Skip to main content

En enää muista, mitä alun perin tulin tänne yhteisöön kysymään tai kommentoimaan. Ehkä se oli valokuituliittymän saatavuusongelmat. Joka tapauksessa siitä on jo todella kauan, yhteisön tietojen mukaan 7 vuotta mikäli tiedoissa näkyvä liittymispäivä on se todellinen eikä vieläkin aiempi.


Jostain käsittämättömästä syystä huomaan jumiutuneeni tänne pysyväksi kommentaattoriksi, eräänlaiseksi kriitikoksi, auttamaan muita asiantuntijan roolissa. Olen yrittänyt auttaa jopa silloinkin kun omassa elämässä olisi ollut kiirettä ja muutakin tekemistä. Omalla vapaa-ajalla, vapaaehtoistyönä ja ilman korvausta. Joskus auttaminen on edellyttänyt asioiden selvittelyä ja opiskelua, ennen kuin on voinut auttaa. Kenties tämä kaikki oli kiitokseni siitä, kun valokuituliittymä saatiin lopulta mahdolliseksi noin viiden vuoden taistelun jälkeen! Siitä kuuluu edelleen iso kiitos Telian yrityspuolen asiakaspalvelulle, eikä tämä nytkään tapahtunut tätä vesitä.

Samalla olen pyrkinyt kehittämään suomalaista tietoyhteiskuntaa oikeampaan suuntaan esittämällä rohkeasti uusia ideoita ja kyseenalaistamalla väkisin jyrättyjä, pelkästään mobiilikeskeisiä näkemyksiä. Olen tehnyt tätä myös erittäin kärkkäästi ja myönnän sen. En ole ns. poliittisesti korrekti vässykkä, vaan aito oma itseni joka tarttuu epäkohtiin ja pyrkii saamaan aikaan muutoksen parempaan, tarvittaessa kovasanaisestikin. Olen ehdottanut kiinteää IP osoitetta, lisää uppikaistaa yms. kehitystä - mitään näistä Telia ei ole toteuttanut. Mutta jonkunhan se on edes ehdotettava, koska ilman sitä eivät asiat ainakaan kehity. Sellainen vain olen, työksenikin luon uutta tekniikkaa ja olen usein ensimmäisenä toteuttamassa uusia juttuja sekä punnitsemassa niiden järkevyyttä vanhaan verrattuna (kaikki uusi ei aina ole järkevää).

Mutta nyt ei ole kyse minusta, vaan tästä yhteisöstä...


Palkintona tästä vuosien mittaisesta uurastuksesta @HannaMarikaL heitti pihalle koko yhteisöstä, koska en kunnioita muiden mobiilikeskeisiä mielipiteitä ja hyökkään muita vastaan liian erilaisine mielipiteineni. Samaan aikaan ei kuitenkaan nähdä, kuinka tietyt 5G lähettiläät toimivat täysin samoin: ei kunnioiteta muiden mielipiteitä, hyökätään muita vastaan ja jyrätään omia näkemyksiä. Tähän rangaistukseenkin johti tilanne, jossa @snow28 hyökkäsi, eikä kunnioittanut mielipidettäni. Jos tällaiseen hyökkäykseen antaa palaa samalla mitalla takaisin (nk. niin metsä vastaa kuten sinne huudetaan -periaate) niin tuleekin tuomio! Jos hyökkäjä on 5G lähettiläs, ei hyökkääjälle tule mitään seuraamuksia! He ovat etuoikeutettuja täällä, eikä samoja sääntöjä sovelleta heihin. Myös tapa millä @HannaMarikaL asian hoiti oli töykeä: ei anneta mahdollisuutta tulla edes kuulluksi, eikä asiasta päättäneeseen saa edes yhteyttä mitenkään! Piiloudutaan kirjautumisen taakse, mutta samalla estetään koko kirjautuminen! Myöhemmin sain aivan muuta kautta yhteyden ainoastaan ylläpitäjään @TeroRe  mutta tämäkin vain siksi, että satuin pitkän yhteisöhistoriani ansiosta tuntemaan tämän nimimekin takana olevan henkilön todellisen nimen. @HannaMarikaL  nimimerkin takana olevan henkilön nimeä sensijaan en tiedä.

