Skip to main content

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin

Moikka @Pi3tu ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön!



 




@Pi3tu  kirjoitti:



@HeikkiSul  kirjoitti:



@sevk_  kirjoitti:


Onhan se pp.inet.fi ollut jo melkoinen klassikko. Kätevähän tämä on ollut ottaa käyttöön lähtevään sähköpostiin, vai jääkö se puoli vielä käyttöön? 






Jos mail.inet.fi:tä tarkoitat, se jää kyllä toimintaan vielä, mutta pp.inet.fi päättyy tosiaan.






Moi. Nyt täytyy tyhymän kysyä. Eli jos mulla on esim. "jaska.jokunen@pp1.inet.fi" sähköposti osoite niin poistuuko tämä nyt käytöstä ?






Suunnitelmien mukaan käytöstä tulevat poistumaan esimerkkisi kaltaiset sähköpostiosoitteet. 



 




@Pi3tu  kirjoitti:






vai tarkoitetaanko mail.inet.fi:llä näitä jotka jää toimintaan ? 



lähtevä posti (smtp): mail.inet.fi



saapuva posti (pop3): mail.inet.fi 






Tämän hetken suunnitelmien mukaan saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelin jatkaa todennäköisesti samanlaisena. Mikäli muutoksia palvelimiin tulisi, niin näistä tiedotetaan kyllä hyvissä ajoin.


Tuo on aivan törkeää. Olen ollut teillä asiakkaana todella pitkään ja käyttänyt internettiä vuodesta -94. Sähköposti on todella keskeinen osa päivittäistä internetin käyttöä. En todellakaan halua jäädä jonkun Gmail tai vastaavan sähköpostin varaan. Luultavasti hyvin moni tulee vaihtamaan tämän jälkeen operaattoria. Sähköpostin lopettamisen jälkeen mikään ei sido asiakasta enää teihin. Täysin hävytöntä. 




Hinnoista, tällä hetkellä on yleismaailmallinen trendi, että hinnat nousee koska kulut nousevat. Tuoreimpana esimerkkinä, sain tälle aamulle viestiä, että Disney+:n palvelun hinta nousee 28%. Aikamoinen korotus. Palveluiden osalta laitoin aiemmin linkin artikkeliin, jossa kerromme muutosmatkasta, jota yrityksenä tällä hetkellä käymme. Käyhän lukemassa, jos et ole vielä sitä lukenut.

 

Et ole ainakaan täällä Yhteisössä aiemmin kirjoitellut noista Telia TV -ongelmista, oletko tuon aspan kanssa keskustelun jälkeen tehnyt ihan vikailmoitusta? Vaikka kenties jopa ärsyttää niin moneen ongelmaan auttaa virtabootti, se on melkein sääntö kaikissa tekniikkaan liittyvissä ongelmissa. Mutta jos se ei auta niin toki sitten pitää lähteä tutkimaan tarkemmin. Tai avaa Telia TV -osioon uusi keskustelu niin katsotaan, että voidaanko probleemasi ratkaista yleisillä neuvoilla.

 



Ja sitten joku Tero vielä käy *******lemaan päälle. Käy kuule itse lukemassa artikkelisi jos kiinnostaa, minua ei kiinnosta teidän selitykset. Tuo 28% jostakin 6,99€ on euroina mitätön nousu. Prosentteina toki näyttää isolta. Ja mitä se Disney+ hinnannousu minulle kuuluu, en katsele juurikaan Disneytä. 

 

En ole juuri teidän yhteisössä kirjoitellut ongelmista, kun se on melko lailla turhaa touhua. Kun ongelmia on, Telia ja sen terot kääntää ongelman asiakkaan syyksi ja soittaa suuta tyhmille asiakkaille. Ja asiakkaat taitaa jopa ärsyttää näitä teroja. 

 

Onhan niitä ilmaisia sähköpostipalveluita, mutta esim. Gmail vuotaa sen verran että minulle tulee samannimisen henkilön sähköposteja. Osoitteessa on erona tällä toisella kaverilla ei ole pistettä etu ja sukunimen välissä, kuten minulla. 



