Älkää ihmeessä lopettako! Minä olen pitänyt operaattorin sähköpostia ns. virallisena sähköpostina ja Gmailia sitten sellaisena mihin tulee enemmän mainospostia ym. Muitakin on käytössä, mutta nuo ne pääasialliset.
Jotenkin operaattorin sähköpostia on pitänyt luotettavampana ja tietoturvallisempana, vaikka eihän se välttämättä aina näin ole. Googlet ym. nyt skannaavat kaikki meilitkin (jonka takia ei olekaan se "virallinen tili" ), mutta sitten on tietysti esim. Proton Mail, jos kunnon tietoturvaa haluaa.
Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>
Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta. Ja koko sen kaksi vuotta sinne tuli joitakin meilejä, jotka olin unohtanut siirtää!
Eli ei ole ihan pieni juttu asiakkaalle tehdä... Ehkä siitä olisi pitänyt oppia ettei sitoudu tiettyyn operaattoriin, mutta kun mm. se Gmail ei ole ratkaisu kaikkeen.
En koskaan käytä webmailia, vaan tietokoneella ja puhelimessa client sähköpostisovelluksia, joten ei sen webmailin tarvitse mikään moderni ollakaan. Kunhan on vielä jokin tuki sille, eli tietoturva-asiat kunnossa.
Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään...
Muokkaus SaJoonas: yhdistetty kaksi viestiä
@Yaria kirjoitti:
Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>
Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta. Ja koko sen kaksi vuotta sinne tuli joitakin meilejä, jotka olin unohtanut siirtää!
Eli ei ole ihan pieni juttu asiakkaalle tehdä... Ehkä siitä olisi pitänyt oppia ettei sitoudu tiettyyn operaattoriin, mutta kun mm. se Gmail ei ole ratkaisu kaikkeen.
Ymmärrän vallan hyvin, että vuosia käytössä olleen sähköpostin päivittäminen eri paikkoihin on iso urakka, kun se täytyy erikseen joka paikkaan ilmoittaa ja muuttaa. Sähköpostipalvelun tulevaisuus on yhä auki, mutta otamme tottakai myös asiakkaidemme kommentit ja palautteet huomioon päätöstä tehdessä. Sen vuoksi tämä suunniteltu muutoskin laitettiin toistaiseksi jäihin.
@Yaria kirjoitti:
Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään...
Tästä olisi pitänyt lähteä asiakastiedote alkuvuodesta. Harmillista kuulla, ettei tiedote sinua ole tavoittanut. Oletko saanut muut tiedotteet normaalisti perille? Suosittelen seuraamaan Yhteisöä ja Telia.fi -sivua, niin pysyt ajan tasalla sähköpostipalvelun tilanteesta. Mahdollisista päätöksistä ja palvelun päättämisestä lähetämme tietenkin myös viralliset tiedotteet.
@SaJoonas kirjoitti:
@Yaria kirjoitti:Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>
Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta.
@Yaria kirjoitti:
Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään...
Tästä olisi pitänyt lähteä asiakastiedote alkuvuodesta. Harmillista kuulla, ettei tiedote sinua ole tavoittanut. Oletko saanut muut tiedotteet normaalisti perille? Suosittelen seuraamaan Yhteisöä ja Telia.fi -sivua, niin pysyt ajan tasalla sähköpostipalvelun tilanteesta. Mahdollisista päätöksistä ja palvelun päättämisestä lähetämme tietenkin myös viralliset tiedotteet.
Mihin se tiedote olisi pitänyt tulla? Sähköposti, kirje, vai mikä? Ei ole tosiaan mitään tullut, mutta en kyllä muista koskaan saaneeni juurikaan mitään muitakaan tiedotteita. Tarjousmainoksia ainoastaan.
Yhteisön varassa se tiedottaminen ei saa missään nimessä olla, eikä nettisivunkaan. Aina ei ole aikaa vahtia näitä.
Hyvä jos on nyt jäissä. Kyllä minusta operaattorin palveluihin pitäisi sähköposti kuulua. Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa edes kohtuulliseen hintaan lisäpalveluna.
