Lapsen puhelimella tehty tietämättä ostoksia App Storesta
Pelkään pahoin, etten ole ainoa onneton jolle on käynyt näin. Jos joku osaa neuvoa miten edetään, niin olen kiitollinen:
Lapsemme on saanut ostaa bussilippuja yms tarpeellista puhelimellaan. Joku hänen kaverinsa on pari kertaa lainannut lapseni (uutta, hienoa iPhonea) ja samalla ostanut parissa otteessa lähes tonnilla (!!) jotain. laskulla lukee “22.11.22 Apple Services 20:21:46 11,99” eli Apple Servicestä on ostetu 22.11.2022 klo 20:21:46 jotain 11,99 eurolla, jne. rivejä on kymmeniä ja yhteissumma lähentelee tonnia.
Reklamoin Telialle ja sanoivat että valitus kuuluu tehdä Applelle; “Telia on vain laskutusoperaattori”. MInulle ei ole mitään sopimussuhdetta Appleen, enkä tiedä asiasta muuta kuin ylllämainittu tieto. heidän reklamaatiosivullaan on ohjeet, jos laskutus on mennyt Apple Payn kautta, mutta siellä ei ole mitään mainintaa Telian kautta menneestä laskutuksesta.
Olen melko varma, että “asiakaslähtöiset” puhelinoperaattorimme ovat kirjanneet ehtonsa niin, että vanhempi saa syyttää vain itseään, jos lapsi onnistuu kuluttamaan vanhempiensa rahaa puhelinlaskun kautta. kuluttaminen on tehty tosi helpoksi, mutta estäminen vaikeaksi.
Samaan vuodatukseen haluan vielä lisätä meidänkin hehkutamamme “menestyvät” Roviot, Supercellit, jne pelifirmat. Samoja roistoje kaikki; business idean osana on imeä vanhempien rahat lasten kautta. Moraalinen ero huumekauppaan ja lapsipornoon on vain näennäinen.
#Lapset #pelit #laskutus #moraalikato
--
Muokkaaja katjane: muokattu otsikkoa
Sivu 1 / 1
Moikka @Digi_uuno! Voi ei.. vahinkoja sattuu, mutta niistä opitaan joskus kantapään kautta.
Suosittelen tekemään seuraavat toimenpiteet:
Pyydä Applelta hyvitystä täältä. Telia toimii vain laskutusoperaattorina.
Keskustele asiasta lapsen kanssa ettei näin tapahtuisi jatkossa.
Huom! App Storessa voi kytkeä päälle helposti matkapuhelinlaskutuksen, joka löytyy menemällä tilin profiiliin, valitsemalla ”Hallitse maksutapoja” ja täppäämällä ”Lisää maksutapa”.
Hei,
suurkiitos nopeasta vastauksesta.
Pari jatkokysymystä:
1. Ymmärränkö oikein: “.. App Storessa voi kytkeä päälle helposti matkapuhelinlaskutuksen, joka löytyy menemällä tilin profiiliin, valitsemalla ”Hallitse maksutapoja” ja täppäämällä ”Lisää maksutapa”..” lapseni voi itse lisätä puhelinlaskutusken omaan puhelimeensa? Vaikka minä olisi de-aktivoinut sen MinunTeliassani? Jos näin, niin tilannehan on sietämätön?!? Voiko tätä estää mitenkään?
Ehdottamasi linkki “..Applelta hyvitystä täältä. ..” alkaa kysymällä Apple ID:tä, minulla ei sitä ole, enkä haluaisi.
Kiitos jos osaat ja viitsit vastata vielä näihinkin kysymyksiin!
Onko estot kytketty lapsesi liittymälle aikaisemmin Minun Teliassa @Digi_uuno? Kummalle liittymälle ostot kohdistuvat? Silloin maksun mielestäni pitäisi epäonnistua. Onko lapsesi kenties käyttänyt App Storessa puhelinnumeroasi laskutuksessa? Tämä vaatii tekstiviestitse saapuvan vahvistukoodin, joka tulee puhelimeesi, jotta matkapuhelinlaskutuksen voi kytkeä päälle lapsesi iPhonen App Storessa. Helpommalla pääset kun kysyt lapseltasi näyttämään puhelinta ja jotta pääset kurkkaamaan tilaukset ja maksutavat ettei jää epäselväksi.