 

Joten mitä järkeä on olla mukana puolueellisesti johdetussa yhteisössä? Saman ajanhan voisi käyttää hyödyllisemminkin, vaikkapa liikuntaan! Miettikääpä itse kukin tätä omalla kohdallanne: mitä te oikeasti saatte vastineeksi täällä lojumisesta? Ainakaan valokuitu/kiinteän verkon asiakkaiden mielipiteille ei ole enää sijaa täällä. Täydellinen oman mielipiteen ilmaisun vapaus koskee ainoastaan 5G lähettiläitä.

Joskus vuosia sitten, ennen tiettyjen 5G lähettiläiden mukaantuloa täällä oli vielä hyvä ja neutraali meininki, mutta nykyään tänne on pesiytynyt porukka jolla on todella ahdasmielinen näkemys elämästä. Se pyörii pelkän puhelimen varassa. Tämä porukka muodostaa eräänlaisen inkvisition, jonka uhriksi joutuu jos ilmaisee käyttävänsä laajasti muitakin välineitä kuin pelkkää puhelinta. Varmin tapa saada inkvisitio kimppuunsa on ehdottaa muille puhelinriippumattomia tapoja hoitaa asioita. 5G on täällä kuin uskonto - siitähän tämä lähettiläät nimityskin selkeästi tulee?

Yhteisöä ei nykytilassaan voi nähdä kovin terveellisenä ajanvietteenä kenellekään. Aktiivista mukanaoloa voisi harkita ainoastaan jos ylläpito toimisi oikeudenmukaisesti ja kantaisi vastuun päätöksistään. Mutta sellainenhan edellyttäisi esimerkiksi konkreettisia tekoja, joihin en usko löytyvän selkärankaa: rangaistuksia tulisi määrätä myös tietyille 5G lähettiläille, esim. juurikin @snow28  - tai sitten @HannaMarikaL:n  tulisi yksinkertaisesti jättää ylläpitotehtävät. Miten ylipäätään joku vasta viime vuonna yhteisöön liittynyt voi toimia täällä ylläpitäjänä? Ylläpitäjille ei nähtävästi ole mitään kompetenssivaatimuksia? Miten on mahdollista, ettei ylläpitäjiin saa mitenkään yhteyttä jos kirjautuminen estetään (paitsi jos sattuu tuntemaan heidät muualta).

Mutta ymmärrettävästi edelliset ovat kuolleena syntyneitä heittoja, koska jopa normaalia keskustelua paetaan piiloon. Siksi on tullut jäähyväisten aika. Suomalainen sisu ei suvaitse syrjintää tai epäoikeudenmukaisuutta! Siksi osallistuminen toimintaan, jossa sellaisia esiintyy ei innosta. Jos ylläpito olisi alun perin toiminut asiassa oikeudenmukaisesti ja pistänyt molemmat osapuolet jäähylle, olisi rangaistus ollut kaikin puolin oikeutettu ja ymmärrettävä.

Aivan liian monta tuntia elämästä on jo kulutettu täällä, mutta vasta ylläpidon puolueellinen toiminta sekä 5G lähettiläiden erityisasema sai tajuamaan ettei se johda mihinkään. Kehitystä ei Telialla tapahdu - siksi uusien juttujen ehdottaminen täällä yhteisössä on turhaa. Nykymuotoisessa yhteisössä ole enää sijaa normaalin, puhelinriippumattoman ihmisen mielipiteille. Tähän yhteisössä ei todellakaan suvaita valokuitulähettiläitä (jollaista muuten ehdotin tasapuolisuuden nimissä kun 5G lähettiläät julkaistiin - no eipä ole toteutettu!). Tämä yhteisö ei ole enää aikoihin ollut tasapuolinen paikka.

Ehdotankin yhteisön nimen muuttamista 5G yhteisöksi, jotta muutkin 'vääräuskoiset' kiinteän verkon asiakkaat ymmärtävät eksyneensä väärään paikkaan ja poistua muiden operaattorien palveluiden pariin. Tämän ehdotuksen toteutumiseen jopa uskon vahvasti! Samalla se palvelisi paremmin Telian pyrkimyksiä olla pelkkä mobiiliverkon operaattori, muiden mm. Lounean jo otettua kärkisijan nopeissa verkkoyhteyksissä kuten 10G. Telia missiona on saada suomalaiset kuvittelemaan että 5G olisi parasta mitä on olemassa. Kiinteän verkon keskusteluissa nähdään myös kuinka Telia purkaa jo hyvin toimivia kiinteitä yhteyksiä pois, jotta saisi pakotettua ihmiset mobiiliverkkoon. Siksi kiinteän verkon yhteyksiä mm. valokuitua ei kehitetä enää lainkaan. Väitteeni perustuu siihen tosiseikkaan että olen ehdottanut mm. uppikaistan korjausta yli 2 vuotta sitten, kiinteää IP:tä ties miten kauan sitten - mitään ei tapahdu.

