https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/ip-palveluviestit-1/
Dna:lla oli vastaava tapaus ton NTH AG:n kanssa 6kk sitten.
@Titzu kirjoitti:
Shokki! Puhelinlasku 325,38 €, josta NTH AG ajanvietepalvelu 17111 osuus oli 270,07 €.. ja tämä kaikki 14-vuotiaan tyttäreni kännynumeron alla.. En ole nyt pariin yöhön nukkunut, veetutuksen aste on jäätävän korkea. Asiakaspalvelunne ei juurikaan asian selvittämiseen auttanut, käskivät vain ottamaan yhteyttä palvelutarjojaan ja sinnehän ei yllätys, yllätys saa yhteyttä. Jep, jep..
Neidin liittymässä on nyt estot päällä, saa nähdä tuleeko noita vielä. Jos ei auta, niin numeron vaihto edessä.
Etsiskelin netin syövereistä tuota 17111 numeroa ja suuresti epäilen että kyse on Bongo palvelusta. NTH Ag on tässä siis laskuttajana ja välikätenä. Viestien hinta on 3 eur/kpl joten nopeestihan noista saldoa kertyy. Sivustolla näytti olevan asiakaspalvelunumero, suomalainen numero siis sekä sähköpostiosoite. Melkein kannattaa sitä kautta lähteä liikkeelle. Toki tuolla näytti olevan myös "peru tilaus" mutta siellä ei alasvetovalikossa ollut edes suomea valittavissa. Josko saisit tilauksen poikki tuota kautta.
Hyvä jos estot on nyt kuitenkin liittymällä niin sillä ei pääse enää uusia viestejä lähettämään. Itse kilahdin totaalisesti taannoin kun "kirahville oli tilattu mansikoita" parilla eurolla eräässä pelissä joten tällainen isompi summa voisi aiheuttaa vähän enemmänkin kilahduksia. Pidä meidät vaikka ajan tasalla kuinka homma tuon Bongon kanssa etenee jos tässä siitä on kyse.
Viestinestoluokka: P1
Verkkovierailuesto
Soitonestoluokka: U + P1
Noiden estojen pitäisi estää jopa kännykkälipun ostamisen?.Toi huijaus taitaa mennä jotenkin niin että menet kännykällä sivulle joka sitten kattoo sun numerosi ja alkaa pistää sulle laskua koska olet muka hyväksyt jonkun sopimuksen?.
Kiitos teille asiaa tutkineille. Itse olen aivan untamo tällaisten asioiden kanssa. Kiva että rysähti kerralla näin kovaa.. 90 viestiä.. paras tulos on 28 viestiä muutaman tunnin aikana.. siis voin suorastaan pahoin tästä. Tutkin tuota puheluerittelyä ja kaikki viestit ovat ilta- ja yöaikaan muutaman minuutin välein noin reilun viikon ajalta. Harmittaa vain etten heti älynnyt laittaa noita estoja, nämä liittymät ovat olleet muutaman kuukauden meillä. On jouduttu aika tiuhaan vaihtaa operaattoreita, kun soneran verkko on osoittanut ainoaksi toimivaksi asunnossamme. Juu, nyt myös saldoraja ja käyn joka päivä vahtimassa onko noita 17111 viestejä tullut lisää. Tytär pelästyi kunnolla tästä ja vannoo ettei ole lähettänyt noita kaikkia.. voi helvata..
@Titzu kirjoitti:
Kiitos teille asiaa tutkineille. Itse olen aivan untamo tällaisten asioiden kanssa. Kiva että rysähti kerralla näin kovaa.. 90 viestiä.. paras tulos on 28 viestiä muutaman tunnin aikana.. siis voin suorastaan pahoin tästä. Tutkin tuota puheluerittelyä ja kaikki viestit ovat ilta- ja yöaikaan muutaman minuutin välein noin reilun viikon ajalta. Harmittaa vain etten heti älynnyt laittaa noita estoja, nämä liittymät ovat olleet muutaman kuukauden meillä. On jouduttu aika tiuhaan vaihtaa operaattoreita, kun soneran verkko on osoittanut ainoaksi toimivaksi asunnossamme. Juu, nyt myös saldoraja ja käyn joka päivä vahtimassa onko noita 17111 viestejä tullut lisää. Tytär pelästyi kunnolla tästä ja vannoo ettei ole lähettänyt noita kaikkia.. voi helvata..
Mites puhelimen viestihistoria? Onko se jo poistettu tuon numeron osalta tai onko osa viesteistä poistettu? Sieltä voisit tarkistella nuo viestien lähetysajat ja verrata niitä erittelyssä näkyviin kellonaikoihin. Olisi sitten jotain kättä pidempää jos ajat/kappalemäärät eivät tyttären mukaan pidä paikkansa.
