Skip to main content

Heips!  Nyt, kun kesäkuun loppu lähenee, ja Telia lopettaa s-postin, olen hätää kärsimässä 😥

En ymmärrä tietsikka-asioista mitään, ja sain teiltä aiemmin loistavaa palvelua. Yritin taas tässä taannoin etsiä tietoa kysymyksiini yhteisön sivuilta, mutta en juuri mitään ymmärtänyt termien sekamelskassa 😊 

En ole ottamassa tätä Fjordmanin s-postia käyttööni.

Toivon teiltä nyt apua kysymyksiini:

  1.  Onko todella niin, että uuden, valitsemani s-postin, osoitekirjaan pitää naputella yksittäin kaikki omien yhteystahojen/kavereiden s-postiosoitteet?   Hommaa riittää….huh.

             - ja niin, että kaikille  mahdollisille (esim. viranomais-)tahoille on erikseen ilmoitettava uuden                         s- postin osoite?  + tietty kavereille ym.

  1.  MISSÄ on vanhan pp.inetin s-postiosoitekirjani yhteyshenkilöt (tai miten sitä nyt nimitettiin)??? En nyt tästä Fjordmanin s-postista löydä mistään kohtaa omaa osoitteistoani, joka oli siis tallennettuna Telian pp.inetin s-postin osoitekirjassa?  Nythän on niin, että en tiennyt, että 23.5. lähtien pp.inetin tilalle tulikin jo tämä Fjordmanin versio . 
  2. Ajattelin uudeksi s-postikseni Gmailin , koska se jollain muotoa mulla jo on olemassa vaikken sitä ole käyttänytkään. Googlelta tulee postia sinne, ei muuta. Ja puhelimessa on Gmail. Olisiko se sopiva mulle, kun en s-postia suuremmin enää käytä enkä lähetä paljonkaan postia / suuria tiedostoja. Mitä asiantuntijoina arvelisitte? 🙂                                                                           

Anteeksi, kun tuli paljon tekstiä… Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte tilanteeni. 

Tulen katsomaan myöhemmin/ tai huomenna, josko joku olisi kysymyksiäni ratkoneet! Kiitos jo etukäteen.

Fjordmail’in inet.fi-sähköpostipalvelumuutosta koskevien ohjeistusten mukaan (vastaus kysymykseen “Osoitekirjani yhteystiedot ovat kadonneet, mistä löydän ne?”, https://www.inet.fi/faq) siitä vanhasta Telian webmailista (selainpostista) olisi pitänyt itse ladata osoitekirja eli osoitteisto CSV-tiedostona (pilkuin erotellut arvot tekstitaulukointina) omalle tietokoneelleen, ja lähettää sitten kyseinen tiedosto Fjordmail’in palvelimelle sen uuden webmailin kautta, yhteystietojen tuontitoiminnolla (“Yhteystiedot” → “Tuo”).

Mahdollisuus siihen, että Telialla olisi enää noita vanhoja tietoja tallessa, on käytännössä olematon, valitettavasti.


Fjordmail’in inet.fi-sähköpostipalvelumuutosta koskevien ohjeistusten mukaan (vastaus kysymykseen “Osoitekirjani yhteystiedot ovat kadonneet, mistä löydän ne?”, https://www.inet.fi/faq) siitä vanhasta Telian webmailista (selainpostista) olisi pitänyt itse ladata osoitekirja eli osoitteisto CSV-tiedostona (pilkuin erotellut arvot tekstitaulukointina) omalle tietokoneelleen, ja lähettää sitten kyseinen tiedosto Fjordmail’in palvelimelle sen uuden webmailin kautta, yhteystietojen tuontitoiminnolla (“Yhteystiedot” → “Tuo”).

Mahdollisuus siihen, että Telialla olisi enää noita vanhoja tietoja tallessa, on käytännössä olematon, valitettavasti.

