Kiitti mulle riitti!

  • 23 December 2021
  • 39 kommenttia
  • 50 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

39 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Mikäli olen oikein tulkinnut verkkopolitiikasta vastaavien viranomaisten kommentteja , niin tätä operaattoreiden toteuttamaa politiikkaa tuetaan valtion taholta vahvasti eli sieltä se asenne on kotoisin. Kalliiden kiinteän verkon rakennuskustannusten subventointiin ei oikein valtion rahaa enää löydy.


Kyllähän valtiolta saa laajakaistatukea mutta valitettavasti sinne on jätetty FWA (Fixed wireless access) vaihtoehto hyväksytyksi, joka tarkoittaa tietenkin vain ja ainoastaan 5G tyrkytystä kunnollisen kuidun sijaan. Eli toisin sanoen meidän verorahoja törsätään tekniikkaan joka vanhenee muutamassa vuodessa käsiin! Samoin nuo minimi nopeusvaatimukset on laadittu siten että ne käyvät yksiin mobiililaajakaistan kanssa. Jos tuki olisi määritelty oikein, sen tulisi koskea vain valokuitua. Kuitenkin kaikessa kuiturakentamisessa on yleensä se periaate että asiakas maksaa ainakin merkittävän osan rakennuskustannuksista - ei niitä yksin operaattoreiden rahoilla rakenneta kuten mobiiliverkkoja.


Jep.

 

Kyllähän sitä laajakaistatukea vieläkin saa eli ei se ole kokonaan loppu , mutta aiemmin oli enemmän. No kuten jo totesin , niin tukea tarvittaisiin lähinnä kuluttajaliittymiin , yritykset eivät sitä juurikaan tarvitse tai edes hae.

 

PS. Asiakkaat ne mobiiliverkotkin maksavat ainakin jälkikäteen. No itse en kuulu niihin " aikaisiin omaksujiin" , jotka pulittavat ne rasvaisimmat hinnat.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@SINAD  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:

Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut.


No niin eli tapahtuneeseen johtaneessa keskustelussa minua kohtaan esitetty hölmöily sähköpostin käyttöön liittyen oli puhdasta kettuilua - aivan kuten alun perin käsitinkin. Tässä matkan varrella ehdin jo miettiä että suutuinko aiheetta, mutta en sitten näköjään kuitenkaan.


Esität myös omaan elämäntilanteeseeni liittyviä väitteitä eli menet nyt itsekin henkilökohtaisuuksiin. Harmi vain että ylläpito katsoo näitä läpi sormien kun on 5G lähettiläs kyseessä. EDIT: laitetaanpas tämä kohta nyt ihan oikeasti testiin, tein ilmoituksen tuosta henkilökohtaisuuksiin menevästä väitteestä. Se on eka kerta kun olen tehnyt tässä yhteisössä koskaan raporttia epäasiallisesta kirjoituksesta, koska yleensä en ole välittänyt koko asiasta tai sitten olen vaan antanut palaa samalla mitalla takaisin, mistä se jäähykin tuli. Mutta nyt sitten ihan vain siksi että minua rangaistiin, niin katsotaas että toimiiko tasapuolisesti (varmaankan ei).


Se ei ollut mitään kettuilua vaan tyypillinen kuvaus siitä miten monet ihmiset käyttävät sähköpostiansa, monella ei ole sitä IMAP-clienttia konffattu koneeseen. Sinulla asiat on ehkä paremmin tuunattu koneessa, mutta ei Obi Wan Kenobikaan sillä laserilla ja tietokoneella maksa nopeammin laskuja kuin mobiililla, jos katsotaan puhdasta nopeutta. Mutta kaikille se ei toki sovellu, kuten jo keskustelussa totesinkin. Voidaan toki joskus ottaa leikkimielinen kisa kumpi maksaa yhden laskun nopeammin, eli tietokone vs kännykkä.

 

Elämäntilanteeseen viittava viesti liittyi kyseiseen Elisan palstalla vaikuttaneeseen henkilöön, ei sinuun. Mutta kaikkea hyvää sinulle jatkossa. En jatkossa enää kommentoi tähän ketjuun vaan keskityn odottamaan uutta vuotta innolla odottaen mitä uutta 2022 tuo tullessaan niin mobiiliverkon kuin kiinteän verkon puolella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@snow28  kirjoitti:


@snow28  kirjoitti:

Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut.



