Skip to main content

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin

Älkää ihmeessä lopettako! Minä olen pitänyt operaattorin sähköpostia ns. virallisena sähköpostina ja Gmailia sitten sellaisena mihin tulee enemmän mainospostia ym. Muitakin on käytössä, mutta nuo ne pääasialliset.



Jotenkin operaattorin sähköpostia on pitänyt luotettavampana ja tietoturvallisempana, vaikka eihän se välttämättä aina näin ole. Googlet ym. nyt skannaavat kaikki meilitkin (jonka takia ei olekaan se "virallinen tili" ), mutta sitten on tietysti esim. Proton Mail, jos kunnon tietoturvaa haluaa. 



 



Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>



Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta. Ja koko sen kaksi vuotta sinne tuli joitakin meilejä, jotka olin unohtanut siirtää!



Eli ei ole ihan pieni juttu asiakkaalle tehdä... Ehkä siitä olisi pitänyt oppia ettei sitoudu tiettyyn operaattoriin, mutta kun mm. se Gmail ei ole ratkaisu kaikkeen. 



 



En koskaan käytä webmailia, vaan tietokoneella ja puhelimessa client sähköpostisovelluksia, joten ei sen webmailin tarvitse mikään moderni ollakaan. Kunhan on vielä jokin tuki sille, eli tietoturva-asiat kunnossa. 



 







Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään... 



 



Muokkaus SaJoonas: yhdistetty kaksi viestiä







@Yaria  kirjoitti:

Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>



Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta. Ja koko sen kaksi vuotta sinne tuli joitakin meilejä, jotka olin unohtanut siirtää!



Eli ei ole ihan pieni juttu asiakkaalle tehdä... Ehkä siitä olisi pitänyt oppia ettei sitoudu tiettyyn operaattoriin, mutta kun mm. se Gmail ei ole ratkaisu kaikkeen. 






Ymmärrän vallan hyvin, että vuosia käytössä olleen sähköpostin päivittäminen eri paikkoihin on iso urakka, kun se täytyy erikseen joka paikkaan ilmoittaa ja muuttaa. Sähköpostipalvelun tulevaisuus on yhä auki, mutta otamme tottakai myös asiakkaidemme kommentit ja palautteet huomioon päätöstä tehdessä. Sen vuoksi tämä suunniteltu muutoskin laitettiin toistaiseksi jäihin. 



 




@Yaria  kirjoitti:


 







Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään... 










Tästä olisi pitänyt lähteä asiakastiedote alkuvuodesta. Harmillista kuulla, ettei tiedote sinua ole tavoittanut. Oletko saanut muut tiedotteet normaalisti perille? Suosittelen seuraamaan Yhteisöä ja Telia.fi -sivua, niin pysyt ajan tasalla sähköpostipalvelun tilanteesta. Mahdollisista päätöksistä ja palvelun päättämisestä lähetämme tietenkin myös viralliset tiedotteet.



@SaJoonas  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

Näin itsekkäämmin, niin minullakin on ollut tuo operaattorin sähköposti pitkältä ajalta Soneralta lähtien (kauan!) käytössä, niin olisi aivan valtava urakka siirtää kaikki toiseen osoitteeseen, ja vaihtaa sähköpostiosoite kaikkiin niihin palveluihin jossa se on käytössä. 😨>😓>

Kerran olen jo tällaisen urakan joutunut tekemään, mutta silloinkin operaattori piti nimenomaan sen saapuvan postin palvelun käytössä kaksi(!) vuotta.  

 


@Yaria  kirjoitti:

 

Miksi minä muuten sain tiedon tästä vasta nyt täältä? Ei ole tullut virallisia tiedotteita kyllä mistään... 


Tästä olisi pitänyt lähteä asiakastiedote alkuvuodesta. Harmillista kuulla, ettei tiedote sinua ole tavoittanut. Oletko saanut muut tiedotteet normaalisti perille? Suosittelen seuraamaan Yhteisöä ja Telia.fi -sivua, niin pysyt ajan tasalla sähköpostipalvelun tilanteesta. Mahdollisista päätöksistä ja palvelun päättämisestä lähetämme tietenkin myös viralliset tiedotteet.


Mihin se tiedote olisi pitänyt tulla? Sähköposti, kirje, vai mikä? Ei ole tosiaan mitään tullut, mutta en kyllä muista koskaan saaneeni juurikaan mitään muitakaan tiedotteita. Tarjousmainoksia ainoastaan. 
Yhteisön varassa se tiedottaminen ei saa missään nimessä olla, eikä nettisivunkaan. Aina ei ole aikaa vahtia näitä. 

