Skip to main content

Olen nyt kirjoittanut tästä aiheesta tänne lukuisia kertoja ja tuonut mielipiteeni julki asiakaspalvelun kanssa keskustellessani. Täysin tuloksetta. Ainoa, mitä tässä en ymmärrä, on: MIKSI ???

 

 

Te kysytte joka "piip" kerta asiakaspalvelussanne, kun kirjoitan teille jotain Telia sovelluksen kautta kirjautuneena, että annatko ensin puhelinnumerosi ja sähköpostisi. Olen noin muutaman kymmenen kertaa vähintään sanonut että LOPETTAKAA noiden kyseleminen, kirjoitan teille oma Telia - sovelluksen kautta kirjautuneena, näette tietoni tasan tarkkaan sieltä ilmankin. Ja JOS, siis JOS, tietoni olisivatkin muuttuneet (mitä ne nyt eivät ainakaan viimeiseen 15 vuoteen ole, näiden kahden tiedon osalta nyt ainakaan), olisin varmaan ne teille päivittänyt ihan itse. Kuvittelin ensimmäisen kerran jälkeen, että tietoihini olisi kirjattu vaikka näin: "asiakas EI halua tietojaan kysyttävän kun hän asioi tätä kautta". 

 

Mutta eheeeeeeei. Sama meno eikun jatkuu ja jatkuu ja jatkuu…

Typerin tapa menettää hyvä asiakas. Kyselin jo elisalta, kyselevätkö he samalla lailla. Kuulemma eivät. 

 

Toinen asia: ostin jotain Telia verkkokaupan kautta. Ehdin maksaakin yhden ylimääräisen erän, paljon ennen, kuin ensimmäistä laskuakaan oli vielä tullut (saldo siis 0 ennen tilausta) ja päädyinkin palauttamaan tuotteet. Palautus itsessään tuli perille ja käsiteltiin muutamassa päivässä ja Telia financen saldokin korjaantui heti. Mitäs sitten, kun kyselin tämän miinukselle menneen ylijäämän palautuksesta. Asiakaspalvelija ei muka pystynyt katsomaan maksutietojani suoraan Telia financen kautta, vaan minun piti itse näpytellä kaikki maksun tiedot hänelle verkkopankista. Kun kaikki nämä tietoni olin hänelle antanut (kaikki löytyivät teidän järjestelmistänne jo valmiiksi muutenkin, pl. Tilinumeroni), asiakaspalvelija totesi lopulta, että rahat palautetaan 2-3 VIIKON päästä. Kuvittelin ilman muuta, että siinä menee 2-3 TUNTIA, Max. 2-3 päivää. Mutta että VIIKKOA. 

 

Onko tämä nyt sitä teidän parasta asiakaspalvelua vuonna 2023 ?!?

Olen nyt kirjoittanut tästä aiheesta tänne lukuisia kertoja ja tuonut mielipiteeni julki asiakaspalvelun kanssa keskustellessani. Täysin tuloksetta. Ainoa, mitä tässä en ymmärrä, on: MIKSI ???

 

Te kysytte joka "piip" kerta asiakaspalvelussanne, kun kirjoitan teille jotain Telia sovelluksen kautta kirjautuneena, että annatko ensin puhelinnumerosi ja sähköpostisi. Olen noin muutaman kymmenen kertaa vähintään sanonut että LOPETTAKAA noiden kyseleminen, kirjoitan teille oma Telia - sovelluksen kautta kirjautuneena, näette tietoni tasan tarkkaan sieltä ilmankin. Ja JOS, siis JOS, tietoni olisivatkin muuttuneet (mitä ne nyt eivät ainakaan viimeiseen 15 vuoteen ole, näiden kahden tiedon osalta nyt ainakaan), olisin varmaan ne teille päivittänyt ihan itse. Kuvittelin ensimmäisen kerran jälkeen, että tietoihini olisi kirjattu vaikka näin: "asiakas EI halua tietojaan kysyttävän kun hän asioi tätä kautta". 

