Hei,
Mikä on tuo palvelunumero? Saat sen tietopyyntönä Telialta.
Näkyykö puhelimesi soittohistoriassa puheluita tuohon numeroon?
Mikä on puhelimesi merkki ja malli?
Oletko asentanut puhelimeen sovelluksia muualta kuin Google Playsta tai Apple Storesta?
Joskus haittaohjelmat voivat tehdä juuri tuollaista, että esim. Taskulamppusovellukseksi naamioitunut sovellus pyytääkin luvan soittaa puheluita ja taustalla tietämättäsi soittelee menemään haittaohjelman tekijän numeroon.
Mitä ajankohtia noissa puheluissa on ollut? Jos ovat olleet esim. yöllä nukkuessasi tai joskus muuna mahdollisena aikana, jolloin et ole puhelinta itse varmasti käyttänyt, eikä kukaan muukaan ole käyttänyt, niin tuo palvelupuheluosuus kannattaa kiistää. Kukaan tuskin tarkoituksella soittaisi tuntikaupalla johonkin palvelunumeroon.
Apua voi löytyä täältä:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/puhelin-ja-laajakaistapalvelut/laskutuksen-ongelmat-ja-operaattorin-vastuu-liittymalaskun-veloituksista/
Minulle kävi myös muutamia kuukausia sitten noin. Soitin asiakaspalveluun kysyäkseni mikä on tuo laskutus. Minulle sanottiin vain, että he eivät tiedä asiasta mitään. He vain laskuttavat. Siinä olivat ohjeet minulle. Kiltisti sitten maksoin laskun jota en ollut tehnyt, kun en muuta osannut.
Operaattorin vaihto ei ongelmaan auta, sillä maksulliset palvelunumerot toimivat muillakin operaattoreilla.
Mikäli veloitus on aiheeton, reklamoi lasku Telialle.
Ja käy ihmeessä kytkemässä liittymääsi palvelupuhelu ja -viestiestot päälle.
Omat Sivut → Minun Telia → Liittymäni ja palveluni → liittymäsi puhelinnumero → Lisäpalvelusi → Rajotukset, Estot ja rajoitukset, muokkaa → aseta Palveluviestirajoitukset sekä Palvelunumerorajoitukset sopiva taso, esim. Palveluesto (vahvin). Muista klikata sivun alareunasta lähetä tilaus.
@lasselusse on tehnyt tuosta ohjeen kuvakaappausten kera.
Lisää estopalveluista voit lukea Telian ohjeista: Palvelunumerot ja estojen tekeminen
Huomaa, että Palveluesto (vahvin) on hyvin kattava. Useimmilla paikkakunnilla se estää jopa taksin tilaamisen. Tarvittaessa kevennä estotasoa, mutta aseta vähintään Viihde-esto. Valtaosa mobiilimaksuhuijauksista tapahtuu luokassa ajanvietepalvelut.
Jos et koskaan lähetä maksullisia tekstiviestejä etkä maksa www-sivujen kautta puhelinlaskulle, mutta saatat joskus soittaa taksitilauksen puhelimella, hyvä kompromissi voisi olla palveluviestirajoitukseksi Palveluesto (vahvin) ja palvelunumerorajoitukseksi Viihde-esto.
@visakoiv olisi kiinnostavaa kuulla lisää tilanteestasi. Saitkohan apuja @Purnipsi ja @irritus vinkeistä ja linkeistä? On kyllä valitettavaa, että yhä useampi joutuu jossain vaiheessa tekemisiin ei-toivottujen palvelutilausten kanssa.
@Hannele2022 Kyllähän tuo lasku olisi pitänyt asiakaspalvelussa selvittää, eli pahoittelut omasta puolestani. Meiltä on mahdollista tilata puheluerittely sähköpostiin tai paperisena postitse, myös itsepalveluna.
Minun asiani ei nyt liity tähän mutta laitan sen tähän.meillä on jo vuosia ollut telian liittymät.kaikki liittymät on salaisia.ei tilata lehtiä,ei osallistuta arvontoihin ja nyt noin 6kk minun liittymään on soittanut ikkuna kauppias,katto kauppias tietävät osoitteeni ja nimenkin.omaveroliitto?Autoliitto yms...myykö Telia asiakastietoja?
Minulle kävi myös muutamia kuukausia sitten noin. Soitin asiakaspalveluun kysyäkseni mikä on tuo laskutus. Minulle sanottiin vain, että he eivät tiedä asiasta mitään. He vain laskuttavat. Siinä olivat ohjeet minulle. Kiltisti sitten maksoin laskun jota en ollut tehnyt, kun en muuta osannut.
@Hannele2022 Kyllähän tuo lasku olisi pitänyt asiakaspalvelussa selvittää, eli pahoittelut omasta puolestani. Meiltä on mahdollista tilata puheluerittely sähköpostiin tai paperisena postitse, myös itsepalveluna.
