Skip to main content

Eittämättä ihan yksittäinen tapaus? Telian vähittäismyynnin johtaja kuvaa Iltalehdessä asiaa ”tosi harmilliseksi”. Joku voisi pitää tätä johtajan antamaa määritelmää asiaa vähättelevänä. Toki jos toimintaohje on: "Asiakas voidaan ohjeistaa tarkastamaan kaikki liittymään liittyvät tiedot vallitsevan operaattorin asiakas-, mobiili- tai verkkopalvelusta. Ohjeistuksemme mukaan myyjä voi neuvoa, miten tiedot saa. Mutta on itsestään selvää, että asiakas itse tarkastaa tietonsa niissä tilanteissa", niin kuinkahan usein provisiopalkkauksen mädättämän alan myyjät tässä tietoturvaloukkauksessaan onnistuvat. 

Jotain on jossain perustavanlaatuistesti pielessä, kun kaikkein operaattorien kohdalla näitä 'valitettavia yksittäistapauksia' tulee ilmi jatkuvasti ja ilmitulleet lienevät vain jäävuoren huippu eikä KKV:lläkään ole jostain syystä halua tähän moraalittomaan toimintaan puuttua.

Hävetkää Telialaiset!

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e7f82cd-8ce7-464b-8945-7fc9a5910ff1 


Valitettavasti myyjä on Iltalehden artikkelin perusteella toiminut vastoin Telian toimintaohjeita ja tietosuojaa. Telia ei tietenkään voi kommentoida yksittäistapauksia, mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan. Näin yleisellä tasolla omia käyttäjätunnuksia ei tule luovuttaa missään vaiheessa.


Vuonna 2005 kun ostin kameran, niin ohjeissa luki rekisteröi kamerasi valmistajan sivuilla. Sivulle kun meni, siihen aukesi lomake, jossa pyydettiin antamaan sähköposti osoite, käyttäjätunnus ja salasana. Kuinkahan moni antoi oman sähköpostinsa käyttäjätunnuksen ja salasanan. 

Tutuilta kun kysyi, he sanoivat käyttäjätunnuksen ja salasanan tarkoittavan, että pääset sitten niillä niinkuin valmistajan sivuilta katselemaan omia tietoja. Siis ei omia tietoja siihen kohtaan, vaikka olivatkin samassa läjässä.

 

 



@klontti@  kirjoitti:


Vuonna 2005 kun ostin kameran, niin ohjeissa luki rekisteröi kamerasi valmistajan sivuilla. Sivulle kun meni, siihen aukesi lomake, jossa pyydettiin antamaan sähköposti osoite, käyttäjätunnus ja salasana. Kuinkahan moni antoi oman sähköpostinsa käyttäjätunnuksen ja salasanan. 



Tutuilta kun kysyi, he sanoivat käyttäjätunnuksen ja salasanan tarkoittavan, että pääset sitten niillä niinkuin valmistajan sivuilta katselemaan omia tietoja. Siis ei omia tietoja siihen kohtaan, vaikka olivatkin samassa läjässä.



 



 






Asiahan nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta muistan hyvin Habbo Hotel -virtuaalipelin kulta-aikana oli paljon sivustoja, joissa luvattiin kuuta taivaalta ja tarvitsi vain antaa käyttäjätunnukset lomakkeella ?



 



Tähän varmasti moni teini haksahti ennen kuin oli liian myöhäistä vaihtaa salasana..



 




@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.



 



Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 


@ReOlivia@  kirjoitti:

@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.

 

Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 

Niinpä niin.

 

Ohjeet ovat ohjeita , mutta niiden noudattaminen näyttää olevan kovin vajavaista. Esimiesten tulee valvoa alaistensa toimintaa eikä voivotella , että ei tämä ole ohjeiden mukaista toimintaa.

 

Jos henkilöllä on asiakkuuksia toisilla operaattoreilla , niin niiden tiedot eivät  kuulu Telialle pennin vertaa.



@Sekunti@  kirjoitti:

 mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan.


Etkä varmaan voi kertoa mistä tämän tiedät ja mitä tiedät?

