Yhteisössä emme pääse tarkistelemaan asiakastietoja, jotta voisimme selvittää laskun tilannetta tarkemmin. Pääsetkö piipahtamaan esimerkiksi Telia.fi -sivulta löytyvään chattiin? Kaikki yhteydenottokanavamme löydät täältä.
Tässä vielä vinkkejä chatin käyttöä varten :)
Olethan ottanut huomioon, että numerosarjoihin 0201, 02021, 02024, 02025, 02026, 02027, 02028, 02029, 0203, 0204, 0205, 0206, 0207, 0208, 02090, 02091, 02092, 02093, 02094, 02095, 02096 ja 02097 ei ole saatavilla estopalvelua.
Jos nämäkin haluaa estää, ainoa palvelu minkä operaattorilta saa, on kaikkien lähtevien puheluiden esto.
Mikäli kaikkien lähtevien puheluiden rajoittaminen on liian raju, jonkinlaisen viritelmän voi kuitenkin saada aikaiseksi määrittelemällä sim-kortin rajoitettu valinta -toiminnolla, fixed dialling numbers, FDN, ne numerosarjat, joihin soittamisen haluaa sallia. Tämän toiminnon määrittelemiseen tarvitaan kortin PIN2-koodia, jonka toimitusasetus on Telialla 1111.
Valitettavasti sim-kortille ei mahdu kuin noin kymmenestä pariinkymmentä FDN-numeroa, joten kaikkia kotimaan normaaleita puhelinnumeroita ei ole mitenkään mahdollista sallia FDN:ää käyttäen. Joitakin numerosarjoja joutuu väkisinkin jättämään pois.
Mutta sanotaan esimerkiksi, että puhelin pyörii lähinnä Helsingissä ja tarvetta olisi soittaa myös sukulaisille Hyvinkäälle ja Ouluun.
Tällöin FDN-numeroiksi voisi määritellä +3584, +35850, +3589, +35819, +3588, 04, 050, 09, 019 ja 08.
+3584/04 ja +35850/050 kattavat suomalaiset matkapuhelinnumerot. +3589/09 kattaa Helsingin lankapuhelimet, +35819/019 kattaa Hyvinkään lankapuhelimet, +3588/08 kattaa niin Oulun lankapuhelimet kuin ilmaisnumerotkin.
Huomioi, että numerosarjoja 099 ja 089 ei ole vielä määritelty. Asettamasi sääntö voi tulevaisuudessa alkaa vuotaa, mikäli 099- tai 089-numeroihin tulee jotakin, minne et halua liittymällä soitettavan.
En ole eikä tietääkseni minun pidäkkään tietää kuluttajana. Jos minulla on vahvin palvelunesto jossa ilmoitetaan, että 020 palveluita ei voi käyttää niin se ei ole minun ongelmani vaan operaattorin.
Mikä saa sinut ajattelemaan, että palveluesto estäisi kaikki 020-numerot? Telian sivuilla sen kuvailussa ei edes mainita puhelinnumeroita:
Estoluokka P1 estää palveluiden käytön ja maksamisen palveluryhmissä I, II, III ja IV. Estää yleishyödylliset palvelut (kuten taksi), asiointipalvelut (kuten numeropalvelut ja hyväntekeväisyyslahjoitukset), ajanvietepalvelut (kuten TV-äänestykset ja chat-palvelut) sekä aikuisviihdepalvelut.
Olisi toki hyvä, jos tuossa olisi lueteltu vastaavat numerosarjatkin. Nyt ne joutuu etsimään Viestintäviraston määräyksen 35 liitteestä 1, joka on sivulla 9.
Aloita vaikka lukemaan linkistä ensimmäinen rivi. Kun olet sisäistänyt lukemasi niin jatka eteenpäin.. https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/puhelimen-kaytto/palvelunumerot
- Voit myös asettaa liittymääsi palvelukohtaisia estoja esimerkiksi maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin soittamiselle.
-
- Asiointiesto (estoluokka P2) estää puhelut asiointipalveluihin, ajanvietepalveluihin ja aikuisviihdepalveluihin.
Hei @Ropelli!
020 -alkuiset ja 010 -alkuiset numerot ovat tavallisia yritysnumeroita. Esim. Kelan (Kansaneläkelaitos) numerot ovat 020 -alkuisia.
010 -alkuisia numeroita voi olla esim. pankeilla, lääkäriasemilla.
Eli ne ovat ns. hyötynumeroita, eivätkä viihdenumeroita.
Nämä eivät ole koskaan sisältyneet puhepaketteihin, mikä on itseäkin harmittanut suunnattomasti. Ennen nämäkin numerot olivat tavallisia lankapuhelinnumeroita enimmäkseen ja soittaminen niihin normaalihintaista tai sisältyivät puhepakettiin.
PS. Olen tavallinen asiakas, Telian työntekijät tunnistaa nimimerkin edessä olevasta Telian logosta.
Kysymys on nyt siitä, että liittymässä x on vahvin palvelunesto joka pitäisi estää palvelunumeroihin soittaminen. ( Maksulliset) laskussa on maininta palvelunumerot. Jotenkin vain on päässyt läpi ja laskua on kertynyt. Ei paljon, mutta on.
@kiisseli67@ kirjoitti:
Hei @Ropelli!
020 -alkuiset ja 010 -alkuiset numerot ovat tavallisia yritysnumeroita. Esim. Kelan (Kansaneläkelaitos) numerot ovat 020 -alkuisia.
010 -alkuisia numeroita voi olla esim. pankeilla, lääkäriasemilla.
Eli ne ovat ns. hyötynumeroita, eivätkä viihdenumeroita.
Nämä eivät ole koskaan sisältyneet puhepaketteihin, mikä on itseäkin harmittanut suunnattomasti. Ennen nämäkin numerot olivat tavallisia lankapuhelinnumeroita enimmäkseen ja soittaminen niihin normaalihintaista tai sisältyivät puhepakettiin.
PS. Olen tavallinen asiakas, Telian työntekijät tunnistaa nimimerkin edessä olevasta Telian logosta.
Eikös yritykset ole siksi siirtyny yritys numeroihin
koska silloin yrityksen sisäiset puhelut on ilmasia näin ole ymmärtänyt varmaan on muitakin syitä mutta tää on asia mikä vaikuttaa kuluttajiin
eli kuluttajat maksaa yritysten sisäiset puhelut
välillisesti ainakin
soittaessaan yritysnumeroon mikä on normi numeroa kalliimpi .