Se ei ollut mitään kettuilua vaan tyypillinen kuvaus siitä miten monet ihmiset käyttävät sähköpostiansa, monella ei ole sitä IMAP-clienttia konffattu koneeseen.


Edes mun yli 70 vuotias äitini ei käytä sähköpostia kuvailemallasi tavalla enkä äkkiseltään tunne ketään muutakaan, joka niin tekisi. Äidin tuntien jos sähköposti olisi niin vaikea kuin sen aiemmin kuvailit, ei äitini käyttäisi sähköpostia lainkaan. Puhdasta kettuilua se kommenttisi siis.

 


@snow28  kirjoitti:

Voidaan toki joskus ottaa leikkimielinen kisa kumpi maksaa yhden laskun nopeammin, eli tietokone vs kännykkä.

Ota huomioon että mulle tulee edelleen iso osa laskuista sähköpostissa ja jopa paperisina, eikä niitä muutoin saakaan. Olen mukana tosi monessa yhdistyksessä yms. ja niille on tyypillistä tällainen laskutustapa ja sillekin on olemassa hyvät syyt miksi näin on. Mutta näissäkin laskuissa on viivakoodit. Niiden syöttö verkkopankkin vie noin sekunnin...kaksi.

 


@snow28  kirjoitti:

Elämäntilanteeseen viittava viesti liittyi kyseiseen Elisan palstalla vaikuttaneeseen henkilöön, ei sinuun.


Miksi otit sen sitten esille minuun liittyvässä keskustelussa? Eli ei mene läpi tuo selitys, toki puolueellinen ylläpito sen varmasti hyväksyy tottakai... Mun elämäntilanne ei ole muuttunut ainakaan negatiiviseen suuntaan, omat haasteensa on elämässä aina ollut ja on myös tulevaisuudessa liittyen läheisten vakaviin sairauksiin yms. mutta ne ovat olleet jo vuosia eivätkä vaikuta näihin. Taloudellisesti nyt kulunut vuosi oli kaikkien aikojen ennätys. Kiire on kyllä lisääntynyt, josta syyystä mm. laskujen maksuun en halua käyttää ylimääräisiä sekunteja tai muutenkan pelata minkään elämää hidastavan tekniikan parissa sen enempää kuin on pakko.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Ketjussa on nyt jokainen päässyt esittämään oman näkemyksensä asioista ja hienoa, että asioista keskustellaan. Se puhdistaa myös ilmaa. Muistetaan kuitenkin jokainen kunnioittaa toisiamme eikä lähdetä hyökkäävälle linjalle. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin, vaikka asioista ollaan eri mieltä.


 


Säännöt koskevat meitä kaikkia ja koska riitoihin tarvitaan aina kaksi osapuolta niin huomautan myös jäsen @snow28  viimeaikaisten kommenttien takia. Tasapuolisuuden nimissä annan kuitenkin tässä kohtaa vain huomautuksen, riitelyn toisen osapuolen osalta tilanne oli eri ja jäähy tuli tosiaan pitkään jatkuneen käytöksen johdosta. Toivon, että jatketaan muissa merkeissä tästä eteenpäin, eiköhän tätä asiaa olla puitu jo riittävästi.


 


Hyvää ja rauhaisaa uutta vuotta kaikille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@HannaMarikaL  kirjoitti:

Säännöt koskevat meitä kaikkia ja koska riitoihin tarvitaan aina kaksi osapuolta niin huomautan myös jäsen @snow28  viimeaikaisten kommenttien takia. Tasapuolisuuden nimissä annan kuitenkin tässä kohtaa vain huomautuksen, riitelyn toisen osapuolen osalta tilanne oli eri ja jäähy tuli tosiaan pitkään jatkuneen käytöksen johdosta. 


No niin, tämähän meni aivan odotetunlaisesti sitten....

 

Juuri näin tämä 5G lähettiläiden etuoikeus muihin nähden täällä toimii! Tämä nyt vain vahvisti nyt sen mitä alun perin kirjoitin, hetken jo mietin että josko vaan kuitenkin ylireagoin mutta kyllä ne alkuperäiset fiilikset oli justiinsa oikeat.

