Skip to main content

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin

Ohhoh, onko  EU-direktiivi ja siihen perustuva laki sähköisen viestinnän palveluista muutunut? Lakihan on vaatinut, että laajakaistaan aina sisältyy tietty perussetti maksuttomia palveluita, joista sähköposti on kaikkein tärkein. MIlloin tällainen muutos on tapahtunut?

 

Edit: lain asettama vaatimus on aina koskenut vain kiinteän laajakaistan yhteyksiä, ei mobiililaajakaistaa.

 

Edit 2: Tietoyhteiskuntakaaren 87 § Internetyhteyspalvelua koskeva yleispalveluvelvollisuus, toinen momentti:

 

"Tarjottavan liittymän on mahdollistettava kaikille käyttäjille ja mikroyrityksille tarkoituksenmukainen internetyhteys, ottaen huomioon käyttäjien enemmistön käytössä oleva yhteysnopeus, tekninen toteutettavuus ja kustannukset. Eurooppalaisesta sähköisen viestinnän säännöstöstä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/1972, jäljempänä teledirektiivi, liitteessä V mainittujen palveluiden tulee olla käytettävissä tarjottavalla liittymällä."

 

Kun etsin verkosta kyseisen direktiivin, niin sen liitteessä V edelleen vaaditaan, että littymään kuuluu mm. sähköposti. Voimassa oleva laki siis vaatii sen. Onko lainmuutos valmistelussa, vai onko Telia aikeissa rikkoa lakia?


Huomioi, että tulee olla käytettävissä tarkoittaa sitä, että yhteyden laadun tulee olla riittävä sähköpostin käyttämiseen. Samoin porttien 110, 143, 465, 587, 993 ja 995 palomuuraaminen on kielletty liittymän tarjoajalta. Itse sähköpostipalvelun tarjoamista ei edellytetä. Eihän Telialla ole myöskään liitteessä V mainittua verkkopankkiakaan.

 

Asia on oikeastaan päin vastoin. Lain sähköisen viestinnän palveluista mukaisesti liittymän tulee olla saatavilla myös ilman sähköposti- ja televisiopalveluita: Tarjottavan liittymän on oltava saatavilla myös ilman pakollisia lisäpalveluita tai -toimintoja.


Kyllä sitä tähän asti on tulkittu niin, että kiinteän laajakaistan mukana täytyy tarjota sähköposti; juuri siksi kaikki yleispalveluvelvolliset operaattorit ovat sitä tarjonneet. Nykyinen sanamuoto ei enää(?) taida vaatia maksuttomuutta, mutta itse palvelun täytyy olla saatavilla. Elisa sentään on kunnostautunut tarjoamalla sähköpostia muillekin kuin omille asiakkailleen -- maksusta tietysti, mutta tärkeintä onkin se, että palvelimet ovat Suomessa.


Lakia on näköjään muutettu viimeksi 2020.


Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.



Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.



Itselläni toki parikin gmailia, on myös yahoo jne. Se ei olekaan ongelma, koska kyllähän niitä palveluntarjoajia on tarjolla..monta kertaa vielä sellaisia, jotka eivät yhtenäistä, tahi supista, vaan jatkuvat vuosikausia. Itselläni kuitenkin kyse siitä, että tämä pp.inet.fi-sposti on omalla nimelläni ja olen sitä käyttänyt kaikissa "virallisissa" yhteyksissä. Toista omalla nimelläni olevaa spostiosoitetta ei itselläni ole, eikä sellaista taida olla kovin helppoa saadakaan.



Odotan mielenkiinnolla sitä päivää, kun Telialta tulee ilmoitus, että;



"yhtenäistämme asiakaskokemuksemme ja siirrymme pelkästään laskutukseen. Tämän johdosta liittymäsi lakkaa toimimasta, mutta sama koskee tasapuolisesti kaikkia asiakkaitamme. Koska paperilaskut ovat jo aiemmin yhtenäistetty l. poistettu, niin toivomme että tulette pääkonttoriimme tuomaan kuukausittain myöhemmin ilmoitettavan summan. Jos lasku maksetaan jollain toisella pisteellä, niin siihen joudumme lisäämään käsittelymaksuja. Ystävällisesti Telia. "



 



edit katjane: pingattu nimimerkki



@paavalipohja  kirjoitti:


Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.



Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.






Niin siis en maininnut meidän sähköpostia koska minulla ei sitä ole. Täällä missä asumme tänne ei saa meidän kiinteää kaistaa. Taustalla on siis ihan käytännön syy.



@TeroRe  kirjoitti:

@paavalipohja  kirjoitti:

Nyt täytyy sanoa etten tiedä itkiskö vai nauraisko. Sen 30v mitä ollut Tele/Sonera/Telian asiakkaana, niin jatkuvasti "yhtenäistetty" jotain, tahi "supistettu asteittain". Tavalliselle kuluttajalle tuo on siis merkinnyt laskujen suurentumista ja palveluiden huonontumista.

Nyt kun minutkin saatiin juuri pakotetuksi 4G-mobiilikaistan käyttäjäksi, niin nyt kerrotaan että jo 90-luvulta asti ollut spostini ollaan lopettamassa. Ihmettelinkin ettei esim. @TeroRe kaan mainostanut käyttävänsä Telian spostipalvelua, mutta sehän on tarkoituksena lopettaa kaikilta.


Niin siis en maininnut meidän sähköpostia koska minulla ei sitä ole. Täällä missä asumme tänne ei saa meidän kiinteää kaistaa. Taustalla on siis ihan käytännön syy.

 

Avasin oman keskustelun Sähköpostipalvelun ylläpito on päättymässä 2023 loppuun mennessä , siellä voimme keskustella muun muassa tästä palvelun päättymisestä.


No jopas nyt jotakin.

 

E-alkuinen kilpailija juuri kertoi uudistavansa koko sähköpostijärjestelmänsä ja jatkaa palvelun tarjoamista hamaan tulevaisuuteen. Heillä sähköpostipalvelu on erillinen tuote eikä edellytä heiltä laajakaista eikä mitään muutakaan eli sen voi tilata ihan kuka vaan sitoutumatta mihinkään muuhun. Palvelimet ovat Suomessa eli tietoturva ja yksityisyys on paremmin turvassa kuin noissa ylikansallisissa palveluissa.

 

Tässä valossa Telian sähköpostin lopetus näyttäytyy aika erikoisessa valossa.



@tellunkana  kirjoitti:


 



Kun etsin verkosta kyseisen direktiivin, niin sen liitteessä V edelleen vaaditaan, että littymään kuuluu mm. sähköposti. Voimassa oleva laki siis vaatii sen. Onko lainmuutos valmistelussa, vai onko Telia aikeissa rikkoa lakia?






Varmistelin asiaa lakiosastoltamme, ja asia on kuten @irritus jo aikaisemmin vastailikin. Kyseinen direktiivi tosiaan tarkoittaa sitä että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Tämä siis tarkoittaa ettei sähköpostin lähettämistä tai vastaanottamista blokata, vaan niille tulee olla yhteyksissämme tietyt valmiudet ja ominaisuudet. Liittymää emme siis saa hallinnoida siten, että esimerkiksi jokin kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu, verkkopankki tai jokin suoratoistopalvelu eivät olisi asiakkaidemme käytettävissä laajakaistan yli. Lainvastaista olisi siis esimerkiksi se, että hallinnoisimme laajakaistaa siten, että nämä jo edellä mainitut palvelut eivät toimisi meidän laajakaistalla, tai niitä vaikkapa hidastettaisiin. 