 

Mutta eheeeeeeei. Sama meno eikun jatkuu ja jatkuu ja jatkuu…

Typerin tapa menettää hyvä asiakas. Kyselin jo elisalta, kyselevätkö he samalla lailla. Kuulemma eivät. 

 

Kysymme joka kerta tietyt turvakysymykset asiakkaalta varmistaaksemme, että oikea asiakas on linjoilla. Emme tee sitä kiusaallamme, vaan meille asiakkaan tietoturvallisuus on hyvin tärkeää. Asiakaspalvelun kautta pystyy tilaamaan tuotteita ja palveluita, joten haluamme olla varmoja siitä, että ruudun toisella puolella on varmasti oikea asiakas.   

 

Toinen asia: ostin jotain Telia verkkokaupan kautta. Ehdin maksaakin yhden ylimääräisen erän, paljon ennen, kuin ensimmäistä laskuakaan oli vielä tullut (saldo siis 0 ennen tilausta) ja päädyinkin palauttamaan tuotteet. Palautus itsessään tuli perille ja käsiteltiin muutamassa päivässä ja Telia financen saldokin korjaantui heti. Mitäs sitten, kun kyselin tämän miinukselle menneen ylijäämän palautuksesta. Asiakaspalvelija ei muka pystynyt katsomaan maksutietojani suoraan Telia financen kautta, vaan minun piti itse näpytellä kaikki maksun tiedot hänelle verkkopankista. Kun kaikki nämä tietoni olin hänelle antanut (kaikki löytyivät teidän järjestelmistänne jo valmiiksi muutenkin, pl. Tilinumeroni), asiakaspalvelija totesi lopulta, että rahat palautetaan 2-3 VIIKON päästä. Kuvittelin ilman muuta, että siinä menee 2-3 TUNTIA, Max. 2-3 päivää. Mutta että VIIKKOA. 

 

Onko tämä nyt sitä teidän parasta asiakaspalvelua vuonna 2023 ?!?

 

Tilinumeroa ei näy missään järjestelmissä valmiiksi, joten tietyt maksutiedot pitää joo antaa rahanpalautusta varten. Arvio on 2-3 viikkoa, mutta voihan se tietysti tulla aikaisemminkin. 


Olipahan harvinaisen typeryyttävä vastaus. Yritin vääntää ns. Rautalangasta mutta vedetään siis vielä astetta enemmän rautalankasuuntaan. "Teidän pitää tietää, kuka siellä toisessa päässä on". 

 

Juurihan tässä alkuperäisessä viestissäni totesin, että KIRJOITAN asiakaspalveluun Minun Telia (vai oma Telia) SOVELLUKSEN kautta ja KIRJAUTUNEENA. Kerrotteko ystävällisesti, miten olisi edes mahdollista, että KUKAAN muu, kuin minä itse voisi kirjoittaa minun sovellukseni kautta, minun tunnuksillani, kun koko puhelin on sormenjälkitunnistimen / PIN - koodin takana. 

 

Sehän ei ole mahdollista. Pointti siis oli, että kun TASAN tarkkaan siellä päässä näette, kuka teille kirjoittaa, en tästä eteenpäin ala leikkimään tyhmää ja kertomaan teille samoja asioita, jotka näette tiedoistani sillä samalla sekunnilla, kun asiakaspalvelija vastaa viestiini. Ja jos muka vuonna 2023 ei omiin tietoihini pysty korjaamaan, että EN kertakaikkiaan HALUA näitä tietojani kertoa joka ikisessä keskustelussa (siis tosiaan kirjautuneena, sovelluksen kautta kirjoitellessani, kuten aina) teille toistaa, niin sitten se on tosiaan vaan todettava, että asiakkuus loppuu. Täysin käsittämätöntä toimintaa. Asiakkaan sanan tulisi olla laki, mutta selkeästi näin ei telialla ole. 


