Harmi, kiinteiden yhteyksien framilla pitäminen on tärkeää, mutta toisaalta kuten olet huomannut niin täällä on pienet piirit ja tilaa ei oikein ole. Silmään tämä on pistänyt peukuttelujen kautta. Kysytään kysymys jonka jälkeen riviyhteisöläinen vastaa, jonka jälkeen VIP tai 5G lähettiläs tulee kertomaan tismalleen saman asian ilmeisesti paremmin koska siellä on muut piiriläiset tykkäilemässä. Eipä ole paljon kiinnostanut vastailla kun joku sen saman asian kohta tulee kuitenkin kertomaan paremmin.
En oikein enää tiedä itsekään miksi tulee selattua, ei täältä oikein mitään hyötyä saa. Maksettuja tuotetestejä, mobiilin ilosanomaa, CMore mainoksia. Kai se on vaan pinttynyt tapa. No jokatapauksessa kiitos @SINAD panoksesta, jutut ollut mielenkiintoisia 👍>
Hienoa nähdä, etten ole havaintoineini yksin!
Hyvät joulut ja hyvät jatkot muutenkin @Poksuvau !
(Ei näköjään bannattu vielä uudelleen ja ihme jopa tuo postaus saanut olla)
Kiitos avusta ja sisällöstä mitä olet tuottanut yhteisöön. Arvostan sinun kirjoituksissa ammattimaista otetta ja sitä että olet rautaisella asenteella jakanut apuasi ilman korvausta.
Pidä valitsemasi tie. 🤛> Kiitos.
Morjesta ketjuun. Kuten aina niin asioilla on kaksi puolta, kerron nyt meidän näkemyksen asiaan.
@SINAD kirjoitti:
Jostain käsittämättömästä syystä huomaan jumiutuneeni tänne pysyväksi kommentaattoriksi, eräänlaiseksi kriitikoksi, auttamaan muita asiantuntijan roolissa. Olen yrittänyt auttaa jopa silloinkin kun omassa elämässä olisi ollut kiirettä ja muutakin tekemistä. Omalla vapaa-ajalla, vapaaehtoistyönä ja ilman korvausta. Joskus auttaminen on edellyttänyt asioiden selvittelyä ja opiskelua, ennen kuin on voinut auttaa. Kenties tämä kaikki oli kiitokseni siitä, kun valokuituliittymä saatiin lopulta mahdolliseksi noin viiden vuoden taistelun jälkeen! Siitä kuuluu edelleen iso kiitos Telian yrityspuolen asiakaspalvelulle, eikä tämä nytkään tapahtunut tätä vesitä.
Ja iso kiitos sinulle siitä, ja kaikille muillekin, jotka haluavat auttaa muita telealaan liittyvissä probleemeissa. Ilman teitä ei ole yhteisöäkään.
@SINAD kirjoitti:
Samalla olen pyrkinyt kehittämään suomalaista tietoyhteiskuntaa oikeampaan suuntaan esittämällä rohkeasti uusia ideoita ja kyseenalaistamalla väkisin jyrättyjä, pelkästään mobiilikeskeisiä näkemyksiä. Olen tehnyt tätä myös erittäin kärkkäästi ja myönnän sen. En ole ns. poliittisesti korrekti vässykkä, vaan aito oma itseni joka tarttuu epäkohtiin ja pyrkii saamaan aikaan muutoksen parempaan, tarvittaessa kovasanaisestikin.
Voi olla kovasanainen mutta siten, ettei se loukkaa muita yhteisöläisiä. Siinä menee raja. Suomi24:ssa tai jossain faceryhmässä voi kenties haukkua muita, kyseenalaistaa toisten osaamista ja samalla tuoda esille omaa ylivertaisuuttaan, kyseenalaistaa motiiveja, vääntää asioista fetissejä tai vihjailla, että toiset on sairaita. Tällaista keskustelua emme hyväksy, ei edes kovasanaisuuteen tai suorapuheisuuteen vedoten.
Kyse ei ole yksittäisestä kommentista vaan kuukausia jatkuneesta heittelystä, johon olemme useasti koittaneet niiden ilmaantuessa puuttua, osallistumalla keskusteluun ja huomauttamalla siellä asiasta.
Tässä vielä otteita meidän yhteisistä pelisäännöistä, näitä moderaattorit valvojat ja näiden puitteissa Yhteisössä operoidaan. Boldasin sieltä tähän caseen erityisesti liittyvät kohdat:
@TeroRe kirjoitti:
Toimi näin
Olemme aina ystävällisiä, kohteliaita ja kiitämme saamastamme avusta. Ymmärrämme, että mitä enemmän annamme sitä enemmän myös saamme joten autamme muita aina jos vain suinkin pystymme. Perustelemme mielipiteemme, ja kunnioitamme myös muiden mielipiteitä vaikka ne olisivatkin kenties erilaisia kuin omamme.
Ei näin
Emme kiroile, kiusaa emmekä hauku ketään vaikka hänellä olisikin asioista mahdollisesti erilainen näkemys kuin minulla itselläni. Emme kirjoita rasistisia tai muutoin ihmisiä, yhteisöä, uskontoa tai rotua loukkaavia viestejä. Emme yllytä rikokseen ja muutenkin lainvastaiset viestit ovat kiellettyjä Yhteisössämme. Emme kirjoita seksistisiä viestejä ja/tai viestejä jotka sisältävät pornograafista materiaalia.
Emme floodaa emmekä spämmää.
@SINAD kirjoitti:
Palkintona tästä vuosien mittaisesta uurastuksesta @HannaMarikaL heitti pihalle koko yhteisöstä, koska en kunnioita muiden mobiilikeskeisiä mielipiteitä ja hyökkään muita vastaan liian erilaisine mielipiteineni. Samaan aikaan ei kuitenkaan nähdä, kuinka tietyt 5G lähettiläät toimivat täysin samoin: ei kunnioiteta muiden mielipiteitä, hyökätään muita vastaan ja jyrätään omia näkemyksiä. Tähän rangaistukseenkin johti tilanne, jossa @snow28 hyökkäsi, eikä kunnioittanut mielipidettäni. Jos tällaiseen hyökkäykseen antaa palaa samalla mitalla takaisin (nk. niin metsä vastaa kuten sinne huudetaan -periaate) niin tuleekin tuomio! Jos hyökkäjä on 5G lähettiläs, ei hyökkääjälle tule mitään seuraamuksia! He ovat etuoikeutettuja täällä, eikä samoja sääntöjä sovelleta heihin.