Varmistelin asiaa lakiosastoltamme, ja asia on kuten @irritus jo aikaisemmin vastailikin. Kyseinen direktiivi tosiaan tarkoittaa sitä että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Tämä siis tarkoittaa ettei sähköpostin lähettämistä tai vastaanottamista blokata, vaan niille tulee olla yhteyksissämme tietyt valmiudet ja ominaisuudet. Liittymää emme siis saa hallinnoida siten, että esimerkiksi jokin kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu, verkkopankki tai jokin suoratoistopalvelu eivät olisi asiakkaidemme käytettävissä laajakaistan yli. Lainvastaista olisi siis esimerkiksi se, että hallinnoisimme laajakaistaa siten, että nämä jo edellä mainitut palvelut eivät toimisi meidän laajakaistalla, tai niitä vaikkapa hidastettaisiin. 

Tämä ei vastaa siihen kysymykseen mikä on muuttunut, eikä vastaukseksi riitä markkinatilanne. Kaikki isot operaattorit ovat tarjonneet sähköpostin asiakkailleen, koska ne on siihen velvoitetu. En muista mikä sen velvoitteen lähde on tarkkaan ottaen ollut, mutta jokin on selvästikin muuttunut, haluan tietää mikä taho on purkanut sen velvoitteen joka niillä on aiemmin ollut.



@tellunkana  kirjoitti:



Varmistelin asiaa lakiosastoltamme, ja asia on kuten @irritus jo aikaisemmin vastailikin. Kyseinen direktiivi tosiaan tarkoittaa sitä että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Tämä siis tarkoittaa ettei sähköpostin lähettämistä tai vastaanottamista blokata, vaan niille tulee olla yhteyksissämme tietyt valmiudet ja ominaisuudet. Liittymää emme siis saa hallinnoida siten, että esimerkiksi jokin kolmannen osapuolen sähköpostipalvelu, verkkopankki tai jokin suoratoistopalvelu eivät olisi asiakkaidemme käytettävissä laajakaistan yli. Lainvastaista olisi siis esimerkiksi se, että hallinnoisimme laajakaistaa siten, että nämä jo edellä mainitut palvelut eivät toimisi meidän laajakaistalla, tai niitä vaikkapa hidastettaisiin. 


Tämä ei vastaa siihen kysymykseen mikä on muuttunut, eikä vastaukseksi riitä markkinatilanne. Kaikki isot operaattorit ovat tarjonneet sähköpostin asiakkailleen, koska ne on siihen velvoitetu. En muista mikä sen velvoitteen lähde on tarkkaan ottaen ollut, mutta jokin on selvästikin muuttunut, haluan tietää mikä taho on purkanut sen velvoitteen joka niillä on aiemmin ollut.






Sinänsä mikään ei ole muuttunut, koska sähköpostipalvelu ei ole ollut yleispalveluvelvoitteen piirissä. Laajakaistayhteyden tulee tukea sähköpostipalvelua, mikä tarkoittaa sitä, että sen toimivuutta ei saa estää. Traficomin sivulla on lista viestinnän peruspalveluista, joihin kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus yleispalveluvelvoitteen nojalla. Siellä ei sähköpostipalvelua mainita. Tarvittaessa Traficom auttaa tähän liittyvissä kysymyksissä.


Siirsimme muutamia kommentteja Mitä sähköpostipalvelua käytät ja miksi? -ketjusta tähän ketjuun, koska ne liittyivät inet.fi-sähköpostipalvelun päättymiseen. Näin kommentit vastaavat keskustelun otsikkoa paremmin 🙂>



@kustaa1967  kirjoitti:

E-alkuinen kilpailija juuri kertoi uudistavansa koko sähköpostijärjestelmänsä ja jatkaa palvelun tarjoamista hamaan tulevaisuuteen. Heillä sähköpostipalvelu on erillinen tuote eikä edellytä heiltä laajakaista eikä mitään muutakaan eli sen voi tilata ihan kuka vaan sitoutumatta mihinkään muuhun. Palvelimet ovat Suomessa eli tietoturva ja yksityisyys on paremmin turvassa kuin noissa ylikansallisissa palveluissa.



 



Tässä valossa Telian sähköpostin lopetus näyttäytyy aika erikoisessa valossa.