Yllä olevaan liittyen kysyn, että katsoitko @Hannele2022 laskusta, että mihin numeroon silloin on soitettu?
Laskujen mukana tulee nykyään automaattisesti puheluerittely, jos laskulla on palvelupuheluita. Erittely sisältää vain palvelupuhelut, ei kaikki puhelut, kolme viimeisintä numeroa piilotettuna, ajankohta sekä kesto. Vaikka tosiaan siinä ei näy koko numero niin siitä pääsee jo jossain määrin kartalle, että mistä on kyse.
Tarkennuksena myös, että asiakaspalvelun työntekijä ei näe sitä koko numeroa, johon on soitettu. Siksi hän varmaankin sanoi noin.
Mutta, hän näkee sen saman minkä sinä eli hän näkee saman laskun ja sen tiedot. Ja siellä tosiaan on se palvelupuheluiden puheluerittely mukana ja hän näkee sen puhelinnumeron (3 viimeisintä peitettynä).
Hän olisi voinut ja hänen olisi pitänyt auttaa sinua tarvittaessa täydellisen erittelyn tilauksessa, jotta näet sen koko numeron mihin on soitettu. Tai laittaa tutkimusta eli reklamaatio eteenpäin, jos olet 100% varma, ettet ole itse soittanut palvelupuheluita ko. ajankohtana.
Pahoittelut joka tapauksessa, ei hyvä.
@TeroRe Siitä on jo muutama kuukausi aikaa, eli en muista näkyikö numeroa. Tai osaa siitä. En kuitenkaan tiennyt, mihin olin muka soittanut.
@TeroRe Siitä on jo muutama kuukausi aikaa, eli en muista näkyikö numeroa. Tai osaa siitä. En kuitenkaan tiennyt, mihin olin muka soittanut.
Jos innostut niin kurkkaa jossain kohtaa Laskuarkisto läpi. Sieltä ne puheluerittelyt löytyvät, aina kunkin laskun lopusta Mutta tosiaan huomautus: vain, jos laskulla on palvelupuheluita.
Minun asiani ei nyt liity tähän mutta laitan sen tähän.meillä on jo vuosia ollut telian liittymät.kaikki liittymät on salaisia.ei tilata lehtiä,ei osallistuta arvontoihin ja nyt noin 6kk minun liittymään on soittanut ikkuna kauppias,katto kauppias tietävät osoitteeni ja nimenkin.omaveroliitto?Autoliitto yms...myykö Telia asiakastietoja?
Suosittelen lukaisemaan sivuiltamme löytyvän Tietosuojalausunnon. Siellä on kerrottu kenelle voimme tietojasi luovuttaa. Tekstissä sanotaan esimerkiksi seuraavaa otsikon “Kenelle luovutamme tietojasi” -kohdan alla: “Telian puolesta toimiville alihankkijoille, jotka käsittelevät henkilötietoja puolestamme antamamme toimeksiannon perusteella.” Telia ei siis anna toimeksiantoja vitamiinikauppiaille. Tietojen luovuttamista säätelee laki ja siitä emme poikkea. Näin olen esimerkiksi ikkuna- ja kattokauppiaat eivät saa kauttamme tietojasi.
Itselläkin on salainen liitymä, samoin kuin lapsillani. Siitä huolimatta niihin soittelevat lehtikauppiaat, kattokorjaajat sun muut kauppiaat. Matkapuhelinnumeroita on nykyään helppo arvata ja itse epäilen että näihin numeroarvailuihin on valjastettu jokin robotti joka soittaa numeroita läpi. Jos se hälyyttää niin silloinhan numero on jollakin käytössä ja siihen voi soittaa toisenkin kerran. En tiedä onko se näin, tämä on puhtaasti omaa arvailuani. Ymmärrän kyllä että se ärsyttää varsinkin kun on tehnyt kaikkensa ettei numero päätyisi eteenpäin.
Minun asiani ei nyt liity tähän mutta laitan sen tähän.meillä on jo vuosia ollut telian liittymät.kaikki liittymät on salaisia.ei tilata lehtiä,ei osallistuta arvontoihin ja nyt noin 6kk minun liittymään on soittanut ikkuna kauppias,katto kauppias tietävät osoitteeni ja nimenkin.omaveroliitto?Autoliitto yms...myykö Telia asiakastietoja?
Suosittelen lukaisemaan sivuiltamme löytyvän Tietosuojalausunnon. Siellä on kerrottu kenelle voimme tietojasi luovuttaa. Tekstissä sanotaan esimerkiksi seuraavaa otsikon “Kenelle luovutamme tietojasi” -kohdan alla: “Telian puolesta toimiville alihankkijoille, jotka käsittelevät henkilötietoja puolestamme antamamme toimeksiannon perusteella.” Telia ei siis anna toimeksiantoja vitamiinikauppiaille. Tietojen luovuttamista säätelee laki ja siitä emme poikkea. Näin olen esimerkiksi ikkuna- ja kattokauppiaat eivät saa kauttamme tietojasi.
