Skip to main content

On selvää ja ymmärrettävää, että Soneran / Telian tarjoiama alusta käyttäjiensä kotisivuille on ollut hiukan auringonlaskun ilmiö.

 

Joskus muistan muistan myös saaneeni tai nähneeni tiedon, että kotisivut eivät enää sisälly uusien asiakkaiden palvelupakettiin.

 

Silloin muistan myös myös nimenomaisesti soittaneeni Soneran tukeen ja tarkistaneeni, että olemassa olevia kotisivuja ei silloin oltu poistamassa vaan ne olivat silloin säilymässä toistaiseksi.

 

Itsekin olen päivittänyt kotisivujani enää vain harvoin ja osittain, viimeksi näköjään 20.12.2016. Ja olisin taas jotain pikkuasiaa varten päivittänyt niitä nyt.

 

Tästä kuten muistakin palveluista (kuten sähköposti ym.) olen etsinyt tarvittaessa tietoja Soneran/Telian omilta sivuilta. Kaivelemalla sieltä löytyykin eri ikäisten, vuosia vanhojen ohjeiden kerrostumia, joista suuri osa on vanhentuneita, mutta lopulta olen sieltä aina jotenkuten löytränyt esim. sähköpostin asetukset.

 

Nytkin rupesin etsimään sieltä tietoja kotisivujen päivittämisestä, kun siinä aina selainversioiden kehittyessä ym. systeemi on hiukan muuttunut, mutta en löytänyt enää omien sivujen ohjeista mitään, vaikka juuri vähän aiemmin olin saanut kaiveltua sieltä sähköpostitilin asetuksiin tarvittavat tiedot.

 

Ja siten menin tänne teidän "yhteisöönne" - joka mielestäni on pelleilyä, koska en minä taarvitse mitään #¤%&/() yhteisöä, vaan ohjeen jonka voin lukea eri asioista ja jos ei siitä selviä, niin yhteystiedot tukeen, josta voi kysyä.  - No, täältä löytyi 10 vuotta vanhoja kysymyksiä vastauksineeen kotisivuihin liittyvistä jutuista ja vuosdien taskaista käyttäjien arvuuttelua keskenään siitä, että ju, uudet asiakkaat ei saa enää kotisivuja, mutta vanhoiulla on kotiusiuvut toistaiseksi, minkä oli jo aikanaan vuosia sitten itse selvitänyt puhelimitse Soneran tuesta.

 

No, sitten menin chattiin, josta usein olen saanut vastauksia. Ja kävikin ilmi, että' kotisivupalvelu olikin lopetettu vuoden vaihteessa. Tästä en ollut tiennyt mitään, koska sivut olivat olleet siellä koko ajan ja ovat siellä (yli määräajan, sattuimalta) vieläkin. Ja että kuulemma niitä enää vuodenvaihteen jälkeen ei ole päässyt päivittämään.

 

Ja tästä kuulemma oli ilmoitettu. Kysyin että mitä kautta, kirjeessä vai sähköpostissa. Asiakaspalvelija  ei tiennyt mutta löysi tiedon että viesti tästä oli kjulemma lähetetty viikolla 19.-25.6.2017. Sähköpostia ei ollut tälöin tästä aiheesta Telialta kuitenkaan tullut, vaikka kyllä muista aiheista koko ajan viikottain.

 

Eli matalan preioreetin mainoksia, joidsen saamatta jäämisestä ei koidu mitään suurta vahinkoa, Telia kyllä viuikoittain lähettelee sähköpostilla.

 

Mutta TÄRKEÄT ILMOITUKSET, JOIDEN SAAMATTA JÄÄMISESTÄ AIHEUTUU ASIAKKAALLE VAHINKOA JA MENETYKSIÄ TELIA LÄHETTÄÄKIN VAIN PELKÄSTÄÄN YHTENÄ PAPERIKIRJEENÄ. Ei käytä sähköpostia. Ei kerro omilla sivuilla, missä luetellaan asiakkaan käytössä olevat palvelut. Ei kähetä sähköisttä kir¨jettä.

 

Mitä varten teillä ne omat sivut on, jos tärkeitä asioista, ja muutokjsista palveluissa,  joista tiedon saamatta jääminen aiheuttaa asiakkaalle vahinkoa ja menetyksiä, ei kerrota siellä?

 

Luulisi olevan maailman helpoin asia laittaa kaikki paperilla tulevat kirjeet sinnekin, VCARSINKIN KUN TE JOIKA VIIKKO KERRAN SAATTE LÄHETETYKSI NIITÄ "##¤%%&&/() MAINOKSIAKIN.

 

Ja täällä #¤¤%%&&/( "yhteisössäkin" te roikutatte vuosia vanhoja ajankohtaisuutensa menettäneitä keskusteluketjuja.

 

Mielestäni on yhteiskunnallisesti yleisvaarallinen ilmiö, että mikään taho vielä nykyään lähettää yhtään mitään tärkeää pelkästään paperikirjeinä, ja mielestäni tällaiunen edesvastuutoin järjettömyys tulisi mahdollisimman pian lailla kieltää ja tuilen kansalaisena (koska näköjään on pakko!) aloittamaan aktiivisen  toiminnan tämän päämäärän saavuttamiseksi.