 

Jotain olen silti tehnyt oikeinkin koska monet ovat myös tykänneet:

 

Mutta sehän on väärin että joku muu kuin 5G lähettiläs voi olla näin suosittu! Siten toivotan onnittelut @HannaMarikaL - nyt karkoitit uutena ylläpitäjänä täältä pois yhden aktiivisimmista ja pidetyimmistä asiantuntijoista - sekä vapaaehtoistyöntekijän vuosien ajalta! Muistahan kuitenkin, että pois karkoittamasi ihmiset ovat Telian maksavia asiakkaita ja sinä ylläpitäjänä edustat Teliaa. Toimintasi on asiakaspalvelutilanne. Huono asiakaspalvelutilanne muistetaan vuosienkin päästä ja siksi se vaikuttaa mm. erilaisten kyselyiden tuloksiin. Puskaradio toimii ja perästä kuuluu!

 

Ja kun yhteisössä on ansiomerkkejä, niin viimeisenä ideanani ehdotan yhteisölle ihan uudenlaista ansiomerkkiä, asiantuntijan karkoittaminen:

Sanomattakin lienee selvä, ketkä kaksi tämän merkin ovat ansainneet! Tokihan tämäkään ei toteudu, sehän on selvä...

 

Näillä näkymin tämä keskusteluketju jäänee omalta osaltani viimeisekseni tässä yhteisössä, koska isoja muutoksia pitäisi tapahtua tuomaroinnissa että tällaisen lajin jatkaminen olisi enää mielekästä. Hyvien tyyppien kanssa voidaan vaihtaa jäähyväiset tässä ketjussa, mutta jos en kommentoi mitään se johtuu siitä että olen jälleen bannissa tämän viestin takia. Oli miten oli, niin ainakin useimmat 5G lähettiläät ovat tästä pelkästään hyvillään - heidän pyhä tavoitteensa toteutuu kun puhelinriippumatottomia saadaan pois yhteisöstä. Tämä tyytyväisyys ehkä nähtäneen tässäkin ketjussa... Ja täytyyhän tykätyimpien jäsenten olla 5G lähettiläitä, joten ei ole hyvä että muut ovat siellä top listoilla sotkemassa!

Kaikesta huolimatta Hyvät Joulut kaikille niille joita tämä ei koske - ja kiitokset kuluneista monista vuosista! On ollut ilo keskustella ja löytää ratkaisuja lukuisten kyselijöiden pulmiin. Tälläkin hetkellä olisi ollut muutama hyvä ketju jota olisin halunnut kommentoida, mutta antaapa 5G lähettiläiden käännyttää rauhassa. Mitäpä nuo toisten ongelmat mulle kuuluu...

 

Älkää tukeko vääryyksiä!


@SINAD  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Mikäli olen oikein tulkinnut verkkopolitiikasta vastaavien viranomaisten kommentteja , niin tätä operaattoreiden toteuttamaa politiikkaa tuetaan valtion taholta vahvasti eli sieltä se asenne on kotoisin. Kalliiden kiinteän verkon rakennuskustannusten subventointiin ei oikein valtion rahaa enää löydy.


Kyllähän valtiolta saa laajakaistatukea mutta valitettavasti sinne on jätetty FWA (Fixed wireless access) vaihtoehto hyväksytyksi, joka tarkoittaa tietenkin vain ja ainoastaan 5G tyrkytystä kunnollisen kuidun sijaan. Eli toisin sanoen meidän verorahoja törsätään tekniikkaan joka vanhenee muutamassa vuodessa käsiin! Samoin nuo minimi nopeusvaatimukset on laadittu siten että ne käyvät yksiin mobiililaajakaistan kanssa. Jos tuki olisi määritelty oikein, sen tulisi koskea vain valokuitua. Kuitenkin kaikessa kuiturakentamisessa on yleensä se periaate että asiakas maksaa ainakin merkittävän osan rakennuskustannuksista - ei niitä yksin operaattoreiden rahoilla rakenneta kuten mobiiliverkkoja.


Jep.

