Uutinen

Muutoksia Telian inet.fi sähköpostipalveluun

Muutoksia Telian inet.fi sähköpostipalveluun

Näytä ensimmäinen kirjoitus

212 kommenttia

Kunniamerkki

Minulla on siis yksi pääpostilaatikko ja 4 alilaatikkoa. Nämä kaikki siirtyy mikäli oikein olen ymmärtänyt Fjormailille. Mutta näistä kaikista tulee jatkossa siis tuo erillinen 5€ maksu. Jos näin todella on olisi tämäkin hyvä kirjoittaa auki jo tiedotteen tai sivuston päätietoihin

 

"Voit palvelun siirtymisen jälkeen tilata uusia sähköpostiosoitteita, mutta ei enää ns. pääpostilaatikon alle vaan yksittäisenä omana sähköpostilaatikkonaan. Maksu veloitetaan jokaisesta sähköpostilaatikosta/sähköpostiosoitteesta erikseen.

Tuo veloitus tuossa viittaa uusiin tilattaviin postilaatikoihin. Vai pitääköhän tuo ymmärtää myös koskemaan alilaatikoita ja niiden käsittelyä siirrossa.

Selkeintä olisi, että näiden vanhojen pää ja alilaatikoiden käsittely siirrossa ja myös hinnoittelu siirron jälkeen avattaisiin selkeästi tiedotus sivustolla.

 

--

Muokkaus PihlaHei: lyhennetty lainauksia

Kunniamerkki +4

Olen nyt lukenut nämä pari ketjua tästä sähköpostimuutoksesta, mutta siltikin tuntuu että sen vaikutuksen sisäistäminen hieman tökkii kohdallani. Asia varmaan selitetty hienosti ja monesti, mutta itselleni jäänyt sellainen käsitys, että oma pp.inet.fi-päätteinen osoite loppuu ja hintaa tulee se vitonen. Jos näin, niin sitten olen todella ihmeissäni, että miksi tämän palvelun kanssa pitäisi jatkaa. 

Jos olen jotain ymmärtänyt väärin(luultavasti), niin ehkä joku opastaa oikeille jäljille.

Myös kysymys liittyen mahdolliseen jatkoon ja maksullisuuteen..eli pitääkö kuitenkin olla käytössä joku Telian palvelu(esim.laajakaista), että voi siirtyä tämän uuden palvelun käyttäjäksi halutessaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

että oma pp.inet.fi-päätteinen osoite loppuu ja hintaa tulee se vitonen.

Nämä ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Joko annat inet.fi-sähköpostin loppua etkä maksa mitään. Tai maksat sen 4,99 €/kk ja inet.fi sähköpostisi säilyy.

eli pitääkö kuitenkin olla käytössä joku Telian palvelu(esim.laajakaista), että voi siirtyä tämän uuden palvelun käyttäjäksi halutessaan.

Telian palveluvalikoimassa sähköpostilaatikot ovat olleet sidottuja laajakaistaan. Sen jälkeen, kun sähköpostit siirtyvät Fjordmailille, ne erkaantuvat toisistaan.

Muutoksen jälkeen voit siis poistaa laajakaistan halutessasi. Mutta odota ensin, että laatikkosi on siirtynyt Fjordmailille!

Kunniamerkki +4

Nämä ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Joko annat inet.fi-sähköpostin loppua etkä maksa mitään. Tai maksat sen 4,99 €/kk ja inet.fi sähköpostisi säilyy.

No tuossa nyt on jo jotain järkeä. Hieman ehdin jo ihmetellä ymmärryskykyäni. Toki tuolla aiemmassa ketjussa Telian moderaattori vastaa jonkun käyttäjän kysymykseen siten, että itse pohdin mistä oikein kyse.

Kyse siis @Pi3tu  kysymyksestä: “ Moi. Nyt täytyy tyhymän kysyä. Eli jos mulla on esim. "jaska.jokunen@pp1.inet.fi" sähköposti osoite niin poistuuko tämä nyt käytöstä?”

Ja siihen sitten vastauksena “että näin on”. Miten se sitten loppujen lopuksi on, niin aika näyttää.

Itselläkin on tämä pp.inet.fi-tunnus ollut jo 90-luvulta lähtien ja ainut osoitteistani mikä on oikealla nimelläni. Osoitteita toki useitakin, eikä kait tästäkään suurta vahinkoa syntyisi jos sen menettäisi. Jotenkin vaan tottunut siihen, kun sen kanssa asioinut “virallisissa” yhteyksissä.

 

----

Muokkaus Sakumik: Lisätty tägäys

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ja siihen sitten vastauksena “että näin on”.

