@MMALINEN@ kirjoitti:
Mulle tulee säännöllisesti omille sivuille pyyntö että vahvista sähköpostisi ja puhelinnumerosi oikeellisuus
äsken tuli samanlainen sähköpostiin
alkaa jo ärsyttään miksi tietoja kysellään jatkuvasti
pitäis klikata linkkiä
mitä en tuu tekeen poistin viestin .
Muistaakseni itsellä tuli samaa joku vuosi sitten ja aina kun tyhjensi sivuhistorian ja evästeet Telian sivuilta. Toki hävisi vähäksi aikaa kun klikkasi taas linkkiä.
Nyt ei ole enää tapahtunut moista enkä ole tyhjentänyt evästeitäkään kun ei ole ollut tarvetta.
Nää kyselyt on kieroja, ettei niistä aina tiedä onko ne totta vai huijausta. Googlekin kysyi jotain vaihtoa, vaihdoin ja sen jälkeen tuli säköpostiin ilmoitus, että "joku on yrittänyt vaihtaa tunnustasi". Minä kyllä vaihdoin, mutta eikö se kysely ollutkaan googlelta.
Kännykkääkin tuli viesti, että "luottokortti maksusi ei ole tullut perille". Reaktiohan oli poistaa viesti äkkiä puhelimesta, ettei vahingossa paina linkkiä. Sitten tuli tietokoneen sähköpostiin sama, ei ollutkaan huijausviesti vaan aito.
Tuli vaan mieleen, että miten hotelli voi nähdä, että on maksettu mutta maksu ei ole tullut perille.
Sepäs se, kun huijaukset ovat nykyään niin aitoja. Ihan tietoturva-alan ammattilaisetkin voivat mennä ovelimmissa retkuun. Kerran juttelin erään tutkija kanssa ja hän kertoi, että oli odottanut DHL:n pakettia, jolla oli kiire. Sähköpostiin tuli viesti, että paketti on jumissa (se oli satunnainen huijausviesti, huijarit eivät tienneet oikeasta tilauksesta), maksa tyyliin 20€, että saat paketin. No hän maksoi, ja vasta sitten kun kuriiri soitti, että olemme tässä alaovella, hoksasi tutkija, että retkuun mentiin. Tämä noin 3v sitten, kun ei aivan jokapäiväisiä nämä huijaukset vielä olleet.
Aloittajan tapauksessa uskoisi Omien Sivujen ilmoituksen olevan aito. Muistaakseni jossain tapauksessa tuo yhteystietojen tarkistus voi mennä jumiin, kuten @kiisseli67 kävi.
Sähköpostiviestistä on paha sanoa. Toki Telian aspa tietää, mitkä viestit ovat aiheellisia, jos sieltä kysyy.
Litan nyt samaan että onko tää twelian osoitteita meinaan sähköpostiosoitteet menny aika kummalliseksi A2ebsmailer@sec-post.teliacompany.com
osotteesta tuli viesti että laajakaista liittymässäsi tehdään huoltotöitä 6.6
oli siis liittymän numeroki mukana samanlainen viesti tuli tekstiviestinä minkä puhelin tunnisti telian asiakaspalvelunumeroksi
et jos on oikee viesti niin kuin varmaan onkin niin telia voi sähköpostiosoitteen tyylksi älävastaa.telia.fi
ihan siksi kun tommoset numero kirjain yhdistelmät monesti ajattelee roskapostiksi .
@MMALINEN@ kirjoitti:
Litan nyt samaan että onko tää twelian osoitteita meinaan sähköpostiosoitteet menny aika kummalliseksi A2ebsmailer@sec-post.teliacompany.com
osotteesta tuli viesti että laajakaista liittymässäsi tehdään huoltotöitä 6.6
oli siis liittymän numeroki mukana samanlainen viesti tuli tekstiviestinä minkä puhelin tunnisti telian asiakaspalvelunumeroksi
et jos on oikee viesti niin kuin varmaan onkin niin telia voi sähköpostiosoitteen tyylksi älävastaa.telia.fi
ihan siksi kun tommoset numero kirjain yhdistelmät monesti ajattelee roskapostiksi .
Kiitokset ilmoituksesta. Tuo viesti on tosiaan peräisin meiltä mutta osoitteessa on nyt ilmeisesti jotain häikkää jos ja kun se näkyy tuossa muodossa. Laitetaanpa tästä selvitystä eteenpäin, jotta saataisiin se fixattua oikeaan muotoon. Kieltämättä erittäin hämäävä osoite jonka helposti tulkitsee roskapostiksi.
