@Juggis77 kirjoitti:
Hei! Minulla on luottotiedot menneet, mutta ilokseni huomasin kun otin Telialta laajakaistan ja modeemin, sekä kännykkäliittymän ja vielä puhelimenkin rahoituksella niin en joutunut maksamaan vakuus maksuja tai mitään. Laitteet ovat tulleet js yhteydet toimivat. Nyt vaan pelkään että joku huomaa 'mokansa' ja yhteydet katkaistaan.
Eli onko tässä tapahtunut kämmi vai katsotteko tilanteen aina tapauskohtaisesti?
En edusta Teliaa, mutta nämä luottopäätökset on aina tapauskohtaisia. Niitä ei voi käsitellä täällä julkisesti. Voit olla luotonvalvontaan yhteydessä, jos haluat tiedustella mihin päätös sinun kohdallasi perustuu.
Käsittääkseni kyllä noita liittymiä ja laitteita on annettu maksuhäiriöiselle asiakkaalle jokaisella operaattorilla, luottopäätökset perustuu yleensä myös muihin asiakkaasta hankittuihin tietoihin jonka perusteella tehdään sitten riskiarvio ja sen pohjalta luottopäätös joka voi olla myönteinen tai kielteinen.
Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.
Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.
Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.
Sainkin vastauksen jo aspasta, kiitos.
@Juggis77 kirjoitti:
Hei! Minulla on luottotiedot menneet, mutta ilokseni huomasin kun otin Telialta laajakaistan ja modeemin, sekä kännykkäliittymän ja vielä puhelimenkin rahoituksella niin en joutunut maksamaan vakuus maksuja tai mitään. Laitteet ovat tulleet js yhteydet toimivat. Nyt vaan pelkään että joku huomaa 'mokansa' ja yhteydet katkaistaan.
Eli onko tässä tapahtunut kämmi vai katsotteko tilanteen aina tapauskohtaisesti?
Hei @Juggis77 ja tervetuloa Yhteisöön!
Tuossa yllä @tilasto hyvin avasikin tätä luottopäätös maailmaa. Tätä en oikeastaan voi sen tarkemmin edes lähteä tänne avaamaan, kun tilanteet on niin tapauskohtaisia. Sen voin kuitenkin kertoa, että näissä asioissa ei tapahdu virheitä, vaan sinunkin tilaukset on menneet ihan varmasti oikean prosessin mukaisesti ja päätös on oikea. Sellaisen vinkin voisin vielä yleisellä tasolla sanoa, että kannattaa laskut hoidella meidän suuntaan ajallaan, niin lisätilauksetkin voisi jatkossa onnistua hyvin.
Mikäli et ole vielä ladannut Minun Telia sovellusta, niin kannattaa napata sekin käyttöön. Pystyt hallinnoimaan helposti kaikkia omia palveluita tuon kautta.
Lämpimästi tervetuloa meidän asiakkaaksi ja toivottavasti tämä tulee olemaan pitkä yhteinen matka! :smileyhappy:
kirjoitti:
Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.
Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.
Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.