Kyse on tosiaankin tuosta Bongo tietää -"palvelusta". Tästä kiertää nuorten keskuudessa mm. Instagramissa viestejä, joissa kehoitetaan lähettämään viesti numeroon 17111 ja kun kerran lähetät viestin, niin se on siinä. Aika vikkelään on viestejä mukamas lähetellyt, kun niitä on ihan muutaman sekunnin välein, ihan huijaustahan koko juttu on. Ja Bongo tietää nettivuilla ei edes pysty perumaan tilausta, koska alasvetolaatikosta kätevästi puuttuu Suomi. Joten laitoin sinne sähköpostia, saa nähdä auttaako sekään mitään.
@Titzu kirjoitti:
Kyse on tosiaankin tuosta Bongo tietää -"palvelusta". Tästä kiertää nuorten keskuudessa mm. Instagramissa viestejä, joissa kehoitetaan lähettämään viesti numeroon 17111 ja kun kerran lähetät viestin, niin se on siinä. Aika vikkelään on viestejä mukamas lähetellyt, kun niitä on ihan muutaman sekunnin välein, ihan huijaustahan koko juttu on. Ja Bongo tietää nettivuilla ei edes pysty perumaan tilausta, koska alasvetolaatikosta kätevästi puuttuu Suomi. Joten laitoin sinne sähköpostia, saa nähdä auttaako sekään mitään.
Jos olet pistänyt noi kiellot päälle niin eihän sen jälkeen sen veloituksen pitäisi onnistua?.
Juu, estot on päällä. Todellakin.
Meillekin oli neidille ilmestynyt onneksi vain 2 3 euron sykäystä. Ja kun tekstarihistoriassa ei ole mitään heräsi epäilys.
Onneksi selvisi tuo Bongon/Instagramin yhteys. Siellä siis sylttytehdas. Laitoin liittymään kaikki palveluestot päälle - ilmeisesti pitäisi estää jatkokustannukset.
@AnttiPyhtaa kirjoitti:
Meillekin oli neidille ilmestynyt onneksi vain 2 3 euron sykäystä. Ja kun tekstarihistoriassa ei ole mitään heräsi epäilys.
Onneksi selvisi tuo Bongon/Instagramin yhteys. Siellä siis sylttytehdas. Laitoin liittymään kaikki palveluestot päälle - ilmeisesti pitäisi estää jatkokustannukset.
Sykäys -termillä laskutettavat palvelut ovat soitettuja palvelupuheluita. Voit lukea asian täältä, kohta 27. :
https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Matkapuhelinliittyman-mallilasku?id=1391
Huomasin juuri, Maaliskuu 2016 laskussa, että pojan kännykkälaskuun tippui melkein pari sataa veloitus NTH AG;ltä. Laskussa oli ajanvietopalvelut 17111 numerosta. Oli takonut parina yönä 2,42e hintaisia veloituksia.
Soneran mukaan poika hyväksynyt puhelimeen jonkun haittaohjelman, joko ladannut appsin tai hyväksynyt jonkun mainoksen.
Soneran ensimmäinen kommentti oli että pitää maksaa... antavat maksuaikaa:)
Miten on mahdollista Sonera antaa tuollaisten toimijoiden toimia heidän ympäristössä. Etenkin kun kyseisen toimijan kanssa todettu epäselvyyttä jo aiemmin. Kenen etuja Sonera oikein ajaa, asiakkaan vai tuollaisten huijarifirmojen? Minusta kuluttajaviraston kanta näihin on, että operaattorillakin vastuu näissä. Hehän viime kädessä hyväksyvät kenen kanssa tekevät businestä. Ja on tuossa myös kyse heidän kyvystä valvoa asiakkaiden liittymiä. Jos pienen pojan kännykkä alkaa veloittamaan ajanvietepalveluja, voisi olettaa että jossain huomataan jotain erityistä. Ottakoon oppia vaikka pankeista ja luottokorttifirmoista.
Ja miten paljon tuollaisia menee läpi, jos veloitus olisi ollut 10e, maksaisin varmaan mukisematta, mutta tämä ei mene ihan nielemättä.
Sun olisi pitänyt pistää estot päälle pojan puhelimen liittymästä.Joku muukin valitti juuri samasta asiasta ja samasta firmasta.Sonera ei kai pysty estämämään mitenkään tota?.