@Hhill  kirjoitti:

Ja sitten joku Tero vielä käy *******lemaan päälle. Käy kuule itse lukemassa artikkelisi jos kiinnostaa, minua ei kiinnosta teidän selitykset. Tuo 28% jostakin 6,99€ on euroina mitätön nousu. Prosentteina toki näyttää isolta. Ja mitä se Disney+ hinnannousu minulle kuuluu, en katsele juurikaan Disneytä. 





Ei ole kyllä tarkoitus kettuilla kenellekään. Halusin tuoda tuon artikkelin tietoon, koska se avaa asioita ja niiden taustoja ainakin osittain.



 



Keskusteluissa on hyvä antaa toiselle osapuolelle mahdollisuus avata taustoja ja "selitellä", eikös? Mitä keskustelua se on jos toinen osapuoli ei saa puolustautua ollenkaan?



 



Disney+:n otin vain esimerkkinä, kun se tiedote heiltä tuli juuri samaan aikaan. Nyt kun mennään toukokuuta niin hinnat ovat nousseet lähes kaikkialla; energia, raaka-aineet, ruoka, palvelut, nousua on melkein kaikkialla ja kaikilla aloilla. Tämä on ikävä ja vaikea tämä vallitseva tilanne, joka koskettaa meitä kaikkia.



 




@Hhill  kirjoitti:

Onhan niitä ilmaisia sähköpostipalveluita, mutta esim. Gmail vuotaa sen verran että minulle tulee samannimisen henkilön sähköposteja. Osoitteessa on erona tällä toisella kaverilla ei ole pistettä etu ja sukunimen välissä, kuten minulla. 






Eli kun joku lähettää sähköpostia osoitteeseen etunimisukunimi(at)domain.com niin se tulee myös osoitteeseen etunimi.sukunimi(at)domain.com? Ja kyse ei ole siis siitä, että lähettäjä lähettää sen väärään osoitteeseen? Onko tämä yleinen ilmiö, onko muut törmänneet vastaavaan?


Gmail ei erottele pistettä. etunimi.sukunimi@gmail.com.example on siis yksi ja sama osoite etunimisukunimi@gmail.com.example ja etu.nimi.suku.nimi@gmail.com.example kanssa.

 

Toinen Gmailin ominaisuus on, että osoitteen parsiminen lopetetaan plus-merkkiin. Voit siis luoda rajattomasti erilaisia rooliosoitteita, kuten etunimisukunimi+kerho@gmail.com.example ja etunimisukunimi+laskut@gmail.com.example. Oletusarvoisesti kaikki näkyvät saapuneet-tunnisteella.

 

Rooliosoitteisiin tai tietyllä tavalla ”pisteytettyhin” osoitteisiin saapuvat viestit voi halutessaan lajitella automaattisesti tunnisteisiin. ⚙️, Näytä kaikki asetukset,  Suodattimet ja estetyt osoitteet, Luo suodatin, Kohteeseen - syötä haluamasi osoitteen muoto; rooli, pisteytetty tai ilman pistettä, Luo suodatin, ruksi ☑️ Ohita postilaatikko (arkistoi viesti)¹,  ☑️ Käytä tunnistetta: Uusi tunniste, anna halumasi tunnisteen nimi, Luo, Luo suodatin.

 

¹ Valitse Ohita postilaatikko, jos haluat että tällaiset viestit näkyvät suoraan vain luomasi tunnisteen alla, eivätkä saapuneissa. Mikäli jätät Ohita postilaatikko pois ja valitset ainoastaan Käytä tunnistetta, viestit näkyvät sekä saapuneiden että valitsemasi tunnisteen alla.



