Skip to main content

Vanhan asiakassuhteen kunnioitus / uusasiakashankinta

  • December 1, 2025
  • 11 kommenttia
  • 137 katselukertaa

Olen vaihtamassa pois Telialta, jossa minúlla on 3 5G liittymää ja 2 laitenettiä - siis yhteensä 5 liittymää. Olen tullut Telialle vastaavasta tilanteesta vuosia sitten - siis että edellinen operaattori ei arvostanut olemassa olevaa asiakassuhdettamme. Silloin annoin operaattorille mahdollisuuden ja kerroin tilanteen. Silloinen operaattori sanoi, ettei mitään ole tehtävissä ja hintaan ei voi vaikuttaa, ennen kuin vaihdan operaattoria. Kerroin etten palaa takaisin, jos vaihdan ja kerroin että olen todella pettynyt, jos olemassa olevan asiakassuhteen aikana ei voi asialle tehdä mitään.

Kuvittelin että Telia olisi ollut erilainen, mutta ei - uusasiakashankinnasta luvataan noin puolet halvempia liittymiä ja lahjakortteja joiden arvo on useiden kuukausien puhelinmaksu / liittymä. Soittelin Telian myyntiin ja kerroin tilanteen ja historian - vastaus oli tietenkin se sama, eli mitään ei ole tehtävissä, ennen kuin olen vaihtanut. …

Olen nyt käynyt kaikki kolme “oikeaa” operattoria läpi ja alan olla ongelmissa. Olen sanonut että kun lähden, niin en palaa. Nyt ei ole enää todellisia vaihtoehtoja jäljellä. Joudun aloittamaan uuden kierroksen, mutta ns. “virtuaalioperaattoreiden” kanssa. Niitäkään ei ole montaa, joten olen kohta pisteessä, että minun tulee ilmeisesti vaihtaa maata.

Koska olen itse toiminut yrityksen johtotehtävissä ja nimenomaan asiakashankinnassa ja kaupankäynnissä, en voi ymmärtää tätä Suomalaisten operaattoreiden tyhmyyttä. Asiakkaat kiertää rinkiä ja kaikki toimivat täsmälleen samoin. Kuinka kauan tulee tätä pelleilyä jatkaa, ennen kuin joku ymmärtää että olemassa olevista asiakassuhteista voisi pitää kiinni ja jopa palkita pitkistä vaivattomista asiakassuhteista, ilman uusasiakashankinnan ylimääräisiä kuluja ja riesaa.

Ja jos joku Telian henkilö lukee tätä ja haluaa tehdä vielä asialle jotain, niin nyt on sen aika. Tällä viikolla etsin jostain uudet sopimukset ja tarina on sitten siinä. 

11 kommenttia

  • Morsettaja
  • December 1, 2025

Suomessa on niin vähän kilpailua että asiakkaat kiertää kehää näiden kolmen kesken. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 1, 2025

Suomessa on niin vähän kilpailua että asiakkaat kiertää kehää näiden kolmen kesken. 

Näin se on, mutta mikä sen systeemin järki on? Ei siitä kukaan hyödy ja yhden asiakkaan kuvakulmasta voin sanoa että se on raivostuttavaa ja vihaamaan näitä yrityksiä.


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 1, 2025

Ei tilanne niin toivoton ole. Itseämme siitä saadaan syyttää. Ei varmasti ole ensimmäinen kerta kun olet tuossa tilanteessa. Ei se niin vaikeaa ole hakea liittymä tarjousta toisesta liikkeestä senhän voi tehdä soittamalla tai netissä tehdä liittymä siirto niin sen jälkeen voit ottaa tarjouksen jos miellyttää. Siinä on vain että joudut tekeen viisi kertaa. Ei kannata hiiltyä. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 1, 2025

Ei tilanne niin toivoton ole. Itseämme siitä saadaan syyttää. Ei varmasti ole ensimmäinen kerta kun olet tuossa tilanteessa. Ei se niin vaikeaa ole hakea liittymä tarjousta toisesta liikkeestä senhän voi tehdä soittamalla tai netissä tehdä liittymä siirto niin sen jälkeen voit ottaa tarjouksen jos miellyttää. Siinä on vain että joudut tekeen viisi kertaa. Ei kannata hiiltyä. 

Ei niitä tarvitse hakea niitä tarjouksia. Edellinen operaattori tuntuu vielä vuosienkin jälkeen viikoittain tarjoavan aina suunnilleen puolet halvempia, kuin nykyinen ja vielä lahjakortit kaupanpäälle. En kuitenkaan halua olla mikään ru***ari ja vaihtaa operaattoria tuon tuosta - olisin mielelläni uskollinen ja hyvä asiakas.

