Skip to main content

Minulla on kysymys, johon en saa vastausta, mutta haluan ainakin herättää keskustelua.

Telian myyjä soitti. Päivitettiin liittymät ja viihdepaketti. Sovittiin myös uuden reitittimen toimituksesta. Hieno homma.

Hetken päästä puhelin soi, luottotarkastus ei ollut mennyt läpi. Tämän seurauksena hirveä säätö jo sovittujen muutosten perumiseksi. 

Asia harmitti ja ällistytti niin, että aloin penkoa juttua.

Asiakaspalvelu ei voi / osaa muuta kuin neuvoa ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan.

Sitä ennen tarkistin, että ei varmasti ole laskuja rästissä. Ennen muinoin oli, mutta ei enää pariin vuoteen. Sergelin kannanotto asiaan:

"Hei, kiitos yhteydenotostasi. Telian luottopolitiikasta voit olla yhteydessä Telian luotonvalvontaan."

Joten seuraavaksi siis sinne soittamaan. Pitkähkön naputtelun jälkeen luottohenkilö sanoi, että ei heillä ainakaan mitään näy, mutta 

"Telialla on jokin oma sisäinen käytäntö, johon me täällä emme voi vaikuttaa. Kannattaa kysyä Telian asiakaspalvelusta". 

Joten takaisin alkuun. Kysyin suoraan, että kauanko Telia pitää asiakasta jollain mustalla listalla, vaikka laskuja ei ole rästissä ja luottotiedot puhtaat. Taas yritti asiakaspalvelija vierittää pallon luotonvalvonnan suuntaan. Selvitin tekemäni tiedustelut ja saamani vastaukset, erityisesti maininnan Telian omasta käytännöstä.

"jos sinulle on sieltä sanottu, että tämä on sisäinen asia, niin epäilen että sillon ei voi sitä mistäkään tiedustella sen tarkemmin"

Lopuksi pyysin yhteystietoa, minne voin lähettää aiheesta ihan virallisen reklamaation tai selvityspyynnön. Asiakaspalvelija yritti taas tarjota luotonvalvonnan puhelinnumeroa. 

Tilanne on hämmentävä, kun samaan aikaan kuitenkin tälläkin foorumilla on kirjoituksia, joissa maksuhäiriökään ei ole estänyt tilauksia.

Eli Telia kohtelee asiakkaita joissakin tapauksissa "oman käytäntönsä" mukaan epäjohdonmukaisesti tai jopa räikeän eriarvoisesti. Sekä Sergel että luotonvalvonta pesevät asiasta kätensä joten syyttävä sormi osoittaa Teliaan.

Change my mind!

Minulla on kysymys, johon en saa vastausta, mutta haluan ainakin herättää keskustelua.

Telian myyjä soitti. Päivitettiin liittymät ja viihdepaketti. Sovittiin myös uuden reitittimen toimituksesta. Hieno homma.

Hetken päästä puhelin soi, luottotarkastus ei ollut mennyt läpi. Tämän seurauksena hirveä säätö jo sovittujen muutosten perumiseksi. 

Asia harmitti ja ällistytti niin, että aloin penkoa juttua.

Asiakaspalvelu ei voi / osaa muuta kuin neuvoa ottamaan yhteyttä luotonvalvontaan.

Sitä ennen tarkistin, että ei varmasti ole laskuja rästissä. Ennen muinoin oli, mutta ei enää pariin vuoteen. Sergelin kannanotto asiaan:

"Hei, kiitos yhteydenotostasi. Telian luottopolitiikasta voit olla yhteydessä Telian luotonvalvontaan."

Joten seuraavaksi siis sinne soittamaan. Pitkähkön naputtelun jälkeen luottohenkilö sanoi, että ei heillä ainakaan mitään näy, mutta 

"Telialla on jokin oma sisäinen käytäntö, johon me täällä emme voi vaikuttaa. Kannattaa kysyä Telian asiakaspalvelusta". 

Joten takaisin alkuun. Kysyin suoraan, että kauanko Telia pitää asiakasta jollain mustalla listalla, vaikka laskuja ei ole rästissä ja luottotiedot puhtaat. Taas yritti asiakaspalvelija vierittää pallon luotonvalvonnan suuntaan. Selvitin tekemäni tiedustelut ja saamani vastaukset, erityisesti maininnan Telian omasta käytännöstä.

