Skip to main content
Ratkaistu

Kannettavan takuu Teliassa

  • 13 June 2024
  • 17 kommenttia
  • 268 katselukertaa

Moi

Palaampa taas ääneen. Ostin tuossa reilu 2 vuotta sitten Asuksen kannettavan. No nyt sitten sippasi akku. Tässä tulen asiaan takuu loppu 1kk ja 9 pvä 2vuoden jälkeen. Kuulostaa aika kornilta tuo takuun kesto kun ylitys on noin vähähäinen. Mietinkin tässä juuri että taidan kysäistä tuota asiaa kuluttajalautakunnasta. Mikä heidän näkemys on asiasta tiedän yhden samantapaisen asian joka on käsitelty ja päätyi asianomaisen hyväksi. Saataapi olla et kysyn tuosta Telian hommasta. 

 

--

Muokkaus SannaMKoo: Siirretty Ylläpitäjän sana -keskusteluosiosta Telian asiakkuuteen liittyviin keskusteluihin

17 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Kyllä olettaisi koneen akun kestävän pidempään. Raskaassa käytössä sen maksimivaraus voi heiketä, mutta ei pitäisi kyllä kokonaan sipata. Kannattaa kysyä kuluttajaviranomaisten kantaa, jos virhevastuuseen vetoaminen ei tuota tulosta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4

Palaampa taas ääneen. Ostin tuossa reilu 2 vuotta sitten Asuksen kannettavan. No nyt sitten sippasi akku. Tässä tulen asiaan takuu loppu 1kk ja 9 pvä 2vuoden jälkeen. Kuulostaa aika kornilta tuo takuun kesto kun ylitys on noin vähähäinen. Mietinkin tässä juuri että taidan kysäistä tuota asiaa kuluttajalautakunnasta. Mikä heidän näkemys on asiasta tiedän yhden samantapaisen asian joka on käsitelty ja päätyi asianomaisen hyväksi. Saataapi olla et kysyn tuosta Telian hommasta. 

Ikävä kuulla @Satapuu että kannettavaan tietokoneeseesi on tullut vikaa, ja ylipäätään näin nopeasti takuuajan loppumisen jälkeen!

Ymmärsinkö oikein, ettet vielä ole ollut asiasta asiakaspalveluumme yhteydessä? Jos näin on, niin voit hyvin laitella meille tarkempia tietoja tästä esimerkiksi Minun Teliasta löytyvän chatin kautta. Jotta pääsemme siellä asiassa hyvin alkuun, niin kannattaa suoraan mainita että laite on vikaantunut juuri takuuajan päättymisen jälkeen. Myös laite- ja tilaustiedot helpottavat käsittelyä, ja lisäksi tieto siitä jos olet ollut asiasta jo itse laitevalmistajan tukeen yhteydessä. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Teidän sain kautta kysyin. Kysyin Telialta ja sanoi että 2 vuotta on takuu. Se loppu siihen. Laitevalmistaja takuu on loppunut 2023 elokuussa. Aukaisin koneen ja sillä selvä kaveri mittasi akun täysin tyhjä. Ilman akkua tämä kone ei toimi akku prosessoi verkkovirran sopivaksi. Kuulostaa kornilta että näin lähetellä takuun loppua ei ole vastuuta.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Teidän sain kautta kysyin. Kysyin Telialta ja sanoi että 2 vuotta on takuu. Se loppu siihen. Laitevalmistaja takuu on loppunut 2023 elokuussa. Aukaisin koneen ja sillä selvä kaveri mittasi akun täysin tyhjä. Ilman akkua tämä kone ei toimi akku prosessoi verkkovirran sopivaksi. Kuulostaa kornilta että näin lähetellä takuun loppua ei ole vastuuta.

 

Selvä, eli olitkin asiaa jo ilmeisesti meidän kauttamme lähtenyt selvittämään! Nämä ovat aina harmillisia tilanteita kaikin puolin. Totta kai sinulla on myös oikeus pyytää kuluttajaneuvonnan mielipidettä asiaan. Tai jos koet,että aiemmalla yhteydenotollasi käsittelimme huoltoasian puutteellisesti, niin voit ilman muuta vielä esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta laittaa meille viestiä. Suosittelen kirjoittamaan lomakkeelle myös laitteen tilaustiedot ja muut laitetiedot, jotta pääsemme nopeasti tilanteen jäljille.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Tuo linkki vie vain chatti osioon. Kiitos vain. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Tuo linkki vie vain chatti osioon. Kiitos vain. 

Aluksi siinä näkyy, että tavoita asiakaspalvelija chatissa 24/7 jne mutta kun rullaa sivua alaspäin, pitäisi tulla tämmöinen näkymä 👇

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Laitteen myyjä on ensisijaisesti vastuu tavaran virheestä. Tavarassa on virhe, koska tietokoneen akun tulee kestää pidempään kuin reilu kaksi vuotta. On kyllä ihme, että myyjät venkuloi vastuidensa kanssa, ei tule muutakuin huonoa mainosta. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

No odottelempa josps joku tohtii ottaa kantaa asiaan. Tuskinpa vain koska ei aiemminkaan ole oltu yhteydessä kun on jättänyt yhteyden otto pyynnön. Niin tuskinpa tähänkään. 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

No odottelempa josps joku tohtii ottaa kantaa asiaan. Tuskinpa vain koska ei aiemminkaan ole oltu yhteydessä kun on jättänyt yhteyden otto pyynnön. Niin tuskinpa tähänkään. 

