Skip to main content

Telia-tunnuksella kirjautuminen poistuu käytöstä osana jatkuvaa verkkopalveluidemme kehitystä ja käyttökokemuksen yksinkertaistamista. Jatkossa sinun ei tarvitse pohtia, millä tunnuksilla pääset hallinnoimaan eri palveluita, kun löydät kaiken saman tutun tunnistautumisen takaa.

Muutoksen jälkeen voit kirjautua Minun Teliaan helposti ja turvallisesti verkkopankkitunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla.

Käyttäjien kirjautuminen Minun Teliaan liittymänumeron avulla säilyy ennallaan.

Lue lisää tiedotteestamme.

Muutos ei vaikuta nyt alkuvaiheessa Telia Yhteisön kirjautumisiin, mutta tulemme uudistamaan myöhemmin myös Yhteisöön rekisteröitymistä sekä kirjautumista.

Telia-tunnuksella kirjautuminen poistuu käytöstä osana jatkuvaa verkkopalveluidemme kehitystä ja käyttökokemuksen yksinkertaistamista. Jatkossa sinun ei tarvitse pohtia, millä tunnuksilla pääset hallinnoimaan eri palveluita, kun löydät kaiken saman tutun tunnistautumisen takaa.

Muutoksen jälkeen voit kirjautua Minun Teliaan helposti ja turvallisesti verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.

Käyttäjien kirjautuminen Minun Teliaan liittymänumeron avulla säilyy ennallaan.

Lue lisää tiedotteestamme.

Muutos ei vaikuta nyt alkuvaiheessa Telia Yhteisön kirjautumisiin, mutta tulemme uudistamaan myöhemmin myös Yhteisöön rekisteröitymistä sekä kirjautumista, osana jatkuvaa verkkopalveluidemme kehitystä ja käyttäkokemuksen yksinkertaistamista.

Kirjautumissivun osoite säilynee entisellään , vai kuinka???


Kirjautumissivun osoite säilynee entisellään , vai kuinka???

Kyllä, sieltä vain lähtee yksi kirjautumisvaihtoehto pois.


Muutos ei vaikuta nyt alkuvaiheessa Telia Yhteisön kirjautumisiin, mutta tulemme uudistamaan myöhemmin myös Yhteisöön rekisteröitymistä sekä kirjautumista.

Keskustelimme taannoin Minun Telian ja Yhteisön samanaikaisista kirjautumisista ja esitin toivomuksen , että palvelut olisivat täysin erillisiä eikä toiseen kirjautuminen sotkisi toista.

Onko tälle asialle tapahtumassa jotakin?

https://yhteiso.telia.fi/yllaepitaejaen-sana-5/yhteisoen-bugit-ja-viat-22-6-2023-34839?postid=222727#post222727

PS. Olisi toivottavaa , että profiiliin saataisiin myös salasanan vaihtoon mahdollisuus ja mahdollisesti myös tunnuksen.


Keskustelimme taannoin Minun Telian ja Yhteisön samanaikaista kirjautumisista ja esitin toivomuksen , että palvelut olisivat täysin erillisiä eikä toiseen kirjautuminen sotkisi toista.

Onko tälle asialle tapahtumassa jotakin?

https://yhteiso.telia.fi/yllaepitaejaen-sana-5/yhteisoen-bugit-ja-viat-22-6-2023-34839?postid=222727#post222727

Tämä on hyvä nosto, kiitos. Tässä vaiheessa tuohon ei tule vielä muutosta eli jos olet täällä kirjautuneena sisällä niin olet toistaiseksi kirjautuneena myös telia.fi. Mitä sitten myöhemmissä vaiheissa tapahtuu niin niistä en rehellisesti sanottuna osaa sanoa ihan juuri nyt. Puhun siis Yhteisön näkökulmasta, suunnittelemme ja työstämme Yhteisö-osuutta myöhemmin.

 

PS. Olisi toivottavaa , että profiiliin saataisiin myös salasanan vaihtoon mahdollisuus ja mahdollisesti myös tunnuksen.

Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä. Minulla on tavoitteena, että joskus tulevaisuudessa käyttäjä voisi:

  • Vaihtaa itse tietoihinsa uuden sähköpostiosoitteen
  • Vaihtaa itse halutessaan nimimerkkiä
  • Voisi vaihtaa salasanansa suoraan profiilinsa kautta
  • Voisi itse sulkea halutessaan tunnuksensa

En tosiaan kuitenkaan vielä tiedä miten meillä tämä tunnuspuoli etenee Yhteisön osalta. Ja osaan noista toiveista liittyy myös inSidedin toiminnallisuudet, käyttäjä ei välttämättä pääse kaikkea itse pääse tekemään vaikka haluaisimmekin, mutta pidän noita tavoitteina kuitenkin. Parantaisi käyttäjäkokemusta ja helpottaisi myös meitä ylläpidossa.

 


Mitenkäs laskut?

Ovatko ne edelleen helposti luettavissa, vai tarvitaanko jatkossa laskunkin katsomiseen verkkopankkitunnukset?

Sähköpostilaskun lakkautuksen vielä sulatin siirtymällä noutamaan laskut Omilta sivuilta. Mutta jos Omatkaan sivut eivät enää toimi helposti, niin sitten Telian laskutus muuttuu liian vaikeaksi.

Se sopii kyllä, että Omat sivut vahvistavat uusien liittymien tilaukset ja merkittävät palvelumuutokset vahvalla sähköisellä tunnistuksella, mutta arkinen laskujen tarkastus ei voi olla niin hankalaa.

PS. Kävin katsomassa Telian kirjautumisvaihtoehtoja ja yllätyin positiivisesti. Kansalaisvarmenne eli sirullinen henkilökortti kelpaa nykyään Omille sivuille.


Mitenkäs laskut?

Ovatko ne edelleen helposti luettavissa, vai tarvitaanko jatkossa laskunkin katsomiseen verkkopankkitunnukset?

Sähköpostilaskun lakkautuksen vielä sulatin siirtymällä noutamaan laskut Omilta sivuilta. Mutta jos Omatkaan sivut eivät enää toimi helposti, niin sitten Telian laskutus muuttuu liian vaikeaksi.

Se on sopii kyllä, että Omat sivut vahvistavat uusien liittymien tilaukset ja merkittävät palvelumuutokset vahvalla sähköisellä tunnistuksella, mutta arkinen laskujen tarkastus ei voi olla niin hankalaa.

Kun Telia-tunnuksella kirjautuminen poistuu, laskut näkyvät Omilla sivuilla selaimen kautta tosiaan vain kirjautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Suosittelisin tähän tilanteeseen Minun Telia -sovellusta, sillä se ei kysy verkkopankkitunnuksia joka kerta. Voit myös ottaa Minun Telia -sovelluksessa kasvojentunnistuksen tai sormenjälkitunnistuksen käyttöön, jos puhelimessasi on näitä ominaisuuksia 🙂


Tuosta laskutuksesta on keskusteltu aiemminkin ja tiedän , että siitä on yhtä monta mielipidettä kuin keskustelijaakin.

En vastusta sitä , että laskuja voi katsella laskuttajan palvelussa tai jopa maksaa sen kautta , mutta sitä en ymmärrä , miksi sitä samaa ei voi tehdä pankin palvelussa keskitetysti eikä joka ainoan laskuttajan palvelussa erikseen. Pankissa ne laskut pitää maksaa joka tapauksessa.


Suosittelisin tähän tilanteeseen Minun Telia -sovellusta, sillä se ei kysy verkkopankkitunnuksia joka kerta.

Ai, että käynnistäisin Androidin virtuaalikoneeseen pelkästään laskujen katsomista varten? Vaikka tietokoneessani muistia riittääkin pyörittämään vaikka kolmea käyttöjärjestelmää yhtä aikaa, tämä ei kuitenkaan ole käytännöllinen tapa hoitaa laskutusta.


en ymmärrä , miksi sitä samaa ei voi tehdä pankin palvelussa keskitetysti eikä joka ainoan laskuttajan palvelussa erikseen. Pankissa ne laskut pitää maksaa joka tapauksessa.