Itselläkin on salainen liitymä, samoin kuin lapsillani. Siitä huolimatta niihin soittelevat lehtikauppiaat, kattokorjaajat sun muut kauppiaat. Matkapuhelinnumeroita on nykyään helppo arvata ja itse epäilen että näihin numeroarvailuihin on valjastettu jokin robotti joka soittaa numeroita läpi. Jos se hälyyttää niin silloinhan numero on jollakin käytössä ja siihen voi soittaa toisenkin kerran. En tiedä onko se näin, tämä on puhtaasti omaa arvailuani. Ymmärrän kyllä että se ärsyttää varsinkin kun on tehnyt kaikkensa ettei numero päätyisi eteenpäin.
Näin se on valitettavasti! Itse olen muun muassa estänyt tietyt numerot puhelimestani, kun en halua omaa numeroani vaihtaa ja myyjille olen sanonut etten halua jatkossa puheluita niin ymmärtävät sen - työtä nekin tekevät.
Tottakai numero voi päätyä suoramarkkinoinnin piiriin mikäli olet rekisteröitynyt esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan ja antanut huomaamatta suostumuksen tietojesi luovutukseen. Tapoja on tosiaan monia saada ihmisten tiedot.
Näin se on valitettavasti! Itse olen muun muassa estänyt tietyt numerot puhelimestani, kun en halua omaa numeroani vaihtaa ja myyjille olen sanonut etten halua jatkossa puheluita niin ymmärtävät sen - työtä nekin tekevät.
Tottakai numero voi päätyä suoramarkkinoinnin piiriin mikäli olet rekisteröitynyt esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan ja antanut huomaamatta suostumuksen tietojesi luovutukseen. Tapoja on tosiaan monia saada ihmisten tiedot.
Itse aikoinaan osallistuin arvontaan, johon tuli laittaa puhelinnumero. Tämän jälkeen alkoi todella kova soittorumba eri firmoista. En siis sen tarkemmin lukenut, että olinko vahingossa antanut luvan soitella minulle arvontaan osallistuessani. Pitkään ihmettelin, miten minulle soitellaan, kun puhelinnumeroani ei löydy edes fonectasta. Tästä se kuitenki lopulta johtui, eli arvontaan osallistumisesta. Nyt ei ole onneksi hetkeen tullut soittoja, kun tuostakin on jo aikaa.
Näin se on valitettavasti! Itse olen muun muassa estänyt tietyt numerot puhelimestani, kun en halua omaa numeroani vaihtaa ja myyjille olen sanonut etten halua jatkossa puheluita niin ymmärtävät sen - työtä nekin tekevät.
Tottakai numero voi päätyä suoramarkkinoinnin piiriin mikäli olet rekisteröitynyt esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan ja antanut huomaamatta suostumuksen tietojesi luovutukseen. Tapoja on tosiaan monia saada ihmisten tiedot.
Itse aikoinaan osallistuin arvontaan, johon tuli laittaa puhelinnumero. Tämän jälkeen alkoi todella kova soittorumba eri firmoista. En siis sen tarkemmin lukenut, että olinko vahingossa antanut luvan soitella minulle arvontaan osallistuessani. Pitkään ihmettelin, miten minulle soitellaan, kun puhelinnumeroani ei löydy edes fonectasta. Tästä se kuitenki lopulta johtui, eli arvontaan osallistumisesta. Nyt ei ole onneksi hetkeen tullut soittoja, kun tuostakin on jo aikaa.
Vaikka olisi markkinointiesto niin silti niitä soittoja saattaa tulla jokunen kauppiailta: sähkönmyyntiä, puhelinliittymämyyntiä, ikkunoidenmyyntiä, kattoremonttia jne. Minäkin laitan puhelimen estolinjalle eitoivotut soittajat.
Vaikka olisi markkinointiesto niin silti niitä soittoja saattaa tulla jokunen kauppiailta: sähkönmyyntiä, puhelinliittymämyyntiä, ikkunoidenmyyntiä, kattoremonttia jne. Minäkin laitan puhelimen estolinjalle eitoivotut soittajat.
Kyllä, suoramarkkinointikielto toimii vain sellaisille myyjille, jotka kuuluvat Suomen suoramarkkinointiliittoon. Ne, jotka eivät kuulu niin he saattavat silti soitella. Ja varsinkin ne myyjät, jotka vain kokeilevat sattumanvaraisia numeroita ja kokeilevat, vastaako joku. Tuosta jo juttelittekin.