Skip to main content
Kysymys

Operaattorisopimukset (esim. Telia) ja edunvalvontavaltuutus

  • December 12, 2025
  • 12 kommenttia
  • 94 katselukertaa

Forum|alt.badge.img+2

Koitetaas hieman harvinaisempaa aihetta (kts. otsikko).

Alla on melko tavanomainen edunvalvontavaltuutuksen valtuutus-osio koskien valtuuttajan omaisuutta ja terveyspuolen asioita. 

Usein noita sulkeisiin laitettuja täsmennyksiäkään ei ole eriteltyinä.

 

Operaattorithan tunnetusti (esim. vakuutusyhtiöiden tapaan) ovat “hieman” hankalia tapauksissa, missä toisen puolesta pitäisi jotain tehdä… 😁

 

Jos allaoleva henkilö NN on edunvaltuutuksessaan ilmaissut asiat oheiseen tyyliin, niin onnistuuko valtuutetun hallinnoida tuon tiimoilta myös näitä operaattorien (Telia) sopimuksia - siis muuttamaan ja irtisanomaan niitä (puhelinliittymä, laajakaistaliittymä, TeliaPlay...) VAI tarviaanko operaattoriakin varten joku nimenomainen lauseke mukaan, jotta hommat kakistelematta onnistuisi?  Oletetaan tietysti, että edunvalvonta olisi tullut voimaan.

 

Entä jos valtuutusta ei ole - pitääkö hakea yleista edunvalvontaa, jotta saa liittymäsopimuksen irti toisen puolesta?

 

“Valtuutus

Valtuutan NN.n edustamaan minua päävaltuutettuna omaisuuttani koskevissa ja muissa taloudellisissa asioissani (mm. pankkitilien käyttämistä, sijoitus-, vakuutus- ja eläkeasioiden hoitamista sekä taloyhtiön yhtiökokouksessa toimimista) sekä sellaisissa henkilöäni koskevissa asioissa (mm. sairaus, henkisen toiminnan häiriintyminen, heikentynyt terveydentila), joiden merkitystä en kykene ymmärtämään sillä hetkellä, jolloin valtuutusta on käytettävä.”

 

Mites on?

 

Mielestäni tällainen asia voisi olla selvitettynäkin jossain Telian “yleisissä asiainhoito -osiossa” - en tiedä vaikka näin olisikin… 😊

Toivottavasti ette nyt kehota ottamaan yhteyttä Telian lakiosastolle…

 

12 kommenttia

kustaa1967
Irkkaaja
  • December 12, 2025

Edunvalvonta vaatii valtuuttajan tai lakimiehen laatiman valtakirjan ja astuu voimaan hakemuksella Digi- ja väestövirastoon. Mukaan liitetään lääkärintodistus siitä , että valtuuttaja on kykenemätön itse hoitamaan asioitaan.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&q=edunvalvontavaltakirja&sei=9Bg8aeXENO2twPAP7d3qiQE

Eiköhän ihan tavallinen valtakirja valtuuttajalta riitä puhelinyhtiölle.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • December 12, 2025

Erittäin hyvä aloitus, kiitos siitä 🙏🏻

Edunvaltuutusilmoitus toimitetaan meille aina erillisellä lomakkeella ja tuon valtuutuksen muotoilusta laitoin nyt eteenpäin kyselyä, että miten tarkkaan sanamuoto tulee olla määritelty, vai onko sillä merkitystä. Eli palataan tähän vielä myöhemmin, kuten myös tuohon skenaarioon jossa liittymä täytyy irtisanoa, omistaja ei siihen itse kykene, eikä edunvaltuutusta ole tehty. 

Jos edunvalvontavaltuutus on olemassa, silloin liittymän irtisanominen kyllä onnistuu edunvalvojan pyynnöstä. 

Hyvä nosto myös tuo toive että asiaa voisi enemmänkin tuoda esille sivuillamme. Tällä hetkellä aiheeseen liittyvää tietoa löydät täältä, mutta ainahan tietoa voisi olla enemmänkin. Viedään pyyntöä tästäkin eteenpäin ja palataan kun saadaa tarkempaa tietoa noista aiemmin mainituista yksityiskohdista. 