Hän kuten muutkin moderaattorit tekevät työtään, hän vain silloin sattui olemaan vuorossa, kun viimeisin ylilyönti tapahtui. Bannin olisi voinut antaa kuka tahansa moderaattoreista. Minä luon täällä säännöt ja moderaattorit toteuttavat niitä. Jos säännöistä tulee keskustelua niin minä keskustelen niistä mielelläni, moderaattorit vain tekevät sitä työtä joka heille on osoitettu.
Yritä ymmärtää, sanon tämän enää kerran, että erilaisia mielipiteitä saa olla ja se on pelkästään hyvästä. Kuten säännöissäkin sanotaan niin erilaisia mielipiteitä pitää kunnioittaa. Minun näkemys asiasta on, että sinä itse et hyväksy sitä, että muitakin käyttötapoja voi olla kuin se, jonka sinä koet parhaimmaksi. Tämä ilmenee myös siinä, että kaikki eivät halua maksaa valokuidusta tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja. Kaikilla ei edes ole siihen varaa. Kaikki ei saa valokuitua edes rahalla. Sinä voit ja haluat maksaa ja se on todellakin fine. Kaikilla näin ei kuitenkaan ole. Tästä yksittäisestä detailista ollaan juteltu vaikka kuinka monesti. Silti muita pitää syyllistää ja myös värittää kommenttia, kun olet lukuisia kertoja syyttänyt muita mobiilifetissistä.
Tämä viimeisin tapaus, jos joku muu olisi kirjoittanut vastaavaa, sellainen joka ei ole 5G-lähettiläs, olisitko silloin reagoinut samoin? Mietin siis, että onko se 5G-lähettilyys itsessään, joka sinua hiertää. Ei niinkään se, että joku näkee parhaimmaksi toimia toisin kuin sinä.
Säännöt koskevat kaikkia käyttäjiä. Ja kuten yllä totesin niin samanlainen kommentointi on jatkunut kuukausia, kyse ei ole vain yksittäisestä tilanteesta. Banneja on muuten tosi harvoin täällä jaettu, itse en edes muistanut mutta olemme ilmeisesti bannanneet vuosia sitten erään jäsenen, josta sittemmin tuli meidän VIP-jäsen. Ja todella hyvä onkin, että banneja ei tarvite jaella, toivottavasti ei tarvitse tulevaisuudessakaan.
@SINAD kirjoitti:
Myös tapa millä @HannaMarikaL asian hoiti oli töykeä: ei anneta mahdollisuutta tulla edes kuulluksi, eikä asiasta päättäneeseen saa edes yhteyttä mitenkään! Piiloudutaan kirjautumisen taakse, mutta samalla estetään koko kirjautuminen! Myöhemmin sain aivan muuta kautta yhteyden ainoastaan ylläpitäjään @TeroRe mutta tämäkin vain siksi, että satuin pitkän yhteisöhistoriani ansiosta tuntemaan tämän nimimekin takana olevan henkilön todellisen nimen. @HannaMarikaL nimimerkin takana olevan henkilön nimeä sensijaan en tiedä.
Kuten totesin tuolla ylhäällä, tilanne on jatkunut jo kuukausia. Olemme huomauttaneet asiasta lukuisia kertoja.
Ylläpidon saa kiinni sähköpostilla, se löytyy Yhteisön ohjeista muutamastakin paikkaa. Aika harvalla firmalla on foorumilla henksun nimet näkyvissä. Meillä sentään nimimerkki viittaa ihan oikeaan nimeen, meillä ei ole hatusta heitettyjä kivoja nickejä. Minun koko nimen löytää ihan myös profiilini kautta, ei tarvitse olla edes salapoliisi sen löytääkseen.
Yhteisöplatta kun (teknisesti) bannaa käyttäjän niin se sulkee käyttäjältä kaikki toiminnot. Se antaa käyttäjälle myös tiedon, että mitä on tapahtunut. Moderaattori kirjoitti sinne myös kattavasti, että miksi.
Tämä ei siis ollut erityinen toimenpide juuri sinua kohtaan, et saanut mitään erityiskohtelua. Kaikki bannit toimivat samoin, platta ei päästä käyttäjää tekemään täällä mitään kirjautuneena.
@SINAD kirjoitti:
Täydellinen oman mielipiteen ilmaisun vapaus koskee ainoastaan 5G lähettiläitä.
Joskus vuosia sitten, ennen tiettyjen 5G lähettiläiden mukaantuloa täällä oli vielä hyvä ja neutraali meininki, mutta nykyään tänne on pesiytynyt porukka jolla on todella ahdasmielinen näkemys elämästä. Se pyörii pelkän puhelimen varassa. Tämä porukka muodostaa eräänlaisen inkvisition, jonka uhriksi joutuu jos ilmaisee käyttävänsä laajasti muitakin välineitä kuin pelkkää puhelinta. Varmin tapa saada inkvisitio kimppuunsa on ehdottaa muille puhelinriippumattomia tapoja hoitaa asioita.
Ei pidä paikkaansa, kaikki saavat kertoa perustellusti mielipiteensä.
Harmillisesti muualla somessa vallitseva ilmiö polarisointi on tullut myös tänne Yhteisöön, ainakin sinun kohdallasi. Tarkoittaa, että jos et ole samaa mieltä niin olet viholliseni. Tekstin värittäminen voimakkailla sanoilla, kuten vaikka inkvisitio, on juuri tätä polarisointia.
Kun oikeasti ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Ihmiset arvostavat eri asioita. Myös arvottavat asioita eri tavalla. Tarpeita on erilaisia, ajatuksia on erilaisia. Kaikki on oikeita ja niistä ei pidä ketään syyttää, haukkua sairaaksi tai miksikään fetishiksi vääntää. Ota vähän happea tämän asian kanssa, olet fiksu kaveri ja näet tämän asian kyllä miten tämä oikeasti on täällä mennyt.
@SINAD kirjoitti:
tai sitten @HannaMarikaL:n tulisi yksinkertaisesti jättää ylläpitotehtävät. Miten ylipäätään joku vasta viime vuonna yhteisöön liittynyt voi toimia täällä ylläpitäjänä? Ylläpitäjille ei nähtävästi ole mitään kompetenssivaatimuksia?
Tähän yhteisössä ei todellakaan suvaita valokuitulähettiläitä (jollaista muuten ehdotin tasapuolisuuden nimissä kun 5G lähettiläät julkaistiin - no eipä ole toteutettu!). Tämä yhteisö ei ole enää aikoihin ollut tasapuolinen paikka.
Lopeta moderaattorin syyllistäminen, hän teki vain työtään.
Kyllä, olet ehdottanut valokuitulähettiläitä tänne. Ja minä vastasin sinulle silloin, että tällä hetkellä ei mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä, ja että näytä mitä se valokuitulähettilyys voisi tarkoittaa tai olla. Et koskaan vastannut tai palannut aiheeseen enää.