Itse sain tiedon iltapäivälehdestä.
Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti.
Olen ollut Sonera/Telia asiakas pitkään ja mikäli sähköposti loppuu, niin lähtee myös asiakas.
Kuituakin on One Fiber ja Täyskuitu kaupannut joko 195€ hintaan tai jälkimmäinen ilmaiseksi. Valokuitusella se maksaa ilmeisesti edelleen 2400€.
@Yaria kirjoitti:
Mihin se tiedote olisi pitänyt tulla? Sähköposti, kirje, vai mikä? Ei ole tosiaan mitään tullut, mutta en kyllä muista koskaan saaneeni juurikaan mitään muitakaan tiedotteita. Tarjousmainoksia ainoastaan.
Yhteisön varassa se tiedottaminen ei saa missään nimessä olla, eikä nettisivunkaan. Aina ei ole aikaa vahtia näitä.
Asia on tosiaan nyt jäissä mutta aloituspostauksessa näkyy edelleen:
@TeroRe kirjoitti:
Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.
Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.
Nyt jäissä oleva pläni oli siis, että laitamme tiedotteita porrastetusti, ei kaikille kerralla. Kerkesimme lähettää tiedotteita jonkin verran ja tämä siis sähköpostilla. Yhteisön ja telia.fi:n varassa ei ollut tarkoitus olla mutta teimme näihin paikkoihin tiedotteet, että jengi löytää tiedotteista näille sivuille. Lukemaan lisätietoa niin halutessaan, kysymään yms.
Katsotaan nyt, että miten etenemme tästä eteenpäin.
@Mikam73x kirjoitti:
Itse sain tiedon iltapäivälehdestä.
Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti.
Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin...
Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi...
Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.
Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari.
Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään.
Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.
Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä...
Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>
@Yaria kirjoitti:
@Mikam73x kirjoitti:
Itse sain tiedon iltapäivälehdestä.
Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti.
Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin...
Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi...
Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.
Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari.
Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään.
Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.
Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä...
Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>
Kuten @TeroRe tuossa kirjoitti, Yhteisön ja telia.fi:n varassa ei ollut tarkoitus olla ja osa tiedotteista ehtikin lähteä. Teimme tänne Yhteisöön ja nettisivuillemme tiedotteet sitä varten, että asiakkaat löytävät tiedotteista näille sivuille keskustelemaan ja kyselemään aiheesta tarvittaessa. Ilman tiedotetta et olisi jäänyt, vaan ne oli tarkoitus lähettää porrastetusti asiakkaille sitä mukaa, kun palvelun päättyminen lähenee, hyvissä ajoin kuitenkin.
Pyrimme aina hoitamaan asiat asiakaspalvelussa ensimmäisellä kerralla loppuun, mutta virheitä sattuu joskus kaikille. Ikävä kuulla ettei tässä tapauksessa laajakaista-asiaasi saatu vietyä ensimmäisellä kerralla maaliin. Vaikka alku olikin sen kanssa hieman kivinen, niin eiköhän tästä eteenpäin saada hommat sujumaan mutkattomammin 🙂> Kiva kuulla, että Yhteisössä järjestettävät kokeilut ja projektit kiinnostaa. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan aina, kun tulee tilaisuus 🙂>
@SaJoonas kirjoitti:
@Yaria kirjoitti:
@Mikam73x kirjoitti:
Itse sain tiedon iltapäivälehdestä.
Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti.
Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin...
Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi...
Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.
Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari.
Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään.
Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.
Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä...
Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>ävä kuulla ettei tässä tapauksessa laajakaista-asiaasi saatu vietyä ensimmäisellä kerralla maaliin. Vaikka alku olikin sen kanssa hieman kivinen, niin eiköhän tästä eteenpäin saada hommat sujumaan mutkattomammin 🙂>Kiva kuulla, että Yhteisössä järjestettävät kokeilut ja projektit kiinnostaa. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan aina, kun tulee tilaisuus
🙂>
Kyseessä oli siis puhelinliittymä. Laajakaista/kaapeli on ollut varmaan kymmenen vuotta, ylikin.
Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää.
@Yaria kirjoitti:
Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää.
Projekteilla, jotka pilotin taustalla useimmiten on, voi olla jotain erityisiä kohderyhmiä mielessä yms. mutta meillä ei ole mitään yleissääntöä, että jos on jo mukana jossain niin ei voi olla myös muissa mukana 🙂>
@TeroRe kirjoitti:
@Yaria kirjoitti:Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää.
Projekteilla, jotka pilotin taustalla useimmiten on, voi olla jotain erityisiä kohderyhmiä mielessä yms. mutta meillä ei ole mitään yleissääntöä, että jos on jo mukana jossain niin ei voi olla myös muissa mukana 🙂>
No, näin minulle kuitenkin ihan kirjaimellisesti kerrottiin, että kun mukaan mahtuu x määrä testaajia, niin valitaan ne ketkä eivät aikaisemmin ole osallistuneet. Jos ei ole yleistä sääntöä, niin tässä tapauksessa kuitenkin näin meneteltiin.
Kuten sanottua, minulle ihan fine. 🙂>
Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.
Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään?
Tsot tsot.
@Bobton kirjoitti:
Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.
Ikävä kuulla, ettet ole meiltä löytynyt sinulle sopivia palveluita tai liittymiä sähköpostin lisäksi. Liittymien hinnatkin toki vaihtelee ja päivittyy, joten toivottavasti joskus sattuu sopiva ja kilpailijaa parempi hinta kohdallesi.
@Bobton kirjoitti:
Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään?
Kyllä, opastamme käyttämään meidän omaa lähtevän postin palvelinta, varsinkin yleistyvän todennuvaatimuksen vuoksi. Palvelimia voi aika-ajoin toki joutua toisten sähköpostipalveluntarjoajien sulkulistalle, mutta niitä pystytään korjaamaan, kun saamme tarkempia esimerkkejä asiakaspalvelumme kautta.
Tietysti jos meidän sähköpostipalvelimet sammutetaan kokonaan, on siirryttävä käyttämään muiden palveluntarjoajien palvelimia.
@HenriLie kirjoitti:
@Bobton kirjoitti:
Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.
Ikävä kuulla, ettet ole meiltä löytynyt sinulle sopivia palveluita tai liittymiä sähköpostin lisäksi. Liittymien hinnatkin toki vaihtelee ja päivittyy, joten toivottavasti joskus sattuu sopiva ja kilpailijaa parempi hinta kohdallesi.
@Bobton kirjoitti:
Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään?
Kyllä, opastamme käyttämään meidän omaa lähtevän postin palvelinta, varsinkin yleistyvän todennuvaatimuksen vuoksi. Palvelimia voi aika-ajoin toki joutua toisten sähköpostipalveluntarjoajien sulkulistalle, mutta niitä pystytään korjaamaan, kun saamme tarkempia esimerkkejä asiakaspalvelumme kautta.
Tietysti jos meidän sähköpostipalvelimet sammutetaan kokonaan, on siirryttävä käyttämään muiden palveluntarjoajien palvelimia.
Ihmeellistä, miten huonosti teillä Telialla on ymmärretty oman operaattorin sähköpostin tärkeys asiakkaille(nne).
Gmailit tms. löytyvät varmasti kaikilta, mutta kyllä nämä ovat enemmän niitä ns. "kakkos sähköposteja", joita voi jaella huolettomammin...
Todennäköisesti maksullisen pääsähköpostin hankin sitten itse tämän tilalle jos loppuu. Samanaikaisesti miksei siirtää sähköpostin mukana esim. VPN-palvelut ja muukin tietoturva muualle.
Näin sitä lumipallo-efektinä vähitellen sitten lopulta siirtyykin ehkä täysin muiden yritysten asiakkaaksi.
Moi.
Ei kannattaisi hirveän kauan miettiä, kun Elisalta tuli viesti, että tarjoavat oman sähköpostinsa (maksullinen) Telian s-postin tilalle. Itsekin olen käyttänyt pp.inet.fi:tä melkein 30 vuotta ja aika moneen paikkaan se on ollut käyttäjätunnuksena.