Kukaan ei koskaan tule avaamaan mitä nämä tarvittavat toimenpiteet ovat ja miten ne estävät tämän tapahtumisen uudelleen



@ReOlivia@  kirjoitti:

@Johtava Olemme selvittäneet tämän tapauksen perinpohjin ja selkeyttäneet ohjeistustamme sen perusteella. Ohjeemme mukaan asiakas tarkastaa tietonsa aina itse ja myyjä voi asiakasta neuvoa kuinka tiedot voi tarkastaa. Ohjaamme asiakkaan tarkastamaan tietonsa oman operaattorinsa asiakaspalvelusta, mobiilipalvelusta tai verkkopalvelusta.

 

Asiakkaidemme ja potentiaalisten asiakkaiden tietosuoja- ja tietoturva ovat meille äärimmäisen tärkeitä ja noudatamme yrityksenä sitä koskevaa lainsäädäntöä. Tietoturvaan otetaan kantaa jo perehdytysvaiheessa. 

Jos ja kun ohjeenne on edelleen että uusasiakashankintaa provisiopalkalla tekevä myyjä haluaa uhrin marketin käytävällä rupeavan omia tietojaan kilpailijan verkkopalvelusta myyjän innokkaiden neuvojen mukaan tarkastamaan, niin ei teitä tietoturva tunnu kiinnostavan.

Jotain vikaahan teidän rekrytointipolitiikassa, perhedytyksessä tai palkkausmallilla on ollut ja on, jos ja kun näitä lain ja hyvän kauppatavan venytyksiä tulee kerta toisensa jälkeen esiin.

 

 

 



@Johtava@  kirjoitti:



@Sekunti@  kirjoitti:


 mutta tiedän että Telialla jokainen tapaus otetaan aina vakavasti ja tehdään tarvittavat toimenpiteet ettei näin pääse käymään enää koskaan.






Etkä varmaan voi kertoa mistä tämän tiedät ja mitä tiedät?



Kukaan ei koskaan tule avaamaan mitä nämä tarvittavat toimenpiteet ovat ja miten ne estävät tämän tapahtumisen uudelleen






Olivia avasi aihetta paremmin ylhäällä olevassa kommentissa. ⬆️



@kustaa1967@  kirjoitti:
Niinpä niin.

 



Ohjeet ovat ohjeita , mutta niiden noudattaminen näyttää olevan kovin vajavaista. Esimiesten tulee valvoa alaistensa toimintaa eikä voivotella , että ei tämä ole ohjeiden mukaista toimintaa.



 



Jos henkilöllä on asiakkuuksia toisilla operaattoreilla , niin niiden tiedot eivät  kuulu Telialle pennin vertaa.






Miten tätä esimies voi valvoa, jos kyseessä on kertaluontoinen toiminta myyjältä? :smileyvery-happy:



 



Toisaalta ei nuo omat tiedot poikkea (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite) teleoperaattoreiden kesken. Hinnoittelu poikkeaa jonkin verran riippuen liittymistä ja palveluista näin yleisellä tasolla katsoen. 



@Johtava@  kirjoitti:
Jos ja kun ohjeenne on edelleen että uusasiakashankintaa provisiopalkalla tekevä myyjä haluaa uhrin marketin käytävällä rupeavan omia tietojaan kilpailijan verkkopalvelusta myyjän innokkaiden neuvojen mukaan tarkastamaan, niin ei teitä tietoturva tunnu kiinnostavan.

Jotain vikaahan teidän rekrytointipolitiikassa, perhedytyksessä tai palkkausmallilla on ollut ja on, jos ja kun näitä lain ja hyvän kauppatavan venytyksiä tulee kerta toisensa jälkeen esiin.



 






Voisit hieman avata aiheita mitä nämä tapaukset ovat ja miten ne selvitettiin? 