 

Ymmärsinkö oikein että sinuun ei koskaan ole oltu yhteydessä kun olet jättänyt viestiä yhteydenottolomakkeen kautta? Tämä on kyllä todella erikoista. Jos asiakasta ei tavoiteta puhelimitse niin hänelle lähetetään viesti että olemme yrittäneet tavoittaa. Tai sitten jos pyyntöön on vastattu kirjallisesti, kannattaa tarkistaa Minun Teliasta “Laskut ja viestit” -osio, ja varmuuden vuoksi myös oma sähköpostilaatikko + roskapostikansio. Kurkkaathan nuo kaikki vielä kertaalleen. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

On muuten kerran vuosia sitten yhteyksistä. Edellisestäkään ei ole kuin vajaa vuosi ei sitäkään. Odotinkin silloin oikein, mutta ei siihen tottuu. No eihän se vaarallista ole kun sen tietää. Mutta mitä sitä pähkäilemään soitetaanko vai ei mutta kun ei tule millään tavalla ei edes savumerkkejä. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4

On muuten kerran vuosia sitten yhteyksistä. Edellisestäkään ei ole kuin vajaa vuosi ei sitäkään. Odotinkin silloin oikein, mutta ei siihen tottuu. No eihän se vaarallista ole kun sen tietää. Mutta mitä sitä pähkäilemään soitetaanko vai ei mutta kun ei tule millään tavalla ei edes savumerkkejä. 

Kuten @Merja_J ylempänä kirjoittelikin, niin yhteydenottolomakkeen kautta jätettyihin viesteihin reagoimme kyllä aina. Se on yksi asiakaspalvelukanavamme siinä missä muutkin (puhelinlinjan ja chatin lisäksi), eli ei ole missään nimessä tavallista että sen kautta lähetettyihin viesteihin jätettäisiin kokonaan reagoimatta. Tuo sähköpostin roskapostikansio ja muut vinkit ylemmästä vastauksesta kannattaa myös tarkistaa, jos et sitä jo tehnyt. 

Mutta hyvä tosiaan että laittelit vielä suuntaamme yhteydenottolomakkeella viestin! Asiakaspalvelumme käsittelee saapuneet viestit saapumisjärjestyksessä, ja olemme sinuun yhteydessä saatuamme sen käsittelyyn.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Tänään tapahtui ihme ottivat asiakaspalvelusta yhteyttä. Asia taas ei edennyt mitenkään lupasi selvitellä asiaa. Kyllä tämmöisissä tapauksissa pitäisi olla alaa ymmärtävä henkilö ei millään pahalla. Lupasi selvitellä. Odotellaan mihin johtaa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Siis kuka on ratkaissut ja milloin ei ole tullut korviini tai käsiin. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Siis kuka on ratkaissut ja milloin ei ole tullut korviini tai käsiin. 

Mun moka! Klikkasin vahingossa, että kysymyksesi olisi ratkaistu. Eli näppäilyvirhe minun puolelta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Eipä mitään sitä saattaa sattua. Niin kuin minulle kolme päivää vanha kone usb portti hajosi ensimetreillä ei mee putkeen. Ei mutta homma hoidossa sen osalta. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Eipä mitään sitä saattaa sattua. Niin kuin minulle kolme päivää vanha kone usb portti hajosi ensimetreillä ei mee putkeen. Ei mutta homma hoidossa sen osalta. 

Onneksi homma on hoidossa. Tarkennan vielä, että kyseessä ei siis ole tämä sama Asuksen kone, vaan ihan uusi kone? Tilasitko sen Telian kautta vai mitä kautta?

 

Laitahan tästä Asuksen koneesta meille tänne sitten tilannepäivitystä, kun asia alkaa selviämään. 👍

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Noin lähellä (1kk) takuun päättymistä sen pitäisi mennä vielä ihan samalla tavoin takuuseen, kuin olisi mennyt takuuajan lopullakin. Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva ja etu virhevastuun lisäksi.  

Omalle kohdalleni on sattunut kaksikin tapausta.  

Television näyttöpaneeli on hajonnut n. 2kk kahden vuoden takuuajan päättymisen jälkeen. Ei siinä ollut suurempia ongelmia takuuhuollon kanssa, vaan paneeli vaihdettiin uuteen. Ei tarvinnut olla yhteydessä mihinkään muuhun tahoon kuin myyjään. Tässä tapauksessa kävi siis hyvin, ja täysin oikein, kun myyjä korjasi hajonneen laitteen virhevastuun perusteella. Television näyttöpaneelin voi olettaa kestävän pidempään.  

Toinen tapaus onkin sitten hieman harvinaisempi. Puhelimestani hyytyi akku muutamia kuukausia takuuajan päättymisen jälkeen, eikä se enää käynnistynyt. Tämä tapaus oli DNA:n kanssa ja on hyvä esimerkki miten sattumanvaraisia nämä asiat voivat olla. Kävin puhelimen kanssa kolmessa (!) eri DNA kaupassa paikanpäällä, ja kahdessa ensimmäisessä asia ei edennyt mihinkään, koska takuuaika oli mennyt umpeen. Mutta kolmannessa liikkeessä myyjä laittoikin puhelimen takuuhuoltoon mukisematta, ensin todettuaan vian, eli kokeili puhelimen lataamista. Tässä tapauksessa oli siis täysin siitä kiinni, kuka siellä tiskin takana sattui olemaan töissä.  

Jos omalla kohdallasi myyjä (Telia?) ei tähän suostu, niin kuten tässä ketjussa jo mainittukin, takuuajan päättymisen jälkeenkin voit vedota kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa, vaan silloin arvioidaan asiaa kyseiselle tuotteelle ominaisen kestoiän mukaan.

Ikävä kyllä akku yleensä on sellainen joka katsotaan kuluvaksi osaksi, ja sen kanssa voi olla nihkeämpää takuuajan jälkeen, mutta asiaa kannattaa ehdottomasti selvittää.  

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#virhevastuun-kesto

Vastaa