Pankkiin kirjautuminen on hyvästä syytä tehty hieman hankalaksi, joka on hinta turvallisuudesta.

En halua kirjautua pankkiin kahta kertaa yhden laskun takia. Haluan saada laskun ensin helposti käsiini tarkastamista varten. Sitten kun lasku on tarkastettu, voin kirjautua pankkiin ja maksaa sen.

Pankit sulkevat hyvin nopeasti käyttämättömät istunnot. Näinpä, jos hakisin laskun pankista, se heittää minut ulos laskun tarkastamisen aikana. Maksamista varten joutuisin kirjautumaan toisen kerran.


Suosittelisin tähän tilanteeseen Minun Telia -sovellusta, sillä se ei kysy verkkopankkitunnuksia joka kerta.

Ai, että käynnistäisin Androidin virtuaalikoneeseen pelkästään laskujen katsomista varten? Vaikka tietokoneessani muistia riittääkin pyörittämään vaikka kolmea käyttöjärjestelmää yhtä aikaa, tämä ei kuitenkaan ole käytännöllinen tapa hoitaa laskutusta.

Tarkoitin tällä mobiilisovelluksen lataamista älypuhelimeen 😊


en ymmärrä , miksi sitä samaa ei voi tehdä pankin palvelussa keskitetysti eikä joka ainoan laskuttajan palvelussa erikseen. Pankissa ne laskut pitää maksaa joka tapauksessa.

Pankkiin kirjautuminen on hyvästä syytä tehty hieman hankalaksi, joka on hinta turvallisuudesta.

En halua kirjautua pankkiin kahta kertaa yhden laskun takia. Haluan saada laskun ensin helposti käsiini tarkastamista varten. Sitten kun lasku on tarkastettu, voin kirjautua pankkiin ja maksaa sen.

Pankit sulkevat hyvin nopeasti käyttämättömät istunnot. Näinpä, jos hakisin laskun pankista, se heittää minut ulos laskun tarkastamisen aikana. Maksamista varten joutuisin kirjautumaan toisen kerran.

Nuo samat argumentit olen kuullut aieminkin enkä oikein tunnista omalla kohdallani tuommoista kesken laskun maksun tapahtuvaa uloskirjautumista. No turvallisuus on minusta vain hyvä asia eikä minun tarvitse pankissa käydä kuin pari kertaa kuukaudessa keskimäärin. Ei se ole suuri vaiva ja kaiken lisäksi kaikkien laskuttajien laskut tulevat samaan paikkaan eikä tarvitse kurkkia laskuja monen toimijan palveluissa.

Toki minulla suurin osa laskuista on saman suuruisia ja toistuvia , joten niissä ei ole juurikaan tarkastettavaa ja voisi ihan hyvin laittaa automaattimaksatukseen. No kirjanpitosyistä en ole sitä tehnyt , ainakaan vielä.


ehkä alkaa olla aika vähän avata tätä asiaa vähän yleisemmällä tasolla. tässä haisee monopoli alustojen työntäminen, tässä tapauksessa google play ja apple app store. palvelut pitäisi olla saatavilla myös yleisilläkin protokollilla, esim html5. joissakin tapauksissa, pakottaminen suljettuihin alustoihin pitäisi kieltää lailla.

no tässä ei sitä tehdä, onhan sillä pankkitunnistus. mutta miten tulevaisuudessa.

ennen sähköpostiviesteissä oli linkki telian sivuille jossa oli lasku. niin voisiko vastaavan toteuttaa tekstiviesteissä? tekstiviestissä olisi vain linkki telian sivulle.

 

Suosittelisin tähän tilanteeseen Minun Telia -sovellusta, sillä se ei kysy verkkopankkitunnuksia joka kerta.

