksytty ja turvalliseksi todettu vahvan tunnistautumisen menetelmä.
Molemmissa prosessi esimerkiksi verkkopalveluun kirjautuessa toimii seuraavasti
- Käyttäjätunnus annetaan kirjautumissivulla
- Tunnistuspyyntö tulee kännykkään
- Vahvista tunnistuspyyntö pin-koodilla
- Pääset sisään
Erona lähinnä se, että tunnuslukusovellus on sidottu sovellukseen, jonka voi aktivoida useaan laitteeseen ja mobiilivarmenne on sidottu liittymän sim-korttiin. Tunnuslukusovelluksen turvallisuutta parantaa hitusen se, että pankkitunnus on useimmilla varmaan muistissa, kun taas puhelinnumeron pystyy selvittämään soittamalla varastetulla puhelimella toiseen puhelimeen, olettaen, että puhelin ei ole lukittu ja liittymää ei ole suljettu. Sim-kortinkin voi toki ottaa toiseen puhelimeen, mutta siinä vaiheessa pitää tietää simmin pin-koodi tai kortin pitää olla ilman piniä jotta liittymän saa käyttöön.
Mutta vaikka puhelinnumeron tietäisikin, ei tunnistamista pysty vahvistamaan ellei tiedä käyttäjän henkilökohtaista pin-koodia, joka mobiilivarmenteen tapauksessa on 4-8 numeroa pitkä. Varastamistapauksessa mobiilivarmenne lakkaa toimimasta sillä hetkellä kun liittymä suljetaan tai sim-kortti vaihdetaan, tunnuslukusovellus on käytettävissä niin kauan kuin laite on nettiyhteydessä ja tunnuslukusovelluksen valtuutusta ei ole ko. laitteelta poistettu.
@kjns@ kirjoitti:
@kustaa1967@ kirjoitti:
PS. Mielestäni se mobiilivarmenne ei ole mikään turvallinen vaihtoehto ottaen huomioon miten paljon puhelimia varastetaan ja ymmärtääkseni kyseessä on ns. yhden laitteen tunnistautuminen. Pankit taas ovat siirtymässä kahden laitteen tunnistukseen kuten esim. Nordea , jossa tunistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset sekä joko puhelimessa tai erillisessä laitteessa oleva tunnulukusovellus.
Tähän sen verran, että Mobiilivarmenne ja Nordean tunnuslukusovellus vastaavat toiminnallisuudeltaan melko tarkasti tosiaan. Mobiilivarmenne on Suomessa mm. valtion asiointipalveluissa hyväksytty ja turvalliseksi todettu vahvan tunnistautumisen menetelmä.
Molemmissa prosessi esimerkiksi verkkopalveluun kirjautuessa toimii seuraavasti
- Käyttäjätunnus annetaan kirjautumissivulla
- Tunnistuspyyntö tulee kännykkään
- Vahvista tunnistuspyyntö pin-koodilla
- Pääset sisään
Erona lähinnä se, että tunnuslukusovellus on sidottu sovellukseen, jonka voi aktivoida useaan laitteeseen ja mobiilivarmenne on sidottu liittymän sim-korttiin. Tunnuslukusovelluksen turvallisuutta parantaa hitusen se, että pankkitunnus on useimmilla varmaan muistissa, kun taas puhelinnumeron pystyy selvittämään soittamalla varastetulla puhelimella toiseen puhelimeen, olettaen, että puhelin ei ole lukittu ja liittymää ei ole suljettu. Sim-kortinkin voi toki ottaa toiseen puhelimeen, mutta siinä vaiheessa pitää tietää simmin pin-koodi tai kortin pitää olla ilman piniä jotta liittymän saa käyttöön.
Mutta vaikka puhelinnumeron tietäisikin, ei tunnistamista pysty vahvistamaan ellei tiedä käyttäjän henkilökohtaista pin-koodia, joka mobiilivarmenteen tapauksessa on 4-8 numeroa pitkä. Varastamistapauksessa mobiilivarmenne lakkaa toimimasta sillä hetkellä kun liittymä suljetaan tai sim-kortti vaihdetaan, tunnuslukusovellus on käytettävissä niin kauan kuin laite on nettiyhteydessä ja tunnuslukusovelluksen valtuutusta ei ole ko. laitteelta poistettu.
Ok. Kiitos varsin tyhjentävästä selvityksestä.:smileyhappy:
Tällaista tietoa olinkin vailla , kun vielä en mobiilivarmennetta käytä. Vielä yksi kysymys , että mitä mobiilivarmenne ja sen käyttö maksaa??
@kustaa1967@ kirjoitti:
Ok. Kiitos varsin tyhjentävästä selvityksestä.:smileyhappy:
Tällaista tietoa olinkin vailla , kun vielä en mobiilivarmennetta käytä. Vielä yksi kysymys , että mitä mobiilivarmenne ja sen käyttö maksaa??
Olepa hyvä vaan :smileyhappy:
Telialla mobiilivarmenne on täysin veloitukseton, ei kk-maksua eikä maksua tunnistuksista. Pinkki ja Sininen operaattori taitavat ottaa pari euroa kuussa perusmaksua, mutta Telian asiakkaat nautiskelee tästä palvelusta ilmaiseksi :D
@kjns@ kirjoitti:
@kustaa1967@ kirjoitti:Ok. Kiitos varsin tyhjentävästä selvityksestä.:smileyhappy:
Tällaista tietoa olinkin vailla , kun vielä en mobiilivarmennetta käytä. Vielä yksi kysymys , että mitä mobiilivarmenne ja sen käyttö maksaa??
Olepa hyvä vaan :smileyhappy:
Telialla mobiilivarmenne on täysin veloitukseton, ei kk-maksua eikä maksua tunnistuksista. Pinkki ja Sininen operaattori taitavat ottaa pari euroa kuussa perusmaksua, mutta Telian asiakkaat nautiskelee tästä palvelusta ilmaiseksi :D
Kiitos tiedosta. :smileyhappy:
Palailen asiaan sitten syksymmällä kunhan Telia ensin saa sen mobiilivarmenteen toimimaan myös Nordean asiakkaille tai viimeistään , kun Telia-tunnukset suljetaan.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.