 

Hyvä jos on nyt jäissä. Kyllä minusta operaattorin palveluihin pitäisi sähköposti kuulua. Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa edes kohtuulliseen hintaan lisäpalveluna. 


 


Itse sain tiedon iltapäivälehdestä. 

Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti. 

Olen ollut Sonera/Telia asiakas pitkään ja mikäli sähköposti loppuu, niin lähtee myös asiakas. 

Kuituakin on One Fiber ja Täyskuitu kaupannut joko 195€ hintaan tai jälkimmäinen ilmaiseksi. Valokuitusella se maksaa ilmeisesti edelleen 2400€. 



@Yaria  kirjoitti:

Mihin se tiedote olisi pitänyt tulla? Sähköposti, kirje, vai mikä? Ei ole tosiaan mitään tullut, mutta en kyllä muista koskaan saaneeni juurikaan mitään muitakaan tiedotteita. Tarjousmainoksia ainoastaan. 



Yhteisön varassa se tiedottaminen ei saa missään nimessä olla, eikä nettisivunkaan. Aina ei ole aikaa vahtia näitä. 






Asia on tosiaan nyt jäissä mutta aloituspostauksessa näkyy edelleen:



 




@TeroRe  kirjoitti:

Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.



 



Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.






Nyt jäissä oleva pläni oli siis, että laitamme tiedotteita porrastetusti, ei kaikille kerralla. Kerkesimme lähettää tiedotteita jonkin verran ja tämä siis sähköpostilla. Yhteisön ja telia.fi:n varassa ei ollut tarkoitus olla mutta teimme näihin paikkoihin tiedotteet, että jengi löytää tiedotteista näille sivuille. Lukemaan lisätietoa niin halutessaan, kysymään yms.



 



Katsotaan nyt, että miten etenemme tästä eteenpäin.



@Mikam73x  kirjoitti:

Itse sain tiedon iltapäivälehdestä. 

Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti. 


Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin... 

 

Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi... 

 

Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.

Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari. 

Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään. 

 

Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.

Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä... 

 

Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>



@Yaria  kirjoitti:



@Mikam73x  kirjoitti:


Itse sain tiedon iltapäivälehdestä. 



Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti. 






Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin... 



 



Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi... 



 



Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.



Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari. 



Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään. 



 



Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.



Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä... 



 



Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>






Kuten @TeroRe tuossa kirjoitti, Yhteisön ja telia.fi:n varassa ei ollut tarkoitus olla ja osa tiedotteista ehtikin lähteä. Teimme tänne Yhteisöön ja nettisivuillemme tiedotteet sitä varten, että asiakkaat löytävät tiedotteista näille sivuille keskustelemaan ja kyselemään aiheesta tarvittaessa. Ilman tiedotetta et olisi jäänyt, vaan ne oli tarkoitus lähettää porrastetusti asiakkaille sitä mukaa, kun palvelun päättyminen lähenee, hyvissä ajoin kuitenkin.



 



Pyrimme aina hoitamaan asiat asiakaspalvelussa ensimmäisellä kerralla loppuun, mutta virheitä sattuu joskus kaikille. Ikävä kuulla ettei tässä tapauksessa laajakaista-asiaasi saatu vietyä ensimmäisellä kerralla maaliin. Vaikka alku olikin sen kanssa hieman kivinen, niin eiköhän tästä eteenpäin saada hommat sujumaan mutkattomammin 🙂> Kiva kuulla, että Yhteisössä järjestettävät kokeilut ja projektit kiinnostaa. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan aina, kun tulee tilaisuus 🙂>



@SaJoonas  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

@Mikam73x  kirjoitti:

Itse sain tiedon iltapäivälehdestä. 

Tuttu joka on Elisan asiakas kertoi että Elisan sähköposti palvelu jatkuu ja ihmetteli kovasti Telian päätöstä lopettaa sähköposti. 


Tiedote iltapäivälehdessä! 😂> No niin... 

 

Juuri eilen keskitin puhelinliittymänikin Telialle, niin hetikö osoittautuu virheeksi... 

 

Telian kanssa on kyllä aina ollut jotain pientä ongelmaa oli se tuotetilaus, kanavapaketti tms.

Puhelinliittymään liittyen kilpailijaan ei tarvinnut olla koskaan edes yhteydessä. Liittymä oli ja toimi, joten kerran vuodessa vain uusittiin määräaikainen soppari. 

