Skip to main content

Kierrätysetu - asiakas pimennossa

  • December 18, 2025
  • 5 kommenttia
  • 78 katselukertaa

Jätin vanhan puhelimeni liiikkeeseen 26.11., jossa myyjä kertoi että valitettavasti saman päivän aikana asia ei vielä rekisteröidy. Itselle asia oli siinä vaiheessa ihan ok, koska kello oli kuitenkin jo lähemmäs sulkemisaikaa. 

 

Muutaman arkipäivän jälkeen ihmettelin, miksen ole saanut mitään kirjallista vahvitusta prosessin aloittamisesta. Näin asiakkaan näkökulmasta olisi mukavaa saada edes joku vahvistus siitä, että olet vanhan laitteesi jättänyt johonkin ja se prosessissa etenee. 

 

10.12. kysyin chatin kautta, missä laite menee - koska mitään ei ollut vielä kuulunut mistään suuntaa. (Jätetään tällä kertaa aspan vastaukset ruotimatta, tyhmä aasiakas ei ollult osannut lukea Telian sivuilta että kierrätysedun prosessin vaiheista asiakas ei tyypillisesti saa mitään tietoa

Mutta palataan tähän kierrätysedun prosessiin: hyvä jos joku tietää missä nämä laitteet menevät, niitä kun varmasti on useita laitteita prosessissa kiertämässä. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna tämä on täysin pimennossa olemista, koska tämä nyt saattaa kestää pari viikkoa ja googlettamisen mukaan jopa kuukausia. Missään vaiheessa kuitenkaan tätä asiaa ei esim. liikkeessä mainittu, kerrottiin kyllä summa mitä saan kierrätettävästä laitteesta. Tässä vaiheessahan on jo iskenyt epäilys, että onko kuitenkaan sekään summa paikkansa pitävä näin mystisessä asiassa? Minullahan ei ole nyt mitään vahvistusta mistään, että mikä summa minulle on siitä laitteesta luvattu. 

 

Olisikohan tässä asiassa mahdollisesti jotain parantamisen varaa? 

5 kommenttia

Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 18, 2025

Katsoin tuossa huvikseni Huawei Whatch gt 3 kierrätyshintaa 3€. Tuohan on naurettava hinta. En tietenkään jättänyt sitä vaan myyn sen toista kautta uusi käyttöön. Mikä takaa että kaikki laitteet menee hävitettäväksi tai uusio kiertoon joista on saanut kunnon korvauksen. . Tuossa lähipiirissä kävi niin että laittoi vanhan puhelimen vaihdossa ehjänä kun oli luvattiin hyvitys 400€. Meni viikko niin tuli ilmoitus että näytössä on vikaa tarjoavat 70€ vain. Ei suostunut vaan puhelin takaisin ja tarkistus näytössä ei mitään vikaa. Puhelimella on uusi onnellinen omistaja. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 18, 2025

Hyvä tietää, että tarjouksen voi vielä hylätä siinä vaiheessa kun laitteen tarkistus on tehty jos arvioitu hinta tosiaan voi heittää noinkin paljon. Omaa kierrätettävää puhelinta on aika paljon myynnissä esim. Tori.fi:ssä ja Telian arvioitu hinta ei kovin paljon heitä yksityisten myyntihinnoista. 

 

Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä ja koska tapahtuu jotain, henkeäni en kyllä uskalla pidättää. 

 


AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • December 18, 2025

@Bandis jotta saadaan sinulle vedenpitävä vastaus tähän, ja toki kaikille muillekin, niin laitan tämän eteenpäin meidän laitteista ja erityisesti tästä Telia Kierrätysetu -kokonaisuudesta vastaavalle taholle. 

Itse kuulun myös niihin, jotka jäävät (ja aivan perustellusti) odottamaan vahvistusta s-postiin tapahtuneesta kaupasta, varauksesta, vaihdosta, palautuksesta ja kaikesta muustakin toiminnasta missä vaan tavarat ja hyödykkeet liikkuu.


Goyahkla
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • December 18, 2025

Telia kauppa olisi hyvittänyt Samsung Galaxy S20FE 40e kun ostin Samsung Galaxy S4+ puhelimen ei en antanut sitä vaihdossa. Sanoin myyjälle on sulla pokkaa ainakin?


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • December 19, 2025

 

Jätin vanhan puhelimeni liiikkeeseen 26.11., jossa myyjä kertoi että valitettavasti saman päivän aikana asia ei vielä rekisteröidy. Itselle asia oli siinä vaiheessa ihan ok, koska kello oli kuitenkin jo lähemmäs sulkemisaikaa. 

 

Muutaman arkipäivän jälkeen ihmettelin, miksen ole saanut mitään kirjallista vahvitusta prosessin aloittamisesta. Näin asiakkaan näkökulmasta olisi mukavaa saada edes joku vahvistus siitä, että olet vanhan laitteesi jättänyt johonkin ja se prosessissa etenee. 

 


Normaalisti tilanne etenee siten, että asiakas tuo laitteen liikkeeseen, jossa myyjä tekee heti kuntoarvion. Kuntoarvion perusteella selviää kuinka paljon voimme maksaa kyseisestä laitteesta. Jos asiakas hyväksyy tämän, allekirjoittaa hän myyntisopimuksen laitteensa myynnistä meille antamallamme hinnalla. Ja me annamme kyseisen summan arvoisen lahjakortin Telia Kauppaan. Koko prosessi kestää maksimissaan kymmenisen minuuttia. Suosittelenkin selvittämään asiaa nyt myyjän ja myymälän kanssa, jos asian hoitaminen on edelleen kesken. 

Laitteiden kierrättämisestä ja prosessista ylipäätään löytyy myös loistavia artikkeleita telia.fi -sivuilta, jos aihe yleisesti ottaen kiinnostaa. Tässä linkki yhteen niistä.