Ja kun tosiaan totesin, että ymmärtäisin 2-3 minuuttia, Max. 2-3 päivää, takaisinmaksun osalta, niin tosiaan tarkoitin sitä. Minun ymmärrykseni ei riitä vuonna 2023, digiaikana, siihen, että tällainen simppeli näppäilytoimenpide, veisi maksun saapumisineen muutamaa päivää kauempaa. Asiakaspalvelija näppäilee maksun tiedot systeemiin ja rahat siirtyy tilille. Näin toimisi tällainen 5G-  ja modernin digiajan asiakaspalvelu. Minuutteja/ päiviä MAX, EI viikkoja. Ei missään nimessä 


Pointti siis oli, että kun TASAN tarkkaan siellä päässä näette, kuka teille kirjoittaa, en tästä eteenpäin ala leikkimään tyhmää ja kertomaan teille samoja asioita, jotka näette tiedoistani sillä samalla sekunnilla, kun asiakaspalvelija vastaa viestiini. Ja jos muka vuonna 2023 ei omiin tietoihini pysty korjaamaan, että EN kertakaikkiaan HALUA näitä tietojani kertoa joka ikisessä keskustelussa (siis tosiaan kirjautuneena, sovelluksen kautta kirjoitellessani, kuten aina) teille toistaa, niin sitten se on tosiaan vaan todettava, että asiakkuus loppuu. Täysin käsittämätöntä toimintaa. Asiakkaan sanan tulisi olla laki, mutta selkeästi näin ei telialla ole. 

 

Sähköpostiosoite tarkistetaan aina myös siitä syystä että asiakkaalle lähetettävät tiedotteet ja muut viestit menisivät varmasti oikeaan osoitteeseen. Osoite on voinut vaihtua tai siinä voi olla kirjoitusvirhe, ja silloinhan meidän lähettämät viestit eivät asiakasta tavoita. Pahimmassa tapauksessa ne menevät sellaiselle jolle ne eivät kuulu. Itse asiassa sellaisia tilanteita on yllättävän paljon jossa sähköpostiosoite on syystä tai toisesta virheellinen. Tämänkin vuoksi se tarkistetaan aina kun asiakas meidän kanssa asioi. 

 

Ja kun tosiaan totesin, että ymmärtäisin 2-3 minuuttia, Max. 2-3 päivää, takaisinmaksun osalta, niin tosiaan tarkoitin sitä. Minun ymmärrykseni ei riitä vuonna 2023, digiaikana, siihen, että tällainen simppeli näppäilytoimenpide, veisi maksun saapumisineen muutamaa päivää kauempaa. Asiakaspalvelija näppäilee maksun tiedot systeemiin ja rahat siirtyy tilille. Näin toimisi tällainen 5G-  ja modernin digiajan asiakaspalvelu. Minuutteja/ päiviä MAX, EI viikkoja. Ei missään nimessä 


 

Mitä tulee laskutukseen niin isosta talosta kun on kyse, hoituu maksuliikenne erillisen reskontran kautta. Välissä on myös useita järjestelmiä, ja niihin kaikkiin ei asiakaspalvelulla ole pääsyä. Telia Finance tuo
lisäksi omat koukeronsa tähän kuvioon. Rahojen palautuksia ei välttämättä tehdä joka päivä, vaan ne ajetaan kootusti tiettyinä ennalta määrättyinä päivinä. Tästä syystä palautus voi kestää pidempään. Ihannetilannehan olisi että asiakaspalvelija suoraan näpyttäisi tilisiirron asiakkaalle, mutta sellainen ei kuitenkaan näin isossa organisaatiossa ole mahdollista. 


Kiitokset kuitenkin palautteista ja toiveista. Ymmärrän että nämä asiat sinua todellakin harmittavat. Kaikkiin kysymyksiin ja toimenpiteisiin on kuitenkin oma syynsä, kiusallaan niitä ei kysytä eikä tehdä. Varmasti parantamisen varaa riittää niin asiakaskokemuksen kuin laskutuksenkin osalta, sitä en kiellä. Kaikki palautteet ovat siis erittäin tervetulleita! 