Lueppa kaikki tähänkin kommenttiini lainaamani kommenttisi niin ymmärrät, miksi valokuitulähettilästä meillä ei ole ainakaan tällä hetkellä. Tekninen osaaminen ei riitä, siihen vaaditaan muutakin.
@SINAD kirjoitti:
Jotain olen silti tehnyt oikeinkin koska monet ovat myös tykänneet:
Myös minä olen tykännyt kirjoitukstasi, näköjään yhteensä 54 kertaa. Tarkoittaa melkein 23%:ia kaikista tykkäyksistä on tullut vain minulta. Kertoo siitä, että arvostan kun olet ollut täällä ja neuvot muita. Kiitos siitä.
@SINAD kirjoitti:
Oli miten oli, niin ainakin useimmat 5G lähettiläät ovat tästä pelkästään hyvillään - heidän pyhä tavoitteensa toteutuu kun puhelinriippumatottomia saadaan pois yhteisöstä.
Älä hyökkää myöskään heitä kohtaan, he eivät ole täällä ketään käännyttämässä. Kertovat vain kokemuksistaan ja erityisesti 5G-laitteiden osalta. Heillä on omat ketjunsa, jonne he ovat tuottaneet sisältöä. Niissä on alussa maininta kaupallisesta yhteistyöstä, tarkoittaa, että ne sisällöt he ovat tehneet yhteistyössä meidän kanssa. Kaikkialla muualla missä he kirjoittavat, se tulee täysin heidän itsensä halusta ja niissä he tekevät sen myös täysin vastikkeetta. Kuten sinäkin olet vuosia täällä kirjoittanut, vapaa-ajalla ja vastikkeetta.
--
Tästä tuli loppujen lopuksi pitkä sepostus. Halusin kuitenkin myös oikoa väärää tietoa ja mahdollisia väärinkäsityksiä.
Hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta kaikille 🙂>
@Poksuvau kirjoitti:
Harmi, kiinteiden yhteyksien framilla pitäminen on tärkeää, mutta toisaalta kuten olet huomannut niin täällä on pienet piirit ja tilaa ei oikein ole.
Olet oikeassa siinä, että Yhteisössä aktiiviporukka on loppujen lopuksi todella pieni ja siihen meillä pitää saada muutos. Siinä olet väärässä, että tilaa ei olisi.
Aiempina vuosina meillä oli tosiaan VIP-jäseniä ja sellaiseksi pääsi kuka tahansa aktiivi, jolla oli osaamista ja joka oli ns. hyvä tyyppi. Lopetimme ohjelman vuosi sitten ja tälle vuodelle valitsimme sitten muutaman jäsenen lähettilääksi. Tämä ohjelma päättyy nyt vuoden vaihteessa ja ensi vuodelle onkin suunnitteilla jotain uutta ja toivon, että se auttaa tuomaan meille lisää aktiiveja 🙂> Liikennettä eli kävijöitä on koko ajan enempi ja enempi ja se on hyvä asia.
@Poksuvau kirjoitti:
Maksettuja tuotetestejä, mobiilin ilosanomaa, CMore mainoksia.
Nämä kaikki ovat kuitenkin yrityksemme businekseen liittyvää, joten siksi niitä kaikkia täällä pidetään yllä. Siis sen lisäksi, että täällä ratkotaan yhdessä meihin liittyviä ongelmia ja ongelmatilanteista. Unohdit listata, että onhan täällä juttua myös esimerkiksi Telia TV:stä, HBO:sta ja muista tv-palveluista. Ja myöskin ei_maksettuja_kokemuksia ja kertomuksia asiakkailtamme.
@SINAD kirjoitti:
(Ei näköjään bannattu vielä uudelleen ja ihme jopa tuo postaus saanut olla)
Kuten sanoin toisaalla niin emme sensuroi kommentteja. Sitä tehdään kenties muualla mutta ei täällä.
Jatkossa meillä pitänee kenties olla herkempi bannien suhteen, jos vaikka tuo polarisoituminen alkaa täälläkin vielä vahvemmin näkymään. Tarkoitan tätä siis yleisellä tasolla, ei liity siis sinuun.
@TeroRe kirjoitti:
Jatkossa meillä pitänee kenties olla herkempi bannien suhteen, jos vaikka tuo polarisoituminen alkaa täälläkin vielä vahvemmin näkymään. Tarkoitan tätä siis yleisellä tasolla, ei liity siis sinuun
Tämänpä haluaisin todellakin nähdä, kuten avauksessani ehdotinkin!
Olen nimittäin ollut justiinsa sillä asenteella mikä on eräinen 5G lähettiläiden asenne muihin (nk. aiemmin mainitsemani metsäperiaate), polarisoituminenkin lähtee nähtävästi niistä, koska itse en ole tuota polarisoitumistermiä ikinä kuullutkaan - sulle se on selkeästi tuttu. Random kyselijöitä olen aina yrittänyt palvella ystävällisesti, tosin joku taisi aluksi loukkaantua jostain vitsistäni joka tuntui myös minusta pahalta koska ei ollut tosiaan tarkoitus loukata mutta muistaakseni hänellekin löysin lopulta oikean ratkaisun, mistä oli apua. Mutta kun olen oma itseni niin tykkään vääntää myös huumoria vähän joka jutusta ja ainakin normielämässä se saa ympärilläni ihmiset nauramaan. Lähipiiri tietää että minä olen se hauska kommentaattori, kuten esimerkiksi tänään James Webbin laukaisun katselu livenä Nasa TV:ltä, kyllä siitäkin sai kummasti huumoria irti vaikka oikeasti asia on mulle tosi tärkeä ja mielenkiintoinen.
Olen mukana muissakin online-yhteisössä erilaisissa asiantuntija yms. rooleissa ja missään muualla ei ole ollut aivan tällaisia hyökkäyksiä kuin täällä 5G lähettiläiden yms. toimesta. Kyllä ihan oikeasti joillakin tämän yhteisön jäsenillä täytyy olla jonkin sortin puhelinfetissi, koska muunlaisia lähestymistapoja ei haluta ymmärtää vaikka "rautalangasta vääntäisi", miksi homma toimisi paremmin siten. Sama porukka vissiin kuvittelee että olen puhelimista jotenkin pihalla kun kirjoitan vaihtoehtoisista tavoista tomia - oikeasti olen ollut mukana kehittämässä useita puhelimia ja käyttänyt älypuhelimia ehkä viitisentoista vuotta ainakin ja sitäkin ennen älypuhelimien kaltaisia tuotteita mm. Nokia communicator, kun muilla oli vielä peruspuhelimet. Osaan myös rootata älypuhelimia ja totta kai käytän edelleen itsekin älypuhelimia (tälläkin hetkellä kahta) ja mobiililiittymiä mulla on muistaakseni kuusi kappaletta pelkästään omassa henkilökohtaisessa käytössä. Olen myös käyttänyt automaattista etävalvontaa/hallintaa oman puhelimen kautta jo viime vuosituhannen puolelta, vuosia ennen kuin vastaavia sovelluksia alettiin myydä tavan tallaajille. Siten mulla on aika selkeä käsitys siitä mitä juttuja kannattaa tehdä puhelimella ja mitä ei kanata tehdä, plus mitkä ovat tietoturva- yms. riskit kun asioita tehdään puhelimella. Silti tällä foorumilla 5G lähettiläistä esim. @snow28 kehtaa tulla jyräämään omaa kantaansa ja selittää jotain maailman simppeleintä nettipankkiasiaa, aivan kuin en olisi koskaan kuullutkaan moisesta...
