Skip to main content

Moi, tilasin teiltä paikallisesta myymälästä Wolt toimituksella Airpods Pro kuulokkeet sekä Celly Magsafe virtapankin. Tilauksen aikana myymälässä saatavilla oli kuulokkeita 6kpl ja virtapankkia 2kpl sivustonne mukaan. Sitten noin puoli tuntia myöhemmin minulle soitettiin Woltin asiakaspalvelusta, josta kerrottiin ettei virtapankkia ole saatavilla myymälästä yhtään kappaletta, mutta kuulokkeet toimitetaan. Telialla kuulemma ei ole minun tietoja että olisivat voineet itse tästä ilmoittaa. 
Tarkistin sivujenne tilanteen jossa kuulokkeita oli myymälässä 5kpl ja virtapankkia 1kpl, mutta virtapankkiin oli tullut merkintä myymäläsaldon kohdalle "Ostettavissa vain myymälästä". 

Sitten noin 20 minuuttia tästä puhelusta Wolt soittaa uudelleen, tällä kertaa englanniksi, että koko tilaus on nyt peruutettu ja että minä olisin sen perunut. Hän puhui myös että tilaus on "Rejected" eli ilmeisesti hylätty. Kyseli myös voiko tilauksen nyt perua vaikka väitti sitä peruutetuksi ja hylätyksi. Sitten hän lupasi selvittää asiaa ja soittaa minulle takaisin, lopulta 45 minuuttia myöhemmin Woltilta soittaa jälleen englanniksi eri ihminen joka kertoo että tilaus on nyt peruttu koska myymälässä ei ole mitään tuotteita saatavilla.

Käytin tilaukseen myös 15% alekoodin, joka on nyt ilmeisesti mennyttä, samoin minulla on noin 250€ teillä sisässä ja tämän palautusta saa ilmeisesti odottaa taas useampia päiviä.

Muutama kysymys
1. Miksi väitetään ettei ole virtapankkia saatavilla, kun sivun mukaan oli ja ON edelleen?
2. Miksi viimeinen kappale virtapankkia merkitään vain myymälästä ostettavaksi?
3. Miksi on merkitty koko tilaus peruutetuksi, kun kuulokkeet olisi voinut toimittaa?
4. Asiakaspalvelun ulkoistaminen Woltille, miksi ihmeessä, kun teillä takuulla on minun tiedot tilauksesta?
5. Miksi lopulta väitetään ettei mitään tuotteita ole saatavilla? Alla kuvat tämän hetkisestä tilanteesta klo 15:30

Celly powerbank

Ja kiitos tiedän, että asiakaspalvelu chat on olemassa, kuten myös puhelimitse voi soittaa. Haluan yleistason vastaukset siihen miten myymälässä voidaan toimia näin, eihän tässä ole mitään järkeä. Pyydän myös lukemaan viestin ja kysymykset huolella.
 

Voitte arvata, ettei tässä enää ole mitään kiinnostusta alkaa selvittämään tilannetta puhelimitse, saatika chatissa. Kenties heitän tämän yhteydenottolomakkeen kautta pohdittavaksi, mutta saa nyt nähdä.

Kiitos @Poksuvau kun tulit jakamaan kokemuksesi tänne Yhteisöön. Tosiaan kuulostaa siltä, että monikin asia meni pieleen tilauksesi kanssa. Olen välittänyt kysymyksesi eteenpäin asiasta tietäville tahoille. Palaamme tähän, kunhan olemme saaneet vastauksia.


Kuulostaa siltä, että varastosaldot ovat olleet pahasti pielessä. Erittäin harmillista tuollainen sekoilu. Itse olen viimeisten kappaleiden osalta huomannut, että niitä harvoin on olemassa. Viimeinen jäljellä oleva on usein saldovirhe.


Kuulostaa siltä, että varastosaldot ovat olleet pahasti pielessä. Erittäin harmillista tuollainen sekoilu. Itse olen viimeisten kappaleiden osalta huomannut, että niitä harvoin on olemassa. Viimeinen jäljellä oleva on usein saldovirhe.