En ota kantaa muiden tekemisiin mutta kuten usein niin mikään yksittäinen seikka ei ole päätöksen taustalla vaan siellä on useat tekijät. Tämän ketjun aloituspostauksessa on tähän päätökseen taustaa eli palvelun vanhentuneet ominaisuudet sekä vähäinen käyttö. Ja onhan se totta, että boxissa on vähän tilaa, web-käyttöliittymä on vanhentunut, palvelu on sidottu laajakaistaan yms. Itse lisäisin myös sen, että olemme yrityksenä parhaillaan isolla muutosmatkalla. Muutamme toiminta- ja liiketoimintamallejamme, tiivistämme palvelu- ja tuotevalikoimaa, uudistamme prosesseja ja niin edelleen. Toimitusjohtajamme avaa tätä matkaa hyvin uusimmassa blogissaan



 



Ei ole varmasti ollut helppo päätös, voin kuvitella.



@tellunkana  kirjoitti:

Kaikki isot operaattorit ovat tarjonneet sähköpostin asiakkailleen, koska ne on siihen velvoitetu.


En muista, että sähköpostin tarjoamiseen olisi koskaan ollut velvoitetta. Sen tarjoaminen oli kyllä 1990-luvun puolivälissä muodikasta, mutta ei pakollista.



@irritus  kirjoitti:

En muista, että sähköpostin tarjoamiseen olisi koskaan ollut velvoitetta. Sen tarjoaminen oli kyllä 1990-luvun puolivälissä muodikasta, mutta ei pakollista.

Minulla on muistikuva, että siitä mainittiin jossain uutismediassa, pikku artikkelissa joka oli helppo sivuuttaa. Jos ei muuta niin kuluttajavirtasto varmaankin vaati ja operaattorit tottelivat. En vain keksi oikeita hakusanoja että löytäisin sen tiedon jostain.


Tuli kyllä puskista tämä ... koskahan tästä oli tarkoitus infota kuluttajia. Tulin katsomaan keskusteluja kun alkoi taas pukata pashaa spostiin ja ajattelin vilkaista onko yhteisössä menossa keskustelua roskapostien osalta. Voi olla, että tulee melko pitkät kuukaudet jos rasat on tippunut maahan myös suodatuksen osalta.

>>emme kehitä sähköpostipalvelua enää

Siinä meni se valttikortti miksi olen pitänyt liittymiä Telialla ja käyttänyt x määrää @pp.inet.fi laatikoita. Järkyttävä työmaa mutta tulipahan aloitettua saman tien spostien vaihto eri saiteille 😞>



@MrNappopaa  kirjoitti:


Tuli kyllä puskista tämä ... koskahan tästä oli tarkoitus infota kuluttajia. Tulin katsomaan keskusteluja kun alkoi taas pukata pashaa spostiin ja ajattelin vilkaista onko yhteisössä menossa keskustelua roskapostien osalta. Voi olla, että tulee melko pitkät kuukaudet jos rasat on tippunut maahan myös suodatuksen osalta.



>>emme kehitä sähköpostipalvelua enää



Siinä meni se valttikortti miksi olen pitänyt liittymiä Telialla ja käyttänyt x määrää @pp.inet.fi laatikoita. Järkyttävä työmaa mutta tulipahan aloitettua saman tien spostien vaihto eri saiteille 😞>






Tiedotteita on lähetetty tällä viikolla, mutta niiden lähetys jatkuu vielä edelleen seuraavien viikkojen ajan. Aikaahan on vuoden 2023 loppuun, mutta sähköpostiosoitteen muuttaminen vaatii työtä, joten onkin hyvä aloittaa se hyvissä ajoin. 



 


Lisäsin aloituspostaukseen nyt linkin ohjeisiin, muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon ja automaattivastauksen eli autoreplyn käyttöönottoon nykyiseen sähköpostiisi.