Mutta viestisi perusteella ylläpito on kuitenkin täysin sokea tälle ongelmalle, johon myös @Poksuvau kertoi törmänneensä hieman erimuotoisena. Ja sitten jos ärähdät tästä itse, tuleekin rankkua! Siksi mukanaolo tällaisessa yhteisössä ei ole kovin mielekästä, koska jäsenet eivät ole täällä oikeasti tasapuolisessa asemassa josta johtuen mm. 'rajan ylittämisen' tulkinta riippuu siitä kuka on kirjoittaja ja esim. millaista näkemystä hän edustaa moderaattorin omiin näkemyksiin nähden. Enkä pysty hyväksymään epäoikeudenmukaisuutta eli 5G lähettiläät esim. @snow28 yms. saa vapaasti kirjoittaa mitä lystää. Epäoikeudenmukainen toiminta on vaan juttu mitä en kykene koskaan antamaan anteeksi. Kuten aiemmin jo sanoin niin jos rankut olisi ollut molemminpuoliset/tasapuoliset niin olisin hyväksynyt sen mukisematta. Itsepähän aiheutin - mutta vain siksi että tullaan tieten tahtoen ärsyttämään, jollaisesta tulisi tulla rankkua myös.
Tota 5G hypetystä harrastaa kaikki isot operaattorit. Ainoastaan pienet operaattorit rakentaa valokuituverkkoa joilta kannattaa tilata.
Isot operattorit ei halua ymmärtää tätä totuutta että yhteiskunta ei pärjää pelkän mobiilidatan varassa, kiinteitä verkkoja tarvitaan koska etätyö kasvaa varsinkin tän koronatilanteen takia. Ja ilman valokuitua ei mobiilidata toimi kun niitä vedetään tukiasemille mutta niitä pitäisi vetää myös meille normaali kuluttajille.
Kiinteän netin saatavuus on surkea myös sen takia koska nämä isot operaattorit on puhunu ihmiset ympäri ja valehdellu että kiinteä netti on täysin turha ja että mobiidata on se ainut oikea ratkaisu.
@TeroRe kirjoitti:
Kyllä, olet ehdottanut valokuitulähettiläitä tänne. Ja minä vastasin sinulle silloin, että tällä hetkellä ei mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä, ja että näytä mitä se valokuitulähettilyys voisi tarkoittaa tai olla. Et koskaan vastannut tai palannut aiheeseen enää.
Varmaankaan en ole vastannut tuohon koska en ole tämän yhteisön manageri ja käsittääkseni nämä 5G lähettiläätkin ovat arvoisan yhteisömanagerin itsensä (tai tämän vetämän porukan) kehittämiä - tai olipa sitten kenen hyvänsä kehittämiä niin tasapuolisuuden nimissä odottelin vastaavaa kehiteltävän myös valokuitupuolelle. Siitähän tuossa oli kyse. Ei vaan ole tullut - eikä varmaan tulekaan.
@TeroRe kirjoitti:
@Poksuvau kirjoitti:
Harmi, kiinteiden yhteyksien framilla pitäminen on tärkeää, mutta toisaalta kuten olet huomannut niin täällä on pienet piirit ja tilaa ei oikein ole.
Olet oikeassa siinä, että Yhteisössä aktiiviporukka on loppujen lopuksi todella pieni ja siihen meillä pitää saada muutos. Siinä olet väärässä, että tilaa ei olisi.
Aiempina vuosina meillä oli tosiaan VIP-jäseniä ja sellaiseksi pääsi kuka tahansa aktiivi, jolla oli osaamista ja joka oli ns. hyvä tyyppi. Lopetimme ohjelman vuosi sitten ja tälle vuodelle valitsimme sitten muutaman jäsenen lähettilääksi. Tämä ohjelma päättyy nyt vuoden vaihteessa ja ensi vuodelle onkin suunnitteilla jotain uutta ja toivon, että se auttaa tuomaan meille lisää aktiiveja 🙂> Liikennettä eli kävijöitä on koko ajan enempi ja enempi ja se on hyvä asia.
@Poksuvau kirjoitti:
Maksettuja tuotetestejä, mobiilin ilosanomaa, CMore mainoksia.
Nämä kaikki ovat kuitenkin yrityksemme businekseen liittyvää, joten siksi niitä kaikkia täällä pidetään yllä. Siis sen lisäksi, että täällä ratkotaan yhdessä meihin liittyviä ongelmia ja ongelmatilanteista. Unohdit listata, että onhan täällä juttua myös esimerkiksi Telia TV:stä, HBO:sta ja muista tv-palveluista. Ja myöskin ei_maksettuja_kokemuksia ja kertomuksia asiakkailtamme.
No en nyt tiedä voiko kokemus olla "väärä". Kun on rakennettu yes-henkilöiden yhteinen pieni piiri joka tuottaa sisältöä sen pohjalta mitä leluja pääkallopaikalta milloinkin lähetellään jonka jälkeen taputellaan toisia selkään kun on hyvää sisältöä. Ei varsinaisesti kovin mukaan kutsuva lähtökohta.
Myös se, että yleensä on vastassa eräs manageri joka tehokkaasti pyrkii neutralisoimaan kritiikin on jossain kohtaa aika raskasta. On siis mielestäni hienoa, että pyrit avaamaan näkökulmaa sieltä norsunluutornista, mutta valitettavasti sävy on monesti sellainen alentuva. Tästä päästäänkin siihen, että korostat erilaisia näkökulmia/käyttötapoja jne. mutta silti varsin järjestelmällisesti pyrit selittämään niitä vääriksi. "Hyvä pointti, mutta..."
Anyway, hienoa että on suunnitelmia ensi vuodelle. Onnea ja menestystä.