 

Nytkin tällaiset tärkeät ilmoitukset olisi jo vuosikausia varmasti pystynyt lähettämään omien sivujen kautta, niin kuin tekevät muutkin tahot, jotkka lähettävät ihmisille tärkeitä viestejä. Esim. pankiltani saan tietoja sähköpostiin saapuneista laskuista (vaikken niitä ilmoitruksia ehkä niin tarvitsisikaan, mutta hyvä että san ). - Samalla kun Telia tärkeistä asioista ilmoittamisessa luottaa paperikirjeisiin, jotka tulevast tai ovat tuilematta periller täysin sattumanvaraisesti.

 

Mutta ei kero niistä omilla sivuilla, josta se joka puhelussa toistuvassa nauhoitteessa kehottaa omien palvelujen ja liittymien tilan ja tiedot tarkistamaan.

 

Mitä virkaa niillä omilla sivuilla on kun tärkeistä asioista ja muutoksista asiakkaan palveluista pidättäydytään niden kautta ilmoittamasta, ja jätertään tärkeät asiat epävarman kirjepostin kadotettaviksi?

 

Ja muiden palvelujen ja liittymien tila kerrotaan ajantasaisesti mutta yhden palvelupakettiin kuuluvan palvelun tila ja muutokset salataan ja jätetään kertomatta.

 

Kas kun ette käytä pullopostia tai kirjekyyhkyjä.

 

Ja joka kerta kun Teliaan soittaa, niin äänite toistaa "katso liittymiesi ja palvelujesi tiulanne omilta sivuilta",

 

Siinähän katsot ja saat katsoa maailman tappiin.

Kotisivutilassa ei ole tällä hetkellä mitään rajoituksia päällä, eli sivuja pitäisi pystyä muokkaamaan aivan normaalisti. Mikäli tämä ongelma ei mene ohi, niin sitten kannattaa olla yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, jolloin voidaan tilannetta tutkia tarkemmin ja hoitaa asia kuntoon. Häiriöilmoituksiin voi olla yhteydessä telia.fi sivuille kirjautumalla chatin kautta tai sitten yhteydenottolomakkeella.


Tein häiriöilmoituksen, jossa tämä sisältö:

 

Kotisivulle ei pääse kirjautumaan, vaikka sen pitäisi nyt olla

mahdollista:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Asiakkuus-Telia-tunnukset-Telia/Telia-lopettaa-kotisivupalvelun-ja-ilmoittaa-asiasta-pelkastaan/td-p/164945/page/3



FileZillan loki:

Status: Resolving address of

personal.inet.fi

Status: Connecting to

194.251.244.142:21...

Status: Connection established, waiting for

welcome message...

Response: 220 Service ready for new user.

Command: AUTH TLS

Response: 234 Command AUTH okay;
starting TLS connection.

Status: Initializing TLS...

Error: GnuTLS error

-110: The TLS connection was non-properly terminated.

Status: Server did not properly shut down TLS connection

Error: Could not connect to server



Vastaavasti WinSCP ilmoittaa lyhyesti:

Access denied



Ja viimeiseksi Core FTP LE:n ilmoitus:

Connecting to personal.inet.fi, port 21

Resolving personal.inet.fi...

Connect socket #1696 to 194.251.244.142, port 21...

220 Service ready for new user.
USER ******-4

331 User name okay, need password for *****-4.

PASS **********

530 Authentication failed.



TAI sama sitten Telia-tunnuksilla:



Connecting to personal.inet.fi, port 21

Resolving personal.inet.fi...

Connect socket #1688 to 194.251.244.142, port 21...

220 Service ready for new user.

USER t**********

331 User name okay, need password for t********.

PASS **********

530 Authentication failed.



Ei siis päästä kirjautumaan, vaikka sama tunnus+salasana -yhdistelmä

on käytössä, millä pääsee Telian sivuille häiriöilmoitusta tekemään.

Vertailun vuoksi Kuvat.fi FTP palveluun pääsee ongelmitta. Mistäköhän tämä Telian (?) virhe tällä kertaa johtuu?

 


Kokeilin mennä kotisivuilleni Filezilla ftp ohjelmalla ja tuli vastaavanlaisia virheilmoituksia.  
Virhe näkyi olevan kohdassa salaus eli piti käyttää vain pelkää FTP.tä ilman salausta niin alkoi toimimaan.

Eli isäntä: personal.inet.fi
Protokolla: FTP –tiedonsiirtoprotokolla
Salaus: käyttää vain pelkää FTP.tä (turvaton)
Kirjautumistyyppi: Normaali
Käyttäjänimi:  oma käyttäjänimi
Salasana: oma salasana

 


Kiitos seikkaperäisestä ohjeesta Arsi! :smileyhappy:

Kokeilin siis tällä kertaa vain FileZillalla ja käyttäen sen SiteManageria (aiemmin olin käyttänyt QuickConnect valintaa, jossa ei voi vaihtaa tuota FTP-yhteystyypiä).