Hyvä kirjoitus ! Lue kirjoitukseni tänään päivätty! Telialta tosiaan saa uusi asiakas todella synkällä luottotiedoilla vaikka parin tonnin TV:n osamaksulla, ja puhelinliittymän ja laajakaistan samantien! Siis ei pitkää asiakassuhdetta takana, vaan ystävän ottama liitymä,kun ei pari vuotta sitten saanut keneltäkään liittymää ilman takuumaksua! Käytti sitä enen reilut kymmenen vuotta prepaidia samasta syystä! Ja nyt yhtäkkiä luettuaan Suomi24 palstaa, jossa useita vastaavia tapauksia retevästi kirjoitellaan,kuinka Telialta irtoaa vaikka mitä, vaikka luottotiedot niin kuralla ja loppuelämä menee ulosotossa! No, kaverilla upouusi TV ja muut herkut hetken toiminnassa kunnes tullaan ja katkaistaan kun jää laskut jälleen hoitamatta,mutta TV jää piirongin päälle ilmaiseksi,kun sitä rahaa ei ole edes ruokaan kuukaudessa! Telia antaa jo vaikeuksissa oleville elämäänsä holtittomasti hoitaville ihmisille mahdollisuuden velkautua lisää ihan kevytkenkäisesti. Merkillistä tämä toiminta, kun edes Aku Ankan vuosikertaa ei nykyään saa laskulla,jos kupruja on historiassa, saatika sähkö/netti/pehelinliittymää ja maksukanavia! Ainoa operaattori joka suostui,kun kaikilta muilta tuli kielteinen päätös,että ilman takuuta(300 Euroa) ei liittymiä aukaista, tosin kaikki eivät myy televisioita,mutta eipä tahtia haitannut,kun Telia sen osamaksulla myi ja toimitti pikavauhtia! Me,jotka asiamme hoidamme ajallaan maksamme nämäkin kulut ja verorahoista koko kaverimme elämän erillaisina tukina ja sosiaalitoimiston/Kelan avustuksilla. Kaverin talous asioita ennen hoitaneena ja tilanteen hyvin tietävänä, kerron ihan julkisesti ja anonyymisesti, että sitä rahaa jää kavereiden karhuamiin, myös minun antamiin lainoihin, lyhennyksineen rapiat 250 Euroa elämiseen,siis ruokaan ja vaatteisiin ja hygieniaan sekä ns. virkistäytymiseen. Maksa siitä sitten uudet Telian myymät palvelut ja vekotin! Konkurssi sitä tulee luonnollisesti, mutta ei se vauhtia hiljennä ja hänelle on aivan sama mitä laskuja tulee ja perintä toimiston kirjeitä ei edes avata/sairaala/lääkärimaksuja yms. joita saa velaksi ja jotka menevät ulosottoon ilman käräjäoikeuden päätöstä! Näin meidän ja ruotsalaisten Telia; en ymmärrä luottokelpoisuuden arviointia; edes 50 Euron pikavippiä ei myönnetä jos on yksikin, vaikka REF-merkinnällä oleva maksuhäiriömerkintä; mutta Telialta saa vaikka parin tonnin TV:n pikavauhdilla!!
Ei hyvä maa tämä Suomi!
@creative10 kirjoitti:
kirjoitti:
Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.
Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.
Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.
Hyvä kirjoitus ! Lue kirjoitukseni tänään päivätty! Telialta tosiaan saa uusi asiakas todella synkällä luottotiedoilla vaikka parin tonnin TV:n osamaksulla, ja puhelinliittymän ja laajakaistan samantien! Siis ei pitkää asiakassuhdetta takana, vaan ystävän ottama liitymä,kun ei pari vuotta sitten saanut keneltäkään liittymää ilman takuumaksua! Käytti sitä enen reilut kymmenen vuotta prepaidia samasta syystä! Ja nyt yhtäkkiä luettuaan Suomi24 palstaa, jossa useita vastaavia tapauksia retevästi kirjoitellaan,kuinka Telialta irtoaa vaikka mitä, vaikka luottotiedot niin kuralla ja loppuelämä menee ulosotossa! No, kaverilla upouusi TV ja muut herkut hetken toiminnassa kunnes tullaan ja katkaistaan kun jää laskut jälleen hoitamatta,mutta TV jää piirongin päälle ilmaiseksi,kun sitä rahaa ei ole edes ruokaan kuukaudessa!
Hei @creative10, luottopäätöstä tehtäessä otetaan huomioon monia asioita, kuten tässä ketjussa on jo todettu. Tätä ystäväsi tapausta emme voi käsitellä täällä, eikä meillä ole tässä edes käytettävissä faktatietoa asiasta. Spekulointi oletusten varassa ei ole mielestäni kovin hedelmällistä. Luottotappioiden kerääminen ei ole liiketoiminnallisesti ajatellen järkevää, joten jokainen lukija varmasti ymmärtää, ettei meiltäkään luottohäiriöien voi tilata ihan "noin vain".