@SINAD kirjoitti:
@TeroRe kirjoitti:
Kyllä, olet ehdottanut valokuitulähettiläitä tänne. Ja minä vastasin sinulle silloin, että tällä hetkellä ei mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä, ja että näytä mitä se valokuitulähettilyys voisi tarkoittaa tai olla. Et koskaan vastannut tai palannut aiheeseen enää.
Varmaankaan en ole vastannut tuohon koska en ole tämän yhteisön manageri ja käsittääkseni nämä 5G lähettiläätkin ovat arvoisan yhteisömanagerin itsensä (tai tämän vetämän porukan) kehittämiä - tai olipa sitten kenen hyvänsä kehittämiä niin tasapuolisuuden nimissä odottelin vastaavaa kehiteltävän myös valokuitupuolelle. Siitähän tuossa oli kyse. Ei vaan ole tullut - eikä varmaan tulekaan.
@SINAD
Minä olen yksi 5G-lähettiläistä, aiemmin olen ollut VIP-jäsen yhteisössä. Löysin ja liityin Sonera Klaaniin 6.6.2015 kun etsin tietoa miksi Omille Sivuille ei päässyt kirjautumaan. Luin silloisesta Klaanista monta kirjoitusta ja huomasin, että jotkut etsivät ratkaisuja tietotekniikkaongelmiin joista minulla oli kokemusta ja joihin tiesin ratkaisun/neuvon.
Innostuin vastailemaan näihin probleemiin ja jonkin ajan kuluttua sain @TeroRe:lta kutsun liittyä VIP-jäseneksi.
Minä en ole suorittanut mitään tietoteknistä koulutusta vaan olen ihan puhtaasti kokemusten ja jatkuvan kiinnostuksen myötä tietotekniikkaa kohden itseoppinut. Palkkana on ollut puhdas ilo, jos olen voinut olla jollekin avuksi.
Samaa harrastan kaveripiirissä ja sukulaisissa, he ottavat minuun yhteyttä kun tulee probleemia tietokoneiden, puhelimien tai muiden digilaitteiden kanssa.
Olen ollut asiakaspalvelussa mm. Oulun Yliopistollisessa sairaalassa kauan kauan sitten ja siellä pääsin ensi kertaa tutustumaan tietokoneisiin, kun sain kirjata potilaita osastoille. Asiakaspalvelua tehdessä on pakko ja suotavaakin asettua asiakkaan puolelle ja olla kohtelias kaikin puolin.
Täällä yhteisössäkin on paljon ihmisiä, joilla ei ole tietoteknistä koulutusta tai ymmärrystä tietoteknistä sanastoa kohtaan.
Itse olen pyrkinyt neuvomaan tavallisen ihmisen näkökulmasta ja selkeästi ymmärrettävien ohjeiden kautta.
Olen myös vanhin 5G-lähettiläistä (1967 syntynyt) ja tietääkseni ainut heistä, joka ei ole saanut mitään virallista koulutusta tietotekniikkaan.
Mutta en ole Yhteisön kehittämä tai Yhteisön managerin kehittämä 5G-lähettiläs vaan olen päässyt sellaiseksi aktiivisuuden ja kiinnostuksen kautta kaikkea uutta tekniikkaa kohden.
Yhteisön sääntöjä olen pyrkinyt noudattamaan, sillä sääntöjä on myös muilla foorumeilla ja ihan jokapäiväisessä elävässä elämässäkin.
Tästä tuli nyt hieman pitkä tarina, mutta ajattelin että voisit ajatella meidänkin olevan vain ihmisiä.
Jep, sitäkin sietäisi tutkia että millä perusteella esim. VIP jäsenet on valittu ja onko kyseisessä joukossa ensimmäistäkään kiinteän verkon asiakasta tai mikä on kiinteä/mobiili jäsensuhde näissä. Melkein arvaan, mutta enpä sano mitään. Paras mulle pyytämättä merkitty status täällä oli muistaakseni "Maajussi" joskus vuosia sitten. En tosin tajua mistä ihmeestä se maajussi tulee kun en sellainen ole, joten olin täysin ansiotta saanut moisen statuksen. Ei sillä, ettenkö haluaisi olla maajussi mutta alkaa olla liikaa ikää aloittaa enää. Kaikki kunnia maajusseille, arvostan heitä todella paljon.
Minusta vähän tuntuu , että tämän ketjun keskustelussa on karvan ylireagoitu niin puolin kuin toisinkin. Ymmärrän toki , että tämä on Telian ylläpitämä keskustelufoorumi ja samalla osa heidän tuotemarkkinointiaan.
Itse käytän nettiä aktiivisesti kiinteällä yhteydellä (ei tosin Telian) ja arvostan sen luotettavuutta ja vakautta. Mobiiliyhteyksiä tietysti käytän puhelimella , mutta se on satunnaista kotona ollessa. Toki sitten liikkeellä ollessa mobiilia on vähän pakkokin käyttää , mutta ei minun mobiilidatan käyttö ole kuukaudessa kuin pari GB , kun se suurkuluttajilla on vähintäänkin kymmeniä tai satoja GB kuukaudessa. Tiivistetysti sanoisin , että minulle puhelin on juurikin vain puhelin , jota käytän ensisijaisesti puhumiseen ja viestittelyyn.
Mitä taas tulee tähän teemaan kiinteä versus mobiili , niin molemmille on käyttäjäkuntansa. Jos on tarve luotettavalle yhteydelle , niin suosittelen kiinteää mikäli sellaisen vain saa. En ole kuullut , että yksikään nettiliiketoimintaa harjoittava yritys olisi perustanut toimintansa mobiiliyhteyksien varaan. Myös yksityishenkilöiden kiinteiden yhteyksien tarve on korona-aikana kasvanut etätöiden vuoksi voimakkaasti. Mobiiliyhteydet ovat jaettua kaistaa ja jo lähtökohtaisesti epäluotettavampia eivätkä sovellu yhtä hyvin kuin kiinteä edellä mainitsemiini tarkoituksiin. Sen sijaan jos yhteyden ei tarvitse toimia 24/7 vakaasti kuin vanhan junan vessa , niin mobiili on siihen tarkoitukseen ihan sopiva juurikin sen vuoksi , että se ei ole paikkaan sidottu. Jotakin kertoo mobiiliyhteyksien luotettavuudesta sekin , että operaattorien sopimusehdoissa mobiiliyhteyksien nopeuksien vaihteluvälit ovat tolkuttoman suuret. Tyypillisesti esim. 100M-liittymällä luokkaa 10Mbit/s ...100Mbit/s. Tuota ei voi tulkita juurikaan muuten kuin , että operaattoritkaan eivät luota mobiiliyhteyksiinsä sen enempää kuin kuluttajatkaan , kun eivät uskalla sopimusehdoissaan muuhun sitoitua.