 

Kyllähän sitä laajakaistatukea vieläkin saa eli ei se ole kokonaan loppu , mutta aiemmin oli enemmän. No kuten jo totesin , niin tukea tarvittaisiin lähinnä kuluttajaliittymiin , yritykset eivät sitä juurikaan tarvitse tai edes hae.

 

PS. Asiakkaat ne mobiiliverkotkin maksavat ainakin jälkikäteen. No itse en kuulu niihin " aikaisiin omaksujiin" , jotka pulittavat ne rasvaisimmat hinnat.



@SINAD  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:

Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut.


No niin eli tapahtuneeseen johtaneessa keskustelussa minua kohtaan esitetty hölmöily sähköpostin käyttöön liittyen oli puhdasta kettuilua - aivan kuten alun perin käsitinkin. Tässä matkan varrella ehdin jo miettiä että suutuinko aiheetta, mutta en sitten näköjään kuitenkaan.


Esität myös omaan elämäntilanteeseeni liittyviä väitteitä eli menet nyt itsekin henkilökohtaisuuksiin. Harmi vain että ylläpito katsoo näitä läpi sormien kun on 5G lähettiläs kyseessä. EDIT: laitetaanpas tämä kohta nyt ihan oikeasti testiin, tein ilmoituksen tuosta henkilökohtaisuuksiin menevästä väitteestä. Se on eka kerta kun olen tehnyt tässä yhteisössä koskaan raporttia epäasiallisesta kirjoituksesta, koska yleensä en ole välittänyt koko asiasta tai sitten olen vaan antanut palaa samalla mitalla takaisin, mistä se jäähykin tuli. Mutta nyt sitten ihan vain siksi että minua rangaistiin, niin katsotaas että toimiiko tasapuolisesti (varmaankan ei).


Se ei ollut mitään kettuilua vaan tyypillinen kuvaus siitä miten monet ihmiset käyttävät sähköpostiansa, monella ei ole sitä IMAP-clienttia konffattu koneeseen. Sinulla asiat on ehkä paremmin tuunattu koneessa, mutta ei Obi Wan Kenobikaan sillä laserilla ja tietokoneella maksa nopeammin laskuja kuin mobiililla, jos katsotaan puhdasta nopeutta. Mutta kaikille se ei toki sovellu, kuten jo keskustelussa totesinkin. Voidaan toki joskus ottaa leikkimielinen kisa kumpi maksaa yhden laskun nopeammin, eli tietokone vs kännykkä.

 

Elämäntilanteeseen viittava viesti liittyi kyseiseen Elisan palstalla vaikuttaneeseen henkilöön, ei sinuun. Mutta kaikkea hyvää sinulle jatkossa. En jatkossa enää kommentoi tähän ketjuun vaan keskityn odottamaan uutta vuotta innolla odottaen mitä uutta 2022 tuo tullessaan niin mobiiliverkon kuin kiinteän verkon puolella.



@snow28  kirjoitti:


@snow28  kirjoitti:

Eudora taisi olla ensimmäinen käyttämäni mail-clienti, joten olen kyllä matkan varrella muutaman erilaisen mailiclientin nähnyt ja konffannut.



Se ei ollut mitään kettuilua vaan tyypillinen kuvaus siitä miten monet ihmiset käyttävät sähköpostiansa, monella ei ole sitä IMAP-clienttia konffattu koneeseen.


Edes mun yli 70 vuotias äitini ei käytä sähköpostia kuvailemallasi tavalla enkä äkkiseltään tunne ketään muutakaan, joka niin tekisi. Äidin tuntien jos sähköposti olisi niin vaikea kuin sen aiemmin kuvailit, ei äitini käyttäisi sähköpostia lainkaan. Puhdasta kettuilua se kommenttisi siis.

 


@snow28  kirjoitti:

Voidaan toki joskus ottaa leikkimielinen kisa kumpi maksaa yhden laskun nopeammin, eli tietokone vs kännykkä.

Ota huomioon että mulle tulee edelleen iso osa laskuista sähköpostissa ja jopa paperisina, eikä niitä muutoin saakaan. Olen mukana tosi monessa yhdistyksessä yms. ja niille on tyypillistä tällainen laskutustapa ja sillekin on olemassa hyvät syyt miksi näin on. Mutta näissäkin laskuissa on viivakoodit. Niiden syöttö verkkopankkin vie noin sekunnin...kaksi.

 


@snow28  kirjoitti:

Elämäntilanteeseen viittava viesti liittyi kyseiseen Elisan palstalla vaikuttaneeseen henkilöön, ei sinuun.