Nykyinen järjestelmä lienee siis ​@Satapuu kaltaisia varten kehitetty, joille on ok vaihtaa alvariinsa operaattoria - minä en ole sellainen ja mitä olen asiasta keskustellut, niin en suinkaan ole ainoa.

 

--

Muokkaus: lisätty tägi //Saku


  • Morsettaja
  • December 1, 2025

 Operaattorin ei kannata asiakasta palkita juurikin siitä syystä mitä sanoin, parin vuoden päästä poistuva asiakas palaa taas takaisin käytyään pari muuta operaattoria läpi. Vaihtoehto on maksaa kiltisti ja pysyä asiakkaana.

 Lähtökohtaisesti kukaan ei ole ru****ari jos vaihtaa operaattoria vuoden välein, operaattorithan tätä peliä pelaa asiakkailla.

 Jos operaattoreilla eikä toiminnallaan ole juuri eroa, kannattaa ehkä katsoa itse yrityksen toimintaa ja vaikkapa kotimaisuusastetta.


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 1, 2025

Nyt täytyy tehdä korjaus tuohon olettamukseen. Olen ollut Telian asiakas 20v. Juuri äsken olin saman asian äärellä. Uusia piti liittymät ei ollut kuin kolme. Eiköhän jo vuosi määrä kerro siitä. Miksi vaihtaa operaattoria jossa ongelmat hoidetaanja toimitaan kun on aihetta kun ilmoittaa. Asiakas on tärkeä palanen tässä yhtiössä. Tämän takia en yritystä vaihda. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 1, 2025

Arvostan ​@Satapuu 20 vuotista asiakassuhdettasi. Mielestäni noin toimii hyvä asiakas. Hyvä palvelun tarjoaja tietenkin hoitaa oman osansa, eli hoitaa tuotteen joka on kunnossa ja kunnioittaakseen asiakas suhdetta, tarjoaa sen kilpailukykyiseen hintaan. Juuri tästä tässä on kyse - luottamukseen tarvitaan kaksi osapuolta. Enkä tarkoita että aina tarvitsee edes olla halvin, riittää kun on aina tasaisesti edullinen (ja jos joku ei tiedä halvan ja edullisen eroa, niin voin kertoa oman näkemykseni kysyttäessä), niin ettei asiakkaan tarvitse asiaa kilpailutaa, vaan voi luottaa hinnan olevan oikealla hehtaarilla.

Silloin kun maksaa littymistä noin tuplahintaa, eikä niitä lahjuksiakaan kuulu pakettiin, niin asiakkaan näkökulmasta luottamus ei ole ansaittua. Kaiken lisäksi myyntipalvelussa neuvotaan vaihtamaan, että saa halvemman hinnan. Järjestelmä ei voi olla terve ja oikeilla arvoilla toimiva.

--
Muokkaus PiaJo: lisätty käyttäjätägi


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • December 2, 2025

Telialla heti kun numeronsiirto on aktivoitunut, on saatavissa nämä tarjoukset:

https://www.telia.fi/kampanjat/liittymat/erikoisetu

Ei tarvitse edes olla yhteydessä asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelun kautta on sitten vielä parempia tarjouksia saatavissa. Kuten 5G 300M 16,99€ ja 80€ Lidl-lahjakortti vuoden määräajalla. Kilpailutettavissa olevista tarjouksista voi lukea monesta ketjusta täällä yhteisössä ja muilla foorumeilla:

https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/operaattorien-vastatarjoukset-winback-pois-l%C3%A4hteville.70997/page-427

https://bbs.io-tech.fi/threads/liittymat.494/page-469

Peli on aivan samaa kaikilla toimijoilla, DNA, Elisa, Moi, Telia - kaikki haluavat numsiruletin kautta mennä. Se on alan tapa. Kaikki operaattorit luottavat yhtä paljon tai vähän vanhoihin asiakkaihinsa. 

Samahan se on kaikissa paikoissa ja kaikilla aloilla. Ei kannata lypsävää lehmää laittaa teuraaksi.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 2, 2025

Telialla heti kun numeronsiirto on aktivoitunut, on saatavissa nämä tarjoukset:

https://www.telia.fi/kampanjat/liittymat/erikoisetu

Ei tarvitse edes olla yhteydessä asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelun kautta on sitten vielä parempia tarjouksia saatavissa. Kuten 5G 300M 16,99€ ja 80€ Lidl-lahjakortti vuoden määräajalla. Kilpailutettavissa olevista tarjouksista voi lukea monesta ketjusta täällä yhteisössä ja muilla foorumeilla:

https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/operaattorien-vastatarjoukset-winback-pois-l%C3%A4hteville.70997/page-427

https://bbs.io-tech.fi/threads/liittymat.494/page-469

Peli on aivan samaa kaikilla toimijoilla, DNA, Elisa, Moi, Telia - kaikki haluavat numsiruletin kautta mennä. Se on alan tapa. Kaikki operaattorit luottavat yhtä paljon tai vähän vanhoihin asiakkaihinsa. 