@TeroRe  kirjoitti:


Eli kun joku lähettää sähköpostia osoitteeseen etunimisukunimi(at)domain.com niin se tulee myös osoitteeseen etunimi.sukunimi(at)domain.com? Ja kyse ei ole siis siitä, että lähettäjä lähettää sen väärään osoitteeseen? Onko tämä yleinen ilmiö, onko muut törmänneet vastaavaan?

Aiemmin ainakin Googlen Gmail tulkitsi tuon pisteellisen ja pisteettömän alkuosan toistensa aliaksiksi. En ole asiaan enää vuosiin törmännyt , joten saattaa olla , että Google on asian jo korjannut ja eihän pitäisi edes olla mahdollista kahden eri henkilön luoda samanlainen postiosoite. Kyllä sen pisteenkin pitäisi olla sellainen merkki , joka erottaa tilit.



@irritus  kirjoitti:


Gmail ei erottele pistettä. etunimi.sukunimi@gmail.com.example on siis yksi ja sama osoite etunimisukunimi@gmail.com.example ja etu.nimi.suku.nimi@gmail.com.example kanssa.






Kiitos, en tiennyt tätä.



 



Hmm, nyt kun lähdin tätä miettimään niin mitenhän tuo @Hhill tapaus oikein menee? Tarkoitan, että jos osoite tulkitaan Gmailissa samaksi, pisteen kera tai ilman, niin miten toisella käyttäjällä voi olla etunimi.sukunimi ja toisella etunimisukunimi? Eihän tuon pitäisi olla mahdollista. Vai onko sillä merkitystä, että jos toinen käyttäjistä on kerennyt varaamaan osoitteen etunimisukunimi niin sen jälkeen toinen käyttäjä pääsee kuitenkin varaamaan etunimi.sukunimi -osoitteen? Eli tuolla järjestyksellä on tässä tapauksessa väliä?



@kustaa1967  kirjoitti:

...saattaa olla , että Google on asian jo korjannut ja eihän pitäisi edes olla mahdollista kahden eri henkilön luoda samanlainen postiosoite. Kyllä sen pisteenkin pitäisi olla sellainen merkki , joka erottaa tilit.





Kyllä, todellakin pitäisi olla merkitsevä merkki.



@TeroRe  kirjoitti:

@irritus  kirjoitti:

Gmail ei erottele pistettä. etunimi.sukunimi@gmail.com.example on siis yksi ja sama osoite etunimisukunimi@gmail.com.example ja etu.nimi.suku.nimi@gmail.com.example kanssa.


Kiitos, en tiennyt tätä.

 

Hmm, nyt kun lähdin tätä miettimään niin mitenhän tuo @Hhill tapaus oikein menee? Tarkoitan, että jos osoite tulkitaan Gmailissa samaksi, pisteen kera tai ilman, niin miten toisella käyttäjällä voi olla etunimi.sukunimi ja toisella etunimisukunimi? Eihän tuon pitäisi olla mahdollista. Vai onko sillä merkitystä, että jos toinen käyttäjistä on kerennyt varaamaan osoitteen etunimisukunimi niin sen jälkeen toinen käyttäjä pääsee kuitenkin varaamaan etunimi.sukunimi -osoitteen? Eli tuolla järjestyksellä on tässä tapauksessa väliä?


Tuommoinen moka Gmailissa on ollut , mutta en ole varma onko enää. Jos tätä ei ole korjattu , niin se on paha puute ja vaarantaa postin yksityisyyden.

 

Eihän se saa olla mahdollista , että kaksi eri henkilöä voivat luoda samanlaisen osoitteen. Jos kyse on yhdestä ja samasta henkilöstä ja niin muodoin aliaksista , niin sille ei mitään estettä ole



@TeroRe  kirjoitti:

Tarkoitan, että jos osoite tulkitaan Gmailissa samaksi, pisteen kera tai ilman, niin miten toisella käyttäjällä voi olla etunimi.sukunimi ja toisella etunimisukunimi?


