Skip to main content

Hei. Ihan näin mielenkiinnosta ajattelin kysyä muutamaa asiaa, jos vaikka saisin järkevän vastauksen.

 

1. Minkä hiton takia Telialla on jokunen kymmenkunta eri tapaa kirjautua sisään hoitaakseen joko asiakaspalvelun kanssa asioita, tai itsenäisesti omia asioitaan?

 

Jos kirjaudun sovellukseen haluan tietoa asiakaspalvelusta liittyen johonkin ongelmaan, sanotaan sieltä chatista, että siellä sovelluksessa kirjautuminen ei ole tarpeeksi vahvasti suojattua, eivätkä siten pääse näkemään minun tietojani. Pitäisi siis siirtyä selaimen puolelle, telian sivuille, jonottaakseen taas kymmeniä minuutteja, saadakseen vastauksen, että et ole kirjautunut pankkitunnuksilla, joten en näe tietojasi. Sitten kun vihdoin kirjautuu niillä pankkitunnuksilla ja jonottaa taas sen kymmenenkunta minuuttia, niin tulee aspa vastaan kuka sanoo kurkkaavansa tiedot läpi "hetki pieni" jonka jälkeen salamana yrittää tarjota jotain huimaa pakettia. Ei. En halua ostaa nyt mitään. Haluaisin vain sitä palvelua ja vastauksen ongelmaani. No sitten se pirun selain lakkaa toimimasta. Viestit eivät enään lähety, joten voin vain olettaa, etten myöskään saanut viestejä omaan suuntaani. No sitten se sivu päivittyy ja jonotus alkaa TAAS alusta. Kun vihdoin saapuu paikalle taas aspa, hän vastaa ettei osaa neuvoa asiassa, vaan täytyy suunnata teliakauppaan.

Tämän härdellin aikana kirjauduin siis kolmella eri tavalla, ja kahdessa eri paikassa SAMAAN chattiin, vain saadakseni vastauksen "sori, mutta"

 

Samaan kastiin kuuluukin sitten Oma Telia. Haluan kirjautua sisään tarkistellakseni laskuja. No voihan helvede, kun siitäkin pitää tehdä niin vaikeata.

Kirjaudun sisään telian antamalla tunnuksella. "Sinulla ei ole oikeuksia...." Anteeksi? Minkä hiton takia Teliaan pääsee kirjautumaan neljällä eri tavalla, joista vain yhdellä pääsee näkemään omat laskunsa?

 

2. Siitä pääsemmekin toiseen kohtaan.

Miksi, voi miksi.. Miksi kaikki laskut on nimeltään laajakaistalasku?

Laajakaista kuitenkin tarkoittaa vain sitä, laajakaistaa. Ja laskua tarkastellessa siinä ei edes kerrota mitä kyseistä laajakaistaa sillä tarkoitetaan.

Ilmeisesti Cmore laskukin on "laajakaistalasku" aivan juu, mutta missäs on minun laskuni tältä kuukaudelta, kun pitäisi maksaa se yksi laajakaistamaksu mikä minulla PITÄISI olla. Hinnaltaan tosiaan 9,90€. Vaikea sanoa, kun laskuja on noin 4 avointa, jotka ovat hinnaltaan 10€/kpl, ja laskun erottelussa lukee vain maksumuistutus.

Anteeksi, mutta mitä?

Mitään viitettä ei ole alkuperäiseen laskuun (muuta kuin viitenumerosarja, jonka perusteella sitten pitäisi etsiä joku lasku kaikkien laskujen seasta) Ja mistähän siinä sitten oikeen muistutellaan, kun kaikki aikaisemmat laskut on "maksettu". Ja missä on tämä 9,90€ hinnaltaan oleva ihan siis tosissaan laajakaistalasku?

 

Tässä vain tosiaan vähän pohdiskelin, että mikä hemmetin idea näille asioille on, että jaetaan kirjautumistunnuksia, joilla ei voi tehdä kaikkia asioita, kun riittäisi yksi tunnus, jolla pääsee tekemään kaiken? Minkä takia kaikki laskut nimetään "laajakaistalasku"ksi, kun pitäisi kaiken järjen mukaan yhdeltä kuukaudelta olla vain se yksi laajakaistamaksu (etenkin kun laajakaista on aloitettu vasta edeltävänä kuukautena jolloin sopimuksessa ollut 1kk veloituksetta).