Itselleni tuli myös ilmoitukset sekä 29.7. ja 31.7.2019 A2ebsmailer@sec-post.teliacompany.com:
"Hei,
verkossamme on havaittu laajakaistaliittymäsi xxx-xxxxxx toimintaan vaikuttava alueellinen ongelma, jota korjataan parhaillaan. Ilmoitamme uudella viestillä, kun vika on saatu korjattua. Laajakaistasi saattaa kuitenkin toimia jo ennen ilmoitusta. Pahoittelemme häiriötä. Lisätietoja viasta löydät osoitteesta telia.fi/hairiotiedotteet T. Telia"
Tuolloin ei mitää häriötiedotetta kuitenkaan ollut. Myöhemmin ( siis tähän päivään mennessä)mitään ilmoitusta vian korjauksesta ei ole tullut eli ilmeisesti vika on edelleen päällä. Välillä tosiaan Ooklan mukaan nopeudet ovat olleet luokkaa 10-20 megaa (tilattuna 100/10). Jos vika on edelleen päällä (viitaten teidän ilmoitukseen) niin tämähän ilmeisesti hyvitetään seuraavassa laskussa.
Viesti on lähtenyt meidän ennakoivasta häiriötiedotuspalvelusta joka laittaa viestiä muutostöistä ja yleisistä häiriöistä, jos suoraan voidaan yhdistää että ne koskettavat sinun liittymää.
Palvelun aikamäärityksiä voi hallita omilta sivuilta, että millä aikavälillä ilmoituksia haluaa vai haluaako ollenkaan.
Esim. jos liittymälle on määritetty häiriötiedotuspalvelu päälle välille 8-22 niin tuolla aikavälillä laitetaan tiedoteviestejä mutta jos korjauskuittaus tehdään tuon ajan ulkopuolella niin viesti ei silloin saa ollenkaan.
Telia.fi:lle ei nouse kaikki yleiset häiriöt, ongelman laatu ja laajuus vaikuttaa tähän.
Oletko noita nopeuksia testannut wifin vai verkkokaapelin kautta ja onko samalla ollut muita käyttäjiä/palveluita jotka kaistaa vievät?
Testaan nopeuksia aina ja vain verkkokaapelin kautta ja tuolloin ei ole ollut muita käyttäjiä/palveluita, jotka kaistaa vievät. Vaihdan myös tällöin palvelinta, johon otan koeyhteyttä, koska kellonajasta riippuen Tku-Hki väli on joskus selkeästi hitaampi kuin esim. samaan aikaan Tku-Laitila väli. Normaalisti nopeudet ovat vaihteluvälillä 70-92 ja toiseen suuntaan n. 11.
Onko sinulla kiinteä laajakaista vai mobiililaajakaista? Kuinka usein näitä nopeuden tipahtamisia tapahtuu yhteydelle? Se kannattaa vielä kodin sisäverkosta tarkistaa ettei mikään muu laite käytä verkkoyhteyttä, kun yhteyden nopeutta mittaa.
@AnneAn@ kirjoitti:
Onko sinulla kiinteä laajakaista vai mobiililaajakaista? Kuinka usein näitä nopeuden tipahtamisia tapahtuu yhteydelle? Se kannattaa vielä kodin sisäverkosta tarkistaa ettei mikään muu laite käytä verkkoyhteyttä, kun yhteyden nopeutta mittaa.
AnneA, jos olisit lukenut tuolta kirjoittamastani ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa, niin olisit varmaan huomannut millaisesta liittymästä on kyse. Mielestäni tällaiset "oletko tarkastanut sen ja sen" ovat vähän kuin lapselle tehtyjä En todellakaan kirjoittelisi tänne, jos en olisi jo näitä tehnyt. Edelleenkään ei teistä asiantuntijoista ole kukaan vaivautunut vastaamaan, miksi sitä viestiä, kun vika on korjattu, ei ole tullut (kuten olette sähköpostiviestissä luvanneet) ja jos sitä vieläkin korjataan, niin ilmeisesti se sitten hyvitetään seuraavassa laskussa.
Siihen, kuinka usein tätä nopeuden putoamista on tapahtunut, niin en ole pitänyt asiasta kirjaa, mutta esim. tänä keväänä ja kesän aikana sanoisin 5-10 krt. niin, että olen sen huomannut.
Viesti häiriön korjauksesta kyllä tulisi tulla jos automatiikka on sinulle lähettänyt viestin sen alkamisesta. Häiriö voi olla vielä korjauksen alla, mutta sitä en pysty nyt varmistamaan ilman asiakastietoja.
Tarkemmilla asiakastiedoilla voitaisiin tarkistella, mikä liittymän tilanne on ja onko alueella vielä häiriötä. Voisitko kirjautua sisään omilla sivuilla ja kirjoittamalla chatissa asiasta tai soittamaan meille 020 690 400, niin selvitetään tarkemmin asiakastietojen kanssa.
Hyvityksistä tulee myös keskustella tunnistautuneena sitten, kun häiriö on saatu korjattua ja häiriön kokonaisaika on tiedossa.