Ai, että käynnistäisin Androidin virtuaalikoneeseen pelkästään laskujen katsomista varten? Vaikka tietokoneessani muistia riittääkin pyörittämään vaikka kolmea käyttöjärjestelmää yhtä aikaa, tämä ei kuitenkaan ole käytännöllinen tapa hoitaa laskutusta.

tuli tässä leikittyä andoid emuloinnilla x86-64 koneessa hiljattain ja on mahdollista. joskus apit tarvii suljettuja googlen osia. mutta siinäkin tilanteessa jos googlen osia ei ole ja ei tarvita, niin android on googlen kehittämä jätös ja enkä hirveáti haluasi olla siinä mukana.

lyhyesti, ios ja macit ovat täysin applen kontrollissa.

 

Mitenkäs laskut?

Ovatko ne edelleen helposti luettavissa, vai tarvitaanko jatkossa laskunkin katsomiseen verkkopankkitunnukset?

Sähköpostilaskun lakkautuksen vielä sulatin siirtymällä noutamaan laskut Omilta sivuilta. Mutta jos Omatkaan sivut eivät enää toimi helposti, niin sitten Telian laskutus muuttuu liian vaikeaksi.

Se on sopii kyllä, että Omat sivut vahvistavat uusien liittymien tilaukset ja merkittävät palvelumuutokset vahvalla sähköisellä tunnistuksella, mutta arkinen laskujen tarkastus ei voi olla niin hankalaa.

Kun Telia-tunnuksella kirjautuminen poistuu, laskut näkyvät Omilla sivuilla selaimen kautta tosiaan vain kirjautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Suosittelisin tähän tilanteeseen Minun Telia -sovellusta, sillä se ei kysy verkkopankkitunnuksia joka kerta. Voit myös ottaa Minun Telia -sovelluksessa kasvojentunnistuksen tai sormenjälkitunnistuksen käyttöön, jos puhelimessasi on näitä ominaisuuksia 🙂

en ole vakuuttunut että sujetut alustat tuo lisäturvaa pitkällä välillä. olen myös noista biometrisistä tunnisteista kuullut, että eivät ole niin hyviä. onkohan joku mielikuva kun on minun sormenjälki niin se on turvallinen.

 

 


 

PS. Olisi toivottavaa , että profiiliin saataisiin myös salasanan vaihtoon mahdollisuus ja mahdollisesti myös tunnuksen.

Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä. Minulla on tavoitteena, että joskus tulevaisuudessa käyttäjä voisi:

  • Vaihtaa itse tietoihinsa uuden sähköpostiosoitteen
  • Vaihtaa itse halutessaan nimimerkkiä
  • Voisi vaihtaa salasanansa suoraan profiilinsa kautta
  • Voisi itse sulkea halutessaan tunnuksensa

En tosiaan kuitenkaan vielä tiedä miten meillä tämä tunnuspuoli etenee Yhteisön osalta. Ja osaan noista toiveista liittyy myös inSidedin toiminnallisuudet, käyttäjä ei välttämättä pääse kaikkea itse pääse tekemään vaikka haluaisimmekin, mutta pidän noita tavoitteina kuitenkin. Parantaisi käyttäjäkokemusta ja helpottaisi myös meitä ylläpidossa.

E-alkuisella kilpailijalla on tämä sama alusta käytössä ja siellä salasanan vaihto on mahdollista profiilissa. Tunnusta ja yhteyssähköpostia sielläkään ei itse voi vaihtaa. Yhteyssähköpostin voi vaihtaa aspan kautta , mutta tunnusta käsittääkseni ei. No ainahan sitä voi pyytää aspaa poistamaan/sulkemaan tunnuksen ja sen jälkeen voinee luoda uuden.

PS. InSided muuten myytiin Gainsightille taannoin.


Tämä varmaan on tyhmä kysymys, mutta olkoon. Yhteisöön ei ole vahva tunnistautuminen, mutta kuitenkin, jos olen kirjautunut yhteisöön niin olen samalla kirjautunut Minun Teliaan jonne on vahva tunnistautuminen. Onko näin vai olenko ymmärtänyt asian väärin?


Vastaanpa itselleni 😉 Piti käydä kokeilemassa, että onko näin ja eihän se ole. Tällainen tulee eteen, kun yritin mennä Minun Teliaan.

