Olisin ostanut netin kautta puhelimen. Laitetta löytyi vain kaupasta.
Eikö tosiaan ole mahdollista palauttaa laitetta, jos ei ole tyytyväinen laitteen ominaisuuksiin?
EDIT katjane: muokattu otsikkoa
Olisin ostanut netin kautta puhelimen. Laitetta löytyi vain kaupasta.
Eikö tosiaan ole mahdollista palauttaa laitetta, jos ei ole tyytyväinen laitteen ominaisuuksiin?
EDIT katjane: muokattu otsikkoa
Etäkaupassahan on peruutusoikeus siksi että ostajalla täytyy olla oikeus tutustua ostettuun laitteeseen. Silloinkin palautus hyväksytään vain jos puhelinta ei ole käytetty, eli sen pitää olla siinä kunnossa missä se oli tehtaalta lähtiessä, pakkaukset ehjät jne.
Telia kaupassa pääsee yleensä tutustumaan puhelimalleihin paikan päällä, eli kokeilemaan erilaisia ominaisuuksia näytekappaleen avulla. Tämän vuoksi ei ole enää erillistä peruutusoikeutta.
@Katjushka81@ kirjoitti:
Etäkaupassahan on peruutusoikeus siksi että ostajalla täytyy olla oikeus tutustua ostettuun laitteeseen. Silloinkin palautus hyväksytään vain jos puhelinta ei ole käytetty, eli sen pitää olla siinä kunnossa missä se oli tehtaalta lähtiessä, pakkaukset ehjät jne.
Tämähän se dilemma on , että miten tutustut laitteeseen etäkaupan yhteydessä avaamatta pakettia. Kaikki mahdolliset puutteet ja toiminnan vajavaisuudet kun eivät päällepäin näy.
Käsittääkseni kuluttajaviranomaisten tulkinta on , että etäkaupan asiakkaalla on oikeus avata paketti ja tutustua tilattuun laitteeseen menettämättä sitä 14 vrk palautusoikeutta. Eihän ne esittelylaitteet kaupassakaan missään paketissa ole.
Etäkaupan kautta ostetun laitteen kohdalla voi paketin avata, tutustua rauhassa sen sisältöön sekä tarkastaa laitteen ominaisuudet ja toimivuuden. Tarkempia tietoja löytyy täältä.
@Katjane@ kirjoitti:
Etäkaupan kautta ostetun laitteen kohdalla voi paketin avata, tutustua rauhassa sen sisältöön sekä tarkastaa laitteen ominaisuudet ja toimivuuden. Tarkempia tietoja löytyy täältä.
Elikä @Katjushka81 lasketteli edellä lööperiä todetessaan:
"Etäkaupassahan on peruutusoikeus siksi että ostajalla täytyy olla oikeus tutustua ostettuun laitteeseen. Silloinkin palautus hyväksytään vain jos puhelinta ei ole käytetty, eli sen pitää olla siinä kunnossa missä se oli tehtaalta lähtiessä, pakkaukset ehjät jne."
Tarkoitus ei ollut puhua lööperiä. Saa paketin avata, mutta se ei saa olla esim. repeytynyt sellaiseen kuntoon ettei sitä pysty enää käyttämään. Puhelinta saa myös kokeilla, kunhan siihen palauttaa tehdasasetukset jotta se on palautettaessa siinä kunnossa kuin sitä ei olisi käytettykään. Laittenhan on palautusvaiheessa oltava edelleen myyntikelpoinen. Mutta etäkaupassa tosiaan on oltava mahdollisuus tutustua laitteeseen jonka vuoksi palautusoikeus on olemassa, myymälöissä se tutustuminen on tehtävä mallipuhelimella :)
@Katjushka81@ kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut puhua lööperiä. Saa paketin avata, mutta se ei saa olla esim. repeytynyt sellaiseen kuntoon ettei sitä pysty enää käyttämään. Puhelinta saa myös kokeilla, kunhan siihen palauttaa tehdasasetukset jotta se on palautettaessa siinä kunnossa kuin sitä ei olisi käytettykään. Laittenhan on palautusvaiheessa oltava edelleen myyntikelpoinen. Mutta etäkaupassa tosiaan on oltava mahdollisuus tutustua laitteeseen jonka vuoksi palautusoikeus on olemassa, myymälöissä se tutustuminen on tehtävä mallipuhelimella :)
Jep.
Tuo kuulostaa jo asialliselta. :smileyhappy:
Vaikea on liikkeessä testailla kun ei ole mitään sovelluksia, soittaa ei voi, eikä todeta äänenlaatua... Puhelinta voi pitää kädessä, se ei vielä kerro miten toimii...
Monista verkkokaupassamme myynnissä olevista laitteista on täällä Yhteisössä kirjoiteltu joko esittelyjä tai käyttökokemuksia. Niitä on hyvä selailla, jos jokin tietty laite kiinnostaa. Arvostelujen perusteella saa enemmän osviittaa laitteen tominnoista, joka helpottaa laitteen valinnassa sekä ostopäätöksen teossa. Myymälässä olevat esittelylaitteet ovat tosiaan tehdasasetuksilla, vaikkakin muutamia sovelluksia onkin niihin jo laitevalmistajan puolesta valmiiksi asennettu.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.