Juu,tiedän kyllä miten toimitaan näissä asioissa. En spekuloi, vaan reaalitapahtumasta on kyse! Tehdään testi iltasella ystävän kanssa,jolla merkintöjä;niin katsotaan mitä saadaan ostettua! Ulosotto-ja maksuhäiriöisen ei pitäisi saada tehtyä uutta velkaa. Ja jos näin, niin laitetaan tutun taloustoimittajan kanssa artikkeli HS:ään!
Nyt kun käyn tämän asian kanssa kuumana. Niin viittauksena Juggigsen viesti,jossa kertoi luottotietojensa olevat negatiiviset! Ja tilanneensa liittymät ja jopa puhelimen laskulla! Eikö jo tuo esimerkki tuo asian todelliseen päivänvaloon; Telia tosiaankin myöntää luottoa vaikka luottotiedot eivät ole päivänvalon kestäviä! Siis kyseessä kanssa uusi asiakas, kuten ystäväni,jonka tapauksesta tähän luottokelpoisuuden arviointiin kiinnostukseni heräsi! Ja vastaukseksi ei kelpaa,että luottokelpoisuuden arviointiin on käytössä omat menetelmät. Uuden asiakkaan tullessa asiakkaaksi tarkistetaan vain luottotiedot,muuta ette kysy,vain henkilötunnuksen. Miten näin suppealla tiedolla voi tehdä luottokelpoisuuden arvioinnin; vain asiakastiedon rekisteri,ja se näyttää punaista;silti tavaraa luotolla! Odotan innolla iltaa ja katsotaan minkälainen viesti tulee ostoksista!
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.
@IlariJR@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.
Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?
@Iirogreijer@ kirjoitti:
@IlariJR@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.
Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?
Se on totta, etteivät asiakaspalvelijat pysty päätökseen vaikuttamaan. He kuitenkin näkevät jo hieman tarkemmin mistä luottopäätös johtuu ja voivat tulla siihen johtopäätökseen, että se ei tule luotonvalvonnassa muuttumaan. Näin Yhteisön kautta emme valitettavasti pysty käsittelemään asiakastietoja, mutta voit toki kokeilla ottaa asiakaspalveluun uudestaan yhteyttä esimerkiksi chatin kautta.
@IlariJR@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
@IlariJR@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Ilman tarkempia tietoja on vaikea sanoa, minkä takia kielteinen luottopäätös on sinun tapauksessasi tehty. Asiakaspalvelumme pystyy ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan tarvittaessa. Luottopäätös ei siitä välttämättä muutu, mutta ainakin saisit hieman lisäinfoa tilanteesta.
Nokun ei ole suostuttu ottamaan. Aina sanottu että eivät voi vaikuttaa päätökseen mikä sieltä tulee. Mutta pystyisikös joku sen sieltä tekemään jos annan tiedot yv:nä?
Se on totta, etteivät asiakaspalvelijat pysty päätökseen vaikuttamaan. He kuitenkin näkevät jo hieman tarkemmin mistä luottopäätös johtuu ja voivat tulla siihen johtopäätökseen, että se ei tule luotonvalvonnassa muuttumaan. Näin Yhteisön kautta emme valitettavasti pysty käsittelemään asiakastietoja, mutta voit toki kokeilla ottaa asiakaspalveluun uudestaan yhteyttä esimerkiksi chatin kautta.
Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä
Nyt en kyllä osaa sanoa mistä syystä alkuvuonna on liittymän avaaminen onnistunut ja nyt ei. Onko kenties tullut uusia tuoreempia merkintöjä jotka tähän vaikuttaisivat, mene ja tiedä. Suomen Asiakastiedostahan voi selvittää omat luottotiedot niin halutessaan. Se on maksutonta kerran 12 kk aikana. Tuota kannattaa hyödyntää niin voi varmistua mitä mahdollisia merkintöjä omat luottotiedot sisältävät.