P1+U pitäisi estää maksut noihin numeroihin.Tarkemmin P3+U mutta itse katsoin parhaimmaksi käyttää tota P1+U.Toi P1 estää myös esim kännykkälipun oston ja jos sitä haluaa käyttää niin silloin pitää ottaa toi P3.
https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/laskutusjakayttokulujenhallinta/puhelinliittymanestot.html
/edit
adblockin asentaminen puhelimeen voi olla ihan kannattavaa myös.Vaatii tosin rootatun puhelimen.
Sehän laskutusliittymässä on ikävää,että tällaiset yllätykset on mahdollisia. Nykyään voidaan niin monella tavalla suorittaa maksu, ihan nettisivulla painiketta klikkaamalla. Toki lisänä kaikenlaiset kk maksulliset palvelut jotka myös voidaan veloittaa puhelinlaskulla. Varmin keino on asettaa estot alaikäisen (miksei myös täysi-ikäisenkin) liittymään tai hankkia prepaid liittymä.
@tilasto kirjoitti:
Sehän laskutusliittymässä on ikävää,että tällaiset yllätykset on mahdollisia. Nykyään voidaan niin monella tavalla suorittaa maksu, ihan nettisivulla painiketta klikkaamalla. Toki lisänä kaikenlaiset kk maksulliset palvelut jotka myös voidaan veloittaa puhelinlaskulla. Varmin keino on asettaa estot alaikäisen (miksei myös täysi-ikäisenkin) liittymään tai hankkia prepaid liittymä.
Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline. Operaattori, joka tässä tilanteessa on "luottokorttiyhtiö" ajaa vastuuta kuluttajan suuntaan, vaikka kyllä olisi yhtiön tehtävä selvittää, kenen kanssa ja miten ollaan yhteistyössä. Monesti näissä (kuten saimme Dimocosta lukea) on operaattorin lisäksi mukana palveluntarjoaja (tässä tilanteessa Dimoco), ja sitten vielä itse palvelu. Ketju on pitkä, ja sen myötä vastuut ja tiedot tapahtuneesta hämärtyvät.
Itse tein ilmoituksen Kuluttajavirastoon v. 2012 sattuneesta tekstiviestihuijauksesta (sain maksullisen viestin ilman mitään syytä.). Silloin kuluttajaviraston lakimies totesi mm. seuraavaa:
---
"Tyypillinen alan piirre onkin ollut jatkuva uusien palvelumuotojen kehittäminen sen jälkeen, jos keinoja ongelmien vähentämiseksi on löydetty."
---
Surullista, mutta totta. Maailma on petollinen ja julma paikka.
Purnipsi kirjoitti
Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline.
Tämä on totta, itsekin olen monesti miettinyt että asiakas ei välttämättä ymmärrä puhelinliittymän olevan luottokorttiin verrattava väline kun hankkii liittymän. On tosiaan mahdollista saada isojakin laskuja aikaiseksi jopa vahingossa ellei ole riittävän tarkkaavainen. Salaa toki ei mitään tehdä ainakaan yleensä.
Jos ajatellaan ihan tyypillistä asiakasta, joka liittymän hankkii niin ehkä vähän paremmin voisi operaattoritkin myyjän toimesta asioista kertoa. Tietoa kyllä löytyy netistä, mutta se pitää osata etsiä.
On tähän toki parannustakin tullut viimeaikoina (mm. asiakaskirjeet)
@tilasto kirjoitti:
Purnipsi kirjoitti
Jees, mulla on ihan varmuuden vuoksi riittävät estot luurissa. Sitten höllentää estoja, jos joskus on tarvetta k.o. palveluille. Mielestäni on vaarallista, että puhelimesta on tulossa luottokortin kaltainen maksuväline.
Tämä on totta, itsekin olen monesti miettinyt että asiakas ei välttämättä ymmärrä puhelinliittymän olevan luottokorttiin verrattava väline kun hankkii liittymän. On tosiaan mahdollista saada isojakin laskuja aikaiseksi jopa vahingossa ellei ole riittävän tarkkaavainen. Salaa toki ei mitään tehdä ainakaan yleensä.
Jos ajatellaan ihan tyypillistä asiakasta, joka liittymän hankkii niin ehkä vähän paremmin voisi operaattoritkin myyjän toimesta asioista kertoa. Tietoa kyllä löytyy netistä, mutta se pitää osata etsiä.
On tähän toki parannustakin tullut viimeaikoina (mm. asiakaskirjeet)
Jep, juuri näin. Se, että tieto on saatavilla sopimusehdoissa (joita en edes ole aina saanut sähköisenäkään operaattorilta!) tai muuten hankalasti saatavillla on valitettavaa. Harva tulee ajatelleeksi tai edes tietää mobiilimaksamisesta, vaikka sitä onkin nyt jo mainostettu ja uutisoitu enemmän kuin tuon fiaskon aikoihin.