Miksi otit sen sitten esille minuun liittyvässä keskustelussa? Eli ei mene läpi tuo selitys, toki puolueellinen ylläpito sen varmasti hyväksyy tottakai... Mun elämäntilanne ei ole muuttunut ainakaan negatiiviseen suuntaan, omat haasteensa on elämässä aina ollut ja on myös tulevaisuudessa liittyen läheisten vakaviin sairauksiin yms. mutta ne ovat olleet jo vuosia eivätkä vaikuta näihin. Taloudellisesti nyt kulunut vuosi oli kaikkien aikojen ennätys. Kiire on kyllä lisääntynyt, josta syyystä mm. laskujen maksuun en halua käyttää ylimääräisiä sekunteja tai muutenkan pelata minkään elämää hidastavan tekniikan parissa sen enempää kuin on pakko.


Ketjussa on nyt jokainen päässyt esittämään oman näkemyksensä asioista ja hienoa, että asioista keskustellaan. Se puhdistaa myös ilmaa. Muistetaan kuitenkin jokainen kunnioittaa toisiamme eikä lähdetä hyökkäävälle linjalle. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin, vaikka asioista ollaan eri mieltä.



 



Säännöt koskevat meitä kaikkia ja koska riitoihin tarvitaan aina kaksi osapuolta niin huomautan myös jäsen @snow28  viimeaikaisten kommenttien takia. Tasapuolisuuden nimissä annan kuitenkin tässä kohtaa vain huomautuksen, riitelyn toisen osapuolen osalta tilanne oli eri ja jäähy tuli tosiaan pitkään jatkuneen käytöksen johdosta. Toivon, että jatketaan muissa merkeissä tästä eteenpäin, eiköhän tätä asiaa olla puitu jo riittävästi.



 



Hyvää ja rauhaisaa uutta vuotta kaikille.



@HannaMarikaL  kirjoitti:

Säännöt koskevat meitä kaikkia ja koska riitoihin tarvitaan aina kaksi osapuolta niin huomautan myös jäsen @snow28  viimeaikaisten kommenttien takia. Tasapuolisuuden nimissä annan kuitenkin tässä kohtaa vain huomautuksen, riitelyn toisen osapuolen osalta tilanne oli eri ja jäähy tuli tosiaan pitkään jatkuneen käytöksen johdosta. 


No niin, tämähän meni aivan odotetunlaisesti sitten....

 

Juuri näin tämä 5G lähettiläiden etuoikeus muihin nähden täällä toimii! Tämä nyt vain vahvisti nyt sen mitä alun perin kirjoitin, hetken jo mietin että josko vaan kuitenkin ylireagoin mutta kyllä ne alkuperäiset fiilikset oli justiinsa oikeat.

 

Poistuminen tällä tavoin johdetusta yhteisöstä on tosiaan ainoa oikea päätös. Mikään ei ainakaan tule muttumaan.



@SINAD  kirjoitti:


 



Juuri näin tämä 5G lähettiläiden etuoikeus muihin nähden täällä toimii! 


 



Anteeksi mutta vaikka miten päin pyörittelen niin en saa logiikastasi kiinni.



 



Kuten todettua niin olet käyttäytynyt sääntöjen vastaisesti lukuisia kertoja viimeisten kuukausien aikana. Olemme myös huomauttaneet sinua asiasta lukuisia kertoja. Toivot ja vaadit kaikille samaa kohtelua ja samaan hengenvetoon vaadit toiselle osapuolelle jäähyä saman tien, jo ensimmäisestä rikkeestä (nämä kahden ketjun aiheet liittyvät samaan keskusteluun/tapaukseen).



 



Kaikilla on samat säännöt, kaikilla on sama kohtelu. 



@HannaMarikaL tuossa ohjasi meitä jatkamaan keskustelua muista aiheista joten en minäkään jatka enää tästä. Kaikki on varmasti puolin ja toisin sanottu. Otetaan tästä kaikki opiksemme.



@TeroRe  kirjoitti:

Anteeksi mutta vaikka miten päin pyörittelen niin en saa logiikastasi kiinni.

Autetaan siis:

 


@TeroRe  kirjoitti:

Kuten todettua niin olet käyttäytynyt sääntöjen vastaisesti lukuisia kertoja viimeisten kuukausien aikana.


Niin - toimintani on tulkittu sääntöjen vastaiseksi lukuisia kertoja, kun taas mm. eräiden 5G lähettiläiden ihan vastaavanlaista toimintaa ei.