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Telia pitää sua selvästi riski asiakkaana siksi ei myönnä vaikka rahat tulee taatusti saamaan vaikka perinnän kautta
toisin on jos maksat vakuusmaksun niin otat yritykselle kuuluvan riskin
etkä konkurssi tilanteessa lähes varmasti saa rahojas koska oon perijöistä viimesimpiä siksi en kannusta ketään maksaan vakuusmaksuja sitä paitsi on ilman nettiä ja puhelinta pärjätty .
@Merja_J@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Kyllä kyllä, mutta pointti nyt nimenomaa on se, että nojataan siihen päätökseen, mikä sieltä tulee, ei edes kerrota saatika suostuta siihen, että varmistettas asiaa luotonvalvonnasta. Törmäsin tähän asiaa taas eilen asiakaspalvelussa että jankataan vaan sitä, että jos sieltä kielteinen päätös tulee nii sitten se on se. Sinänsä koomista, että sain teiltä vielä vuoden alusta 2 liittymää, vaikka merkinnät ei vielä ollu pyyhkiytynyt pois. Molemmat aktiivisessa käytössä ja laskut hoidettu ajallaan niin silti ei onnistu! Että ei voi muutakun ihmetellä
Nyt en kyllä osaa sanoa mistä syystä alkuvuonna on liittymän avaaminen onnistunut ja nyt ei. Onko kenties tullut uusia tuoreempia merkintöjä jotka tähän vaikuttaisivat, mene ja tiedä. Suomen Asiakastiedostahan voi selvittää omat luottotiedot niin halutessaan. Se on maksutonta kerran 12 kk aikana. Tuota kannattaa hyödyntää niin voi varmistua mitä mahdollisia merkintöjä omat luottotiedot sisältävät.
Ei ole, vaan päinvastoin, merkinnät poistuivat helmikuun lopussa, poislukien tuo yksi ref merkintä joka sinne jäi. Ja sain nämä 2liittymää tammikuun aikana jolloin merkintöjä vielä oli enemmän. Ja tiedän luottotietojeni tilanteent tällä hetkellä koska mulla on luottotietoraportti kysely päällä 9.90€/kk. Että siinä se ei ole kiinni. Ilmeisesti päätöksiä tehdää pärtstäkertoimen mukaan?
@MMALINEN@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Itse en saanut puhelinta Telialta, vaikka on vain yksi ref merkintä! 2liittymää kyllä sain luottotiedottomana ja laskut hoidettu ajallaan, silti ei onnistu! Vähän ärsyttää kun ensiksi puhuttiin aspasta että ei ole vaikutusta, mutta yhtäkkiä muuttuikin ääni kellossa. Eivät taida itsekään olla perillä ihan kaikista asioista. Onkohan telialla enää mitään luotonvalvontaa, mistä voisi näitä päätöksiä tehdä tapauskohtaisesti?
Telia pitää sua selvästi riski asiakkaana siksi ei myönnä vaikka rahat tulee taatusti saamaan vaikka perinnän kautta
toisin on jos maksat vakuusmaksun niin otat yritykselle kuuluvan riskin
etkä konkurssi tilanteessa lähes varmasti saa rahojas koska oon perijöistä viimesimpiä siksi en kannusta ketään maksaan vakuusmaksuja sitä paitsi on ilman nettiä ja puhelinta pärjätty .
Mutta kun ei ole edes mahdollista maksaa edes vakuusmaksua
Hei @Iirogreijer !
Laitan tähän kopioituna @tilasto :n kirjoituksen parin vuoden takaa, siinä on hyvin kattavasti selvitetty tuo ns. prosessi luottopäätöksen takana.
Lähde:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Luottopaatos-tilauksen-yhteydessa/td-p/161639
Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.
Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.
Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.
@kiisseli67@ kirjoitti:
Hei @Iirogreijer !
Laitan tähän kopioituna @tilasto :n kirjoituksen parin vuoden takaa, siinä on hyvin kattavasti selvitetty tuo ns. prosessi luottopäätöksen takana.
