Mistäköhän tämän koko sotkun selittämisen alottaisi. Eilen kesken työpäivän minulle soitteli Telia-TV:tä kauppaava puhelinmyyjä. Oikein asiakasystävällinen nuori mies, joka osasi vedellä oikeista naruista kaupantekotilanteessa. Päätin kerrankin kuunnella mitä hänellä oli tarjottavana, vaikka normaalisti kierrän puhelinmyyjät kaukaa. Kaivoin kynää ja paperia esille, jotta voisin kirjoittaa kaikki hänen sanomansa tarjoukset muistiin jatkoa ajatellen.
Ensimmäiseksi hän tarjosi kiinteän nettiliittymäni päälle Telia-TV:tä halpaan hintaan, koska olen ollut pitkään asiakkaana.
Sen jälkeen aloimme puhumaan kanavapaketeista, joiden avulla urheilun seuraaminen kävisi helposti. Hän saikin minulle myytyä kaksi urheilupakettia, jotka minulta löytyikin jo aikaisemmin. Aiemmin olin maksanut näistä paketeista vähemmän toista kautta, mutta koska lajin helppous viehättää, niin päätin ottaa kaikki samalle laskulle Telia-TV:n kautta. Lisäksi vielä kiskaistiin HBO Nordic-tarjous kaupan päälle ja hyvillä mielin toivoteltiin toisillemme päivänjatkot.
Tämän jälkeen alkoikin rumba, joka toivottavasti saatiin äskön päätökseen. Aloin tutkimaan tilausvahvistusta ja ensinnäkin kuukausimaksu paketissa (netti+telia-tv) oli korkeampi kuin oltiin sovittu. Laskulle oltiin myös lätkäisty toimituskustannukset laitteista. Toimituskustannuksista ei ollut sanallakaan mainintaa puhelussa tämän kaverin kanssa. Aloin tutkailemaan tämän jälkeen tilausvahvistusta tarkemmin. Tilauksessa ei näkynyt mitään tilaamiani kanavapaketteja pl. HBO, joka laitettiin kaupanpäälle. Tässä vaiheessa alkoi epäilys valua puseroon, että kaikki ei aivan natsaa odotetulla tavalla. Soitin Telian asiakaspalveluun, josta vain sanottiin oikeiden hintojen muuttuvan ensimmäiseen laskuun. Olin myös chat-palveluun yhteydessä kanavapaketeista, mutta en saanut minkäänlaista vastausta liittyen niihin.
Päivän asiaa haudottuani päätin olla tänään yhteydessä vielä chat-palveluun, jotta saisin varmuuden siitä missä tässä oikein mennään. Asiakaspalvelija alkoi selvittämään tilaustani ja selvisi, että puhelinmyyjä oli lupaillut ummet ja lammet. Sellaista tarjousta minkä hän lupasi minulle ei ollut olemassakaan. Lisäksi mainitsemani toimitusmaksut todella kuuluisivat pakettiin vaikka niistä ei ollut puhetta. Asiakaspalvelija tarkisti myös kanavapakettini, eikä tilauksessa ollut mitään näistä paketeista joita olin tilannut. Näin ollen kaikki meni tässä kaupassa vihkoon. Onneksi tällä kertaa Telian päässä oli hyvin asiansa osaava henkilö, joka otti selvästi asiansa hoitaakseen. Tilaus räätälöitiin kuntoon, tosin hänellä ei ollut mahdollista tarjota samanlaista sopimusta kun puhelinmyyjä oli luvannut, mutta se ei hänen vikansa ollut.
Kaksikymmentä minuuttia tätä sotkua selviteltiin ja todennäköisesti loppu hyvin kaikki hyvin. Summien vaihtelut puhelinmyyjän ja oikean tilauksen kesken eivät olleet niin suuria, että talouteni siihen kaatuisi, mutta asiakkaiden huijaamisesta jää aina pitkäksi aikaa huono kuva koko puljusta. Onneksi asia selvisi, mutta jos en olisi itse käynyt tarkkaan kerrankin tilausvahvistusta läpi, niin todennäköisesti olisin saanut pitkään maksella summia teille joista ei oltu sovittu. Sainpahan opetuksen taas, että puhelinkusettajista kannattaa pysyä jatkossakin kaukana.