 


@TeroRe  kirjoitti:

Kaikilla on samat säännöt, kaikilla on sama kohtelu. 


Säännöt samat, jos kohtelukin olisi ollut sama niin emme keskustelisi nyt näistä. Tasapuolinen rangaistus olisi ollut hyväksyttävä, kuten aiemmin totesin - itse aiheutettu ja ansaittu. Mutta kaikkihan on kiinni tulkinnoista. Niissä voi suosia toisia ja olla suosimatta joitakin muita. Tämähän tuli juuri todistetuksi.

 

Proceeding with original plan...


Kyllä se on turhauttavaa olla yhteisössä seuraamassa ja kirjoittamassa kommenttia ja kehitysehdotuksia antaa, mutta hommat ei vaan etene. Pitäisi Telian johto ja alemmat johtajat saada kiinnostamaan ja tarjoamaan sellaista mitä asiakkaat haluaa ja rohkeasti myös uuttakin.

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.

 

No vielä olen Teliaan tyytyväisempi kuin Elisaan, kun Telialla sentään tunnutaan yrittävän hoitaa asioita. Elisan ratkaisu esim. ADSL lähetysnopeuden nostosta oli, että vitkutellaan asian kanssa ja lopulta lopetetaan kaikki ADSL yhteydet, jottei siihen tarvi edes IPv6 tukeakaan laittaa.

 

Harmi kun @SINAD päättää lähteä, kertoo kuitenkin asiaa ja yrittää Teliaakin kehittää.



@samivdsl  kirjoitti:


Kyllä se on turhauttavaa olla yhteisössä seuraamassa ja kirjoittamassa kommenttia ja kehitysehdotuksia antaa, mutta hommat ei vaan etene.



 






Kehitysehdotukset ja toiveet ovat enemmän kuin tervetulleita ja täällä Yhteisössä viemme ne kyllä aina eteenpäin aiheesta vastaavalle taholle. Jos jotain muutosta ei heti tapahdu, ei se tarkoita sitä etteikö asialle taustalla tapahtuisi jotakin. Tekniikasta kun on kyse niin asioiden suunnitteleminen, spekasaaminen, järjestelmien rakentaminen tms vie paljon aikaa, joten ymmärrän että voi helpostikin tuntua siltä ette palautteisiin ei reagoida tai mitään ei tapahdu. Se ei kuitenkaan pidä paikkansa. 



 




@samivdsl  kirjoitti:

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.



 






Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty. Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin. Henkilöstöllekään ei voida kertoa kaikista asioista etukäteen, joten tämäkin osaltaan säätelee paljon milloin asiakkaat saavat asioista tietää. 



@Merja_J  kirjoitti:

 


@samivdsl  kirjoitti:

Sekin ettei voida julkisesti kaikkea tietoa julkaista (esim. kiinteän verkon saatavuuden loppumisen osalta etukäteen), kaventaa luottamusta koko firmaan.

 


Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty. Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin. Henkilöstöllekään ei voida kertoa kaikista asioista etukäteen, joten tämäkin osaltaan säätelee paljon milloin asiakkaat saavat asioista tietää. 


Asiat joista ei saa etukäteen kertoa, koskevat pääsääntöisesti asioita, jotka mahdollisesti vaikuttavat merkittävästi yhtiön talouteen. Toki en ole ollut pörssiyrityksessä kuin hetken töissä, joten kiinnostaisi tietää millaisia asioita ei voinut etukäteen kertoa? Lomautukset ja YT:t toki ymmärrän, mutta jotain olemassa olevaa tuotetta koskevat muutokset kuulostavat enemmän siltä, ettei lain perusteella ole salaamisvelvoitetta.

 

 

DNA on pörssiyritys, joka pystyi tiedottamaan kupariverkkojen osalta hyvissä ajoin, joten kyllä Teliakin voi tiedottaa avoimesti ja etukäteen omia tuotteitaan/palveluita koskevista asioistaan. Aikoinaan oli eräälläkin kylällä tiedossa tarkka vuosi jonnekkin noin 10 vuoden päähän, kun Telia lopettaa kupariverkon (syynä oli, että jokin tuki siihen aikaan loppui). Kyseinen excel lista oli saatavilla siihen aikaan Soneran sivulla.

Telia kuitenkin tiedotti 3G verkon sulusta ajoissa.