"jos sinulle on sieltä sanottu, että tämä on sisäinen asia, niin epäilen että sillon ei voi sitä mistäkään tiedustella sen tarkemmin"

Ensimmäiseksi pahoitteluni siitä, että sinua on pompoteltu paikasta toiseen asiaa selvittäessäsi. Tässä asiakaspalvelijan olisi pitänyt tarkentaa, että Sergel osaa silloin kertoa luottopäätöstä koskien tarkemmin, jos esimerkiksi jokin laskusi olisi heillä perinnässä. Muussa tapauksessa luottopäätös menee järjestelmämme automaation kautta, johon vaikuttaa useampi seikka. Näitä voi olla muun muassa asiakkuutesi pituus Telialla tai laskujen maksuhistoria. Järjestelmän päätökseen asiakaspalvelija ei kuitenkaan kykene vaikuttamaan.

Lopuksi pyysin yhteystietoa, minne voin lähettää aiheesta ihan virallisen reklamaation tai selvityspyynnön. Asiakaspalvelija yritti taas tarjota luotonvalvonnan puhelinnumeroa. 

Reklamaation voit jättää Minun Teliassa kirjautuneena, asiakaspalvelussamme tai esimerkiksi yhteydenottopyyntölomakkeemme kautta.


Mielestäni aina kun saa jostain kielteisen päätöksen, ihan mihin asiaan tahansa, pitää ilmoittaa mihin päätös perustuu. Muutoin eletään mielivallassa.

En osaa asettua asemaan, mutta voin kuvitella miltä tuntuu. Olen aina vääryyttä vastaan.

Joskus kauan sitten eräässä kodinkoneliikkeessä, silloin ei ollut vielä Giganttia, maksoin ostokseni luottokortilla. Myyjä ilmoitti ettei minulle myönnetä luottoa, pitäisi löytyä käteistä. Olin että mitä helvett…!

Luottokortti oli muistaakseni Visa, jolla maksamalla sai jonkinlaisen ylimääräisen kodinkonetakuun/vakuutuksen. Luottokorttiyhtiöllä ei ollut mitään tekemistä ko. liikkeen kanssa. Ilmoitin myyjälle etten ole mikään kerjäläispoika, ja että tästä nousee myrsky. Ja nousihan siitä…

Lopputulema oli joku liikkeen sisäisessä systeemissä ollut näppäinvirhe, mitä eivät osanneet selittää. Kauppoja ei syntynyt, mutta hyvittivät tapahtuneen vuoden pesuaineilla, olisiko ollut kolme pakettia. Ilmoitin liikkeelle että jos olisin Mikki Hiiri, saattaisi se määrä riittää vuodeksi 😀. Tuplasivat panoksen.

Siihen oli tyytyminen...


Sergel osaa silloin kertoa luottopäätöstä koskien tarkemmin,

Luin ensin että Sergei, ja mietin että onko luottopäätökset jätetty Sergein ja Ludmilan kontille 😀

Kuka on Sergel? Joku robotti...


Sergel osaa silloin kertoa luottopäätöstä koskien tarkemmin,

Luin ensin että Sergei, ja mietin että onko luottopäätökset jätetty Sergein ja Ludmilan kontille 😀

Kuka on Sergel? Joku robotti...

Haha ei nyt sentään. 😄 Sergel on käyttämämme perintätoimisto.


kaksi asiaa on tullut vastaan:

jos osoite on ulkomailla niin luotontarkistus vetää usein täys estot päälle riippumatta maksuhistoriasta.

lähes kaikille tulee jokin maksimi summa x, joka vaihtelee. esim vaikka 3000 euroa. jos raja ylittyy niin kauppoja estyy.

kummassakin tapauksessa olisi pitänyt tulla perustelut asiakkaalle.

en usko että seuraavasta on kyse. mutta jos on jotain rikollista toimintaa tai epäiltyä sellaista vaikka esim petos ja erityisesti teliaa kohtaan, niin silloin ei tietoja anneta.

 


kaksi asiaa on tullut vastaan:

jos osoite on ulkomailla niin luotontarkistus vetää usein täys estot päälle riippumatta maksuhistoriasta.

lähes kaikille tulee jokin maksimi summa x, joka vaihtelee. esim vaikka 3000 euroa. jos raja ylittyy niin kauppoja estyy.

kummassakin tapauksessa olisi pitänyt tulla perustelut asiakkaalle.

en usko että seuraavasta on kyse. mutta jos on jotain rikollista toimintaa tai epäiltyä sellaista vaikka esim petos ja erityisesti teliaa kohtaan, niin silloin ei tietoja anneta.

 

Totta, ja jos väestörekisterissä ei ole vakituista osoitetta niin se myös haittaa luottotarkistusta. Jos asiakkaalla on väestötiedoissa pelkkä ​postiosoite, postilokero, tilapäinen osoite tai poste restante niin se estää ostamisen. Lisäksi jos asiakkaalla on väestötiedossa tietojenluovutuskielto niin sekin on yksi rajoite. Ja tuo mainitsemasi luottorajan ylittyminen voi olla myös yksi vaihtoehto. Nämä on haastavia juttuja kun syitä voi olla niin monia. 🤔


Vastaa