Olen taipuvainen uskomaan tämän selityksen ehkä tuon varavirtalähteen kohdalta. Ensimmäisen kerran katsoessa niitä oli 3 ja tipahti kahteen jonka jälkeen päätin tilata senkin. Tilauksen aikana ja jälkeen oli vielä 2, sitten tuon ensimmäisen puhelun jälkeen 1. Eli voidaan kuvitella, että viimeinen saldolla on virhe ja tilaukseni aikana joku onnekas on viimeisen ostanut jolloin minulle ei jäänyt yhtään. Kuulokkeiden kohdalla en usko, sen saldot tasaisesti eli illan aikana, nyt niitä on 3.

 

Loppu onkin sitten auki. Eihän koko tilausta pidä perua jos yksi tuote on loppu ja aluksi Woltille oli näin myymälästä ilmoitettu, että kuulokkeet toimitetaan. Ja muutenkin, tiedottaminen asiakkaalle on Telian tehtävä, ei niin että ilmoitetaan Woltille joka kertoo uutiset ilman että voi tiedustella lisätietoja siinä hetkessä, eihän Wolt voi kertoa muuta kuin mitä Telia on heille kertonut (näppärää kenties). Telian viimeinen viesti minun suuntaan on tilausvahvistus, jossa komeilee ne yhteystiedot mitä Telialla ei kuulemma ollut. Ei tullut edes automaatti-ilmoitusta peruutetusta tilauksesta.

 

Ei auta kuin odotella vastauksia aspasta, siellä kuulemma myös selvitetään kun lomakkeen päädyin lähettämään. Muistin kuitenkin, että Teliahan on tilausvahvistuksella tuotteet tuohon hintaan luvannut toimittaa, eikä tuollainen peruminen ilman perusteltua syytä kuluttajansuojan mukaan käy, eli ei tässä onneksi ihan aseettomaksi jää vaikka oma tietotaito loppuukin. Kai se joku virallinen reklamaatio aiheesta on syytä tehdä jos tässä alkaa venkoilu.


Ja tämäpä mielenkiintoista. Nyt myymälän saldot Cellyn (La 13:47) osalta näyttää nousseen taas 3 kappaleeseen ja tilaus olisi mahdollista jälleen. Ei kyllä herätä minkäänlaista luottamusta tämä touhu.

 


Saimme nyt vastauksia kysymyksiisi, mutta näiden lisäksi palaamme ketjuun vielä kunhan saamme vastauksia myös myyjältä.

Myymälänouto- ja Wolt-tilaukset joudutaan peruuttamaan kokonaan, jos kaikkia tuotteita ei voida toimittaa. Tässä tapauksessa laitteissa on voinut olla saldovirhe, jonka vuoksi tilaus on jouduttu peruuttamaan, mutta odotetaan vielä varmistusta siitä. Kun tilaus peruutetaan, siitä käynnistyy automaattinen maksun palautus. Maksutavasta riippuen se voi palautua joko heti tai viimeistään parin pankkipäivän sisällä.

Wolt toimii meillä vain kuljetuskumppanina, eikä Woltin asiakaspalvelun tulisikaan olla asiakkaaseen yhteydessä. Tässä kommunikaatio on siis selkeästi pettänyt meidän puolelta. Kommunikaatio asiakkaaseen on aina meidän vastuulla ja näitä ohjeita tullaan kirkastamaan myös myymälöille.

Tämän kommentin kirjoitushetkellä molempia tuotteita näyttäisi olevan 3 kpl varastossa, joten voit halutessasi koittaa uudelleen tilausta. Ymmärrän kuitenkin, jos nuo elävät saldot eivät herätä luottamusta. 

 

Joten näihin kysymyksiisi vastaukset:

Muutama kysymys
1. Miksi väitetään ettei ole virtapankkia saatavilla, kun sivun mukaan oli ja ON edelleen?
2. Miksi viimeinen kappale virtapankkia merkitään vain myymälästä ostettavaksi?
3. Miksi on merkitty koko tilaus peruutetuksi, kun kuulokkeet olisi voinut toimittaa?
4. Asiakaspalvelun ulkoistaminen Woltille, miksi ihmeessä, kun teillä takuulla on minun tiedot tilauksesta?
5. Miksi lopulta väitetään ettei mitään tuotteita ole saatavilla? Alla kuvat tämän hetkisestä tilanteesta klo 15:30