 


Tämä varmaan on tyhmä kysymys, mutta olkoon. Yhteisöön ei ole vahva tunnistautuminen, mutta kuitenkin, jos olen kirjautunut yhteisöön niin olen samalla kirjautunut Minun Teliaan jonne on vahva tunnistautuminen. Onko näin vai olenko ymmärtänyt asian väärin?

Se riippuu siitä että onko sinulla samat Telia tunnukset molempiin. Jos on eri tunnukset, niin silloin tulee virheilmoitus käsittääkseni. Jos on aikaa kulunut kirjautumisesta yhteisöön ja sitten menee Minun Teliaan niin voi olla ettei silloinkaan pääse heti sinne vaan pitää kirjautua uusiksi.


Tämä varmaan on tyhmä kysymys, mutta olkoon. Yhteisöön ei ole vahva tunnistautuminen, mutta kuitenkin, jos olen kirjautunut yhteisöön niin olen samalla kirjautunut Minun Teliaan jonne on vahva tunnistautuminen. Onko näin vai olenko ymmärtänyt asian väärin?

Se riippuu siitä että onko sinulla samat Telia tunnukset molempiin. Jos on eri tunnukset, niin silloin tulee virheilmoitus käsittääkseni. Jos on aikaa kulunut kirjautumisesta yhteisöön ja sitten menee Minun Teliaan niin voi olla ettei silloinkaan pääse heti sinne vaan pitää kirjautua uusiksi.

Näinhän se on.

Nuo yhteiset kirjautumiset vain sotkevat toisiaan ja virheilmoitus on tuloksena erillisillä tunnuksilla.

Tämä on asia , josta on keskusteltu aiemminkin ja tässäkin ketjussa muistutin @TeroRe asiasta , mutta ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ole tulossa täysin toisistaan erillisiä tunnuksia Minun Teliaan ja tänne Yhteisöön. Siis erilaisiin virheilmoituksiin saamme toistaiseksi tottua tai sitten aina kirjautua ulos toisesta ennen kuin menee toiseen.

PS. Minä en ainakaan halua hallinnoida liittymiäni ja laskujani samoilla tunnuksilla kuin jauhan “sontaa” täällä Yhteisössä.


Jahas.. kylläpäs alkaa käydä Telian asiakkuus raskaaksi ja aikaavieväksi. Joka välissä varastetaan lisää aikaa. Ja vapaa-aika on rahaakin arvokkaampi asia, koska sitä ei saa mistään lisää toisin kuin esimerkiksi rahaa saa aika helposti.

Eli taas varastetaan lisäsekunteja tässä kirjautumisasiassa, kun aiemmin on päästy hoitamaan asiat parilla klikkauksella. Pahimmillaan pankkikirjautuminen edellyttää että pitää lähteä etsimään puhelinta. Muutenkin liittymät sikakalliita, nyt esimerkiksi puhelimeen tyrkytetään 5G liittymää joka on aivan turha koska puhelin ei tue 5G:tä. Hulluinta on että kyseinen liittymä maksaa lähes saman kuin valokuitu, joka on taas aivan eri luokan tuote kuin joku rupinen 5G.

BLC:n kuitua odotellessa.. Toivottavasti se firma osaisi vielä toimittaa laskut järkevällä tavalla.


ennen sähköpostiviesteissä oli linkki telian sivuille jossa oli lasku. niin voisiko vastaavan toteuttaa tekstiviesteissä? tekstiviestissä olisi vain linkki telian sivulle.

Se olisi kyllä tietoturvan huomattava heikennys alkaa lähettelemään tekstiviestilinkkejä henkilökohtaisiin tietoihin. Juuri kun kuluttajia yritetään päinvastoin neuvoa olemaan avaamatta mitään linkkejä tekstiviesteissä.

