Skip to main content

Omakotitönöön tulee Telian (TV-)kaapeli. Joidenkin vuosien ajan meillä on ollut käynnissä sellainen hupaisa prosessi, että Telialta otetaan yhteyttä ja kerrotaan, että talosta tulee Telian verkkoon häiriötä ja talon antenniverkko pitäisi korjata.

Pari kertaa sen muutama vuosi sitten mittautinkin vikaa löytämättä, kunnes taas Telian syksyisen yhteydenoton jälkeen 4-5 vuotta sitten pyysin, että napataan torppa irti narusta ja mitataan sitten. Silloinpa selvisi, että kaapeli on rikki tönön ja jako(?)kaapin välistä, jolloin alihankkija totesi, että ilmoitetaan Telialle heti, jotta kaapeli saadaan tämän sulan aikana vaihdettua.

Näinhän ei käynyt. Aspan kautta koetin asiaa ajaa eteenpäin, mutta kukaan ei oikein saanut keltään mitään tietoa mistään, joten homma kuivui. Pari vuotta sitten tuli taas ilmoitus rikkinäisestä taloverkosta. Henkilö esiintyi jopa omalla nimellään ja lähetti vallan sähköpostia. Kerroin historian, mutta koska asiakastiedot siivotaan parin vuoden välein, ei todisteita enää ollut. Alihankkijalta sai vahvistuksen historiasta.

Mitattiin kuitenkin aluksi kaapeli taas varmuuden vuoksi uudelleen, mutta se ei ollut parantunut, joten kertoivat ilmoittavansa Telialle, jotta korjaus saadaan käyntiin. Kaapelin päästä napattiin metri pois ja tehtiin liitos uusiksi, jotta häiriötaso edes hieman vaimeni. Tällä kertaa jopa hieman uskoin, että kaapeli tultaisiin vaihtamaan, mutta ei. Laittelin kuitenkin mailia jantterille, joka oli asiasta ilmoittanut, jolloin sain “tiedon”, että “viallinen pätkä” on korjattu. Vastasin hänelle tiedolla, että kaapelia pätkäisiin metri ja liitos tehtiin uusiksi, jolloin heppu katosi. Koetin asiakaspalvelun kauttakin häntä tavoitella, mutta koska “Telialla on niin paljon työntekijöitä eri maissa, niin nimellä tai sähköpostiosoitteella ei ketään voi löytää”. :-)

Viime talvena kävi alihankkija paikalla ja olisi vetänyt kaapelia puita pitkin tien yli, mutta koska roikut olisivat olleet pitkät, niin päätettiin, että jospa kesällä. Joitakin viikkoja sitten kävi alihankkija taas oven takana tarkistamassa, että vieläkö kaapelille on tarvetta ja kun kerran on, niin aikoivat aloitella hommia.

Yli 60 vuotisten empiiristen havaintojen mukaan aika kuluu ihan samaa vauhtia kuin ennenkin. Kohta syksy saa, maa jäätyy, ja kaivaminen on niin vaikeeta, niin vaikeeta.

Voiko tuollaisen jotenkin eskaloida?

Hei ja tervetuloa Yhteisöön! Kaapeliverkko aiheuttaa tosiaan joskus häiriötä meidän verkkoomme päin ja tästä sekä toivotuista toimenpiteistä viestitään aina sopimuksen omistajalle tarpeen ja tilanteen mukaisesti. 

 

Koetin asiakaspalvelun kauttakin häntä tavoitella, mutta koska “Telialla on niin paljon työntekijöitä eri maissa, niin nimellä tai sähköpostiosoitteella ei ketään voi löytää”. :-)


On mahdollista, että viestiketjua kanssasi käynyt työntekijä on vaihtanut toisiin tehtäviin. Asiaa kuitenkin voidaan edistää asiakaspalvelumme kautta. Löydämme tiketöintijärjestelmästämme osoitetiedoillasi vikailmoitukset vuosienkin takaa ja saamme tarkastettua tilanteesi. Jos sinulla on vanha tikettinumero aiheesta puhelimesi tekstiviesteissä, voit myös tämän antaa asiakaspalvelijalle. Asiakaspalvelijamme pystyvät tekemään myös uuden vikailmoituksen tutkintaan kaapeliverkon viankorjaajille. Sen kautta saamme tarkastettua tämän hetkisen tilanteen ja käytyä tarvittavat toimenpiteet läpi kanssasi.