  1. Virtapankkia on saatavilla, ja se on tällä kirjoitushetkellä meidän verkkokaupastamme tilattavissa myymälänoutona ja Wolt-toimituksena (3 kpl).
  2. Emme myy menekkituotteiden viimeistä kappaletta netin kautta. Haluamme tällä ehkäistä tilannetta, jossa myymälässä asiakas on ostamassa tuotetta samaan aikaan, kun toinen asiakas netissä.
  3. Meidän järjestelmämme eivät toistaiseksi tue osatoimitusta Wolt-tilauksissa ja myymälänoudoissa. Näissä tilanteissa myymälän tulisi tiedottaa asiakasta ja kertoa mahdolliset vaihtoehdot tapauskohtaisesti.
  4. Tässä on käynyt valitettava virhe, jota selvitellään. Asiakkaan kontaktointivastuu on myymälällä, joka näkee asiakkaan yhteystiedot.
  5. Lähettikumppanillamme ei ole tietoa meidän kaikista prosesseista ja saatavuuksista. Tästä syystä myymälämme tulee ohjeen mukaisesti kontaktoida asiakasta, jolloin vältytään näiltä valitettavilta virheiltä. Käymme tilanteen läpi sekä myymälän että lähettikumppanimme kanssa.

Nyt asia varmistui, eli kyseessä oli ollut saldovirhe. Varastosaldon korjaukseen liittyvät toimenpiteet aloitettiin heti kun tuo virhe huomattiin. Tässä on siis ollut kommunikaatiokatkos meidän ja lähettikumppanin välillä. Ilmeisesti olitkin ollut myyjän kanssa jo yhteydessä ja saitte sovittua jatkotilauksesta? 😊 


Myyjä tosiaan soitteli, myymälässä on kuulemma ollut varkaustapaus Cellyn kohdalla jonka jälkeen on pyydetty korjaamaan saldot, mutta tuotteista oli vähennetty vain minun tilauksen osuus. Auki jäi kuitenkin, miten ne saldot lauantaina nousi. Liekö saatu takaisin tai jotain.

Asiakaspalvelun Woltille ulkoistamiseen tuli vastauksena, että Wolt olisi omatoimisesti sanonut että he kyllä hoitaa tämän. Auki jäi kuitenkin miksi Woltille tuli yhteydenotoissa muuttuvia tietoja. Eli, että minun tietoja ei myymälässä ole, toimitetaan kuulokkeet, minä olen itse perunut ja kaikki tuotteet on loppu. Kuvittelisin, että toisen Woltin kontaktin kohdalla myymälään viimeistään olisi itse hoidettu koska ilmassa oli selkeää epäselvyyttä. 

Ohjeistuksia kuitenkin kuulemma viilataan jne. Virheet pääasiassa myönnettiin, asiasta tehtiin laskutettaville liittymille hyvitys joka kyllä pieneni puhelun aikana ettei myyjän tarvitse pyytää lisälupia, tämä kuitenkin minun suostumuksella. 

 

Mitä itse tilaukseen tulee niin sain itse tehtyä sen jo uudelleen, tällä kertaa postin välityksellä koska tuo alekoodi toimi uudelleen. Eli lopptulokseen voi olla pääasiassa tyytyväinen.

Vähän oli kiireen tuntua asian hoitamisessa jonka takia avoimia kysymyksiä jäi, mutta aikaisemmista kokemuksista tiedän tämän olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tarvitsen näissä tilanteissa rauhallisempaa keskustelutyyliä jossa on aikaa vastata, eikä tarvitse alkaa puhumaan päälle edellisestä aiheesta kun kontaktoija on siirtynyt jo eteenpäin.

 

“Hauskana” yksityiskohtana, myyjän kaivaessa tietojani hän luki hiljasesti yhteydenottojeni syitä ja siellä kuului mm. petettyjä lupauksia, virheellistä tietoa annettu ja vastaavia tapauksia joita on sattunut Telian kanssa kohdalleni kyllä aivan liian monta. Tuntuu että yhteiselo Telian kanssa sujuu parhaiten kun, ei tilaa, tee muutoksia mihinkään ja maksaa vain laskut :D

 

Kiitos kuitenkin asian hoitamisesta, selvittelyistä ja vastauksista. 


Vastaa