 

Poistuminen tällä tavoin johdetusta yhteisöstä on tosiaan ainoa oikea päätös. Mikään ei ainakaan tule muttumaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@SINAD  kirjoitti:

 


Juuri näin tämä 5G lähettiläiden etuoikeus muihin nähden täällä toimii! 

 


Anteeksi mutta vaikka miten päin pyörittelen niin en saa logiikastasi kiinni.


 


Kuten todettua niin olet käyttäytynyt sääntöjen vastaisesti lukuisia kertoja viimeisten kuukausien aikana. Olemme myös huomauttaneet sinua asiasta lukuisia kertoja. Toivot ja vaadit kaikille samaa kohtelua ja samaan hengenvetoon vaadit toiselle osapuolelle jäähyä saman tien, jo ensimmäisestä rikkeestä (nämä kahden ketjun aiheet liittyvät samaan keskusteluun/tapaukseen).


 


Kaikilla on samat säännöt, kaikilla on sama kohtelu. 


@HannaMarikaL tuossa ohjasi meitä jatkamaan keskustelua muista aiheista joten en minäkään jatka enää tästä. Kaikki on varmasti puolin ja toisin sanottu. Otetaan tästä kaikki opiksemme.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@TeroRe  kirjoitti:

Anteeksi mutta vaikka miten päin pyörittelen niin en saa logiikastasi kiinni.

Autetaan siis:

 


@TeroRe  kirjoitti:

Kuten todettua niin olet käyttäytynyt sääntöjen vastaisesti lukuisia kertoja viimeisten kuukausien aikana.


Niin - toimintani on tulkittu sääntöjen vastaiseksi lukuisia kertoja, kun taas mm. eräiden 5G lähettiläiden ihan vastaavanlaista toimintaa ei.

 


@TeroRe  kirjoitti:

Kaikilla on samat säännöt, kaikilla on sama kohtelu. 


Säännöt samat, jos kohtelukin olisi ollut sama niin emme keskustelisi nyt näistä. Tasapuolinen rangaistus olisi ollut hyväksyttävä, kuten aiemmin totesin - itse aiheutettu ja ansaittu. Mutta kaikkihan on kiinni tulkinnoista. Niissä voi suosia toisia ja olla suosimatta joitakin muita. Tämähän tuli juuri todistetuksi.

 

Proceeding with original plan...

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

Kyllä se on turhauttavaa olla yhteisössä seuraamassa ja kirjoittamassa kommenttia ja kehitysehdotuksia antaa, mutta hommat ei vaan etene. Pitäisi Telian johto ja alemmat johtajat saada kiinnostamaan ja tarjoamaan sellaista mitä asiakkaat haluaa ja rohkeasti myös uuttakin.

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.

 

No vielä olen Teliaan tyytyväisempi kuin Elisaan, kun Telialla sentään tunnutaan yrittävän hoitaa asioita. Elisan ratkaisu esim. ADSL lähetysnopeuden nostosta oli, että vitkutellaan asian kanssa ja lopulta lopetetaan kaikki ADSL yhteydet, jottei siihen tarvi edes IPv6 tukeakaan laittaa.

 

Harmi kun @SINAD päättää lähteä, kertoo kuitenkin asiaa ja yrittää Teliaakin kehittää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@samivdsl  kirjoitti:

Kyllä se on turhauttavaa olla yhteisössä seuraamassa ja kirjoittamassa kommenttia ja kehitysehdotuksia antaa, mutta hommat ei vaan etene.


 




Kehitysehdotukset ja toiveet ovat enemmän kuin tervetulleita ja täällä Yhteisössä viemme ne kyllä aina eteenpäin aiheesta vastaavalle taholle. Jos jotain muutosta ei heti tapahdu, ei se tarkoita sitä etteikö asialle taustalla tapahtuisi jotakin. Tekniikasta kun on kyse niin asioiden suunnitteleminen, spekasaaminen, järjestelmien rakentaminen tms vie paljon aikaa, joten ymmärrän että voi helpostikin tuntua siltä ette palautteisiin ei reagoida tai mitään ei tapahdu. Se ei kuitenkaan pidä paikkansa. 


 



@samivdsl  kirjoitti:

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.


 




Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty. Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin. Henkilöstöllekään ei voida kertoa kaikista asioista etukäteen, joten tämäkin osaltaan säätelee paljon milloin asiakkaat saavat asioista tietää. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@Merja_J  kirjoitti:

 


@samivdsl  kirjoitti:

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.