Samahan se on kaikissa paikoissa ja kaikilla aloilla. Ei kannata lypsävää lehmää laittaa teuraaksi.

Niin… juuri tässä se hölmöys onkin. Ja kun lähden, niin lähden ja en palaa. Jos operaattorit haluaa pelata tätä tyhmää piirileikkiä, niin kaikki asiakkaat eivät halua.


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 2, 2025

Ei täällä pakko ole olla. Annettu vain vinkkejä kuinka toimia. Sinähän se päätät mitä teet. Syyttömiä tähän ollaan että pitää saada halpa liittymä.


SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • December 3, 2025

Olen vaihtamassa pois Telialta, jossa minúlla on 3 5G liittymää ja 2 laitenettiä - siis yhteensä 5 liittymää. Olen tullut Telialle vastaavasta tilanteesta vuosia sitten - siis että edellinen operaattori ei arvostanut olemassa olevaa asiakassuhdettamme. Silloin annoin operaattorille mahdollisuuden ja kerroin tilanteen. Silloinen operaattori sanoi, ettei mitään ole tehtävissä ja hintaan ei voi vaikuttaa, ennen kuin vaihdan operaattoria. Kerroin etten palaa takaisin, jos vaihdan ja kerroin että olen todella pettynyt, jos olemassa olevan asiakassuhteen aikana ei voi asialle tehdä mitään.

Kuvittelin että Telia olisi ollut erilainen, mutta ei - uusasiakashankinnasta luvataan noin puolet halvempia liittymiä ja lahjakortteja joiden arvo on useiden kuukausien puhelinmaksu / liittymä. Soittelin Telian myyntiin ja kerroin tilanteen ja historian - vastaus oli tietenkin se sama, eli mitään ei ole tehtävissä, ennen kuin olen vaihtanut. …

Olen nyt käynyt kaikki kolme “oikeaa” operattoria läpi ja alan olla ongelmissa. Olen sanonut että kun lähden, niin en palaa. Nyt ei ole enää todellisia vaihtoehtoja jäljellä. Joudun aloittamaan uuden kierroksen, mutta ns. “virtuaalioperaattoreiden” kanssa. Niitäkään ei ole montaa, joten olen kohta pisteessä, että minun tulee ilmeisesti vaihtaa maata.

Koska olen itse toiminut yrityksen johtotehtävissä ja nimenomaan asiakashankinnassa ja kaupankäynnissä, en voi ymmärtää tätä Suomalaisten operaattoreiden tyhmyyttä. Asiakkaat kiertää rinkiä ja kaikki toimivat täsmälleen samoin. Kuinka kauan tulee tätä pelleilyä jatkaa, ennen kuin joku ymmärtää että olemassa olevista asiakassuhteista voisi pitää kiinni ja jopa palkita pitkistä vaivattomista asiakassuhteista, ilman uusasiakashankinnan ylimääräisiä kuluja ja riesaa.

Ja jos joku Telian henkilö lukee tätä ja haluaa tehdä vielä asialle jotain, niin nyt on sen aika. Tällä viikolla etsin jostain uudet sopimukset ja tarina on sitten siinä. 

Hei ​@JokuJussi ja kiitos että tulit Yhteisöön kertomaan ajatuksiasi. Monella muullakin asiakkaalla on samankaltaisia kokemuksia eri operaattoreiden kanssa ja tästä nykyisestä “systeemistä” hinnoittelun ja uusasiakashankinnan suhteen. Aihe puhuttaa aika ajoin täällä Yhteisössäkin. 

Nostit viesteissäsi esiin asiakkuuden arvostuksen ja luottamuksen merkityksen. Nämä ovat asioita, joita moni samalla operaattorilla pitkään ollut pohtii. Me Telialla huomioimme pitkäaikaisia asiakkaitamme henkilökohtaisesti suunnatuin eduin, jotka ovat aina hyödynnettävissä Minun Teliassa. Totta kai uusille asiakkaille suunnatut liittymäedut voivat tuntua houkuttelevammilta näihin verrattuna. On kuitenkin hyvä muistaa että näistä uusasiakkaille suunnatuista tarjouksista ovat myös nykyiset asiakkaamme päässeet alkuun hyötymään. Lisäksi maksuton mobiilivarmenne on ollut monille asiakkaillemme tärkeä palvelu.

Tietenkin toivoisimme sinun viihtyvän yhä asiakkaanamme. Jos tiemme kuitenkin erkanevat, niin toivon että löydät itsellesi ratkaisun, joka tuntuu omalta, ja jossa asiakassuhde toimii puolin ja toisin. 🙏🏻