Olen sitä mieltä, että Telian itsensä olisi pitänyt selkeästi informoida erikseen, omana asianaan, sp-osoitteista - ja niiden kohtalosta.
Erilaisia linkkejä ja postia on Telialta tullut sähköpostiini muutamia, mutta nekin olisi pitänyt otsikoida kunnolla, ytimekkäästi. Nyt, kun asia on ollut ajankohtainen, tietoa on, mutta on kauhea kahlaaminen eri paikoista. Enkä vieläkään löytänyt Telian sähköpostistani ohjeistusta esim. juuri osoitteiston säilyttämisestä tai sen hävittämisestä… Siitä olen näreissäni. Eihän se Fjordmailin hommia ainoastaan ole, siis osoitteisto-juttu, vaan kyllä siitäkin olisi Telian itsensä pitänyt kunnollisella otsikolla infota. Enkä siis ole aikeissa siirtyä Fjordmailin asiakkaaksi, mistä tuossa ohjeistuksessa oli kysymys - käsittääkseni. 


Heips!  Nyt, kun kesäkuun loppu lähenee, ja Telia lopettaa s-postin, olen hätää kärsimässä 😥

En ymmärrä tietsikka-asioista mitään, ja sain teiltä aiemmin loistavaa palvelua. Yritin taas tässä taannoin etsiä tietoa kysymyksiini yhteisön sivuilta, mutta en juuri mitään ymmärtänyt termien sekamelskassa 😊 

En ole ottamassa tätä Fjordmanin s-postia käyttööni.

Toivon teiltä nyt apua kysymyksiini:

  1.  Onko todella niin, että uuden, valitsemani s-postin, osoitekirjaan pitää naputella yksittäin kaikki omien yhteystahojen/kavereiden s-postiosoitteet?   Hommaa riittää….huh.

             - ja niin, että kaikille  mahdollisille (esim. viranomais-)tahoille on erikseen ilmoitettava uuden                         s- postin osoite?  + tietty kavereille ym.

  1.  MISSÄ on vanhan pp.inetin s-postiosoitekirjani yhteyshenkilöt (tai miten sitä nyt nimitettiin)??? En nyt tästä Fjordmanin s-postista löydä mistään kohtaa omaa osoitteistoani, joka oli siis tallennettuna Telian pp.inetin s-postin osoitekirjassa?  Nythän on niin, että en tiennyt, että 23.5. lähtien pp.inetin tilalle tulikin jo tämä Fjordmanin versio . 
  2. Ajattelin uudeksi s-postikseni Gmailin , koska se jollain muotoa mulla jo on olemassa vaikken sitä ole käyttänytkään. Googlelta tulee postia sinne, ei muuta. Ja puhelimessa on Gmail. Olisiko se sopiva mulle, kun en s-postia suuremmin enää käytä enkä lähetä paljonkaan postia / suuria tiedostoja. Mitä asiantuntijoina arvelisitte? 🙂                                                                           

Anteeksi, kun tuli paljon tekstiä… Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte tilanteeni. 

Tulen katsomaan myöhemmin/ tai huomenna, josko joku olisi kysymyksiäni ratkoneet! Kiitos jo etukäteen.

Alkaa jo sähköposti-asia valjeta. 

Vielä toivoisin vastausta pariin kysymykseeni, jos joku ystävällisesti jaksaisi vastata 🙂


Otan nyt Gmailin käyttöön. Onko teillä suositella jotain muuta maksutonta sähköpostia vai onko tuo ihan hyvä? Käyttö sinällään vähäistä, koska en ole työelämässäkään, mutta aina välillähän sitä tarvitsee sähköpostiakin. Myös käyttäjätunnus, joka on sähköpostin osoite, tulee siis muuttumaan monen tahon kohdalla (sis.kirjautuminen tms.) gmailiksi. 
Google kyllä kokoajan pyytää ilmoittamaan heille toisenkin sähköpostin, joten tarvitsenhan minä kuitenkin toisenkin sähköpostin, johon nyt pyytäisin suosituksianne 😊

 

Toinen kysymys koskee Telian laajakaistaa ja siihen liitettynä ollutta sähköpostia. Jostain luin, että asiakkaan  pitää irtisanoa Telian sähköposti esim. chatin kautta. Miksi pitää irtisanoa se telian sähköposti, kun ei Telialla ole enää koko sähköpostia??? Teliahan sen jo itse irtisanoi. En ymmärrä.