Lähde:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Luottopaatos-tilauksen-yhteydessa/td-p/161639
Ja tähän voisin sopivasti kertoa mitä yleisesti riskien- ja luotonhallinta on, ja korostan että en edusta Teliaa enkä tarkoita että Telia toimisi tällä tavoin.
Pelkästään se, että onko asiakkaalla maksuhäiriö vai ei ole luotonhallinnan eikä riskienarvioinnin kannalta ainoa luottopäätöksissä käytettävä tieto. Toki maksuhäiriömerkintä painaa siinä päätöksessä paljon. Myös yhtälailla asiakas jolla ko. merkintää ei ole, voi olla ja usein onkin ns. luottotappioasiakkuus. Merkinnän laatu vaikuttaa myös paljon luottopäätöksiä tehdessä, eli siis se mistä merkintä on tullut, euromääräinen summa kauanko siitä on aikaa sekä onko velka maksettu (ref merkintä luottorekisterissä) vai onko se edelleen avoin. Lisäksi jos velka on hoidettu, kuinka se on hoidettu vaikuttaa myös; vapaaehtoisesti perintätoimiston kanssa sovittuna vai pakkoperinnällä ulosmittauksessa käräjäoikeuden tuomion kautta.
Sitten on lukuisia muita rekistereitä joiden tietoja käytetään luottopäätöksen tukena esim, verotustiedot, VTJ:stä saadut osoitetiedot jne. Esimerkiksi useat lyhyet työsuhteet vaikuttavat päätökseen, usein vaihtuva osoite väestörekisterin tiedoissa, usein vaihtuva puhelinnumero, asuuko vuokralla vai osakkeessa, oleskelu ulkomailla. Näistä saaduista tiedoista yritys muodostaa asiakkaasta kokonaiskuvan jonka perusteella siis tehdään arvio luottokelpoisuudesta, tukena käytetään yrityksen asiakasrekisterissä olevaa vertailupohjaa vastaavista tai samanlaisista asiakkuuksista. Tämän jälkeen siis päästään tekemään se riski- ja luottoarvio josta muodostuu luottopäätös. Se ei siis ole mitään arvontaa tai sattumanvaraista toimintaa vaan riskienhallintaa.
Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja avasi ehkä vähän tätäkin osaa maailmasta.
Kiitos, kyllähän ton sillon aikasemmin luin, mutta ihmettelen vain sitä käytätäntöä, että liittymät saa, vaikka merkintöjä olisi enemmän. Mutta nyt kun tilanne parempi niin ei saa edes laitetta, niin sitä ihmettelen. Ja ei, lyhyitä työsuhteita taikka mitään muutakaan noista ei ole, paitsi se ref, joka tosin on reilu vuosi sitten hoidettu pois. Mutta ehkä sitten olen jollai tasolla telialle riski asiakas, mutta eikö nämä olisi sillon jo pitänyt ottaa huomioon liittymää tilatessa? Et jos tässä tilanne on muuttunut paremmaksi sen jälkeen, niin luottareiden osalta ainakin parempaan suuntaan
Luottohistoriaa tarkastellaan tietääkseni pidemmältä ajalta n. 2 vuotta taitaa olla aikalailla vakio. Jos on ollut ulkomailla niin silloin ei saa edes puhelinliittymää, ennenkuin on ollut Suomessa sen 2 vuotta.
Puhelinliittymiin voidaan laittaa tietty takuusumma, joka maksetaan liittymää otettaessa.
Laitehankinnoissa on vähän eri juttu ja onko edes järkevää jos otat esim. n. 700e hintaisen puhelimen luotolla ja siitä pitäisi ensin maksaa takuusumma joka voi olla isompi ?
Käteisellä laitteen ostaminen pitäisi kyllä onnistua.
Edit. Palatakseni vielä puhelinliittymiin, niin niiden saamiseen saattaa vaikuttaa edellisten puhelinliittymien maksuhistoria. Jos puhelinlaskut on hoidettu ajallaan, niin se voi vaikuttaa uuden liittymän saamiseen ilman vakuuksia.