 



Mielenkiintoista sinänsä etten ole koskaan törmännyt näihin henkilökohtaisesti asioidessani Telia myymälöissä ja puhelimitse. Kyselin myös tuttavilta tästä aiheesta, niin ei ole ollut ongelmia heilläkään :smileyhappy:



 



 



 



 


Vaikkapa tämä

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/tilaus-ilman-lupaa/m-p/191753#M5449

 

Ilmeisesti et myöskään käy Citymarketissa, jossa nämä provikapalkkaiset myyjät vastoin ohjeita pyydystävät asiakkaita kaukana ständistään.

 

Yhtä kaikki jokainen tapaus on vain yksittäinen eikä koskaan ennen seuraavaa kertaa tapahdu uudelleen 


Minä asioin usein Citymarketissa ja S-marketissa. Citymarketissa on saanut liikkua ihan rauhassa Telia pisteen ohi, mutta S-marketissa kun on Elisan ständi niin saa olla nopea että kerkiää "alta pois".



Ovat joka kerran suorastaan vaanineet asiakkaita.



Eli yksittäistä tuntuu olevan :smileyvery-happy:



@kiisseli67@  kirjoitti:

Minä asioin usein Citymarketissa ja S-marketissa. Citymarketissa on saanut liikkua ihan rauhassa Telia pisteen ohi, mutta S-marketissa kun on Elisan ständi niin saa olla nopea että kerkiää "alta pois".

Ovat joka kerran suorastaan vaanineet asiakkaita.

Eli yksittäistä tuntuu olevan :smileyvery-happy:


Ai olitkin pelkkä vitsiveikko jolle ei kannata vastata mitään. Mun moka mutta otan opiksi enkä ruoki trollia. 


Ei varmaan kannata olla yhteydessä Citymarketin kauppiaaseen, jos hänen kaupassaan toimivat toisen yrityksen feissarit ovat häiriöksi. Hmm m :smileyfrustrated:


Kauppiaan tiloissahan nämä Telian myyjät eivät saa pyöriä ja asiattomasta käytöksestä on annettu ja jatkossakin annetaan palautetta asiasta ko. ketjussa vastaavalle johtajalle. 

Kivahan olisi kuulla millainen on Telian oma ohjeistus K-Citymarketin tiloissa toimiville ständimyyjille, mutta en pidätä hengitystäni sitä odotellessa.



@Johtava@  kirjoitti:


Vaikkapa tämä



https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/tilaus-ilman-lupaa/m-p/191753#M5449






Tapaus on käsitelty asianmukaisesti ja vastuullisesti.



 





Ilmeisesti et myöskään käy Citymarketissa, jossa nämä provikapalkkaiset myyjät vastoin ohjeita pyydystävät asiakkaita kaukana ständistään.






Esimerkiksi Kajaanin K-Citymarketissa en ole huomannut tälläistä toimintaa Telian Express palvelupisteellä. Hyvä on tietenkin antaa palautetta, koska ilman sitä ei voi kehittää toimintaa. Ostoskeskuksissa myös Elisan ständimyyjät pysyvät omalla myyntialuellaan. Luultavasti tavarat lähtisi jonkun matkaan, jos myyjät lähtisivät pyörimään pitkin käytäviä.



 





Yhtä kaikki jokainen tapaus on vain yksittäinen eikä koskaan ennen seuraavaa kertaa tapahdu uudelleen 






Näissä tapauksissa nähdään yleensä vain yhden osapuolen näkymys. Näihin ei voi ottaa kantaa yksityiskohtaisesti. En ainakaan tiedä että tapauksia olisi useita vuositasolla? Eihän se olisi kenenkään etu eikä vastuullista. Virheitä sattuu jokaiselle meistä :smileyvery-happy:



@kiisseli67@  kirjoitti:


Minä asioin usein Citymarketissa ja S-marketissa. Citymarketissa on saanut liikkua ihan rauhassa Telia pisteen ohi, mutta S-marketissa kun on Elisan ständi niin saa olla nopea että kerkiää "alta pois".



Ovat joka kerran suorastaan vaanineet asiakkaita.



Eli yksittäistä tuntuu olevan :smileyvery-happy:






Kierrän ihan tietoisesti mahdollisimman kaukaa läheltä seinustaa, kun ei huvita aina rupatella ?


Vastaa