Kiitos jo etukäteen, jos joku vastaa! 

 


Hei, voisiko joku auttaa ja vastata?  

Erityisesti toivoisin vastausta kahteen viimeisimpään kysymykseeni koskien Gmailia ja/tai vaihtoehtoja sille sekä Telian sähköpostin irtisanomista.  Pitäisikö tämä kirjoitukseni olla pikemminkin sivustolla: “Muutoksia Telia inet.fi sähköpostipalveluun” ? Siellä näkyy olevan toiminta aktiivisempaa.


Hei, voisiko joku auttaa ja vastata?  

Erityisesti toivoisin vastausta kahteen viimeisimpään kysymykseeni koskien Gmailia ja/tai vaihtoehtoja sille sekä Telian sähköpostin irtisanomista.  Pitäisikö tämä kirjoitukseni olla pikemminkin sivustolla: “Muutoksia Telia inet.fi sähköpostipalveluun” ? Siellä näkyy olevan toiminta aktiivisempaa.

Hei @hookaarina !

Ilmaisia sähköposteja on Gmailin lisäksi muutamia. Voit ottaa Gmailin lisäksi vaikka Outlookin sähköpostin tai ihan suomalaisen : Meiliboxi


Toinen kysymys koskee Telian laajakaistaa ja siihen liitettynä ollutta sähköpostia. Jostain luin, että asiakkaan  pitää irtisanoa Telian sähköposti esim. chatin kautta. Miksi pitää irtisanoa se telian sähköposti, kun ei Telialla ole enää koko sähköpostia??? Teliahan sen jo itse irtisanoi. En ymmärrä.

Sähköpostipalvelu ei ole irtisanoutunut, vaan se on siirtynyt Fjordmailille. Sinunkin sähköpostisi on siirtynyt sinne automaattisesti, jos et ole itse irtisanonut sitä. Laskutus meidän päässä on jo loppunut 23.5., eikä Fjordmail laskuta mitään, jos sinne ei ilmoita maksutietoja. Jos maksutietoja ei ilmoita 30.6. mennessä, palvelu lakkaa toimimasta. Tämän jälkeen on vielä 90 päivää aikaa muuttaa mieli ja aktivoida sähköpostilaatikko uudelleen. Tiedot siis poistuvat ja palvelu irtisanoutuu vasta tämän jälkeen, mutta tuolta ajalta ei laskuteta!

Toivottavasti tämä selvensi tilannetta 😊


@hookaarina kyllä tuo Microsoftin ilmainen sähköposti on ihan toimiva. Sen lisäksi kun otat tuon Googlen Gmail, niin homma pelittää ihan mukavasti. Käyttöönotot ovat todella helppoja ja niissä on kummassakin useita mukavia lisäominaisuuksia.

 


Hei @hookaarina !

Ilmaisia sähköposteja on Gmailin lisäksi muutamia. Voit ottaa Gmailin lisäksi vaikka Outlookin sähköpostin tai ihan suomalaisen : Meiliboxi

En suosittele Meiliboxia ensisijaiseksi postilaatikoksi.
Ainakin vuosia sitten, kun sitä kokeilin, niin spämmin määrä nopeasti moninkertaistui ja palvelu oli alhaalla aina välillä ja yhteydet tökki.
Silloin kyseessä oli erään tietoliikenneammattilaisen harrasteprojekti.
Ja tuohon usein vedottiin, kun palvelun fb-sivuilla valitettiin ongelmista.

En tiedä onko tilanne muuttunut.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Hei @hookaarina !