@Anteeksimutta  kirjoitti:


Hei. Ihan näin mielenkiinnosta ajattelin kysyä muutamaa asiaa, jos vaikka saisin järkevän vastauksen.



 



1. Minkä hiton takia Telialla on jokunen kymmenkunta eri tapaa kirjautua sisään hoitaakseen joko asiakaspalvelun kanssa asioita, tai itsenäisesti omia asioitaan?



***



2. Siitä pääsemmekin toiseen kohtaan.



Miksi, voi miksi.. Miksi kaikki laskut on nimeltään laajakaistalasku?



 





 Tervehdys @Anteeksimutta ja lämpimästi tervetuloa tänne Yhteisöön, hienoa että löysit paikalle!



 



1. Tämä viestisi aiheutti myös minussa hieman kysymysmerkkejä. Nimittäin jos kirjaudut Minun Telia -sovellukseen pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai niiden kautta luoduilla Telia Tunnuksilla, niin olet tarpeeksi vahvasti tunnistautunut ja voimme auttaa sinua chatin kautta sovelluksessakin. Eli täysin samoin kuin jos kirjaudut Minun Teliaan selaimella näillä tavoin. Kaikista helpointa pitkällä tähtäimellä on luoda oma Telia Tunnus, sillä sen luodakseen sinun tarvitsee  verkkopankki-/mobiilivarmenne-tunnistautuminen tehdä kerran, ja sen jälkeen voit jatkossa kirjautua aina itse luomillasi tunnuksilla. 



Vahvalla tunnistautumisella pystymme varmistumaan siitä, että sinä liittymän omistajana olet tosiaan siellä linjan toisessa päässä ja voimme auttaa asiassasi tietoturvallisesti. Näin kirjautuen pystyt myös tarkastelemaan ja maksamaan laskujasi.



 



Syy miksi on mahdollista kirjautua myös esimerkiksi laajakaistapalvelun käyttäjätunnuksella tai vaikkapa puhelinliittymän numerolla, on se että kyseisellä palvelulla voi olla myös joku muu käyttäjä kuin itse liittymän omistaja. Palvelun käyttäjä voi tarkastella kyseisen palvelun yleisimpiä tietoja ja tehdä palvelusta riippuen joitakin asioita Minun Teliassa itsepalveluna. Se on esimerkiksi yleistä, että saman talouden matkapuhelinliittymät ovat yhden henkilön omistuksessa, samoin kuin laajakaista jota kaikki talouden asukkaat käyttävät. Tällaisessa tapauksessa on hyvä että käyttäjätkin näkevät joitakin tietoja, ja esimerkiksi MMS-viestejä ja vastaajaa voi hallinnoida käyttäjä itse tuolla liittymänumerolla kirjautuen. 



 



Lyhyesti sanottuna kuitenkin se Telia Tunnus on se pääkirjautumistapa, jota kannattaa useimmiten hyödyntää liittymänomistajana. 



 



2. Tuo voi tosiaan olla hämmentävää, olet ihan oikeassa. Laajakaistapalveluiksi luetaan laajakaistan lisäksi myös kanavapaketit ja TV-sisällöt. Tästä syystä ne tulevat myös laajakaistalasku-nimityksellä. 



 



Laskun avaamalla se tarkempi erittely tosiaan näkyy, ja siellä lukee myös esimerkiksi tuo C More jos lasku koskee sitä. 



Jos laskutamme maksumuistutusmaksuja, niin siellä lukee laskunumero mitä muistutus koskee. Maksumuistutusmaksu muodostuu jos lasku maksetaan vähintään 14 vrk myöhässä eräpäivästä, eli olethan voinut sen laskun jo maksaakin mitä muistutus koskee, mutta suoritus tullut vain myöhässä. 



 



Välttämättä tuota C Moren laskua ei tule joka kuukausi, jos sen kuukausihinta ei ylitä laskutusrajaamme. Laskutusraja on sähköisissä laskuissa 10 euroa.



 



Toivottavasti tämä auttoi hieman asiassasi? Asiakaspalvelussa voimme myös tarvittaessa kurkata tuon laskutilanteen, ja jos sinulla on meiltä useampia palveluita jotka nyt laskuttavat eri laskuilla, niin ne on mahdollista laittaa jatkossa yhdellä ja samalla laskulla. Tämäkin varmasti hieman yksinkertaistaisi asiaa.


Vastaa