Kiitos, ja kiitos vastauksesta, mutta enköhän sentään ole näiden vuosien aikana ole jokusen kerran aspaan ollut yhteydessä. Monenlaista muuttumatonta yhteystietoa on Telialla ollut vuosien ajan käytössä, ja yhteydenotto ja -pito toimiii tosi hyvin aluksi, mutta kommunikointi on aina katkennut, kun selviää, että vika onkin sen kaapeliliitoksen väärällä puolella.

Maaliskuussa viimeksi asiakaspalvelija “Roman” kaikilla noilla lähtötiedoilla kertoi, jotta “Ok, katsotaanpa saadaanko sen kanssa jotakin aikaiseksi”, mutta vaikka hän varmaan teki parhaansa, niin asia ei edennyt. Paikalla käyneelle alihankkijan (Eltelin) hepulle meni tieto hieman sen jälkeen.

Aspan nyymien kautta asia ei ole koskaan edennyt. Noin 30 vuoden  saman alan työkokemuksen perusteella olisin itse veikannut, että henkilön nimellä, sähköpostiosoitteella ja puhelinnumerolla voisi päästä jyvälle, että mikä siilo talossa hommaa hoitaa, vaikka ilman Hercule Porotin kykyjä, mutta veikkasin väärin ;-)


Tähän voisi laittaa sen verran päivitystä, että nyt joidenkin vuosien jälkeen kaapelin korjaaminen on edennyt pidemmälle kuin koskaan aiemmin. Otin jälleen yhteyttä asiakaspalveluun 10.7.2023, kerroin asian lähihistoriaa muutaman vuoden ajalta ja myös sen, että olin saanut yhteisössä neuvon ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. “Jenni” selvitteli asiaa tiketöintijärjestelmästä, josta hän näki osoitteen perusteella asian historian vuosien ajalta, mutta mitään tikettinumeroa hällä ei minulle ollut. Ehkä järjestelmä ei käytä avaimena mitään numerointia, vaan se toimii niinku jotenkin muuten.

Tämänhetkisen tiedon mukaan urakoitsija venttailee kaupungilta kaivulupaa. Aika näyttää.
 


Uusi kaapeli todellakin kuopaistiin maahan ja kytkettiin.

Asia lähti siis vuosien jälkeen etenemään sen jälkeen, kun sitä alkoi täällä julkisesti hämmästelemään. Jonkin verran aikuista ihmistä hämmästyttää se ylimielisyys, miten asiaa pyöritellään vuosikausia antamatta yhtä henkilöä lukuunottamatta nimiä tai vaikka tikettinumeroita, joilla asiakas voisi tapaukseen viitata, jos löytäisi jostain jonkin kontaktin, jolla asia kiinnostaisi. Se yksikin lakkasi vastaamasta, kun uuden liitoksen teko ei ongelmaa korjannutkaan, eikä henkilöä enää löytynut, kun Telialla on niiiiiin paljon työntekiijöitä, ettei kaikkia voin tuntea niinku.

Tuollaisellehan ei muuta voi, kuin hankkiutua siihen asemaan, ettei se enää ainakaan itseä haittaa. 
 


Uusi kaapeli todellakin kuopaistiin maahan ja kytkettiin.

Asia lähti siis vuosien jälkeen etenemään sen jälkeen, kun sitä alkoi täällä julkisesti hämmästelemään. Jonkin verran aikuista ihmistä hämmästyttää se ylimielisyys, miten asiaa pyöritellään vuosikausia antamatta yhtä henkilöä lukuunottamatta nimiä tai vaikka tikettinumeroita, joilla asiakas voisi tapaukseen viitata, jos löytäisi jostain jonkin kontaktin, jolla asia kiinnostaisi. Se yksikin lakkasi vastaamasta, kun uuden liitoksen teko ei ongelmaa korjannutkaan, eikä henkilöä enää löytynut, kun Telialla on niiiiiin paljon työntekiijöitä, ettei kaikkia voin tuntea niinku.

Tuollaisellehan ei muuta voi, kuin hankkiutua siihen asemaan, ettei se enää ainakaan itseä haittaa. 
 

Hyvä kuulla että asialle vihdoin ja viimein jotain tapahtui. Erikoista kyllä kuinka asian kanssa on edetty, tai tässä tapauksessa oltu aika pitkään etenemättä. Sinulla on ollut pitkä pinna asian suhteen, joten hatun nosto siitä. Kiitokset myös siitä että nostit asian esille täällä Yhteisössä, meillä on selkeästi parantamisen paikka monessakin asiassa.