Ilmaisia sähköposteja on Gmailin lisäksi muutamia. Voit ottaa Gmailin lisäksi vaikka Outlookin sähköpostin tai ihan suomalaisen : Meiliboxi

En suosittele Meiliboxia ensisijaiseksi postilaatikoksi.
Ainakin vuosia sitten, kun sitä kokeilin, niin spämmin määrä nopeasti moninkertaistui ja palvelu oli alhaalla aina välillä ja yhteydet tökki.
Silloin kyseessä oli erään tietoliikenneammattilaisen harrasteprojekti.
Ja tuohon usein vedottiin, kun palvelun fb-sivuilla valitettiin ongelmista.

En tiedä onko tilanne muuttunut.

Nyt kun toit tuon esiin, niin ko. heidän Facebook-sivunsa palautteen perusteella ei ole muuttunut. Ei oikein voi mainita yhdessä Google Gmail, Microsoft Outlook, tai vaikka Yahoo Mail ja AOL Mail -palveluiden kanssa. Enemmänkin löytyy hyviä ilmaisia sähköpostipalveluita, kuten Mail.com ja Proton Mail, jos suomenkielinen käyttöliittymä ei ole kriteerinä.


Toinen kysymys koskee Telian laajakaistaa ja siihen liitettynä ollutta sähköpostia. Jostain luin, että asiakkaan  pitää irtisanoa Telian sähköposti esim. chatin kautta. Miksi pitää irtisanoa se telian sähköposti, kun ei Telialla ole enää koko sähköpostia??? Teliahan sen jo itse irtisanoi. En ymmärrä.

Sähköpostipalvelu ei ole irtisanoutunut, vaan se on siirtynyt Fjordmailille. Sinunkin sähköpostisi on siirtynyt sinne automaattisesti, jos et ole itse irtisanonut sitä. Laskutus meidän päässä on jo loppunut 23.5., eikä Fjordmail laskuta mitään, jos sinne ei ilmoita maksutietoja. Jos maksutietoja ei ilmoita 30.6. mennessä, palvelu lakkaa toimimasta.

Tämän jälkeen on vielä 90 päivää aikaa muuttaa mieli ja aktivoida sähköpostilaatikko uudelleen. Tiedot siis poistuvat ja palvelu irtisanoutuu vasta tämän jälkeen, mutta tuolta ajalta ei laskuteta!

Toivottavasti tämä selvensi tilannetta 😊

Kommentoin vielä, vaikka onkin merkitty “ratkaistu”.  Ensimmäinen lause: “Sähköpostipalvelu ei ole irtisanoutunut, vaan se siirtyi... “   on kaunistelua asiasta. Sitten lause “Laskutus meidän päässä on jo loppunut 23.5., eikä….etc.” :  En ole maksanut mitään ikinä Telian sähköpostista! Mitähän laskutusta tässä tarkoitetaan? Kolmanneksi lause “ Tämän jälkeen on vielä 90 päivää aikaa… läp läp.. uudelleen. Tiedot siis poistuvat ja palvelu irtisanoutuu vasta tämän jälkeen...”  Ja kuitenkin osoitetiedosto oli Telian toimesta hävitetty jo 23.5., josta asiasta olisi Telian pitänyt ehdottomasti informoida omalla otsikolla sekä sähköpostiin että Telian sivuilla. Niin ei tehty ja asia hukkui muuhun.


Aika pettynyt olen koko s-postista tapahtuneen muutoksen informoinnin sekavuuteen, vaikka Telialla on aikaa ollut. Todellakin. 
 


Ja kuitenkin osoitetiedosto oli Telian toimesta hävitetty jo 23.5., josta asiasta olisi Telian pitänyt ehdottomasti informoida omalla otsikolla sekä sähköpostiin että Telian sivuilla. Niin ei tehty ja asia hukkui muuhun.

Minulle tuli sähköposti otsikoituna “Telian sähköpostipalvelu siirtyy Fjordmailille 23.5.2023”, jonka yhteydessä alaotsikon alla ohjeet osoitekirjan talteenottamiseksi.

