Skip to main content
Ratkaistu

Puhelinnumeron kaappaus

  • 17. syyskuuta 2023
  • 1 kommentti
  • 280 katselukertaa

Telia ei edelleenkään estä puhelinnumeron kaappausta. Kaappauksen esto on teknisesti mahdollista vaikka Telia toisin sanookin. Lokakuussa astuu laki voimaan jossa operaattorit velvoitetaan ryhtymään toimiin puhelinnumeron kaappauksen estämiseksi. Odotan vielä marraskuun alkuun Telian toimenpiteitä asian suhteen, ennen kuin ryhdyn toimenpiteisiin. En voi käsittää tällaista välinpitämättömyyttä operaattorilta.

Ratkaisu jäseneltä AaTanja

@Pertti19327 kyse ei ole välinpitämättömyydestä, sillä Telia on yhteistyössä muiden operaattoreiden sekä Traficomin kyberturvallisuuskeskuksen kanssa tehnyt tiivistä yhteistyötä yli vuoden ajan, jotta 2.10. voimaanastuva uudistettu määräys voidaan toimeenpanna. Uudistetun määräyksen tavoitteena on estää suomalaisten numeroiden käyttö kansainvälisessä tietoverkkorikollisuudessa ja vähentää ulkomailta tulevia huijauspuheluita.

Suomessa operaattorit on jo aiemmin velvoitettu huolehtimaan numeroiden oikeellisuudesta, mutta haasteena on ollut se, että käytännössä ei ole ollut mahdollisuutta tunnistaa soittajaa, tarkistaa soittajaa eikä sitä kautta tunnistaa mahdollista huijauspuhelua.

Nyt on läpikäyty erilaisia teknisiä ratkaisuja ongelman ratkaisemiseen, ja niistä on valittu parhaat käyttöön 2.10. alkaen.

Katso alkuperäinen viesti

Tämä aihe on suljettu kommenteilta.

Käytä hakua löytääksesi muita kirjoituksia tästä aiheesta, tai aloita uusi aihe.

AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 18. syyskuuta 2023

@Pertti19327 kyse ei ole välinpitämättömyydestä, sillä Telia on yhteistyössä muiden operaattoreiden sekä Traficomin kyberturvallisuuskeskuksen kanssa tehnyt tiivistä yhteistyötä yli vuoden ajan, jotta 2.10. voimaanastuva uudistettu määräys voidaan toimeenpanna. Uudistetun määräyksen tavoitteena on estää suomalaisten numeroiden käyttö kansainvälisessä tietoverkkorikollisuudessa ja vähentää ulkomailta tulevia huijauspuheluita.

Suomessa operaattorit on jo aiemmin velvoitettu huolehtimaan numeroiden oikeellisuudesta, mutta haasteena on ollut se, että käytännössä ei ole ollut mahdollisuutta tunnistaa soittajaa, tarkistaa soittajaa eikä sitä kautta tunnistaa mahdollista huijauspuhelua.

Nyt on läpikäyty erilaisia teknisiä ratkaisuja ongelman ratkaisemiseen, ja niistä on valittu parhaat käyttöön 2.10. alkaen.