@kiisseli67@ kirjoitti:
Luottohistoriaa tarkastellaan tietääkseni pidemmältä ajalta n. 2 vuotta taitaa olla aikalailla vakio. Jos on ollut ulkomailla niin silloin ei saa edes puhelinliittymää, ennenkuin on ollut Suomessa sen 2 vuotta.
Puhelinliittymiin voidaan laittaa tietty takuusumma, joka maksetaan liittymää otettaessa.
Laitehankinnoissa on vähän eri juttu ja onko edes järkevää jos otat esim. n. 700e hintaisen puhelimen luotolla ja siitä pitäisi ensin maksaa takuusumma joka voi olla isompi ?
Käteisellä laitteen ostaminen pitäisi kyllä onnistua.
Edit. Palatakseni vielä puhelinliittymiin, niin niiden saamiseen saattaa vaikuttaa edellisten puhelinliittymien maksuhistoria. Jos puhelinlaskut on hoidettu ajallaan, niin se voi vaikuttaa uuden liittymän saamiseen ilman vakuuksia.
Tässä tapauksessa liittymä oli siirretty telia dot liittymältä tavalliselle laskutusliittymälle. Tiedä sitten, oliko silla vaikutusta
Onkos täällä ketään operaattorin edustajaa paikalla? Haluaisin tiedustella telia financen yhteystietoja koska haluaisin tehdä tiedustelun siitä, miksi luottohakemukseni hylätään jatkuvasti vaikka tilanteeni ei ole muuttunut huonompaan suuntaan, ja molemmat liittymäni ovat edelleen käytössä. Mielestäni on kohtuutonta hylätä luottohakemus yhden ref merkinnän perusteella, mikä osoittaa sen että velka on hoidettu, merkinnän poistumiseen en voi vaikuttaa, mutta eikö se ref merkintä osoita sen, että se on hoidettu maksettu ja kuitattu sekä jne.. Tilanteen tekee vielä mielenkiintoisemmaksi sen, että aikasemmin tänä vuonna tammikuun 9pvä puhelinliittymäni aktivoitiin, vaikka merkintöjä oli enemmän. Enkö ollut silloin teidän mielestänne riskiasiakas, ja nyt olen, vaikka tilanteeni on tällä hetkellä parempi?
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Onkos täällä ketään operaattorin edustajaa paikalla? Haluaisin tiedustella telia financen yhteystietoja koska haluaisin tehdä tiedustelun siitä, miksi luottohakemukseni hylätään jatkuvasti vaikka tilanteeni ei ole muuttunut huonompaan suuntaan, ja molemmat liittymäni ovat edelleen käytössä. Mielestäni on kohtuutonta hylätä luottohakemus yhden ref merkinnän perusteella, mikä osoittaa sen että velka on hoidettu, merkinnän poistumiseen en voi vaikuttaa, mutta eikö se ref merkintä osoita sen, että se on hoidettu maksettu ja kuitattu sekä jne.. Tilanteen tekee vielä mielenkiintoisemmaksi sen, että aikasemmin tänä vuonna tammikuun 9pvä puhelinliittymäni aktivoitiin, vaikka merkintöjä oli enemmän. Enkö ollut silloin teidän mielestänne riskiasiakas, ja nyt olen, vaikka tilanteeni on tällä hetkellä parempi?
Telian puolesta en voi kommentoida, mutta kuvittelen, että siellä on jokin tietty summa ja raja-arvot, mitä voi palveluita tilata. Se on kieltämättä kurjaa, että sitten ei voi enää tilailla ja luotonvalvonnan silmissä homma tyssää.