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Edunvalvonta vaatii valtuuttajan lääkärintodistuksen ja astuu voimaan hakemuksella Digi- ja väestövirastoon.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&q=edunvalvontavaltakirja&sei=9Bg8aeXENO2twPAP7d3qiQE

Eiköhän ihan tavallinen valtakirja valtuuttajalta riitä puhelinyhtiölle.

 

DVV.n osalta: Näin tietysti on, mutta ei nyt liittynyt varsinaiseen kysymykseen…

 

Erillisen valtakirjanhan tiettyä asiaa varten voi aina viritellä, vaikka valtuutuksen antaja olisikin kykeneväinen asian hoitoon.. ..mutta se on eri asia kuin Edunvalvontavaltuutus.

 

 


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Erittäin hyvä aloitus, kiitos siitä 🙏🏻

Edunvaltuutusilmoitus toimitetaan meille aina erillisellä lomakkeella ja tuon valtuutuksen muotoilusta laitoin nyt eteenpäin kyselyä, että miten tarkkaan sanamuoto tulee olla määritelty, vai onko sillä merkitystä. Eli palataan tähän vielä myöhemmin, kuten myös tuohon skenaarioon jossa liittymä täytyy irtisanoa, omistaja ei siihen itse kykene, eikä edunvaltuutusta ole tehty. 

Jos edunvalvontavaltuutus on olemassa, silloin liittymän irtisanominen kyllä onnistuu edunvalvojan pyynnöstä. 

Hyvä nosto myös tuo toive että asiaa voisi enemmänkin tuoda esille sivuillamme. Tällä hetkellä aiheeseen liittyvää tietoa löydät täältä, mutta ainahan tietoa voisi olla enemmänkin. Viedään pyyntöä tästäkin eteenpäin ja palataan kun saadaa tarkempaa tietoa noista aiemmin mainituista yksityiskohdista. 

 

Jep, asia näyttäisi löytyvän tuon linkin takaa - mutta harmittavasti vain yleisellä tasolla.

Tuonnehan tosiaan olisi helppo fixata tieto, että piisaako Operaattorille (esim. Telia) tuo yleispätevä lauseke vai vaaditaanko jotain erityistä… 😊👍

 

 


kustaa1967
Irkkaaja
  • December 12, 2025

Edunvalvontavaltakirja laaditaan yleensä yleispäteväksi eikä siinä tarvita puhelinoperaattoria varten erikseen mitään merkintöjä.

Valtakirjan pitää täyttää Digi- ja väestöviraston muotovaatimukset , että se siellä hyväksytään käyttöön. Kyllä se sitten kelpaa kaikille.

Lakiasiaintoimistot varjelevat asiakirjamallejaan tiukasti eikä niitä julkaista. Tällaisen yleisen mallisivun kuitenkin bongasin. Olisiko siitä apua?

https://aatos.app/edunvalvontavaltuutus/artikkelit/ilmainen-lomake-edunvalvontavaltuutus/


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Edunvalvontavaltakirja laaditaan yleensä yleispäteväksi eikä siinä tarvita puhelinoperaattoria varten erikseen mitään merkintöjä.

Valtakirjan pitää täyttää Digi- ja väestöviraston muotovaatimukset , että se siellä hyväksytään käyttöön. Kyllä se sitten kelpaa kaikille.

Lakiasiaintoimistot varjelevat asiakirjamallejaan tiukasti eikä niitä julkaista. Tällaisen yleisen mallisivun kuitenkin bongasin. Olisiko siitä apua?

https://aatos.app/edunvalvontavaltuutus/artikkelit/ilmainen-lomake-edunvalvontavaltuutus/

 

Jep, taannoin ohimennen otin asian puheeksi puhelussa pankin kanssa (Nordea). 

Sanoivat, että kantsii nykyään vaikkapa sen yleisen valtuutuslauseen sekaan ujuttaa täsmennyksenä esim. pankki-, sijoitus- ja vakuutusasiat, ‘koska nykyään ollaan niin tarkkoja’. 