Kirjaudu sisään sillä Apple ID -tunnuksella minkä olet luonut lapsellesi tai lapsesi on luonut itselleen. Voit tehdä sen hyvitys pyynnön vaikka lapsen puhelimella samalla.
tässä asiassa on joku henkilö joka on tehnyt nuo maksut, joka tekee juridiikan hankalaksi. siltikin uskoisin että koska tekijä on alaikäinen niin perustelu palautukselle täyttyy. valitus pitänee tehdä ensin apple:lle ja sitten vasta telialle.
rupesin sitäkin miettimään että jos tekijä on tietoisesti tehnyt maksuja omalle apple id:lle toisen laskuuun niin petos ylittyy, ongelmana vain että alaikäiset ei ole rikosoikeudellisesti vastuullisia.
mobiilmaksu on huono termi, koska on operaattori pohjainen mobiilimaksu ja kolmannen osapuolen maskujärjestelmät. operaattorimobiilimaksut tulee matkapuhelinlaskuun saman operaattorin netin kautta vain klikillä. muut järjestelmät tarvii vain jonkun netin.
yleensä näitä mobiilimaksuja tekee jotkin huijarit joihin käyttäjä ei ole myötävaikuttanut.
ja sitten minun näkemys tästä operaattoriphjaisesta mobiilmaksusta, joka on melkein copy paste mun edellisestä:
minun mielestä operaattorin mobiilimaksu pitäisi olla aina operaattorin vika jos pelkkä klikkaus on kriteeri. mobillimaksuun pitäisi tuoda joku lisävarmennus, esim 6-numeroinen koodi jonka saa esim. omilta sivuilta. myöskään puh. numeron levittäminen tämän järjestelmän kautta ei kuulosta hyvältä.
kaikki suomen kolme operaattoria on tasavertaisesti syypää tähän.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun lapsoset oppivat kiertämään maksutapoja kaverien kesken. Kulta-aikaan, kun olimme teinejä, niin tilailtiin kaiken maailman musta-valkoisia logoja, maksullinen klubi, yksittäisiä tunnareita lehdistä ja surffailtiin wapissa Noksulla. Tuli kallis puhelinlasku perässä vaikken sitä joutunut koskaan itse maksamaan.
Siksi vanhempien on syytä olla valppaana ja ajan hermoilla sekä keskustella aiheesta lapsien kanssa. Mikään esto ei sitä takaa täydellisesti eikä ole operaattorien vika, jos näitä laskutustapoja väärin käytetään.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun lapsoset oppivat kiertämään maksutapoja kaverien kesken. Kulta-aikaan, kun olimme teinejä, niin tilailtiin kaiken maailman musta-valkoisia logoja, maksullinen klubi, yksittäisiä tunnareita lehdistä ja surffailtiin wapissa Noksulla. Tuli kallis puhelinlasku perässä vaikken sitä joutunut koskaan itse maksamaan.
mitänköhän on tunne että kyse on ollut jostain 20 eurosta. jolloin isukki tulee että olet ollut pikkuisen tuhma hyi hyi. nyt kun on kyse noin 1000 eurosta niin isukin suusta tulee lohikäärme tulta ja korvista jotain tummaa katkua.
Kiitos vastauksista.
Pari asiaa on jäänyt minulle epäselväksi:
Telia laskuttaa minua, mutta sanoo että reklamoi Applelle. En ymmärrä, eihän minulla ole mitään sopimussuhdetta Appleen? En reklamoi Telialle että K-Kaupan kinkut ovat kallistuneet?
Yllä oli screen print jossa pystyi valitsemaan maksutavaksi: Matkapuhelin. Missä tämä näkymä on? Pystyykö sen valitsemaan, vaikka olisin kieltänyt mobiilimaksut?
Lopuksi, on mahdollista, että olen joskus poistanut eston:”maksa bussilippu” ja unohtanut laittaa takaisin päälle. Onko tässä tapauksessa peli totaalisesti menetetty?
Kiitos vastauksista.
Pari asiaa on jäänyt minulle epäselväksi:
Telia laskuttaa minua, mutta sanoo että reklamoi Applelle. En ymmärrä, eihän minulla ole mitään sopimussuhdetta Appleen? En reklamoi Telialle että K-Kaupan kinkut ovat kallistuneet?
telia ja muut operaattorit on välikäsi tässä fiaskossa. vähän vastaavasti voisi sanoa että jos maksaa sen kinkun maksu- tai luottokortilla, niin joskus voi valittaa luottokorttiyhtiölle huonoista maksuista. luotto- ja maksukortteihinkin on tullut jotain lisävarmennusta.