 



Jos kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin tässä ketjussa voit kysyä lisää jeesiä 🙂>


Onhan tämä nyt *******estä kun on käyttänyt pp.net.fi tuolta -90 luvulta ja sitten pitäisi ruveta vääntämään uutta sähköpostiosoitetta, että saa edes laskut. Hinnat nousee ja palveluita karsitaan, telia-tvn laatu on mitä on, tälläkin hetkellä kuva pikselöityy, kuvan pysähtely on jatkuvaa ym. Ja aspa osaa neuvoa että " oletko katkaissut virran digiboxista". Ja sitten luvataan jopa neuvoa, hienoa Telia! Todellista pitkäaikaisten asiakkaiden arvostusta.



@Hhill  kirjoitti:


Onhan tämä nyt *******estä kun on käyttänyt pp.net.fi tuolta -90 luvulta ja sitten pitäisi ruveta vääntämään uutta sähköpostiosoitetta, että saa edes laskut. Hinnat nousee ja palveluita karsitaan, telia-tvn laatu on mitä on, tälläkin hetkellä kuva pikselöityy, kuvan pysähtely on jatkuvaa ym. Ja aspa osaa neuvoa että " oletko katkaissut virran digiboxista". Ja sitten luvataan jopa neuvoa, hienoa Telia! Todellista pitkäaikaisten asiakkaiden arvostusta.






Ymmärrän tuskan ja ärsyyntymisesi, sähköpostin vaihtaminen ei ole mikään helppo projekti. Jos tästä hakee jotain hyvää niin aikaa kuitenkin on, ei tarvitse nopealla aikataululla ilmoitella uutta osoitetta joka paikkaan. Ei se toki työmäärää silti vähennä.



 



Hinnoista, tällä hetkellä on yleismaailmallinen trendi, että hinnat nousee koska kulut nousevat. Tuoreimpana esimerkkinä, sain tälle aamulle viestiä, että Disney+:n palvelun hinta nousee 28%. Aikamoinen korotus. Palveluiden osalta laitoin aiemmin linkin artikkeliin, jossa kerromme muutosmatkasta, jota yrityksenä tällä hetkellä käymme. Käyhän lukemassa, jos et ole vielä sitä lukenut.



 



Et ole ainakaan täällä Yhteisössä aiemmin kirjoitellut noista Telia TV -ongelmista, oletko tuon aspan kanssa keskustelun jälkeen tehnyt ihan vikailmoitusta? Vaikka kenties jopa ärsyttää niin moneen ongelmaan auttaa virtabootti, se on melkein sääntö kaikissa tekniikkaan liittyvissä ongelmissa. Mutta jos se ei auta niin toki sitten pitää lähteä tutkimaan tarkemmin. Tai avaa Telia TV -osioon uusi keskustelu niin katsotaan, että voidaanko probleemasi ratkaista yleisillä neuvoilla.



 


Onhan se pp.inet.fi ollut jo melkoinen klassikko. Kätevähän tämä on ollut ottaa käyttöön lähtevään sähköpostiin, vai jääkö se puoli vielä käyttöön? 



@sevk_  kirjoitti:


Onhan se pp.inet.fi ollut jo melkoinen klassikko. Kätevähän tämä on ollut ottaa käyttöön lähtevään sähköpostiin, vai jääkö se puoli vielä käyttöön? 






Jos mail.inet.fi:tä tarkoitat, se jää kyllä toimintaan vielä, mutta pp.inet.fi päättyy tosiaan.



@HeikkiSul  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Onhan se pp.inet.fi ollut jo melkoinen klassikko. Kätevähän tämä on ollut ottaa käyttöön lähtevään sähköpostiin, vai jääkö se puoli vielä käyttöön? 


Jos mail.inet.fi:tä tarkoitat, se jää kyllä toimintaan vielä, mutta pp.inet.fi päättyy tosiaan.


--

Juuri mail.inet.fi:tä tarkoitin. 🙂> Hienoa, että jää. 