Tässä lokiteksti siitä, kuinka nyt kävi:

 

Status: Resolving address of personal.inet.fi
Status: Connecting to 194.251.244.142:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response: 220 Service ready for new user.
Command: USER ********-4
Response: 331 User name okay, need password for ********-4.
Command: PASS *************
Response: 530 Authentication failed.
Error: Critical error: Could not connect to server

 

Liitekuvassa käyttämäni asetukset...

 

Salasanan kirjoitin käsin tai sitten Notepadin kautta leikepöydältä kopioiden, sama lopputulos. Salasanassa on ? ja + merkit. Onkohan Telian FTP niin tyhmä, ettei hyväksy erikoismerkkejä salasanaan?


Käyttäjätunnus ja salasana jonka minulla hyväksyi olivat ne jotka tulivat siinä alkuperäisessä Soneran/Telian sopimuksen mukana. Itse tehdyt Telia tunnukset eivät toimi ainakaan minulla.


Liiteenä vielä kuva asetuksista


Juu, juurikin noilla alkuperäisillä tunnuksilla olen yrittänyt.

Ongelmaksi taisi tulla Sonera -> Telia yhdistymisessä se, etteivät saaneet kaikkia salasanasääntöjä kulkemaan mukana eri palveluiden välillä, kun oli niin kiire työntää markkinoille sitä Ihanaa... mahtavaa tuubaa oman viestintänsä mukana. Pöh!

 

Itselläni oli aikoinaan Soneralla 12 merkkiä pitkä salasana, jossa oli mukana kaksi SUurta kirjainta ja neljä numeroa, joiden höysteenä vielä kysymysmerkki. Ei mitään ongelmaa FTP palvelun kanssa tai muutoinkaan ts. tämä oli aikaa ennen kuin löivät tyhmät päänsä yhteen tuon ruåtsalaisnaapurin kanssa.

 

Nykyisen Telian kanssa päätin sitten vaihtaa salasanaani tuolle alkuperäiselle Sonera tunnukselle (siihen aikaan oli maailmalla jokin tietomurto ja epäilys salasanojen vuotamisesta). Nyt tuonne tuli salasanaksi 13 merkkiä pitkä viritys, jossa oli mukana KakSi suurta kirjainta, kaksi numeroa ja kysymysmerkki ja plussamerkki. Ei mitään ongelmia Telian Omille sivuille kirjautumisessa tai muutoinkaan, kunnes törmäsin tuohon FTP:n toimimattomuuteen.

 

No, nyt Arsin viestittelyn jälkeen kokeilin vaihtaa salasanaani simppelimpään ilman noita kysymysmerkkejä tai plussia. Telian ohje kertoo näet näin:

"Salasanan tulee olla vähintään 8 merkin pituinen.Vähintään yhden merkeistä tulee olla muu kuin kirjain.Salasanassa ei saa olla ääkkösiä (ä, ö, å)."

Tuohon olen luottanut kuin pässi sarviinsa, muttei olisi kannattanut!

 

Nimittäin nyt tuolla RIITTÄVÄN YKSINKERTAISELLA salasanalla pääsin yllättäen kirjautumaan tuon Telian (vai Soneran?) FTP-palveluun eli omille kotisivuilleni. Siinä sitä on uutta IT-oppia oikein alan ammattilaisilta eli Telia -nettioperaattorilta; ÄLÄ KÄYTÄ LIIAN MONIMUTKAISIA SALASANOJA, KOSKA TELIAN OMA TEKNIIKKA EI ENÄÄ PYSY MUKANA!!! Lieneekö tuo aiemmin Soneralla toiminut salasanan kysymysmerkki ongelman syynä vai sitten tuo plussa-merkki sotki Telian pasmat? En nyt jaksa pähkäillä tuon enempää tuota, kun aiheesta on ollut kohtuuttomasti vaivaa itselleni. Niin... ja tänne yhteisöön vaadittiin sitten taas omat tunnuksensa, kun noilla vanhoilla ei saanut tätä vuodatusta julkaistua.

 

Kädetöntä touhua tuolta Telian suunnalta! Toivottavasti lukevat tätä palstaa, jotta ymmärtävät aikoinaan sulkea sen vastaamattoman häiriöilmoitukseni tästä aiheesta. Nyt tuo FTP:kin toimii noilla tyhmillä salasanoilla!

 

Edit: oma typo.


Täytyypä selvittää onko tuossa tosiaan sattunut suunnittelijalta virhe salasanasäännön kanssa. Kaikki muut palvelut tosiaan nuiden erikoismerkkien päälle ymmärtää mutta olet näin omatoimisesti todistanut että FTP-palvelin ei niitä kelpuuta.

 

Epäilen kuitenkin tullaanko tuota palvelun puolelta nyt enää korjaaman kun kotisivupalvelu ajetaan nyt muutenkin alas. Kuitenkin hyvä että tämä tilanne tuli tietoon niin voidaan auttaa myös muita mahdollisesti saman ongelman kanssa painivia asiakkaita.


Vastaa