Yllä oli screen print jossa pystyi valitsemaan maksutavaksi: Matkapuhelin. Missä tämä näkymä on? Pystyykö sen valitsemaan, vaikka olisin kieltänyt mobiilimaksut?
vaikka en apple:n laitteita harrasta, niin muistaakseni olen nähnyt kaupoissa apple store kuponkeja, joilla voi maksaa applen tuotteita. ei kuitenkaan auta bussilippuihin.
meneekö tässä sekaisin apple:n järjestelmät joissa voi käyttää operaattroilaskutusta yhtenä muotona. ja sitten operaattori mobiilmaksu, joka on yleinen ja toimii vaikka tietokoneella jos netti reitittyy kyseisen liittymän kautta.
Lopuksi, on mahdollista, että olen joskus poistanut eston:”maksa bussilippu” ja unohtanut laittaa takaisin päälle. Onko tässä tapauksessa peli totaalisesti menetetty?
mobiilimaksaminen on tosiaan huonosti tehty, joten kyllä.
Telia laskuttaa minua, mutta sanoo että reklamoi Applelle. En ymmärrä, eihän minulla ole mitään sopimussuhdetta Appleen? En reklamoi Telialle että K-Kaupan kinkut ovat kallistuneet?
Sinulla ei ole sopimussuhdetta Appleen vaan lapsellasi. Sinä olet alaikäisen huoltaja, joten olet sopimussuhteessa Appleen tietämättäsi. Kysy lapseltasi, koska Applen tuotteita ei voi käyttää ilman tiliä. Alle 13-vuotias lapsi ei voi esimerkiksi luoda Apple ID:tä ilman vanhemman tai huoltajan lupaa, MUTTA kuinka moni tätä lupaa kysyy?
Maksuttoman tilin luonti on yhtä helppoa kuin esimerkiksi sähköpostin.
Yllä oli screen print jossa pystyi valitsemaan maksutavaksi: Matkapuhelin. Missä tämä näkymä on? Pystyykö sen valitsemaan, vaikka olisin kieltänyt mobiilimaksut?
Lopuksi, on mahdollista, että olen joskus poistanut eston:”maksa bussilippu” ja unohtanut laittaa takaisin päälle. Onko tässä tapauksessa peli totaalisesti menetetty?
Jos bussilippu on tarkoitus maksaa mobiilimaksuna ja olet poistanut eston liittymältä, niin olet jättänyt tietoisesti porsaanreiän lapsellesi muiden palveluiden tilaamiseen puhelinlaskulle.
Käytä hyvityspyynnössä lapsesi Apple ID -tunnusta, koska sillä ne ostot on suoritettu. Juridiikan näkökulmasta tämä on hyvinkin kinkkinen, koska olisi kannattanut luoda ensin oma huoltajan tili ja sen jälkeen luonut jäsentilin lapsellesi. Tällöin myös kontrollointi on huomattavasti helpompaa. On vaikea sanoa etukäteen hyvityksiin liittyen, mutta ne selviää sitten kun saat lomakkeen lähetettyä käsittelyyn Applelle.
Netistä voi myös ostaa Apple Store lahjakortin ja käyttää sitä maksuun (minulla esim. iCloud lisätallennustila maksettu noin). Parempi kuin maksaa puhelinlaskulla
Netistä voi myös ostaa Apple Store lahjakortin ja käyttää sitä maksuun (minulla esim. iCloud lisätallennustila maksettu noin). Parempi kuin maksaa puhelinlaskulla
Olen käyttänyt mobiilimaksua todella kauan ja käy todella moneen paikkaan.
Lisäksi on hyvä huomioida..
“Mobiilimaksun käyttäminen ei maksa erikseen, maksat vain niistä palveluista ja sovelluksista, joita ostat. Hyväksyt jokaisen ostoksen erikseen ja saat ostoksista erittelyn puhelinlaskullasi. Maksimikertaostos voi olla 50 euroa ja kuukaudessa voit käyttää enintään 300 euroa.”
Poikkeuksena on latauslipukkeet, joiden kohdalla liittymän rajoitus 300€/kk ei päde.
Pahoittelut! Menee hieman arvailun puolelle @Digi_uuno, mutta jos keskustelisit ensin lapsesi kanssa ja tiedustelit missä palvelussa hän on ostoksia tehnyt mobiilimaksulla kyseisinä päivinä. Sitten kun saat tietoosi mistä ne ovat peräisin niin teet kyseiselle palveluntarjoajalle hyvityspyynnön/reklamaation, koska kyseessä alaikäinen.
Vastaa
Etkö löytänyt etsimääsi?
Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ja kysy Yhteisöltä.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.