 


Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty. Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin. Henkilöstöllekään ei voida kertoa kaikista asioista etukäteen, joten tämäkin osaltaan säätelee paljon milloin asiakkaat saavat asioista tietää. 


Asiat joista ei saa etukäteen kertoa, koskevat pääsääntöisesti asioita, jotka mahdollisesti vaikuttavat merkittävästi yhtiön talouteen. Toki en ole ollut pörssiyrityksessä kuin hetken töissä, joten kiinnostaisi tietää millaisia asioita ei voinut etukäteen kertoa? Lomautukset ja YT:t toki ymmärrän, mutta jotain olemassa olevaa tuotetta koskevat muutokset kuulostavat enemmän siltä, ettei lain perusteella ole salaamisvelvoitetta.

 

 

DNA on pörssiyritys, joka pystyi tiedottamaan kupariverkkojen osalta hyvissä ajoin, joten kyllä Teliakin voi tiedottaa avoimesti ja etukäteen omia tuotteitaan/palveluita koskevista asioistaan. Aikoinaan oli eräälläkin kylällä tiedossa tarkka vuosi jonnekkin noin 10 vuoden päähän, kun Telia lopettaa kupariverkon (syynä oli, että jokin tuki siihen aikaan loppui). Kyseinen excel lista oli saatavilla siihen aikaan Soneran sivulla.

Telia kuitenkin tiedotti 3G verkon sulusta ajoissa.

DNA:n tiedotteessa todetaan: "DNA pyrkii tiedottamaan kupariverkon palvelujen päättymisestä vuotta ennen, mutta aivan minimissään kuusi kuukautta ennen päättymistä." DNA:lla taisi olla vielä erilliset tiedotteet postinumeroittain, aina mikä vuosi palvelut päättyy, kun ajankohta päätetty.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J  kirjoitti:

Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty.


Tämän taakse piiloutuminen on silkkaa laiskuutta. Jos asia on pörssitiedotteen väärti, niin asia hoituu niin yksinkertaisesti, että julkaisette tiedotteen samanaikaisesti sekä https://www.teliacompany.com/sv/investerare/ että https://www.telia.fi/asiakastuki/ajankohtaista/tiedotteet?intcmp=footer-asiakastiedotteet ja kopiot pörssiin.

 

Laiskuus paistaa läpi myös siinä, että vuoden sisällä olen jo pari kertaa törmännyt muutoksiin, joista Telia ei ole vaivautunut tiedottamaan. Kun yritin tilata numeronsiirron Kotinumeroon, paljastui, että niiden uusmyynti oli päättynyt 30.11.2020. Myös Prepaid-liittymien mobiilivarmenteen myynnin päättyminen selvisi vain sattumalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J  kirjoitti:

Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin.


Kupariverkon purun suhteen pörssisalaisuuden juna meni jo neljätoista vuotta sitten.

 

 

Jos joku sijoittaja olisi nyt elänyt koko ikänsä umpiossa ja lukenut vain ja ainoastaan vuosikertomuksia, niin asia ei voi tulla yllätyksenä hänellekään.

 

  • TeliaSoneran vuosikertomus 2008:

    Samaan aikaan korvaamme kiinteän verkon puhelimia langattomilla ratkaisuilla harvaan asutuilla seuduilla Suomessa. Varmistamme palvelujen saatavuuden siirtämällä ne turvallisesti ja hallitusti matkaviestinverkkoon. Kiinteän verkon liittymiä ei pureta ennen kuin palvelujen moitteeton toiminta on varmistettu.

  • Telia Companyn vuosikertomus 2020, kehitysnäkymät 2020 Suomessa:

     

    Service revenues like for like, decreased 2.9 percent as mobile and fixed revenues fell 2.6 percent and 3.1 percent, respectively. The latter largely as a result from lower fixed telephony revenues driven by dismantling of the copper network and lower TV revenues following cancelled sport events as a result of the COVID-19 pandemic.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

@TeroRe  kirjoitti:

Ps. en koe olevani norsunluutornissa, enkä haluakaan olla. Tarkoititko sitten minua, en tiedä, vai tarkoititko että toimin tiedonvälittäjänä norsunluutornin ja Yhteisön välillä? 🙂> Jos kyllä niin se on minullekin mieluisa rooli.


