Skip to main content

Kuluttajana en ymmärrä, miksi kuluttajan pitää “kilpailuttaa” Telian liittymät ja Telia Dot-liittymät keskenään? Miksi Dot on kuin käenpoika Telian tuoterepertuaarissa - oma asiakaspalvelu, oma (mystinen) hinnoittelu?

Netistä selviää, että 5G-liittymä Telialla on 31,99€/kk, Dotilla 29,90€/kk. Toiseen kuuluu Cmore-tilaus, toiseen sen netin mukaan voi tilata 0€/kk hinnalla. Telian chatissa tosin liittymän hinta putosi (melkein samaan kuin pahimmalla kilpailijalla?) hintaan 29,99€/kk.

Netistä taas ei selviä, miten Dotin hinnoittelu muodostuu. Kuuluuko siihen rajaton puhe, tekstit ja netti kiinteän hintaan? Ja jos kuuluu, miten se eroaa - paitsi laskutustavaltaan - Telian liittymistä? Ilmeisesti Dottiin saa mobiilivarmenteen hintaan 0€/kk. Ja VoLTE tms. puhe netissä toimii myös.

Lisäksi tämä Cmore-”tarjous” on ja ei ole tarjous tai etu. Näin ainakin niille, joilla on käyttöä Cmore Total+-palvelulle Liigan takia. Sehän kustantaa telian liittymäasiakkaille “vain 32,95€/kk, mutta tuo etu syö kokonaan 5G-liittymien mukana tulevan “edun” perus.Cmoresta.

Onneksi vaihtoehtoja on. Se, että siirtyy muualle. Se, että ei päivitä liittymää. Se, että tilaa tai ei tilaa Cmorea ollenkaan.

Netistä taas ei selviä, miten Dotin hinnoittelu muodostuu. Kuuluuko siihen rajaton puhe, tekstit ja netti kiinteän hintaan? Ja jos kuuluu, miten se eroaa - paitsi laskutustavaltaan - Telian liittymistä? Ilmeisesti Dottiin saa mobiilivarmenteen hintaan 0€/kk. Ja VoLTE tms. puhe netissä toimii myös.

Kyllä hinnasto ja tietoa löytyy. 

https://www.telia.fi/dot/ 

https://www.telia.fi/dot/telia-dot-hinnasto.pdf


Kuuluuko siihen rajaton puhe, tekstit ja netti kiinteän hintaan?

Telia Dot 4G Käytön mukaan ei kuulu. Muut vaihtoehdot ovat pakettiliittymiä, johon ne kuuluvat: Telia Dot 4G Rajaton, Telia Dot 4G Rajaton+ ja Telia Dot 5G & C More.

Ja jos kuuluu, miten se eroaa - paitsi laskutustavaltaan - Telian liittymistä?

Dottiin ei saa juuri mitään lisäpalveluita. Siihen ei saa esimerkiksi dataestoa, roamingestoja, Yhteys Multia eikä vastaajaa.

Telia Dot 4G Käytön mukaan -liittymässä on vuorokausikohtainen logaritmisesti nouseva hinta. Päivän ensimmäinen puheminuutti maksaa 0,30 € ja siitä hinta nousee hyvin jyrkästi 0,70 € saakka. Tämän jälkeen hinnan nousu on hyvin hidasta vuorokausikohtaiseen 1,00 € hintakattoon saakka.

Dot-liittymällä ei ole tavanomaista asiakaspalvelua. Voit ainoastaan chätätä Dot-sovelluksella.

Internet-yhteyden pitäminen auki kerryttää vuorokausikohtaista 0,20 € aloitusmaksua, vaikka varsinaista tiedonsiirtoa ei olisi ollut. Dot-liittymä ei sovellu päätelaitteisiin, joissa mobiilidatakytkin on rikki ja yhteys kytkimestä huolimatta aina auki, kuten KaiOS- ja Windows-puhelimet.

Ilmeisesti Dottiin saa mobiilivarmenteen hintaan 0€/kk.

Kyllä, mutta huomaa, että mobiilivarmenteen käyttö laukaisee Dotissa 0,20 € vuorokausikohtaisen aloitusmaksun.

Ja VoLTE tms. puhe netissä toimii myös.

Ei ole tällä hetkellä saatavilla, katso Volte/VoWifi ja maksuton mobiilivarmenne Telia Dot liittymään?


Kyllä, mutta huomaa, että mobiilivarmenteen käyttö laukaisee Dotissa 0,20 € vuorokausikohtaisen aloitusmaksun.

Ei laukaise. 


Ei laukaise. 

Onko tämä tosiaan korjattu Dot-liittymissä? Vielä marraskuussa 2019 mobiilivarmenne kerrytti puhelinlaskua.


Ei laukaise. 

Onko tämä tosiaan korjattu Dot-liittymissä? Vielä marraskuussa 2019 mobiilivarmenne kerrytti puhelinlaskua.

Minulla on ollut Dot-liittymä kesästä 2020 lähtien käytössä eikä koko sinä aikana mobiilivarmenne ole kerryttänyt puhelinlaskua. 


Tuossa @irritus  jo hyvin avasikin Dot-liittymää. Se on tosiaan niin sanotusti “kevyemmän rakenteen” liittymä, eli lisäpalveluita on rajoitetummin saatavilla. Liittymän hallinnointi tapahtuu sovelluksen kautta ja asiakaspalvelun tavoittaa tuon sovelluksen kautta. Laskutus tapahtuu luottokorttilaskutuksella tai debit-kortin kautta. Liittymävalikoimaan kuuluu käytön mukaan veloitettava liittymä ja sitten pakettiliittymät, jolloin hintaan kuuluu rajattomasti puhetta ja nettiä. Ainoastaan netin nopeus vaihtelee. Liittymä on siinä mielessä helppo valita omaan tarpeeseen sopivaksi. 

Jos valitsee liittymän sitten Telian puolelta niin vaihtoehtoja on enemmän, asiakaspalvelukanavia on useampia ja lisäpalvelutkin ovat sitten kaikki saatavilla estoja ja rajoituksia myöten. 

Itse tilasin isälleni Dotin, koska hän ei juurikaan soittele ja käyttää puhelinta todella harvoin. Äidillä on taas sitten liittymä Telian puolelta koska hän tarvitsee ominaisuuksia joita ei Dotista löydy. 

Onneksi on tarjontaa ja vaihtoehtoja, löytyy jokaiselle jotakin. Sekavaltahan se voi tuntua, mutta kannattaa käydä pyörähtämässä tuolla Dotin sivujen puolella myös niin sieltä ehkä se valikoima sitten avautuu enemmän.