Tämä on vanhaksi jäänyttä tietoa 3.5.2022. Tuossa vaiheessa Telia vielä suunnitteli inet.fi sähköpostin lakkauttamista. Negatiivisen palautteen johdosta päätös otettiin kuitenkin uudelleen harkintaan, josta tiedotettiin 8.6.2022.

7.12.2022 ilmoitettiin, että inet.fi sähköposti ulkoistetaan Fjordmail Technologies AS:lle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

 

Milloin muutos tapahtuu

 

Päivitys 14.3.2023:

Käytössäsi oleva Telian sähköpostipalvelu siirtyy automaattisesti Fjordmailille 23.5.2023.  Lisätiedot osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/sahkopostipalvelu

Lähetämme tästä päivästä alkaen asiakkaillemme tiedon muutoksesta sähköpostitse. Tiedotamme asiakkaita porrastetusti, 14.3. - 23.3. välisenä aikana.

Tiedoksi yllä oleva, jonka päivitin juuri uutiseen. Eli sähköpostipalvelu siirtyy Fjordmailille 23.5.2023 ja tiedotamme asiakkaita tästä muutoksesta porrastetusti seuraavan kahden viikon aikana.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Sain tänään infomailin tästä muutoksesta. Viestissä sanottiin, että 23.5.2023 jälkeen pp.inet.fi-sähköposti siirtyy Fjordmail:lle. Tämän jälkeen täytyy vielä rekisteröidä siirto Fjordmailille. Miten tämä rekisteröinti tapahtuu ? Lähettääkö Fjordmail linkin Telian sähköpostiin rekisteröintiä varten, vai onnistuuko se Fjordmailin nettisivujen kautta ? Ja mitä tietoja rekisteröinnissä vaaditaan ?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Sain tänään infomailin tästä muutoksesta. Viestissä sanottiin, että 23.5.2023 jälkeen pp.inet.fi-sähköposti siirtyy Fjordmail:lle. Tämän jälkeen täytyy vielä rekisteröidä siirto Fjordmailille. Miten tämä rekisteröinti tapahtuu ? Lähettääkö Fjordmail linkin Telian sähköpostiin rekisteröintiä varten, vai onnistuuko se Fjordmailin nettisivujen kautta ? Ja mitä tietoja rekisteröinnissä vaaditaan ?

Fjordmail-palvelun aktivointi ei vaadi asiakkaalta toimenpiteitä, sillä sähköpostitili on aktiivinen siirtymisen jälkeen (ellei siis käyttäjä ole sitä itse poistanut). 

Fjormailin tilaus tehdään uudessa webmailissa. Kirjautumisen yhteydessä avautuu ponnahdusikkuna, jossa kerrotaan muutoksista, ja josta voi seurata linkkiä jatkaakseen tilauksen valintaan ja maksuun. Maksutapana on joko pankki- tai luottokortti. Muita tarvittavia tietoja ovat: korttitiedot tilausta varten, nimi, vaihtoehtoinen sähköpostiosoite ja/tai matkapuhelinnumero.
 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11

Fjordmail-palvelun aktivointi ei vaadi asiakkaalta toimenpiteitä, sillä sähköpostitili on aktiivinen siirtymisen jälkeen (ellei siis käyttäjä ole sitä itse poistanut). 

Fjormailin tilaus tehdään uudessa webmailissa. Kirjautumisen yhteydessä avautuu ponnahdusikkuna, jossa kerrotaan muutoksista, ja josta voi seurata linkkiä jatkaakseen tilauksen valintaan ja maksuun. Maksutapana on joko pankki- tai luottokortti. Muita tarvittavia tietoja ovat: korttitiedot tilausta varten, nimi, vaihtoehtoinen sähköpostiosoite ja/tai matkapuhelinnumero.
 

Olisiko linkkiä tuohon uuteen webmailiin ?


-----
Muokkaus SonjaMelina: lyhennetty lainausta

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Olisiko linkkiä tuohon uuteen webmailiin ?

 

Sitä ei vielä tässä kohtaa ole antaa, lähempänä tiedotetaan varmasti.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

Fjordmail tarjoaa siis yhden postilaatikon, 10Gt, hintaan 5€.
Elisa tarjoaa 5Gt hintaan 5€.

Esim. Apple tarjoaa 50Gt hintaan 1€.

Ompa vaikea valita!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Elisa tarjoaa 5Gt hintaan 5€.