Telia Financen sivut tarjoavat yhteydenottoväylksi:
TELIA RAHOITUS
Kirjaudu: Telia Omat Sivut Puhelin: +358 20 690 4
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Onkos täällä ketään operaattorin edustajaa paikalla? Haluaisin tiedustella telia financen yhteystietoja koska haluaisin tehdä tiedustelun siitä, miksi luottohakemukseni hylätään jatkuvasti vaikka tilanteeni ei ole muuttunut huonompaan suuntaan, ja molemmat liittymäni ovat edelleen käytössä. Mielestäni on kohtuutonta hylätä luottohakemus yhden ref merkinnän perusteella, mikä osoittaa sen että velka on hoidettu, merkinnän poistumiseen en voi vaikuttaa, mutta eikö se ref merkintä osoita sen, että se on hoidettu maksettu ja kuitattu sekä jne.. Tilanteen tekee vielä mielenkiintoisemmaksi sen, että aikasemmin tänä vuonna tammikuun 9pvä puhelinliittymäni aktivoitiin, vaikka merkintöjä oli enemmän. Enkö ollut silloin teidän mielestänne riskiasiakas, ja nyt olen, vaikka tilanteeni on tällä hetkellä parempi?
Telia Rahoituksen asioissa sinua auttaa meidän asiakaspalvelumme. Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun luotto-ostoksia tehdään ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan. Voit lukea aiheesta lisää meidän usein kysytyistä kysymyksistä.
@HannaMarikaL@ kirjoitti:
@Iirogreijer@ kirjoitti:
Onkos täällä ketään operaattorin edustajaa paikalla? Haluaisin tiedustella telia financen yhteystietoja koska haluaisin tehdä tiedustelun siitä, miksi luottohakemukseni hylätään jatkuvasti vaikka tilanteeni ei ole muuttunut huonompaan suuntaan, ja molemmat liittymäni ovat edelleen käytössä. Mielestäni on kohtuutonta hylätä luottohakemus yhden ref merkinnän perusteella, mikä osoittaa sen että velka on hoidettu, merkinnän poistumiseen en voi vaikuttaa, mutta eikö se ref merkintä osoita sen, että se on hoidettu maksettu ja kuitattu sekä jne.. Tilanteen tekee vielä mielenkiintoisemmaksi sen, että aikasemmin tänä vuonna tammikuun 9pvä puhelinliittymäni aktivoitiin, vaikka merkintöjä oli enemmän. Enkö ollut silloin teidän mielestänne riskiasiakas, ja nyt olen, vaikka tilanteeni on tällä hetkellä parempi?
Telia Rahoituksen asioissa sinua auttaa meidän asiakaspalvelumme. Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun luotto-ostoksia tehdään ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan. Voit lukea aiheesta lisää meidän usein kysytyistä kysymyksistä.
Tämä Telia Rahoituksen automaattinen luottopäätösalgoritmi on ihan vitsi. Sivuilla mainostetaan laitteita sekä kulutonta ja korotonta osamaksua mutta sitten laitetta ei voi ostaa kun automaattinen luottopäätös ei mene läpi, eikä päätökselle annetaan mitään syytä. Itse olisin halunnut ostaa Sonyn television kun Telialla on siitä hyvä tarjous.
Asiakaspalvelu nostaa kädet ilmaan toteamalla, että se on henkilökohtainen luottopäätös eivätkä he voi siihen vaikuttaa, eikä heidän mukaansa Telia-myymälässäkään voida asialle tehdä sen enempää. Eivätkä he näe miksi hakemus on hylätty. Asia kiinnosti sen verran, että yritin etsiä Telia Financen yhteystietoja kysyäkseni eväämisen syytä sieltä. Turhaan, koska kaikki linkit ohjaa takaisin Telian asiakaspalveluun.
Algoritmin tekemä päätös on siinä mielessä erikoinen, että olen ollut yrityksen asiakas siitä lähtien kun puhelin oli NMT ja konsernin nimi oli Telecom Finland Oy. Ainoa maksuhäiriö on 90-luvulta kun opiskelijana maksoin yhden Tieteenkuvalehden laskun hieman eräpäivän jälkeen. Päivääkään en ole ollut työttömänä ja tuloiltani kuulun ylimpään desiiliin. Mutta onneksi verkkokauppa.comissa on samaa TV:tä hyllyssä niin haen telkkarini käteisellä sieltä. Ei ole kovin onnistunutta asiakaspalvelua tämä.