Ööööö....siis mitä ? 

 

Olen aikanaan syöttänyt tietoni teille asiakkuuteni alussa. Ja pitänyt ne ajantasalla. Saatte TÄYSIN oikein kirjoitetun, minulle kuuluvan sähköpostiosoitteen automaattisesti näkyviin asiakaspalvelussa, kun kirjoitan teille oma Telia sovellukseni kautta. Voin lyödä vaikka vetoa, että asiakaspalvelijan ei tarvitse tähän TEILLE TALLENNETTUUN sähköpostiosoitteeseen koskea millään lailla, se on siellä järjestelmässä oikein ja pysyy siellä oikein. Asiakaspalvelijan ei tarvitse siitä murehtia millään lailla. Ei kirjoittaa sitä FYYSISESTI uudestaan yhtään mihinkään, joten mitään sekaannuksen vaaraa ei ole. 

 

En tässä nyt ymmärrä sitä, että mitä kohtaa kommentista " E N   H A L U A   A N T A A " teillä tiedossa ja tallennettuina olevia tietoja sinne enää koskaan, ette ymmärrä.  Ellei niihin tule muutoksia. EN, vaikka keksitte näemmä toinen toistaan kahjompia selityksiä sille, että voisitte perustella tätä täysin älytöntä ja jatkuvaa turhaa kyselyänne. Niin lopetan siihen vastaamisen. Jos sitten se estää OMAN liittymäni / tilauksieni hallinnoinnin Telian asiakaspalvelun kautta, niin sittenhän lopputulos on itsestäänselvä. Onhan se nyt kumma ettei tämä asia mene jakeluun. 

 

Voinhan laittaa vaikka terveystietoihini elvytyskiellon yms, niin miksen muka voisi mobiilioperaattorin tietoihin voisi laittaa tyhmien kysymysten kysymistä estävää kieltoa ? Kai minulla kuluttajana on siihen oikeus ? 


Mietin hetken ja toisenkin, että kirjoitanko tähän mitä ajattelen. Ja sanon heti sen, että en ole Telian henkilökuntaa vaan tavallinen yhteisön käyttäjä. 

Olisin super tyytyväinen, jos suurin ongelmani olisi se, että en viitsi kirjoittaa joka kerta samoja tietoja chat yhteydessä (joilla tarkistetaan, että olen oikeasti se hlö kuka sanon olevani) 

Ymmärrän, jos on ihmisiä joilla on oikeasti ongelmia esim netin kanssa ja he ovat siitä/niistä asiasta/asioista vihaisia. Kuten minä olen nyt. Ja juuri sen takia minun on juuri tällä hetkellä niin vaikea ymmärtää, että miksi kannattaa suuttua tuollaisesta asiasta ei mistään. 

Minusta sinulle on vastattu hyvin asiallisesti ja yhtään asiaasi väheksymättä ja en voi vain ymmärtää suuttumistasi. 

Toivottavasti sinulla (ja minulla sekä kaikilla tämän lukijoilla) on huomenna parempi päivä. 


Minulla on oikein hyvä päivä tänään ja huomenna. Onhan tässä paljon muitakin ongelmia Telian kanssa, mutta tämä on se akuutein. Missaatte kaikki tämän kirjoituksen pointin. En ole yhteydessä teliaan jonkun yleisen portaalin kautta vaan Telian oman sovelluksen kautta, johon olen aina kirjautuneena. Telia siis tietää tasan tarkkaan, kuka siellä kirjoittelee. Jos se olisi kuka muu tahansa, kuin minä, hänellä olisi siis minun puhelimeni käytössään ja hän olisi saanut sen auki sormenjäljelläni tai pin-koodillani. 