Toinen tämän ketjun teema on ollut kriittiset viestit. Kyllä minusta Teliaa yhtiönä ja sen tekemiä tuotevalintoja pitää voida kritisoida. Sen sijaan yksittäisiin henkilöihin , niin Telian työntekijöihin kuin tavallisiin yhteisön jäseniin , kohdistuvan kritiikin muotoilussa tulee noudattaa hyviä tapoja ettei kritiikin kohdetta tahallisesti loukata. Siis asioista voidaan olla eri mieltä , mutta tahallinen herjaaminen ei ole toivottavaa.
@SINAD kirjoitti:
Jep, sitäkin sietäisi tutkia että millä perusteella esim. VIP jäsenet on valittu ja onko kyseisessä joukossa ensimmäistäkään kiinteän verkon asiakasta tai mikä on kiinteä/mobiili jäsensuhde näissä. Melkein arvaan, mutta enpä sano mitään. Paras mulle pyytämättä merkitty status täällä oli muistaakseni "Maajussi" joskus vuosia sitten. En tosin tajua mistä ihmeestä se maajussi tulee kun en sellainen ole, joten olin täysin ansiotta saanut moisen statuksen. Ei sillä, ettenkö haluaisi olla maajussi mutta alkaa olla liikaa ikää aloittaa enää. Kaikki kunnia maajusseille, arvostan heitä todella paljon.
Nyt ei enää ole VIP-jäsenyyttä Yhteisössä, viime vuonna oli vielä ja valintakriteerit olivat silloin esillä täällä. Yksi niistä oli aktiivisuus: ratkaisut probleemiin, kirjoituksia mm. käyttökokemuksista, vinkkejä eri digiratkaisuihin kotona ym. Hyvän sisällön tuottamista, jota on mukava lukea ja jonka ymmärtää tavallinenkin ihminen.
Minä taisin olla silloinkin VIP-jäsenistä ainoa, jolla ei ollut minkään operaattorin kiinteää laajakaistaa saatavilla. On ollut aikanaan ADSL 2M/512, nopeampaa ei saanut pitkän ilmakaapelin takia.
Maaseudulla on pitkät välimatkat lähes joka paikkaan, olisihan se kuitu kiva jos olisi saatavilla.
@SINAD kirjoitti:
Mutta viestisi perusteella ylläpito on kuitenkin täysin sokea tälle ongelmalle, johon myös @Poksuvau kertoi törmänneensä hieman erimuotoisena. Ja sitten jos ärähdät tästä itse, tuleekin rankkua!
Tosiaan kyse ei ollut yksittäisestä kommentista tai tilanteesta vaan pitkään jatkuneesta käytöksestä. Jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa ja nyt se tapahtui siinä ko. keskustelussa.
@SINAD kirjoitti:
Varmaankaan en ole vastannut tuohon koska en ole tämän yhteisön manageri ja käsittääkseni nämä 5G lähettiläätkin ovat arvoisan yhteisömanagerin itsensä (tai tämän vetämän porukan) kehittämiä - tai olipa sitten kenen hyvänsä kehittämiä niin tasapuolisuuden nimissä odottelin vastaavaa kehiteltävän myös valokuitupuolelle. Siitähän tuossa oli kyse. Ei vaan ole tullut - eikä varmaan tulekaan.
5G-lähettiläs -ohjelma päättyy tähän vuoteen. Historian saatossa meillä on ollut nyt pari erilaista ohjelmaa ja jatkossa tullaan tekemään jotain ihan muuta. Tavoite on löytää sellainen joka oikeasti toimii ja joka saa Yhteisön kuplimaan 🙂> Kokeillen näitä pitää tehdä, löytää se joka parhaiten toimii.
@TeroRe kirjoitti:
Tosiaan kyse ei ollut yksittäisestä kommentista tai tilanteesta vaan pitkään jatkuneesta käytöksestä. Jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa ja nyt se tapahtui siinä ko. keskustelussa.
Tuo "pitkään jatkunut käytös" on just sitä mitä tietyt 5G lähettiläätkin ovat pitkään jatkaneet ja mihin olen sitten oman kommentoinnin mukauttanut. Kamelin selkä on vaan joillekin jämäkämpi.
@Poksuvau kirjoitti:
Myös se, että yleensä on vastassa eräs manageri joka tehokkaasti pyrkii neutralisoimaan kritiikin on jossain kohtaa aika raskasta. On siis mielestäni hienoa, että pyrit avaamaan näkökulmaa sieltä norsunluutornista, mutta valitettavasti sävy on monesti sellainen alentuva. Tästä päästäänkin siihen, että korostat erilaisia näkökulmia/käyttötapoja jne. mutta silti varsin järjestelmällisesti pyrit selittämään niitä vääriksi. "Hyvä pointti, mutta..."
Mietin kommenttiasi pitkään ja tunnustan, että tartun tietyissä tilanteissa tosi hanakkaasti keskusteluun ja kommentteihin ja luulen ymmärtäväni nyt, mitä tarkoitat.
Haluan rakentaa Yhteisöstä paikan, jossa nykyiset sekä mahdolliset tulevat asiakkaat saavat tietoa asioista sekä niiden taustoista. Olen vuosien varrella suututtanut monta kollegaa kun olen ärsytykseen asti tivannut vastauksia täällä tulleisiin kysymyksiin ja/tai epäkohtiin. Koska koen, että se on yksi minun tontille kuuluvista asioista, olen täällä teitä varten, saada teille vastauksia. Avoimuus ja läpinäkyvyys on etenkin isoissa pörssiyhtiöissä usein aika haastavaa, usein taustalla on ihan oikeitakin syitä (kuten vaikka tuotekehitykseen liittyvät projektit, ei haluta kertoa etukäteen jotta kilpurit eivät saa tietoa etukäteen, sopimusneuvottelut yms.) ja joskus taustalla on kulttuurillisia haasteita (ei olla totuttu avoimuuteen ja jengiä pitää siihen "opettaa"). Yksi esimerkki tästä avoimuudesta oli nyt tuon uuden Android TV -pohjaisen boxin ennakkoinfo, olin yhtenä vaatimassa sitä tänne vielä ennen joulua.
Mutta siis, tämä on se suunta johon haluan yritystämme viedä ja Yhteisö on kanava sitä toteuttaa. Sen eteen minä ja modet teemme töitä, kuin myös muut täällä Yhteisössä olevat henksulaiset.
