Moikka,
Soitin Joulukuun alussa Telian asiakaspalveluun sekä myyntiin, koska tarvitsimme laajakaistaliittymän. Taloyhtiössäni oli Soneran laajakaistavalmius kun muutimme kumppanini kanssa uuteen asuntoon. Telian myyjä palveli hyvin ja sovimme, että 100 megainen laajakaistaliittymä avataan muutamassa tunnissa hintaan ~25€ kuukaudessa - oli perjantai.
Lauantaina internet ei toiminut, joten soitin uudelleen Telian asiakaspalveluun. He pahoittelivat ja sanoivat, että tapaus ei ole mennyt läpi Telian luotontarkistuksen puolelta. Asiakaspalvelija sanoi, että luotontarkastajat ovat töissä maanantaina seuraavan kerran ja että pärjäisinkö ilman laajakaistaa siihen asti. Mainitsin, että luottotiedoissani ei ole ollut mitään merkintöjä koskaan ja minulla ollut ja on monta toimivaa kuukausimaksuista liittymää (DNA, Sonera, Comviq) Suomessa Ruotsissa jo useiden vuosian ajan.
Mainitsin myös, että olen ollut opiskelijana ja asunut Ruotsissa kaksi vuotta sekä matkustanut vaihdossa parissa muussa maassa ja nyt palannut Suomeen. Sanoin, että en mielellään odottele vaan ottaisin liittymän toiselta palveluntarjoajalta. Asiakaspalvelija kuitenkin tarjosi liittymää alennuksella ja suostuin odottamaan viikonlopun yli maanantaihin.
Maanantaina Telian asiakaspalvelija soitti ja kertoi, että Ruotsissa asumiseni takia hän tarvitsee Ruotsalaisen henkilötunnuksen luotontarkistukseen. Annoin Ruotsalaisen henkilötunnuksen ja asiakaspalvelija meni selvittämään asiaa. Noin tunnin päästä asiakaspalvelija soitti ja sanoi, että olen asunut pitkään ulkomailla ja luottotietoja kaikista maista ei voida tarkistaa luotettavasti ja heidän pitäisi saada noin 10 kk ennakkomaksu liittymästä. Tämän lisäksi heillä ei ole tietoa maksukäyttäytymisestä maista, joissa olen matkustanut. He kuitenkin selvittivät että luottotietoni olivat kunnossa Suomessa sekä Ruotsissa 28 vuoden ajalta. Minulla ei siis ole ollut mitään merkintöjä ja ainoastaan matkustaminen eri maissa ja asuminen kaksi vuotta Ruotsissa, josta luottotiedot saatiin.
Kysyin miksi Telia epäilee, että olen maksukyvytön ja he asiakaspalvelija mainitsi, että he eivät pysty tarkistamaan kaikkien matkustamieni maiden luottotietoja ja siksi eivät luota maksukäyttäytymiseeni.
Soitin Kuluttajavirastoon ja he ottivat minuun yhteyttä parin päivän päästä. Kuluttajavirasto oli todennut että Telialla ei ole hyvää syytä periä 10 kuukauden ennakkomaksua asuinpaikan perusteella tai sillä perusteella, että olen matkustanut tai asunut ulkomailla. Heidän mielestään suurin riski on aina kuluttajalla eikä Telialla jos ei maksa laskujaan (minun tapauksessani mitään luottomerkintöjä ei ollut). Soitin Telian asiakaspalveluun uudelleen ja vastauksena oli, että Telia ei aio luopua ennakkomakuista minua kohtaan sen takia koska olen asunut pitkään ulkomailla.
Minä koin ja kuluttajavirasto koki, että Telia ei toiminut tässä asiassa oikein. Olemme olleet nyt yli kaksi viikkoa ilman laajakaistaa ja haluaisin selvityksen Telialta miksi telia syrjii ulkomailla asunutta henkilöä, joka on muuttanut takaisin suomeen eikä suostu avaamaan normaalia kuukausimaksullista liittymää?
Terveisin.