Vastaan tosi vanhaan kommenttiin mikä on mennyt ohi. Vastaus on sekä että, viesteistäsi usein saa ymmärtää että tiedät mutta ei vaan voi kertoa, mutta toisaalta on pitkälti sinun ansiota että tätä viestintää edes nykyisissä määrin tapahtuu.

 

Loppupeleissä silmissäni asia ei ole sinun käsissä, mutta toisaalta "jatkuvasti tapahtuu" viestit on aika kuluneita. Eli jos mahdollista niin jotain muutosta tähän, ymmärrän että hankalaa se voi olla koska teillä nuo säännöstöt asioista kertomisten suhteen on ilmeisen tiukat vaikka syyt ei ihan meille tavan tallaajille aukeakaan. Toivottavasti avoimuutta voidaan lisätä, se ei ole keltään varsinaisesti pois ja kilpailuetuasiat on ainakin tähän asti olleet sellaisia että kilpailijoilla on jo asiat mistä ette "voi" kertoa, siksi se olisi lähinnä lohduttavaa tietää jos muutosta on tulossa. Ehkäpä voit tuoda tuon keskusteluun sinne norsunluuntorniin että ehkä asiat mitä on tulossa voi kertoa, etenkin jos kilpailijat sen jo tekevät tai jotain.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Poksuvau  kirjoitti:

Vastaan tosi vanhaan kommenttiin mikä on mennyt ohi. Vastaus on sekä että, viesteistäsi usein saa ymmärtää että tiedät mutta ei vaan voi kertoa, mutta toisaalta on pitkälti sinun ansiota että tätä viestintää edes nykyisissä määrin tapahtuu.


 


Loppupeleissä silmissäni asia ei ole sinun käsissä, mutta toisaalta "jatkuvasti tapahtuu" viestit on aika kuluneita. Eli jos mahdollista niin jotain muutosta tähän...




Kiitos kun palasit asiaan.


 


Ymmärrän ja komppaan, ne on kuluneita. Meillä olisi hyvä päästä avaamaan verhoa useammin. Tuomaan konkretiaa keskusteluun. Sehän se Yhteisön tarkoitus muun muassa onkin, avata dialogia ja tarjota mahdollisuus vaikuttaa.


 


Olen parissa keskustelussa jakanut tätä linkkiä, en tiedä oletko lukenut mutta toimitusjohtajamme kertoo artikkelissaan avoimesti, että olemme muutosmatkalla. Hän korostaa asiakaskokemusta sekä asiakkaiden kuuntelua, ja niin edelleen. Tähän lasken kyllä kuuluvaksi muun muassa avoimen tai mahdollisimman avoimen tiedottamisen. Se parantaa asiakaskokemusta kun tietää, ja ymmärtää, että miksi. Tätä voidaan toteuttaa monella tavalla, muun muassa asiakasviestinnän kautta mutta ja ehdottomasti myös Yhteisön kautta, koska täällä on mahdollisuus kaksisuuntaiseen viestintään.


 


Pitkä sepostus mutta tarkoitan sanoa, että olemme menossa yrityksenä suuntaan josta uskon, että se on suunta, jonne sinä ja te haluatte meidän menevän.


 



@Poksuvau  kirjoitti:
Toivottavasti avoimuutta voidaan lisätä, se ei ole keltään varsinaisesti pois ja kilpailuetuasiat on ainakin tähän asti olleet sellaisia että kilpailijoilla on jo asiat mistä ette "voi" kertoa, siksi se olisi lähinnä lohduttavaa tietää jos muutosta on tulossa. Ehkäpä voit tuoda tuon keskusteluun sinne norsunluuntorniin että ehkä asiat mitä on tulossa voi kertoa, etenkin jos kilpailijat sen jo tekevät tai jotain.

Oletan, että nyt puhutaan Telia TV:stä? 🙂> Kyllä tai ei, lupaan ajaa jatkossakin sitä eteenpäin, että kerrotaan enemmän ja useammin mitä tuleman pitää. Joudun kuitenkin varoittamaan, että muutos tulee viemään aikaa, iso laiva ja niin edelleen. Mennään askel kuitenkin kerrallaan eteenpäin 🙂>

Vastaa