Elisan valttina onkin se, että lupaavat että konesali on ja pysyy Suomessa. Onko Telia kertonut sijainnista mitään?
@MasaNa kirjoitti:
Moi.
Ei kannattaisi hirveän kauan miettiä, kun Elisalta tuli viesti, että tarjoavat oman sähköpostinsa (maksullinen) Telian s-postin tilalle. Itsekin olen käyttänyt pp.inet.fi:tä melkein 30 vuotta ja aika moneen paikkaan se on ollut käyttäjätunnuksena.
Mitä kautta se tuli? Sieltä saanee muitakin Telian korvaavia palveluita...
No, mutta tästä ei ole vieläkään tullut virallista ilmoitusta virallista reittiä pitkin. Pitäisi jo vähitellen tulla.
Tämä Telia Yhteisö ei ole se oikea paikka ilmoittaa asiasta, hoitaa sopimusasioita ja palveluiden muutoksia.
Kertokaa nyt joku Telialainen edes mikä tilanne on! Joo, te mietitte asiaa, että ehkä sähköposti poistuu... ehkä ei. Nyt tarvitaan varma tieto! Ja asiaan pitää saada parin vuoden siirtymäaika!
Itse en näe järkevänä toimintana Telialta, tai miltään muultakaan operaattorilta, ylläpitää omaa sähköpostipalvelua. Tähän lopputulokseen varmasti sisäisestikin ovat tulleet, josta alkuperäinen lakkauttamispäätös syntyi. Mutta siirtymäaika olisi ollut tosiaan harmillisen lyhyt.
Minusta Telialla on nämä vaihtoehdot:
- Lakkauttaa sähköpostilaatikot, mutta sallia saapuvan postin edelleenlähetys toiseen osoitteeseen esim. Omien Sivujen hallintapaneelin kautta
- Teknisesti helppo toteuttaa. Saapuva sähköposti löytää perille uuteen osoitteeseen, joskin saattaa mennä roskapostiin
- Muuttaa sähköpostilaatikot lisämaksullisiksi
- Tämä kannustaa etsimään ilmaisia vaihtoehtoja, mutta mahdollistaa kuitenkin laatikon säilyttämisen, jos sille on oikea tarve
- Itse myönnän tilanneeni Mikrobitti-lehteä monta vuotta vain sen takia, kun en ollut jaksanut käydä vanhaa mbnet-postilaatikkoa läpi ja siirtää kaikkea nykyiseen Outlookin osoitteeseen. No Mikrobitti ilmoitti keväällä lopettavansa sähköpostipalvelun, niin peruin lehden tilauksen ja tein tuon "suuren" urakan - ei mennyt lopulta edes montaa tuntia käydä kaikki läpi melkein 20 vuoden ajalta.
- Ulkoistaa sähköpostipalvelu
- Ei kuormittaisi Teliaa ja palvelu varmasti kehittyisi, mutta asiakkaat ei välttämättä pitäisi tästä.
- Ulkoistettunakaan en tosin näkisi järkeväksi luoda uusia pp.inet.fi-laatikoita
@Yaria kirjoitti:
No, mutta tästä ei ole vieläkään tullut virallista ilmoitusta virallista reittiä pitkin. Pitäisi jo vähitellen tulla.
Tämä Telia Yhteisö ei ole se oikea paikka ilmoittaa asiasta, hoitaa sopimusasioita ja palveluiden muutoksia.
Kertokaa nyt joku Telialainen edes mikä tilanne on! Joo, te mietitte asiaa, että ehkä sähköposti poistuu... ehkä ei. Nyt tarvitaan varma tieto! Ja asiaan pitää saada parin vuoden siirtymäaika!
Kuten aiemmin todettua niin viestimme suunnitelmamme mukaan porrastetusti ja näin olemme myös tehneet, osa asiakkaista on jo tästä tiedon saanut. Ja tätä viestintää meillä oli myös tarkoitus jatkaa. Mutta.
