Tänne on näköjään turha kirjoitella, kun tänne jätettävään palautteeseen ei edes juuri taideta vastata, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
Eli aina silloin tällöin, johonkin aikaan varmaan muutaman viikon välein soneralta soiteltiin ja tarjottiin tv- ja viihdepakettia samaan hintaan kuin kulloinenkin laajakaistaliittymä. En kuitenkaan koskaan tilannut koska en juurikaan katso televisiota, ja vaikka tulisi samaan hintaankin niin vastuu palveluntarjoajan omnaisuutta olevista kalliista härpäkkeistä on kuitenkin riskaabelia.
Mutta nyt sitten taas muutama kuukausi sitten "soneralta" soitettiin ja väitettiin että käyttäömäni "telewell" modeemin tukeminen päättyy ja modeemit pitää siksi uusia, ja nyt on tarjolla taas samaan hintaan se viihde- ja televisiopaketti samalla.
No kun nnäin sanottiin, niin uskoin, mikäs sitten siinä, jos kerran vanhan modeemin tukeminen päättyy, niin pakkohan se sitten on.
Mutta kun joku yksityiskohta kuitenkin oli epäselvä, en enää muista mikä, niin soitin kuitenkin myös taloyhtiöön (koska nykyinen liitttymäni on taloyhtiölaajakaista) ja Telian tukeen. Mutta kummassakaan ei tiedetty mistään modeemin tuen päättymisestä yhtikäs mitään ja vanha modeemi kuulemma toimii niin kuin ennenkin.
Ja kun kystyion että kuinkas sitten myyjä väitti toista, niin arveltiin että ehkä ulkoistetuilla myyjillä on epätarkkaa tietoa.
En nyt tiedä (enkä niin välitäkään) oliko myyjällä epätarkkaa tietoa vai valehteliko hän härskisti tahallaan siinä toivossa, että monet asiakkaat eivät ehkä tarkista asiaa.
Joka tapauksessa peruin tilauksen.
Jos tätä ajattelee Telian kannalta niin vaakakupissa on varmaan kolme vaihtoehtoa: 1) asiakas tilaa palvelun eikä kyseenalaista asiaa kun luulee että vaihtoehtoja ei ole. Vahinkoakaan ei aiheudu kun hinta on sama. 2) Asiakas selvittää asioita, toteaa saaneensa väärää tietoa ja peruu tiulauksen. Tästä aiheutuu turhaa ylimääräistä työtä sekä asiakkaalle että Telialle ja palautuksesta varmaan myös kustannuksia Telialle, jotka kuitenkin voidaan kattaa niillä voitoilla, jotka saadaan asiakkailta joille palvelu on tullut myydyksi epätoteen tietoon perustuen ("modeemin tukeminen loppuu"), vaikka nämä eivät välttämättä tarvitsisi itse tv-palvelua. 3) Joku tulee ostaneeksi palvelun tutkimatta asiaa ja saa vasta perumisajan päätyttyä tietää, että palvelua ei olisikaan ollut pakko tilata. No, kun hinta on sama, niin tuliko vahinkoa vai ei?
Eli kysymys siis on lähinnä teoreettinen. Mutta teoriatasolla asia kai menee näin: a) Jos puhelinmyyjä valehtelee tahalllaan, toiminta on epäeettistä, ja epäeettinen toiminta ei ole hyväksyttävää. Ja b) jos puhelinmyyjällä on väärät tiedot, niin toiminta vääriin tietoihin perustuvana on heikkolaatuista ja huonoa siltä osin kuin se perustuu vääriin tietoihin, vaikka myyntimenettely ja kaupattava tuote muuten olisikin ok.
Itse tv-paketti sinällään on ihan kiva, ja se voi joskus tulla hankituksikin, jos sattuu muuten olemaan tarvetta sen sisältämille ominaisuuksille, tai kun esim. hankitaan uusi televisio (nyt meillä on joku ikivanha kuvaputkiromu, joka odottaa kierrätykseen vientiä, että uusi saataisiin sisään).
Tästä en olisi muuten kirjoittanutkaan, mutta kun nyt kaivoin tämän "yhteisön" esiin kommentoidakseni muuta asiaa, niin kommentoinpa nyt tätäkin.