Jos osoitekirja jäi kuitenkin ottamatta talteen, ja se on tärkeä, niin voit vielä kokeilla kysyä Telia Helpistä vieläkö sen palautus mahdollisesti onnistuisi… Huomioiden toki, että kyseessä on maksullinen palvelu.

https://www.telia.fi/asiakastuki/sahkopostipalvelu

“Minulla jäi osoitekirja Telian ylläpitämään inet-sähköpostipalveluun. Saako sen tiedot vielä palautettua?”

“Jos et muistanut siirtää talteen osoitekirjaasi Telian inet-sähköpostipalvelusta ennen 23.5., otathan yhteyttä Telia Helppiin (kuluttaja-asiakkaat) tai Käyttötukeen (yritysasiakkaat).  

Osoitekirja on vielä toistaiseksi mahdollista ottaa talteen vanhasta sähköpostijärjestelmästä ja siirtää esim. toiseen sähköpostipalveluun.”

Muokkaus JoonasLam: lyhennetty hieman lainauksia


Kommentoin vielä, vaikka onkin merkitty “ratkaistu”.  Ensimmäinen lause: “Sähköpostipalvelu ei ole irtisanoutunut, vaan se siirtyi... “   on kaunistelua asiasta. Sitten lause “Laskutus meidän päässä on jo loppunut 23.5., eikä….etc.” :  En ole maksanut mitään ikinä Telian sähköpostista! Mitähän laskutusta tässä tarkoitetaan? Kolmanneksi lause “ Tämän jälkeen on vielä 90 päivää aikaa… läp läp.. uudelleen. Tiedot siis poistuvat ja palvelu irtisanoutuu vasta tämän jälkeen...”  Ja kuitenkin osoitetiedosto oli Telian toimesta hävitetty jo 23.5., josta asiasta olisi Telian pitänyt ehdottomasti informoida omalla otsikolla sekä sähköpostiin että Telian sivuilla. Niin ei tehty ja asia hukkui muuhun.


Aika pettynyt olen koko s-postista tapahtuneen muutoksen informoinnin sekavuuteen, vaikka Telialla on aikaa ollut. Todellakin. 
 

Telian sähköpostipalvelu on normaalisti sisältynyt laajakaistaliittymän hintaan, mutta joissain tapauksissa se on voinut olla erillisenä maksullisena lisäpalveluna Telialla voimassa. Voi siis olla, ettet ole koskaan maksanut siitä erikseen mitään. Nyt tämä palvelu kokonaisuudessaan on siirtynyt Fjordmailille ja sähköpostin käytön jatkamista varten tarvitsee tehdä Fjordmailin kanssa uusi sopimus. Fjordmail säilyttää sähköpostien tietoja vielä 90 päivää tuon 30.6. päivämäärän jälkeen, joten sopimuksen voi tehdä myöhemminkin. @Yaria kommentoikin hyvin osoitekirjan mahdollisesta palauttamisesta, mutta otetaan palaute vastaan tämän tapauksen viestinnän osalta. Näissä asioissa voidaan aina parantaa, vaikka pyrimme kaiken tiedottamaan mahdollisimman tehokkaasti ja riittävän ajoissa.


Muokkasin tämän aiheen selkeyden vuoksi muotoon “Keskustelu”, se oli aiemmin “Kysymys”. Tämä siitä syystä, että aloituspostauksessa on useita kysymyksiä, joihin on tullut vastauksia useammassa eri kommentissa, joten tähän aiheeseen ei voi merkitä yhtä ainoaa vastausta ratkaisuksi.


Sinänsä kehnosti hoidettu siirtymä. Vaikka määräaikaa olisi ollut vielä reilu vuosi jäljellä niin rekisteröinti oli vailla luottokortin numeroa joten annoin olla. Eikä lisäosoitteiden laatikoita saanut auki vaikka pyysi uudet salasanat.