Kuten 8.6. kirjoitimme aloituspostaukseen niin selvitämme asiaa vielä uudemman kerran. Ja tästä johtuen viestintä on niin sanotusti jäissä, koska juuri nyt ei ole mitään mitä kertoa. Sitten kun on niin viestimme asiasta kyllä ja henkilökohtaisesti, mikä lopputulema sitten onkaan.
Yhteisö on hyvä paikka monessa mielessä, täällä voimme jakaa tietoa asiakkaille eri asioista. Mutta, kuten tässäkin tapauksessa niin se ei ole eikä saa olla ainoa paikka. Henkilökohtainen viestintä kuten esim. sähköposti ja tekstari ovat niitä lakisääteisiä viestinnän kanavia ja Yhteisö toimii niiden lisäksi ja rinnalla hyvin. Täällä kun kaikki pääsee helposti myös kommentoimaan ja kysymään sekä näkemään, mitä keskustelua aiheesta käydään.
@jessenic kirjoitti:
Itse en näe järkevänä toimintana Telialta, tai miltään muultakaan operaattorilta, ylläpitää omaa sähköpostipalvelua. Tähän lopputulokseen varmasti sisäisestikin ovat tulleet, josta alkuperäinen lakkauttamispäätös syntyi. Mutta siirtymäaika olisi ollut tosiaan harmillisen lyhyt.
Minusta Telialla on nämä vaihtoehdot:
- Lakkauttaa sähköpostilaatikot, mutta sallia saapuvan postin edelleenlähetys toiseen osoitteeseen esim. Omien Sivujen hallintapaneelin kautta
- Teknisesti helppo toteuttaa. Saapuva sähköposti löytää perille uuteen osoitteeseen, joskin saattaa mennä roskapostiin
- Muuttaa sähköpostilaatikot lisämaksullisiksi
- Tämä kannustaa etsimään ilmaisia vaihtoehtoja, mutta mahdollistaa kuitenkin laatikon säilyttämisen, jos sille on oikea tarve
- Itse myönnän tilanneeni Mikrobitti-lehteä monta vuotta vain sen takia, kun en ollut jaksanut käydä vanhaa mbnet-postilaatikkoa läpi ja siirtää kaikkea nykyiseen Outlookin osoitteeseen. No Mikrobitti ilmoitti keväällä lopettavansa sähköpostipalvelun, niin peruin lehden tilauksen ja tein tuon "suuren" urakan - ei mennyt lopulta edes montaa tuntia käydä kaikki läpi melkein 20 vuoden ajalta.
- Ulkoistaa sähköpostipalvelu
- Ei kuormittaisi Teliaa ja palvelu varmasti kehittyisi, mutta asiakkaat ei välttämättä pitäisi tästä.
- Ulkoistettunakaan en tosin näkisi järkeväksi luoda uusia pp.inet.fi-laatikoita
Olen kanssasi samaa mieltä mutta taas elämäntapa valittajat avaa suunsa joiden tehtävä on aina vastustaa kaikkia muutoksia ja jarruttaa kehitystä. Ja joillain on foliohattu päässä niillä jotka pitää tärkeenä että palvelin on Suomessa. Onhan noilla isoilla (Microsoft ja Google) kans palvelimia Suomessa ja vastahan oli uutisissa juttu että Microsoft rakentaa Suomeen uuden datakeskuksen. Suurinosa ihmisistä käyttää noita Outlookkeja ja Gmaileija, aika on jo ajanut operaattoreiden sähköpostien ohi jo monta monta vuotta sit.
Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta.
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa.
@Mikam73x kirjoitti:
Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta.
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ollaanpas sitä kohteliaita. 😁>
Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.
Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa. Tästä sitten aiheutuu sellainen ongelma, että pienempien sähköpostitarjoajien täytyy käyttää todella paljon resursseja pysyäkseen kehityksessä mukana, jos haluavat a) että käyttäjät löytää oikeat viestit roskapostin seasta ja b) että heidän käyttäjien lähettämät sähköpostit eivät mene suoraan roskapostiin isommilla toimijoilla.