Oikeastaan Elisa tarjoaa käyttökelpoista tilaa ainoastaan 1000 Mt, sillä tila on jaettu kiinteästi viidelle postilaatikolle. Mikäli käytät vain yhtä laatikkoa, niin 3,9 Gt jää saavuttamattomiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Fjordmail tarjoaa siis yhden postilaatikon, 10Gt, hintaan 5€.
Elisa tarjoaa 5Gt hintaan 5€.

Esim. Apple tarjoaa 50Gt hintaan 1€.

Ompa vaikea valita!


Fjordmailissa on myös se positiivista että sähköpostiosoitteen saa säilytettyä ennallaan ja lisäksi sähköpostilaatikossa olevat viestit ja tallennetut tiedostot säilyvät ennallaan. Jos nuo asiat ovat itselle tärkeitä niin sekin kannattaa ottaa huomioon kun miettii mitä laatikolle tekee. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

Elisa tarjoaa 5Gt hintaan 5€.

Oikeastaan Elisa tarjoaa käyttökelpoista tilaa ainoastaan 1000 Mt, sillä tila on jaettu kiinteästi viidelle postilaatikolle. Mikäli käytät vain yhtä laatikkoa, niin 3,9 Gt jää saavuttamattomiin.

Tolla ei ole oikeaa sähköpostiohjelmaa käyttäessä oikeastaan mitään väliä.
Levität vain kansioiden puurakenteen viiteen eri laatikkoon.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

Fjordmail tarjoaa siis yhden postilaatikon, 10Gt, hintaan 5€.
Elisa tarjoaa 5Gt hintaan 5€.

Esim. Apple tarjoaa 50Gt hintaan 1€.

Ompa vaikea valita!


Fjordmailissa on myös se positiivista että sähköpostiosoitteen saa säilytettyä ennallaan ja lisäksi sähköpostilaatikossa olevat viestit ja tallennetut tiedostot säilyvät ennallaan. Jos nuo asiat ovat itselle tärkeitä niin sekin kannattaa ottaa huomioon kun miettii mitä laatikolle tekee. 

Mä otin ton huomioon 20 vuotta sitten iki-osoitteella. Kertamaksulla sama osoite läpi elämän.

Kunniamerkki

Telialla on ainakin joskus ollut karanteeni lakkautetuille sähköpostiosoitteille siten, että samaa osoitetta ei heti saa rekisteröityä uudelleen. Oikeassa käytössä olleita osoitteita lopetetaan nyt varmaan paljon, eli tämän karanteenin merkitys on suuri.

Aika monella on varmasti etunimi.sukunimi@pp.inet.fi -osoite ollut 90-luvulta asti ja tuota on käytetty lukemattomissa tileissä ja palveluissa. Vaikka näitä käy läpi ja vaihtaa ennen sähköpostin lakkauttamista, jotain helposti kuitenkin unohtuu. Jos joku toinen saa lakkautetun sähköpostin omaan haltuunsa (luo uuden tilin vapautetulla osoitteella), voi tämä saada salasananpalautusviestien kautta pääsyn edellisen käyttäjän tileihin.

Kuinka tämä on huomioitu inet-osoitteiden siirrossa Fjordmailille? Onko ylipäätään tulossa mahdollisuutta tehdä uusia inet.fi -laatikoita siirroksen jälkeen?

Jos uusia laatikoita voi tehdä, olisi tärkeää että lakkautettujen osoitteiden karanteeni siirtyy Telialta Fjordmailille. Tai vielä parempi vaihtoehto olisi tietysti kaikkien aiemmin käytössä olleiden osoitteiden uudelleen rekisteröimisen estäminen.

Muutoin joku voi siirron jälkeen luoda ison kasan helposti arvattavia etunimi.sukunimi -osoitteita, ja päästä näillä sisään palveluihin, joihin sähköpostilaatikon lakkauttanut edellinen käyttäjä ei ole muistanut uutta osoitetta vaihtaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Telialla on ainakin joskus ollut karanteeni lakkautetuille sähköpostiosoitteille siten, että samaa osoitetta ei heti saa rekisteröityä uudelleen. Oikeassa käytössä olleita osoitteita lopetetaan nyt varmaan paljon, eli tämän karanteenin merkitys on suuri.

Aika monella on varmasti etunimi.sukunimi@pp.inet.fi -osoite ollut 90-luvulta asti ja tuota on käytetty lukemattomissa tileissä ja palveluissa. Vaikka näitä käy läpi ja vaihtaa ennen sähköpostin lakkauttamista, jotain helposti kuitenkin unohtuu. Jos joku toinen saa lakkautetun sähköpostin omaan haltuunsa (luo uuden tilin vapautetulla osoitteella), voi tämä saada salasananpalautusviestien kautta pääsyn edellisen käyttäjän tileihin.