@TeroRe kirjoitti:


 



Et ole ainakaan täällä Yhteisössä aiemmin kirjoitellut noista Telia TV -ongelmista, oletko tuon aspan kanssa keskustelun jälkeen tehnyt ihan vikailmoitusta? Vaikka kenties jopa ärsyttää niin moneen ongelmaan auttaa virtabootti, se on melkein sääntö kaikissa tekniikkaan liittyvissä ongelmissa. Mutta jos se ei auta niin toki sitten pitää lähteä tutkimaan tarkemmin. Tai avaa Telia TV -osioon uusi keskustelu niin katsotaan, että voidaanko probleemasi ratkaista yleisillä neuvoilla.



 






Enpä ole tehnyt vikailmoitusta. Odottelen että jospa se siitä korjaantuu. Mutta vakavasti ottaen, olen kohtuullisen pettynyt tuohon teidän asiakaspalvelun tasoon. Tästä johtuen, en usko että jaksaisin olla kohtelias kun tuo "yleiskorjaus kaikkeen" taas kerran kysytään. Ja sitten seuraavaksi kehitellään jotain mikä minulla on laitteistotasolla vialla, esim. Wifi, se on myös hyvä epäilty vian aiheuttaja. (Tosin yhteys reitittimestä digiboxiin menee kaapelilla). Ja pian ollaan siinä vaiheessa, että kannattaa ehkä soittaa maksulliseen Helppiin. Näin hieman kärjistäen. Mutta taso on jotain tuota luokkaa.



 



 



Edit AaTanja: lisätty lainaus ja tägäys. 



@Hhill  kirjoitti:
Enpä ole tehnyt vikailmoitusta. Odottelen että jospa se siitä korjaantuu. Mutta vakavasti ottaen, olen kohtuullisen pettynyt tuohon teidän asiakaspalvelun tasoon. Tästä johtuen, en usko että jaksaisin olla kohtelias kun tuo "yleiskorjaus kaikkeen" taas kerran kysytään. Ja sitten seuraavaksi kehitellään jotain mikä minulla on laitteistotasolla vialla, esim. Wifi, se on myös hyvä epäilty vian aiheuttaja. (Tosin yhteys reitittimestä digiboxiin menee kaapelilla). Ja pian ollaan siinä vaiheessa, että kannattaa ehkä soittaa maksulliseen Helppiin. Näin hieman kärjistäen. Mutta taso on jotain tuota luokkaa.


Kurjaa, että olet kokenut asiakaspalvelun ikävänä. Usein kartoitus viasta tehdään tietyillä kysymyksillä, jotta päästään jäljille, saadaan kokonaiskuva ja rajataan ongelma sekä tietysti ennen kaikkea löydetään syy -> ratkaisu. Toisinaan se saattaa vaatia Helpin avun, jos ongelma rajautuu nimenomaan laitteistoon. Ei kuitenkaan uhallaan kehitellä syyksi asiakkaan laitteistosta johtuvaa vikaa.



 



Edit AaTanja: lisätty lainaus ja tägäys. 






 



@HeikkiSul  kirjoitti:



@sevk_  kirjoitti:


Onhan se pp.inet.fi ollut jo melkoinen klassikko. Kätevähän tämä on ollut ottaa käyttöön lähtevään sähköpostiin, vai jääkö se puoli vielä käyttöön? 






Jos mail.inet.fi:tä tarkoitat, se jää kyllä toimintaan vielä, mutta pp.inet.fi päättyy tosiaan.






Moi. Nyt täytyy tyhymän kysyä. Eli jos mulla on esim. "jaska.jokunen@pp1.inet.fi" sähköposti osoite niin poistuuko tämä nyt käytöstä ? vai tarkoitetaanko mail.inet.fi:llä näitä jotka jää toimintaan ? 



lähtevä posti (smtp): mail.inet.fi



saapuva posti (pop3): mail.inet.fi 



Kertokaapas tyhymälle.



 



---



Muokkaus TeroRe: Korjasin lainauksen


Vastaa