 

Ymmärrätkö nyt tämän asian pointin. Minä EN halua enkä aio tietojani kertoa enää yhdenkään juttutuokion aikana. Ehkä sillä tykkäät syöttää tietosi uudestaan ja uudestaan ja uudestaan jokaisen juttusessiosi aluksi, mutta minä en. Piste. 


Minulla on oikein hyvä päivä tänään ja huomenna. Onhan tässä paljon muitakin ongelmia Telian kanssa, mutta tämä on se akuutein. Missaatte kaikki tämän kirjoituksen pointin. En ole yhteydessä teliaan jonkun yleisen portaalin kautta vaan Telian oman sovelluksen kautta, johon olen aina kirjautuneena. Telia siis tietää tasan tarkkaan, kuka siellä kirjoittelee. Jos se olisi kuka muu tahansa, kuin minä, hänellä olisi siis minun puhelimeni käytössään ja hän olisi saanut sen auki sormenjäljelläni tai pin-koodillani. 

 

Ymmärrätkö nyt tämän asian pointin. Minä EN halua enkä aio tietojani kertoa enää yhdenkään juttutuokion aikana. Ehkä sillä tykkäät syöttää tietosi uudestaan ja uudestaan ja uudestaan jokaisen juttusessiosi aluksi, mutta minä en. Piste. 

Kannattaa ajatella asiaa toisinpäin. Telia ei voi tietää kuka siellä kirjoittelee, he näkevät vain kuka on kirjautunut sisään. Ei huijarilla tarvitse olla sinun puhelintasi käytössä vaan tunnuksesi, jolla pääsee kirjautumaan sisään. Jos yhtään olet maailmanmenoa seurannut ei tämä ole kovin tavatonta ,että tunnukset vuotaa jotain kautta väärälle taholle…

Joudut melkein luopumaan sitten kokonaan liittymistä, kun kaikilla operaattoreilla esim on samanlainen tarkistuskulttuuri..


Siellä kirjoittelee juuri se henkilö, jonka kuuluukin. Kuten tuossa aiemmin sanoin, puhelimeni on sormenjälkitunnistimen ja PIN -koodin takana, sillä ei kukaan muu kirjoittele, kuin minä. Ja jos kirjoittelisikin, se olisi poliisiasia sitten, ei kuulu telialle mitenkään.  Tämähän vesittää koko sovelluksen kautta kirjautuneena kirjoittelemisen idean, jos sinua ei pidetäkään automaattisesti sinuna. Sittenhän se on se ja sama vaikka poistaa koko sovellus ja laittaa kaikki tunnistautumaan pankkitunnuksilla jokaisen session aluksi. No, tämä jankkaus riittää nyt, en usko, että olen ollenkaan ainoa, jota tämä jatkuva, täysin turhanpäiväinen kyseleminen ärsyttää suunnattomasti. Vastailu loppuu nyt 


Onhan tämä nyt ihan ******* vaikeaa tämä kaikki Telian kanssa. 


----
Muokkaus Merja_J: siistitty tekstiä


Aika jännä tämä Telian tapa käyttää jotain tekoälyä suitsimaan kommentointia. Kirjoitat yhden kirosanan viestiin ja koko viesti menee "moderoitavaksi" 🤣🤣🤣 varsinaista vapaata keskustelua 


Mielestäni eräällä kilpailijalla, jos ottaa yhteyttä omille sivuille kirjautuneena , ei kysellä mitään. En tosin ole varma, kun tällä kilpailijalla homma toimii riittävän hyvin ja asiakaspalvelua ei tarvi käyttää.

BTW: Itselläni on vieläkin periaatteellisella tasolla kesken pari vuotta sitten Telian tekemä sopimusrikko, joka sitten johti osaltani vaihdon kilpailijan leiriin. Ja ikuisuusprojektiksi taitaa jäädä. Teliaa kun ei kiinnostanut hoitaa sopimusrikkoa kuntoon.