Esimerkkeinä lähiaikoina mm. Flubot-haittaohjelma, S-Pankin ja OP:n nimissä lähetetyt huijausviestit jne. Lähettäjä on väärennettävissä ja viestit saattavat mennä puhelimessa samaan ketjuun muiden oikeiden viestien kanssa. Kun nyt mm. pankit yrittävät parhaansa viestittää, etteivät koskaan lähetä asiakkailleen linkkejä sivustoille, joissa kysytään pankkitunnuksia tai korttitietoja, niin olisi erikoinen signaali Telialta normalisoida tällainen toimintatapa.


telia ja muut. ottaen huomioon asiayhteyden niin seuraava pontti.

jos suunnittelee kaksivaiheista tunnistusta, niin pitää olla joka yleinenkin vaihtoehto, joka ei nojaa suljettuihin alustoihin kuten google play ja apple app store. yksi sellainen on “totp”, jota voi jo käyttää aika useassa palvelussa ja joka oli jo kehitetty jo ajat sitten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time-based_one-time_password

ohjelmat ja apit mitä käyttää niin niitten taustat kannattaa tarkastaa.

 


En vastusta sitä , että laskuja voi katsella laskuttajan palvelussa tai jopa maksaa sen kautta , mutta sitä en ymmärrä , miksi sitä samaa ei voi tehdä pankin palvelussa keskitetysti eikä joka ainoan laskuttajan palvelussa erikseen. Pankissa ne laskut pitää maksaa joka tapauksessa.

Eikö e-lasku ole juuri tällainen?


En vastusta sitä , että laskuja voi katsella laskuttajan palvelussa tai jopa maksaa sen kautta , mutta sitä en ymmärrä , miksi sitä samaa ei voi tehdä pankin palvelussa keskitetysti eikä joka ainoan laskuttajan palvelussa erikseen. Pankissa ne laskut pitää maksaa joka tapauksessa.

Eikö e-lasku ole juuri tällainen?

Jep.

Minä olen e-laskua käyttänyt jo kymmenkunta vuotta. Ihmettelen sitä , että jotkut haluavat maksaa laskujansa laskuttajan palvelun kautta. Varsinkin jos laskuja tulee monelta laskuttajalta , niin on se hankalaa , kun pitää olla rekisteröityneenä jokaiseen.


Jep.

Minä olen e-laskua käyttänyt jo kymmenkunta vuotta. Ihmettelen sitä , että jotkut haluavat maksaa laskujansa laskuttajan palvelun kautta. Varsinkin jos laskuja tulee monelta laskuttajalta , niin on se hankalaa , kun pitää olla rekisteröityneenä jokaiseen.

sanotaan yleisellä tasolla että jotkut tarvii kaikki lippuset ja lappuset.

 


Jep.

Minä olen e-laskua käyttänyt jo kymmenkunta vuotta. Ihmettelen sitä , että jotkut haluavat maksaa laskujansa laskuttajan palvelun kautta. Varsinkin jos laskuja tulee monelta laskuttajalta , niin on se hankalaa , kun pitää olla rekisteröityneenä jokaiseen.

sanotaan yleisellä tasolla että jotkut tarvii kaikki lippuset ja lappuset.

 

Niinpä.

Pankista saa tulostettua ihan niin paljon lappuja kuin haluaa.


Tunnusta ja yhteyssähköpostia sielläkään ei itse voi vaihtaa. Yhteyssähköpostin voi vaihtaa aspan kautta , mutta tunnusta käsittääkseni ei. No ainahan sitä voi pyytää aspaa poistamaan/sulkemaan tunnuksen ja sen jälkeen voinee luoda uuden.

Näitä juuri tarkoitin, voi olla että emme saa muutettua siten, että käyttäjä voisi itse tehdä tarvittavat toimenpiteet. Pidän nämä kuitenkin toivelistalla, katsotaan mikä lopulta on mahdollista ja mitä tuleman pitää.

Tuo mistä kirjoittelitte @Hannele2022 ja @kiisseli67 kanssa niin on kyllä ei ole millään muotoa toivottava tilanne, että tunnuksien takia tulee virheilmoituksia ja -tilanteita. Se ohjaa meitä pakostakin tiettyyn suuntaan tulevaisuudessa, ehkä, mutta tähän meillä pitää palata myöhemmin.

 

 


Vastaa