Tämä ei olekaan mahdollista. Molemmat kirjoitusmuodot ovat saman henkilön tilejä. Jos joku luo Google-tilin etunimi.sukunimi, tämän jälkeen tiliä etunimisukunimi tai e.tunimi.s.ukunimi luovalle ilmoitetaan: Antamasi käyttäjänimi on varattu. Anna toinen nimi.


Kiitos. Sitten en ymmärrä, miten tuo aiemmin kuvailtu tilanne oikein menee ja miksi. Vai onko kyse bugista mistä @kustaa1967 kertoo.



@Hhill  kirjoitti:


Onhan niitä ilmaisia sähköpostipalveluita, mutta esim. Gmail vuotaa sen verran että minulle tulee samannimisen henkilön sähköposteja. Osoitteessa on erona tällä toisella kaverilla ei ole pistettä etu ja sukunimen välissä, kuten minulla. 


Vähän erikoiselta kuulostaa , sillä ainakin nykyään pisteellinen ja pisteetön alkuosa Gmailissa ovat saman henkilön postin aliaksia , ei eri henkilöiden tilejä.


@TeroRe, joku lähettää @Hhillille postia väärällä osoitteella. Niin yksinkertaista se on.

 

Minullekin tulee aika ajoin kaimoille osoitettua postia – ja omassa tapauksessani ihan yksi yhteen käyttämäni sähköpostiosoitteen kanssa. Kukaan ei ole vielä yrittänyt kirjoittaa osoitetta erityisen p.e.r.s.o.o.n.a.l.l.i.s.e.s.t.i., vaikka Google toki tuonkin muodon kantaisi perille.



@TeroRe  kirjoitti:

Kiitos. Sitten en ymmärrä, miten tuo aiemmin kuvailtu tilanne oikein menee ja miksi. Vai onko kyse bugista mistä @kustaa1967 kertoo.


Kuten kerroin jo aiemmin , niin tähän ongelmaan en ole enää törmännyt vuosiin. Siis vaikuttaa , että bugi on jo aikoja sitten korjattu ja samanlaisia tilejä ei voi luoda. Ilmeisesti @Hhill on saanut postia kahteen omaan aliakseensa.

Aika moni ei edes tiedä , että postitilejä luodessa nuo aliakset luodaan automaattisesti , käsittääkseni.


Oikeastaan Google ei aliaksia edes erikseen luo, vaan käyttäjätunnuksesta/osoitteesta poistetaan automaattisesti kaikki pisteet ennen kirjautumista tai postin käsittelyä. Voit siis luoda lennosta hyvin erikoisiakin ”pisteytyksiä” ilman ennakkoilmoitusta Googlelle ja kaikki mahdolliset ”pisteytykset” toimitetaan perille aivan kuin pisteitä ei olisi.



@irritus  kirjoitti:

Oikeastaan Google ei aliaksia edes erikseen luo, vaan käyttäjätunnuksesta/osoitteesta poistetaan automaattisesti kaikki pisteet ennen kirjautumista tai postin käsittelyä. Voit siis luoda lennosta hyvin erikoisiakin ”pisteytyksiä” ilman ennakkoilmoitusta Googlelle ja kaikki mahdolliset ”pisteytykset” toimitetaan perille aivan kuin pisteitä ei olisi.


Juu noin se tarkalleen ottaen menee , mutta tavalliselle postinkäyttäjälle ne näkyvät samalla tavalla kuin aliaksetkin. Useimmille aliakset kuitenkin ovat tutumpia ja siksi käytin sitä vertausta. 😀>


Täällä Googlen ohjeistusta asiaan @Hhill ja muut:


@kiisseli67kiitos, kun poimit tuon Googlen ohjeen. Yritin itsekin löytää juuri tuota, mutta en onnistunut. Tässä vielä kuvassa näkyvä linkki toiminnallisena: Lue lisää Gmail-osoitteissa olevista pisteistä.


Näin sitä oppii, kiitos @kustaa1967 @irritus @kiisseli67  💪> 😎>


Tiedoksi kaikille:



 





Selvitämme vielä sähköpostipalvelun tulevaisuutta



Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.