Tykkään itsekin avoimuudesta ja tästä syystä pyrin aina avaamaan asioiden taustoja mahdollisimman paljon. Ja nyt tullaan siihen, että koska haluan kertoa ja "selittää" asioita auki niin kertomasi mukaan teen sen sillä tavoin tai siitä tulee vaikutelma, että yritän vaimentaa samalla kritiikkiä ja/tai sen antajaa. Kiitos kun toit esille, tämä ei ole missään nimessä tavoitteena minulla. Tätä pitää nyt miettiä, että miten voin tätä efektiä jatkossa vähentää tai jopa poistaa. Avoimuuden puolesta liputan kuitenkin jatkossakin, sitä en tule kitkemään, pitää vain miettiä miten sen teen 🙂>
Ps. en koe olevani norsunluutornissa, enkä haluakaan olla. Tarkoititko sitten minua, en tiedä, vai tarkoititko että toimin tiedonvälittäjänä norsunluutornin ja Yhteisön välillä? 🙂> Jos kyllä niin se on minullekin mieluisa rooli.
@SINAD kirjoitti:
Jep, sitäkin sietäisi tutkia että millä perusteella esim. VIP jäsenet on valittu ja onko kyseisessä joukossa ensimmäistäkään kiinteän verkon asiakasta tai mikä on kiinteä/mobiili jäsensuhde näissä.
Silloin kun meillä oli VIP-jäseniä niin katsoin, että ketkä ovat olleet tietyllä aikavälillä aktiivisia (eli kirjoittaneet eniten kommentteja ja aloittaneet uusia keskusteluita). Sitten katsoin, että mitä he kirjoittavat. Ja miten. Muulla ei ollut merkitystä, siis sillä että missä he kirjoittivat. Aktiivisuus, osaaminen ja asenne ratkaisi.
@SINAD kirjoitti:
Paras mulle pyytämättä merkitty status täällä oli muistaakseni "Maajussi" joskus vuosia sitten. En tosin tajua mistä ihmeestä se maajussi tulee kun en sellainen ole, joten olin täysin ansiotta saanut moisen statuksen.
Heh, ei saisi nauraa ja anteeksi siitä. Nauran siis meidän Sonera Klaanin aikaisille arvonimille. Nyt näin vuosien jälkeen ajatellen ne_oli_tosi_noloja. Taustaa niistä sen verran, että valikoimme ensin henkilökunnan kanssa silloin uudelle yhteisölle nimen, "Sonera Klaani". Klaani kun viittaa yhteisöön ja yhteisöllisyyteen ja se on helposti tunnistettavissa. Nyt kun nimi oli lukittu niin lähdimme miettimään pelillistämistä ja arvonimiä. Lähdimme pyörittelemaan klaani-sanaa ja tematiikkaa sen ympärillä. Aika nopeasti päädyimme jonnekin keskiajan Irlantiin tai aikaan sitä ennen, siellähän oli erilaisia klaaneja. Sitten aloimme miettimään, että millaisia rooleja keskiaikaisessa klaanissa / klaaniyhteisössä oli. Sieltä tuli sitten nämä arvonimet, muun muassa maanviljelijä. Siellä oli paljon muitakin, seppä yms. Tosiaan näin jälkikäteen ajateltuna idea oli tosi huono.
Nyt kun päästiin vauhtiin, kerroin jo että ensi vuodelle on suunnitteilla jotain uutta niin voisimme miettiä yhdessä myös uusia arvonimiä. Haluaisin niistä sellaisia jotka jotenkin liittyisivät Teliaan ja/tai tähän meidän toimialaan. Niiden pitäisi olla myös sellaisia, että niistä tulisi ilmi jonkinlainen hierarkia eli se, että ketkä ovat "pelanneet" pisimmälle niin heillä olisi korkeimmat arvonimet. Jos haluatte niin kun on sen aika niin kutsun teidät mukaan noita miettimään?
Jos kommenttia voisi peukuttaa kahdesti niin peukuttaisin @kustaa1967 kommenttia kahdesti. Mutta kun en voi niin peukutan yhdesti ja kommentoin, että olen samaa mieltä ja että hyvin kirjoitettu kommentti. Kiitos siitä.
(yhtä kohtaa siellä en komppaa mutta ei mennä nyt siihen 🙂> )
@TeroRe kirjoitti:
Nyt kun päästiin vauhtiin, kerroin jo että ensi vuodelle on suunnitteilla jotain uutta niin voisimme miettiä yhdessä myös uusia arvonimiä. Haluaisin niistä sellaisia jotka jotenkin liittyisivät Teliaan ja/tai tähän meidän toimialaan. Niiden pitäisi olla myös sellaisia, että niistä tulisi ilmi jonkinlainen hierarkia eli se, että ketkä ovat "pelanneet" pisimmälle niin heillä olisi korkeimmat arvonimet. Jos haluatte niin kun on sen aika niin kutsun teidät mukaan noita miettimään?
Niinpä.
Tähän hankkeeseen haluaisin tuoda sellaisen näkökohdan , että ei nuo telialaisten luomat "arvonimet" aina osu kohdalleen ja miellytä arvonimen haltijaa , että voisitteko antaa käyttäjälle mahdollisuuden poistaa arvonimi käytöstä. Jotkut kun eivät vaan halua tulla nimetyiksi muiden toimesta.
Miksi sitten isot operaattorit on antanu itsestään kuvan että tämä yhteiskunta tulee pyörimään pelkästään mobiilidatan eli 5G:n varassa vaikka kiinteää tarvitaan myös? Ilman kiinteää ei tukiasemat toimi. Isot operaattorit vetää valokuidun vain tukiasemille eikä kuluttajille.
@Antsa92 kirjoitti:
Miksi sitten isot operaattorit on antanu itsestään kuvan että tämä yhteiskunta tulee pyörimään pelkästään mobiilidatan eli 5G:n varassa vaikka kiinteää tarvitaan myös? Ilman kiinteää ei tukiasemat toimi. Isot operaattorit vetää valokuidun tukiasemille eikä kuluttajille.
Se on hyvä kysymys.
No en ole operaattorin edustaja , mutta tiedän , että kuidun vetäminen jokaiselle asiakkaalle maksaa paljon enemmän kuin kuidun vetäminen jokaiselle tukiasemalle. Asiakkaita on miljoonia ja tukiasemia vain kymmeniä tuhansia per operaattori. Arvelen kysymyksessä olevan kustannusten optimoinnin.
Mikäli olen oikein tulkinnut verkkopolitiikasta vastaavien viranomaisten kommentteja , niin tätä operaattoreiden toteuttamaa politiikkaa tuetaan valtion taholta vahvasti eli sieltä se asenne on kotoisin. Kalliiden kiinteän verkon rakennuskustannusten subventointiin ei oikein valtion rahaa enää löydy.
Yritykset ovat kiinteän verkon pääasiallisia käyttäjiä ja pääsääntöisesti maksavat itse rakennuskustannukset operaattorin liityntäpisteeseen , mutta tavallisilla kuluttajilla ei oikein sellaiseen ole varaa.