Kuinka tämä on huomioitu inet-osoitteiden siirrossa Fjordmailille? Onko ylipäätään tulossa mahdollisuutta tehdä uusia inet.fi -laatikoita siirroksen jälkeen?

Jos uusia laatikoita voi tehdä, olisi tärkeää että lakkautettujen osoitteiden karanteeni siirtyy Telialta Fjordmailille. Tai vielä parempi vaihtoehto olisi tietysti kaikkien aiemmin käytössä olleiden osoitteiden uudelleen rekisteröimisen estäminen.

Muutoin joku voi siirron jälkeen luoda ison kasan helposti arvattavia etunimi.sukunimi -osoitteita, ja päästä näillä sisään palveluihin, joihin sähköpostilaatikon lakkauttanut edellinen käyttäjä ei ole muistanut uutta osoitetta vaihtaa.

Viestintäviraston määräys sähköpostipalvelujen tietoturvasta ja toimivuudesta määrittää karanteenin ajaksi 3kk.Jos tili vapautetaan karanteenista ennenaikaisesti ja tili avataan uudelle käyttäjälle, tai uudelle omistajalle, teemme sähköpostilaatikon tyhjäyksen. Tällöin uusi omistaja ei pääse vanhan omistajan viestejä lukemaan. Karanteenista vapautus voidaan tehdä kuitenkin vain edellisen omistajan suostumuksella ja tällaiset tapaukset ovat yleensä aina sellaisia, että sähköpostin siirto tehdään esim. perheenjäsenien kesken. 

Uusien sähköpostien avaaminen ei ole mahdollista enää kun sähköpostin ylläpito on muuttunut Fjordmailille. 
 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

Jos tili vapautetaan karanteenista ennenaikaisesti ja tili avataan uudelle käyttäjälle, tai uudelle omistajalle, teemme sähköpostilaatikon tyhjäyksen. Tällöin uusi omistaja ei pääse vanhan omistajan viestejä lukemaan.

Uusien sähköpostien avaaminen ei ole mahdollista enää kun sähköpostin ylläpito on muuttunut Fjordmailille. 

Onko siis tällä hetkellä Telialla ollut sähköpostiosoite postilaatikon käyttäjätunnuksena?
(Tarkennus: puhun tietty oikeasta sähköpostin käytöstä eli IMAP-yhteys.) Koska ainakaan mulla ei ole, tunnarit vuosimallia 2016.
Jos käyttäjätunnus on eri, ei tarvii muuta kuin ohjata se sähköpostiosoite siihen uuteen laatikkoon.

Tosin tällähän ei siis ole enää mitään väliä, kun ei niitä uusia laatikoita enää Telialle avata.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onko siis tällä hetkellä Telialla ollut sähköpostiosoite postilaatikon käyttäjätunnuksena?
(Tarkennus: puhun tietty oikeasta sähköpostin käytöstä eli IMAP-yhteys.) 

Käyttäjätunnus on eri kuin sähköpostiosoite. Käyttäjätunnus on yleensä jokin kirjain + numero -yhdistelmä, esim. abcdef-1. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

Onko siis tällä hetkellä Telialla ollut sähköpostiosoite postilaatikon käyttäjätunnuksena?
(Tarkennus: puhun tietty oikeasta sähköpostin käytöstä eli IMAP-yhteys.) 

Käyttäjätunnus on eri kuin sähköpostiosoite. Käyttäjätunnus on yleensä jokin kirjain + numero -yhdistelmä, esim. abcdef-1. 


Jospa esimerkki kuvaa:

Käyttäjällä1 on tunnarina kayttaja-1 ja postiosoitteena matti.meikalainen@telia.fi.
Hän vaihtaa palveluntarjoajaa tai vaikka sukupuolta ja tuo postiosoite poistuu hänen käytöstään.
Hänen postilaatikkonsa, jonka tunnarina on siis kayttaja-1, voi olla yhä käytössä tai kiinni, mutta säilytysajalla.

Sitten tulee Käyttäjä2, joka saa tunnariksi kayttaja-2 ja hän haluaa osoitteeksi matti.meikalainen@telia.fi.

Miksi postilaatikko, joka on tunnarilla kayttaja-1, pitää tyhjentää, jotta kayttaja-2 saa postiosoitteensa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Lisäsin artikkeliin tiedon lähtevän postin palvelimen osalta, eli jos olet Fjordmailin asiakas jatkossa niin lähtevän postin palvelin pysyy sinulla ennallaan.