DNA:n tiedotteessa todetaan: "DNA pyrkii tiedottamaan kupariverkon palvelujen päättymisestä vuotta ennen, mutta aivan minimissään kuusi kuukautta ennen päättymistä." DNA:lla taisi olla vielä erilliset tiedotteet postinumeroittain, aina mikä vuosi palvelut päättyy, kun ajankohta päätetty.



@Merja_J  kirjoitti:

Pörssiyhtiöstä kun on kyse, niin tiedonantovelvollisuus on tarkasti määritelty.


Tämän taakse piiloutuminen on silkkaa laiskuutta. Jos asia on pörssitiedotteen väärti, niin asia hoituu niin yksinkertaisesti, että julkaisette tiedotteen samanaikaisesti sekä https://www.teliacompany.com/sv/investerare/ että https://www.telia.fi/asiakastuki/ajankohtaista/tiedotteet?intcmp=footer-asiakastiedotteet ja kopiot pörssiin.

 

Laiskuus paistaa läpi myös siinä, että vuoden sisällä olen jo pari kertaa törmännyt muutoksiin, joista Telia ei ole vaivautunut tiedottamaan. Kun yritin tilata numeronsiirron Kotinumeroon, paljastui, että niiden uusmyynti oli päättynyt 30.11.2020. Myös Prepaid-liittymien mobiilivarmenteen myynnin päättyminen selvisi vain sattumalta.



@Merja_J  kirjoitti:

Eli kaikkea ei voida aina etukäteen ilmoittaa vaikka haluaisimmekin.


Kupariverkon purun suhteen pörssisalaisuuden juna meni jo neljätoista vuotta sitten.

 

 

Jos joku sijoittaja olisi nyt elänyt koko ikänsä umpiossa ja lukenut vain ja ainoastaan vuosikertomuksia, niin asia ei voi tulla yllätyksenä hänellekään.

 

  • TeliaSoneran vuosikertomus 2008:

    Samaan aikaan korvaamme kiinteän verkon puhelimia langattomilla ratkaisuilla harvaan asutuilla seuduilla Suomessa. Varmistamme palvelujen saatavuuden siirtämällä ne turvallisesti ja hallitusti matkaviestinverkkoon. Kiinteän verkon liittymiä ei pureta ennen kuin palvelujen moitteeton toiminta on varmistettu.

  • Telia Companyn vuosikertomus 2020, kehitysnäkymät 2020 Suomessa:

     

    Service revenues like for like, decreased 2.9 percent as mobile and fixed revenues fell 2.6 percent and 3.1 percent, respectively. The latter largely as a result from lower fixed telephony revenues driven by dismantling of the copper network and lower TV revenues following cancelled sport events as a result of the COVID-19 pandemic.



@TeroRe  kirjoitti:

Ps. en koe olevani norsunluutornissa, enkä haluakaan olla. Tarkoititko sitten minua, en tiedä, vai tarkoititko että toimin tiedonvälittäjänä norsunluutornin ja Yhteisön välillä? 🙂> Jos kyllä niin se on minullekin mieluisa rooli.


Vastaan tosi vanhaan kommenttiin mikä on mennyt ohi. Vastaus on sekä että, viesteistäsi usein saa ymmärtää että tiedät mutta ei vaan voi kertoa, mutta toisaalta on pitkälti sinun ansiota että tätä viestintää edes nykyisissä määrin tapahtuu.

 

Loppupeleissä silmissäni asia ei ole sinun käsissä, mutta toisaalta "jatkuvasti tapahtuu" viestit on aika kuluneita. Eli jos mahdollista niin jotain muutosta tähän, ymmärrän että hankalaa se voi olla koska teillä nuo säännöstöt asioista kertomisten suhteen on ilmeisen tiukat vaikka syyt ei ihan meille tavan tallaajille aukeakaan. Toivottavasti avoimuutta voidaan lisätä, se ei ole keltään varsinaisesti pois ja kilpailuetuasiat on ainakin tähän asti olleet sellaisia että kilpailijoilla on jo asiat mistä ette "voi" kertoa, siksi se olisi lähinnä lohduttavaa tietää jos muutosta on tulossa. Ehkäpä voit tuoda tuon keskusteluun sinne norsunluuntorniin että ehkä asiat mitä on tulossa voi kertoa, etenkin jos kilpailijat sen jo tekevät tai jotain.



@Poksuvau  kirjoitti:

Vastaan tosi vanhaan kommenttiin mikä on mennyt ohi. Vastaus on sekä että, viesteistäsi usein saa ymmärtää että tiedät mutta ei vaan voi kertoa, mutta toisaalta on pitkälti sinun ansiota että tätä viestintää edes nykyisissä määrin tapahtuu.