Pitäisi entistä selkeämmin kertoa liittymien eri ominaisuuksista ja mahdollisista käytön vaaranpaikoista. Harva oikeasti tarkoituksella tekee satkun puhelinlaskun palveluviesteillä taikka mobiilimaksuilla.
I want to report. In 2020, June, this still happens.
After so many years Telia did nothing. Telia still have this scam company NTH AG charge their customers and Telia also earn a % fee from children scam money when they help NTG AG collect the money.
My 8 years old daughter saw their advertisement and sent a message to 17111, then she don't understand what the message she received so she send more message to ask what is this and who are them, now I get bill from Telia, 123 euro! Basicly Telia's customer support tell me, yes they are serious scammers, but you must pay us.
You know when I get my subscription from Telia I am in a Telia shop, your guy know I am getting this subscription for my 8 years old daughter, he is active suggest which subscription is good for a child usage but he said nothing about the danger of the premium rate service and tell me I have choice to block these service. A few month ago when I inquery subscrpiton deal from Elisa, after they know one of my number is for my child, the first thing they asked me is would I like to block all the premium rate service for the child's number. Unfortunately I didn't go with Elisa but choose stay with Telia.
You know if I use my credit card to pay and I get scammed, the credit card company and bank will help me reserve the payment and even block the merchants to use their payment system. Tele operators are different, they allow all these premium rate service by default. It means if I don't explicitly want to stop these, I must have them. And when I get scammed, they claim it's not their fault, there is nothing they can do. Really? What make Tele operator get rid of the duty what a payment company must take? Why all these scams do not let you pay by credit card but phone bill? Because they get caught every time by the bank and credit card company and they get no punishment from Tele operators as long as they split their profit with the operators.
Yes I am the one paid the price for this lesson, but Telia shame on you. The SEK 8 billion fined you paid for your corruption won't be the last. All the dirty money you earned with your scam partners will be paid to your fine one day.
@meroda@ kirjoitti:
I want to report. In 2020, June, this still happens.
After so many years Telia did nothing. Telia still have this scam company NTH AG charge their customers and Telia also earn a % fee from children scam money when they help NTG AG collect the money.
My 8 years old daughter saw their advertisement and sent a message to 17111, then she don't understand what the message she received so she send more message to ask what is this and who are them, now I get bill from Telia, 123 euro! Basicly Telia's customer support tell me, yes they are serious scammers, but you must pay us.
You know when I get my subscription from Telia I am in a Telia shop, your guy know I am getting this subscription for my 8 years old daughter, he is active suggest which subscription is good for a child usage but he said nothing about the danger of the premium rate service and tell me I have choice to block these service. A few month ago when I inquery subscrpiton deal from Elisa, after they know one of my number is for my child, the first thing they asked me is would I like to block all the premium rate service for the child's number. Unfortunately I didn't go with Elisa but choose stay with Telia.
You know if I use my credit card to pay and I get scammed, the credit card company and bank will help me reserve the payment and even block the merchants to use their payment system. Tele operators are different, they allow all these premium rate service by default. It means if I don't explicitly want to stop these, I must have them. And when I get scammed, they claim it's not their fault, there is nothing they can do. Really? What make Tele operator get rid of the duty what a payment company must take? Why all these scams do not let you pay by credit card but phone bill? Because they get caught every time by the bank and credit card company and they get no punishment from Tele operators as long as they split their profit with the operators.
Yes I am the one paid the price for this lesson, but Telia shame on you. The SEK 8 billion fined you paid for your corruption won't be the last. All the dirty money you earned with your scam partners will be paid to your fine one day.
Hello @meroda and welcome to Telia Yhteisö!
First and for all, I’ll ask you if you have already discussed this situation with our customer service, or have you contacted the service provider, in this case NTH AG? If you haven’t already, I strongly suggest you would do so and try solve the case. Primarily, you can solve this by contacting NTH AG, and if you’ve already done that unsuccessfully, our customer service will absolutely be of your service and help you with this. With reclamation cases we can arrange it so with the customer that the disputed sum of money can be left unpaid while the case is being solved. This arrangement can be done only if you contact our customer service, you can’t leave that sum unpaid without a notice.
Because this is not a service produced by Telia , we can’t see the contents of this service nor the order information and therefore we cannot intervene in the service’s contents. We have only been in the role of an issuer of the invoice. I am very sorry if the salesperson didn’t tell you about the service restrictions that are possible to be added to your mobile subscription. You can edit restrictions and blocks by logging in to your own information on telia.fi.