Ja toisinpäin, et jos ole Fjordmailin asiakas niin Telian liittymillä käytetään 23.5.2023 alkaen uutta lähtevän postin palvelinta → smtp.tele.fi

Tein tästä tiedotteen Usein kysyttyihin kysymyksiin:

 

Kunniamerkki +3

Sain viestin, jossa kehotettiin lopettamaan pp.inet.fi sähköpostiosoitteen tarpeettomana. Tein sen robotin avustamana. Samalla katkesi myös laajakaista. Teliasta väitettiin että olen irtisanonut laajakaistan.Sanoin irti vain sähköpostiosoitteen. Kun laajakaista palautettiin tuli myös inet.fi osoite ilman käyttäjätunnusta. En voi sitä käyttää, koska se ei ole aktiivinen. Kuitenkin Telia lähettää siihen tiedoitteita gmail osoite ei kelpaa. Telia myönsi virheen ja lupasi palauttaa turhan soiton Helppiin. Palautuksen estää se että puhetu soitettiin muusta liittymästä pitäisi olla puheluerittely. Haluaisin eroon käyttökelvottomasta inet osoitteesta

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

Sain viestin, jossa kehotettiin lopettamaan pp.inet.fi sähköpostiosoitteen tarpeettomana. Tein sen robotin avustamana. Samalla katkesi myös laajakaista. Teliasta väitettiin että olen irtisanonut laajakaistan.Sanoin irti vain sähköpostiosoitteen. Kun laajakaista palautettiin tuli myös inet.fi osoite ilman käyttäjätunnusta. En voi sitä käyttää, koska se ei ole aktiivinen. Kuitenkin Telia lähettää siihen tiedoitteita gmail osoite ei kelpaa. Telia myönsi virheen ja lupasi palauttaa turhan soiton Helppiin. Palautuksen estää se että puhetu soitettiin muusta liittymästä pitäisi olla puheluerittely. Haluaisin eroon käyttökelvottomasta inet osoitteesta

Ensimmäiseksi pahoitteluni, että sähköpostiosoitteen irtisanominen on mennyt näinkin hankalaksi. Hienoa kuitenkin kuulla, että laajakaista saatiin palautettua toimintaan. Onko liittymä Telian, josta soitettiin Helppi -palveluumme? Tässä tapauksessa liittymän omistajan pitäisi olla yhteydessä, niin puheluerittely voitaisiin tarkastaa. Sähköpostin irtisanomista koskien neuvoisin sinua tekemään irtisanomisen botin kanssa uudelleen samalla katsoen tarkasti, että kaikki tiedot ovat oikein. Tarvittaessa voit myös pyytää apua irtisanomisen kanssa asiakaspalvelusta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Mä otin ton huomioon 20 vuotta sitten iki-osoitteella. Kertamaksulla sama osoite läpi elämän.

Itse taas toimin päinvastoin.

Mulla on omalla mailipalvelimella konfiguroituna useita kymmeniä, saattaa olla yli satakin, mailiosoitetta oman domainin alla. Näin jokaiselle palvelulle ja mailinlähettäjälle saa annettua (ja tarvittaessa suljettua) oman osoittensa ja niihin vastaanotetut postit jaetaan oikeisiin postilaatikoihin automaattisesti. 

Näin kaikki mainospostit menevät omaan lootaansa, adminasiat omaansa, henkilökohtaiset postit omaansa jne.

Ja kyllä. Täysin käyttämättömänä ollut ja turhana tullut pp.inet.fi -osoite poistuu kohtapuoliin. 

Kunniamerkki +1

Olen käyttänyt yhtä ja samaa oman yrityksen domainin sähköpostiosoitetta 20 vuotta. Telian kautta olen vastaanottanut ja lähettänyt posteja nyt monta vuotta. Edelleenkö siis voin vastaanottaa meilejä Thunderbirdiin ja lukea niitä offlinessa? Mutta en voi enää lähettää? En siis halua käyttää webmailia ja naputella salasanoja koko ajan; en usko, että se on kovin turvallista. Mitä minun siis pitää tehdä? Pitääkö siirtyä pois Telialta ihan vain siksi, että pystyn lähettämään sähköpostia? Ja minne siirtyä? Ovatko muutkin laajakaistayhteyden tarjoajat lopettamassa lähtevän postin palvelua? En osaa edes kysyä tätä oikein, kun IT-osaamiseni on heikko. Pitäisi kuitenkin pitää sähköposti toiminnassa, koska koko elämä on siitä kiinni. Enkä tosiaan aio vaihtaa mihinkään gmailiin. Oma osoitteeni on niin monessa paikassa, enkä sitä ryhdy muuttamaan. Siis mitä vaihtoehtoja minulla on?

Vastaa