 



Loppupeleissä silmissäni asia ei ole sinun käsissä, mutta toisaalta "jatkuvasti tapahtuu" viestit on aika kuluneita. Eli jos mahdollista niin jotain muutosta tähän...






Kiitos kun palasit asiaan.



 



Ymmärrän ja komppaan, ne on kuluneita. Meillä olisi hyvä päästä avaamaan verhoa useammin. Tuomaan konkretiaa keskusteluun. Sehän se Yhteisön tarkoitus muun muassa onkin, avata dialogia ja tarjota mahdollisuus vaikuttaa.



 



Olen parissa keskustelussa jakanut tätä linkkiä, en tiedä oletko lukenut mutta toimitusjohtajamme kertoo artikkelissaan avoimesti, että olemme muutosmatkalla. Hän korostaa asiakaskokemusta sekä asiakkaiden kuuntelua, ja niin edelleen. Tähän lasken kyllä kuuluvaksi muun muassa avoimen tai mahdollisimman avoimen tiedottamisen. Se parantaa asiakaskokemusta kun tietää, ja ymmärtää, että miksi. Tätä voidaan toteuttaa monella tavalla, muun muassa asiakasviestinnän kautta mutta ja ehdottomasti myös Yhteisön kautta, koska täällä on mahdollisuus kaksisuuntaiseen viestintään.



 



Pitkä sepostus mutta tarkoitan sanoa, että olemme menossa yrityksenä suuntaan josta uskon, että se on suunta, jonne sinä ja te haluatte meidän menevän.



 




@Poksuvau  kirjoitti:
Toivottavasti avoimuutta voidaan lisätä, se ei ole keltään varsinaisesti pois ja kilpailuetuasiat on ainakin tähän asti olleet sellaisia että kilpailijoilla on jo asiat mistä ette "voi" kertoa, siksi se olisi lähinnä lohduttavaa tietää jos muutosta on tulossa. Ehkäpä voit tuoda tuon keskusteluun sinne norsunluuntorniin että ehkä asiat mitä on tulossa voi kertoa, etenkin jos kilpailijat sen jo tekevät tai jotain.


Oletan, että nyt puhutaan Telia TV:stä? 🙂> Kyllä tai ei, lupaan ajaa jatkossakin sitä eteenpäin, että kerrotaan enemmän ja useammin mitä tuleman pitää. Joudun kuitenkin varoittamaan, että muutos tulee viemään aikaa, iso laiva ja niin edelleen. Mennään askel kuitenkin kerrallaan eteenpäin 🙂>


Olipa mielenkiintoinen keskusteluketju parin vuoden takaa. Kiitos @TeroRe fiksuista kommenteista tuolloin ja monelle muullekin. En vain muista niccejä.


Olipa mielenkiintoinen keskusteluketju parin vuoden takaa. Kiitos @TeroRe fiksuista kommenteista tuolloin ja monelle muullekin. En vain muista niccejä.

Kiitos @Hannele2022.

Luin nyt ketjun itsekin uudelleen läpi. Pari vuotta tästä on tosiaan mennyt, mitä olette mieltä moderoinnista nyt tällä hetkellä? Kuten aina niin saa sanoa vapaasti 🙂


Olipa mielenkiintoinen keskusteluketju parin vuoden takaa. Kiitos @TeroRe fiksuista kommenteista tuolloin ja monelle muullekin. En vain muista niccejä.

Kiitos @Hannele2022.

Luin nyt ketjun itsekin uudelleen läpi. Pari vuotta tästä on tosiaan mennyt, mitä olette mieltä moderoinnista nyt tällä hetkellä? Kuten aina niin saa sanoa vapaasti 🙂

Hämmästelin kovasti, miten pari vuotta sitten oli ajatusmaailma Yhteisöstä kirjoittavalla. Tuntui ihan uskomattomalta. Nyt ei voi saada tuollaista tunnetta täällä. Ainakin uskoisin niin. Minua on aina kohdeltu hyvin. Vaikka välillä olen voinut olla vähän vaikeakin. 

Ja minusta on hienoa, että uusissa aloituksissa ei tarvi miettiä otsikkoa sen kummemmin, sillä tiedän, ett mode muokkaa sen paremmaksi. 

Ei siis mitään valittamista moderoinnista. ❤️


Vastaa