@Katjane Frist of all thanks for your prompt reply. I did contact your customer service through "web chat" and basicly I am told they are serious scammers but I need pay. I also called this NTH AG phone number twice, they let me listen 3 minutes music without picking up the phone. (I was worring I might have to pay premium rate for just calling their number and listen their waiting music)
Since I can not speak Finnish fluent now my wife take over the handling of this matter with Telia and NTH AG. According to my wife, your customer support said we do not need pay the "premium SMS" amount till the dispute is resolved. I thank you for showing some positive attitude to resolve this.
NTH AG does not pick up the phone so my wife said she wrote them email and they asked my wife send them my child's ID and the phone bill. Well the phone bill only comes next month and my child is too young to make her own subscription contract so her number is billed combining with mine under my name. After reading so many others here telling their experience about NTH AG I really suspect the legitimate of this NTH AG, I worry do they understand the EU GDPR regulation when they try to collect my child's data and can they protect her privacty and lawfully handle the data they collected.
But yes we tried to cooperative with both Telia nad NTH AG and let's see how this matter will develop.
Hei. Minulla sama juttu, sama yhtiö. Kyseessä 12-v tyttö. Kuinkahan paljon näitä tulee. Mitä tehdään?
Hei @tuide77 ja tervetuloa Telian yhteisöön!
Täällä on mielestäni aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä : https://www.mapel.fi/siirretyt-sivut/kestotilaukset/
Tuon lisäksi suosittelen että laitat estot tytön puhelinliittymään jotta moinen ei toistuisi.
https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/palvelunumerot
@tuide77@ kirjoitti:
Hei. Minulla sama juttu, sama yhtiö. Kyseessä 12-v tyttö. Kuinkahan paljon näitä tulee. Mitä tehdään?
Koska kyseessä ei ole Telian tuottama palvelu, emme näe palvelun sisältöä ja tilaustietoja. Ensisijaisesti kannattaakin ottaa yhteys suoraan tähän palveluntarjoajaan, eli tässä tapauksessa Nth AG:seen. On syytä mainita, että tilauksen on tehnyt alaikäinen henkilö.
Yhteydenottolomake heille löytyy sivulta: https://www.nth.ch/about-us/contact-us/
Sähköposti heille on info.fi@ccsupport.biz
Ja kannattaapi tosiaan laittaa liittymälle nuo estot joista @kiisseli67 kertoikin!
Jep kun estot on päälle laitettu, loppuvat mahdolliset uudet veloitukset.
Minulle alkoi myös tulla laskuja joissa luki ajanvietepalvelu ja summa sen jälkeen. Firman nimi on NTH AG jolta olisin muka ostanut jonkun palvelun. En tajua mistä tämä on alkanut mutta miten pääsen siitä irti? Heillä on joku sähköpostiosoite mutta siihen kun laittaa viestin niin näytössä lukee:Ei yhteyttä. Ilmeisesti joku ulkomailla toimiva laiton yhtiö. Joku saa ilmaista rahaa ja aika paljon koska olen kuullut että monella on sama ongelma. Olisi ja kauan sitten pitänyt laittaa esto että tämäntapaisia ei pääse kännykkään. Katsotaan mitä Telia sanoo tästä.
@Jonne52 kirjoitti:
Minulle alkoi myös tulla laskuja joissa luki ajanvietepalvelu ja summa sen jälkeen. Firman nimi on NTH AG jolta olisin muka ostanut jonkun palvelun. En tajua mistä tämä on alkanut mutta miten pääsen siitä irti? Heillä on joku sähköpostiosoite mutta siihen kun laittaa viestin niin näytössä lukee:Ei yhteyttä. Ilmeisesti joku ulkomailla toimiva laiton yhtiö. Joku saa ilmaista rahaa ja aika paljon koska olen kuullut että monella on sama ongelma. Olisi ja kauan sitten pitänyt laittaa esto että tämäntapaisia ei pääse kännykkään. Katsotaan mitä Telia sanoo tästä.
NTH AG on mobiiliviestintäpalveluntarjoaja eli he toimivat laskuttajana jossain palvelutilauksissa. Kyseinen palveluntarjoaja ei liity Teliaan, joten emme näe mitä sisältöjä on mahdollisesti tilattu. NTH:n nettisivuilta löytyy yhteydenottolomake, jonka kautta heille voi laittaa viestiä. Tuo lomake löytyy heidän verkkosivuiltaan oikealta yläreunasta. Jos et vielä ole laittanut liittymällesi estoja, suosittelen kytkemään estot päälle Minun Teliassa.