Olisipa ollut mukava saada joulurauha, mutta sekin näköjään rikkoutui tänä vuonna, ainakin täällä palstalla.
Mielipiteitä on erilaisia ja asioista voi käydä kipakkaakin keskustelua, mutta siinä vaiheessa kun @SINAD menet henkilökohtaisuuksiin niin se on väärin kaikkia kohtaan ja rikkoo yhteisön sääntöjä. Asiat voivat riidellä, mutta eivät henkilöt - se on ollut oma lähtökohtani aina. Toivottavasti ymmärtäisit tämän eron myös omassa toiminnassasi.
@TeroRe jo ketjussa muistutti sinua säännöistä, mutta kun sääntöjen rajamailla olet jo aikaisemminkin toiminut pidempään ja siinä vaiheessa kun leimaat 5G-lähettiläät sairaiksi mobiiliiriippuvaisiksi, puhut alentavasti minulle teknisen ymmärryksen tasostani ja käyttäydyt epäasiallisesti Teroa kohtaan niin kyllä siinä vaiheessa on syytä ottaa hieman huilia palstalta.
Huili ei ilmeisesti auttanut miettimään omia tekemisiä, kun haukut sen jälkeen moderaattorit, 5G-lähettiläät ja oikeastaan kaiken muunkin niin voi tosiaan olla, että aika on ajanut ohi ja parempi keskittyä muihin asioihin kuin Yhteisöön. Elisan yhteisössä oli yksi aktiivijäsen, joka oli siellä toistakymmentä vuotta. Oli kirjoittanut viestejä varmasti toistakymmentä tuhatta, mutta jossain vaiheessa henkilöllä alkoi mopo karkaamaan käsistä ja toistuvista huomautuksista huolimatta sääntörikkomukset jatkuivat ja henkilö suljettiin pysyvästi palstalta pois. Se oli kipeä, mutta oikea ratkaisu moderaattoreilta siellä. Joskus omat elämäntilanteet muuttuvat ja vaikuttavat myös muuhun toimintaan netissä, jossa kaikki alkaa vaikuttamaan negatiiviselta ja se alkaa näkymään myös kirjoitetuissa viesteissä ja omassa asenteessa.
Et tunne minua ollenkaan, mutta silti tunnut tietäväsi minut kovinkin hyvin. Voin kertoa hieman itsestäni niin ei tarvitse mielikuvituksen varassa haukkua minua, nettiyhteyksiäni ja osaamattomuuttani. Olen ollut kiinteän linjan asiakas jo HPY:n ajoilta kun 28.8k modeemit olivat käytössä. Sähköpostia olen käyttänyt 90-luvun alusta kun BBS:t ja IRC olivat vielä kovia sanoja. ISDN vaihtui ADSL-yhteyteen, joka tuntui huikean nopealta kunnes v. 2009 tuli 200M kaapelimodeemi. Elisan valokuidusta olen nauttinut nyt jo monen monta vuotta. Ikinä en ole ollut pelkän mobiilin varassa kotiyhteyksissä vaan aina on ollut kiinteä yhteys käytössä siitä lähtien kun sain Telen Inet Open yhteyden auki ensimmäisen kerran. Koti- ja työpuhelin on iPhone, mutta Op9Pro, Op7Pro 5G, Xiaomi Mi Lite 11 5G, Asus Snapdragon Insider sekä muutama 4G-luuri, kaikki rootattuna. Niihin asennettu Network Signal Guru ohjelmisto mobiiliverkkojen analysointia varten.
VIC-20 oli ensimmäinen tietokoneeni ja siinä vaiheessa kun pääsin PC-maailmaan mukaan niin olen rakentanut omat tietokoneeni aina ja kääntänyt linuxin kernelit jo 90-luvulla. Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut. Yliopistolla opiskelin tietojenkäsittelyä ja viimeiset vajaat 15 vuotta vastannut suuryrityksissä IT:stä, joten en usko, että tarvitsen enää ATK-alkeiskursseja tässä vaiheessa elämääni ja työuraa.
Toivon sinulle kuitenkin kaikkea hyvää jatkossa uusien kuvioiden merkeissä.
@kustaa1967 kirjoitti:
Mikäli olen oikein tulkinnut verkkopolitiikasta vastaavien viranomaisten kommentteja , niin tätä operaattoreiden toteuttamaa politiikkaa tuetaan valtion taholta vahvasti eli sieltä se asenne on kotoisin. Kalliiden kiinteän verkon rakennuskustannusten subventointiin ei oikein valtion rahaa enää löydy.
Kyllähän valtiolta saa laajakaistatukea mutta valitettavasti sinne on jätetty FWA (Fixed wireless access) vaihtoehto hyväksytyksi, joka tarkoittaa tietenkin vain ja ainoastaan 5G tyrkytystä kunnollisen kuidun sijaan. Eli toisin sanoen meidän verorahoja törsätään tekniikkaan joka vanhenee muutamassa vuodessa käsiin! Samoin nuo minimi nopeusvaatimukset on laadittu siten että ne käyvät yksiin mobiililaajakaistan kanssa. Jos tuki olisi määritelty oikein, sen tulisi koskea vain valokuitua. Kuitenkin kaikessa kuiturakentamisessa on yleensä se periaate että asiakas maksaa ainakin merkittävän osan rakennuskustannuksista - ei niitä yksin operaattoreiden rahoilla rakenneta kuten mobiiliverkkoja.
@snow28 kirjoitti:
Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut.
No niin eli tapahtuneeseen johtaneessa keskustelussa minua kohtaan esitetty hölmöily sähköpostin käyttöön liittyen oli puhdasta kettuilua - aivan kuten alun perin käsitinkin. Tässä matkan varrella ehdin jo miettiä että suutuinko aiheetta, mutta en sitten näköjään kuitenkaan.
Esität myös omaan elämäntilanteeseeni liittyviä väitteitä eli menet nyt itsekin henkilökohtaisuuksiin. Harmi vain että ylläpito katsoo näitä läpi sormien kun on 5G lähettiläs kyseessä. EDIT: laitetaanpas tämä kohta nyt ihan oikeasti testiin, tein ilmoituksen tuosta henkilökohtaisuuksiin menevästä väitteestä. Se on eka kerta kun olen tehnyt tässä yhteisössä koskaan raporttia epäasiallisesta kirjoituksesta, koska yleensä en ole välittänyt koko asiasta tai sitten olen vaan antanut palaa samalla mitalla takaisin, mistä se jäähykin tuli. Mutta nyt sitten ihan vain siksi että minua rangaistiin, niin katsotaas että toimiiko tasapuolisesti (varmaankan ei).