Tein sit työtä käsketysti ja päivitin muutaman tutun valtuutuspaperia tuolla sulkuosuudella.. ..en kuitenkaan hoksannut operaattoreita siihen mainita ja siksi tuli nyt vaan mieleen kysyä, että kuinkahan ‘nipoja’ ovat tän asian suhteen.. 😊

 

Valtuutan NN.n edustamaan minua päävaltuutettuna omaisuuttani koskevissa ja muissa taloudellisissa asioissani (mm. pankkitilien käyttämistä, sijoitus-, vakuutus- ja eläkeasioiden hoitamista sekä taloyhtiön yhtiökokouksessa toimimista) sekä...


kustaa1967
Irkkaaja
  • December 12, 2025

Vai sillä tavalla

Vaikuttaa siltä , että jokaisella toimijalla , missä valtuuttajalla on sopimuksia , on omia tulkintojaan valtakirjan muodosta.

Minusta se on ihan turhaa nipotusta. Digi- ja väestövirasto on valtion viranomainen ja jos se valtakirjan vahvistaa käyttöön , niin sen pitää kaikille kelvata kunhan valtuutus kattaa kaikenlaiset asiat ja ilman mitään erittelyjä.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • December 12, 2025

Minä olen toimittanut Telialle edunvalvontapäätöksen kun olen vahvistettu isäni edunvalvoja.

Olen sitten päivittänyt isän puhelin- ja nettiliittymää, niitä varten piti tehdä palvelupyyntö aina asiasta (mielestäni hieman vaivaloista, mutta ei onneksi tarvitse kovin usein päivittää) 🙂

Jos edunvalvontaa ei olisi niin esim. dementoituneen vanhuksen asioita olisi vaikea hoitaa, toki liittymiä voi päivittää niin että asianomainen on kanssasi päivittämässä niitä jos kykenee.


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Vai sillä tavalla

Vaikuttaa siltä , että jokaisella toimijalla , missä valtuuttajalla on sopimuksia , on omia tulkintojaan valtakirjan muodosta.

Minusta se on ihan turhaa nipotusta. Digi- ja väestövirasto on valtion viranomainen ja jos se valtakirjan vahvistaa käyttöön , niin sen pitää kaikille kelvata kunhan valtuutus kattaa kaikenlaiset asiat ja ilman mitään erittelyjä.

Noin sen munkin mielestä pitäisi olla mutta kun näköjään vain ei ole.. 😁


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Minä olen toimittanut Telialle edunvalvontapäätöksen kun olen vahvistettu isäni edunvalvoja.

Olen sitten päivittänyt isän puhelin- ja nettiliittymää, niitä varten piti tehdä palvelupyyntö aina asiasta (mielestäni hieman vaivaloista, mutta ei onneksi tarvitse kovin usein päivittää) 🙂

Jos edunvalvontaa ei olisi niin esim. dementoituneen vanhuksen asioita olisi vaikea hoitaa, toki liittymiä voi päivittää niin että asianomainen on kanssasi päivittämässä niitä jos kykenee.

Kyllä - mut kiinnostavin osuus olisi, että onko valtuutuksessa jotenkin erikseen mainittu operaattorit vai toimiiko valtuutus operaattorille päin sanamuodoltaan yleisluontoisena? 🙂


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Poistin keskusteluni turhana. 


Forum|alt.badge.img+2
  • Aloittaja
  • Irkkaaja
  • December 12, 2025

Kun tämmöinen asia on otettu esille. Niin eikö Telian verkkosivulle omiin profiileihin saanut valtuutuksen hoitaa puolison asioita. Sekä kun puolisosta aika jättää niin siellä olisi valtuutus valmiina sitten oikeus lopettaa menehtyneen puhelinliittymät. Näin säästyisi isommalta soulta. Siis se vahvistettaisiin pankkitunnuksella. Meillä on näin vakuutusyhtiön sivuilla valtuutettu toinen hoitamaan asioita myös asioita. Tästä voisi tehdä vaikka kyselyn onko tarpeellinen. Itse olen sivusta seurannut monen menehtyneen omaisen taistelua lopettaa liittymä/mät. 

Jokaisen yhtiön kanssa voi tietenkin tehdä erikseen tietynlaisia valtuutuksia, mutta tässä jutussani oli kysymyksenä tuo edunvalvontavaltuutuksen antama oikeus hoitaa erinäisiä asioita valtuuttajan puolesta.