 



Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.



 



Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.




Miten muka nämä operaattoreiden sähköpostit pärjää isompia kilpailijoita (Microsoftin Outlook sekä Googlen Gmailia) vastaan kun nämä molemmat on ilmaisia, tarjoaa ilmaiseksi 15 Gt tallennustilaa ja molemmilla roskapostin suodatus on valovuosia edellä? Lisäksi niillä on paljon ominaisuuksia joita ne kokoajan kehittää.

 

Moni käyttää juuri näitä sähköposteja ilmaisuuden ja hyvien ominaisuuksien takia. Eikös operaattoreiden sähköpostien aika oo jo ajanu niiden ohi aikoja sit?


Sillä ei ole merkitystä, vaan sillä että moni on käyttänyt inet sähköpostia jo -90 luvulta lähtien ja käytössä on lisäksi useampia postilaatikoita joita käytetään eri tarkoituksiin. Muutenkaan ei halua jättäytyä pelkän Googlen tms palvelun varaan. 



@Antsa92  kirjoitti:

Miten muka nämä operaattoreiden sähköpostit pärjää isompia kilpailijoita (Microsoftin Outlook sekä Googlen Gmailia) vastaan kun nämä molemmat on ilmaisia, tarjoaa ilmaiseksi 15 Gt tallennustilaa ja molemmilla roskapostin suodatus on valovuosia edellä? Lisäksi niillä on paljon ominaisuuksia joita ne kokoajan kehittää.

 

Moni käyttää juuri näitä sähköposteja ilmaisuuden ja hyvien ominaisuuksien takia. Eikös operaattoreiden sähköpostien aika oo jo ajanu niiden ohi aikoja sit?


Olen itse siirtänyt pp.inet.fi -laatikosta erilaisia palveluita muihin posteihin. Kaipa siinä on se, että operaattorilla on jonkinlainen asiakaspalvelu. Googlella sitä ei ole ja tilin menettäminen on sangen helppoa, jos ei ole tallettanut 2FA tietoja kunnolla. Myös olet Googlen tai Mikkisoftan armoilla muutenkin. Operaattorin postissa olet sitten operaattorin armoilla. Tosin tuo roskapostisuodin on hieman liian innokaskin aina välillä. Joskus lähtee Googlella ihan asiaviestitkin roskiin ja sitten sitä kummastelee, että missäs odotettu viesti tai vastaus on.


Aikanaan hotmail Sähköposti katosi ilman mitään järkevää syytä tai selitystä. Siihen oli linkitetty erilaisia muuta palveluita joiden salasanan palautus viestit menevät nyt olemattomaan sähköpostiin. Onnea vain Microsoftin kanssa asiointiin. Telialle voi aina tarvittaessa soittaa. 


Totta nuo mutta nythän Microsoftin ja Googlen toimintaan tulee muutoksia koska hyväksyttiin se EU:n nettilaki että ne on velvollisia ilmoittaa tilin poistosta käyttäjälle ja hän pystyy vastustamaan sitä ja kiistauttamaan se. Ja paljon muitakin sääntöjä jotka on meidän kuluttajien puolella.

 

Itselläni on ollu tosi pitkään Googlen ja Microsoftin tilin eikä oo käynyt että tili olisi yhtäkkiä poistettu. 

 

Tuo kuulostaa hieman folihattuilulta että palvelimet on Suomessa. Onhan Googlella Haminassa ja Microsoftilla josta oli äskettäin uutinen että Vihtiin tulee uusi palvelinkeskus.  Ymmärtääkseni noi isot palvelut ei saa viedä meidän eurooppalaisten dataa Euroopan ulkopuolelle EU:n määräyksestä. vaan ne pitää tääl Euroopassa sijaitsevilla palvelimilla.  Ja myös muutosvastaisuutta kun valitettavasti nämä pienet sähköpostit tippuu pois kun kilpailu on tosi kovaa ja noi suurimmat jyrää pienimmät.


Vastaa