Itse näkisin ratkaisun tähän Telian ongelmaan olevan se uudelleenohjaus. Kenellekään ei tule kiire päivittää sähköpostiosoitettaan mihinkään. Esimerkiksi iki.fi-osoitteethan perustuu juuri tähän periaatteeseen, jossa jokainen voi vapaasti valita palveluntarjoajan osoitteen pysyessä samana.
Itselleni on viime ajat olleet hieman epäselvää mikä on operaattoreiden päätoiminto?
2020 lopettivat kuparikaapelissa toimivan hybridiliittymän minkä olin saanut 2019. Tilalle tuli aivan onneton 4G liittymä millä oli aivan turha katsoa mitään liikkuvaa kuvaa ja samaan aikaan oli etätyötä. Joten syksyllä 2020 piti ottaa Elisan 5G, mikä myös aluksi pätki.
Vuodesta 2008 olen säännöllisesti kysellyt milloin alueellemme tulee valokuitu. Elisa meinasi aloittaa sen rakentamisen 2018, mutta innostuikin sitten 5G:stä.
2021 talvella Valokuitunen (Telia omistaa osan firmasta) alkoi antaa merkkejä kuidusta ja myös tekivät sen viime syksynä. Nyt sitten alueellamme pyörii Onefibre ja Täyskuitu tarjoamassa milloin mitäkin kuitua ja ilmaiseksi jne. Ja asun 50000 asukkaan kaupungissa.
Eli operaattoreita kiinnostaa 5G ja siihen liittyvät puhelimet ja kaikenlaisten muiden härpäkkeiden myynti vaikka suurin osa ihmisistä pärjää hyvin 4G puhelimella.
Eli ei s-postin lopetus tälle foliohattu ihmiselle ole mikään yllätys ja mun puolesta serverit voi olla vaikka Yandexilla ja keskitetään vaan kaikki, niin hakkerointikin on ehkä helpompaa.
@jessenic kirjoitti:
Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.
Ei noiden suurtenkaan toiminta ole kaikilta osin moitteetonta. Ensinnäkään palvelimet eivät ole Suomessa ja vaikka osa olisikin , niin niitä replikoidaan ulkomaille vastoin EU:n määräyksiä. Toisekseen käyttäjien henkilötiedoilla käydään surutta kauppaa ja niillä rahoitetaan se palvelun "ilmaisuus". Kiitos ei sellaiselle.
@jessenic kirjoitti:
Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa.
Tuo on perusteeton väittämä. Itselläni on suomalainen s-posti (ei tosin Telian) eikä sen suodatuksissa ole moitittavaa sen enempää kuin esim. Gmailissa. Sitäkin aina välillä käytän.
---
Muokattu SaJoonas: fiksattu quote
Mikäli Telian sähköposti lähtee niin lähtee myös asiakas. Sanon kaikki SIM kortit Telialla irti ja vaihdan Elisan tilalle. Ei ole mitään syytä pysyä asiakkaana mikäli sähköpostia ei ole. Liittymät saa muualtakin ja niitä on monta.
Tänä kesänä oli tarkoitus ottaa Telia 5G talon seinään, ainoa syy ettei sitä ole hankittu on mahdollinen operaattorin vaihto. Olen ollut asiakkaana yli 30v.
@kustaa1967 kirjoitti:
@jessenic kirjoitti:
Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.
.Toisekseen käyttäjien henkilötiedoilla käydään surutta kauppaa ja niillä rahoitetaan se palvelun "ilmaisuus". Kiitos ei sellaiselle.
Tämä! Tai tarkemmin heistä kerätyllä datalla.
Ihmiset ovat jo niin tottuneet myymään yksityisyytensä Googlelle, Microsoftille, Facebookille ym. globaaleille jenkkifirmoille, tai sitten on jopa olemassa edelleen ihmisiä, jotka perustelevat asioita "minulla ei ole mitään salattavaa" fraaseilla. No, antakaa sitten minulle kaikki henkilötietonne (nimi, hetu, osoite), kiitos.