Nyt oli Telialla keskittäjäetu, niin laajakaistan lisäksi uskaltauduin puhelinliittymän siirtämiseenkin Telialle. Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jos tulee siinäkin enemmän ongelmia. Kahteen kertaan nimittäin piti aspaan olla yhteydessä, että saatiin se soppari edes maaliin asti. Tämä on kyllä näin vanhana asiakkaana tuttua, että harvemmin ensimmäisellä kerralla onnistuu aspan kanssa mikään. 

 

Ei tuollaisia asioita ole aikaa jatkuvasti selvitellä.

Täällä Yhteisössäkin käyn pääasiassa sen takia, jos on jotain mielenkiintoisia projekteja/testauksia mihin voisi päästä osalliseksi mukaan. Ne ovat hyviä juttuja, että johonkin voi päästä itse edes osalliseksi, vaikuttamisesta en tiedä... 

 

Ei tämä voi olla se paikka, missä ainoastaan kerrotaan jonkin palvelun loppumisesta. Sittenkö olisi vasta pitänyt ihmetellä missä vika, kun sähköposti on jo lakannut toimimasta. 😳>ävä kuulla ettei tässä tapauksessa laajakaista-asiaasi saatu vietyä ensimmäisellä kerralla maaliin. Vaikka alku olikin sen kanssa hieman kivinen, niin eiköhän tästä eteenpäin saada hommat sujumaan mutkattomammin 🙂>Kiva kuulla, että Yhteisössä järjestettävät kokeilut ja projektit kiinnostaa. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan aina, kun tulee tilaisuus 

🙂>


Kyseessä oli siis puhelinliittymä. Laajakaista/kaapeli on ollut varmaan kymmenen vuotta, ylikin. 

 

Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää. 



@Yaria  kirjoitti:

Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää. 






Projekteilla, jotka pilotin taustalla useimmiten on, voi olla jotain erityisiä kohderyhmiä mielessä yms. mutta meillä ei ole mitään yleissääntöä, että jos on jo mukana jossain niin ei voi olla myös muissa mukana 🙂>



@TeroRe  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

Enemmänkin olisi ollut halua liittyä eri pilotteihin ym. mutta ikävä kyllä kun on joskus jossain ollut jo mukana, niin sitten ei enää valita, jotta useammillakin on mahdollisuus. Joka tietysti on täysin oikein ja ymmärrettävää. 


Projekteilla, jotka pilotin taustalla useimmiten on, voi olla jotain erityisiä kohderyhmiä mielessä yms. mutta meillä ei ole mitään yleissääntöä, että jos on jo mukana jossain niin ei voi olla myös muissa mukana 🙂>


No, näin minulle kuitenkin ihan kirjaimellisesti kerrottiin, että kun mukaan mahtuu x määrä testaajia, niin valitaan ne ketkä eivät aikaisemmin ole osallistuneet. Jos ei ole yleistä sääntöä, niin tässä tapauksessa kuitenkin näin meneteltiin.

Kuten sanottua, minulle ihan fine. 🙂>


Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.

 

Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään? 

 

Tsot tsot.



@Bobton  kirjoitti:


Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.






Ikävä kuulla, ettet ole meiltä löytynyt sinulle sopivia palveluita tai liittymiä sähköpostin lisäksi. Liittymien hinnatkin toki vaihtelee ja päivittyy, joten toivottavasti joskus sattuu sopiva ja kilpailijaa parempi hinta kohdallesi.



 




@Bobton  kirjoitti:


Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään? 






Kyllä, opastamme käyttämään meidän omaa lähtevän postin palvelinta, varsinkin yleistyvän todennuvaatimuksen vuoksi. Palvelimia voi aika-ajoin toki joutua toisten sähköpostipalveluntarjoajien sulkulistalle, mutta niitä pystytään korjaamaan, kun saamme tarkempia esimerkkejä asiakaspalvelumme kautta.
Tietysti jos meidän sähköpostipalvelimet sammutetaan kokonaan, on siirryttävä käyttämään muiden palveluntarjoajien palvelimia.



@HenriLie  kirjoitti:

@Bobton  kirjoitti:

Tjaa. Jos tämä kohtuullisen ok ja ilmainen sähköposti poistuu, niin lähtee kyllä viimeinen syy olla Telian asiakkaanakin. Tämä sähköposti on ollut käytännössä enää ainoa syy, koska Telian hinnat ovat kilpailijoita kovemmat.


Ikävä kuulla, ettet ole meiltä löytynyt sinulle sopivia palveluita tai liittymiä sähköpostin lisäksi. Liittymien hinnatkin toki vaihtelee ja päivittyy, joten toivottavasti joskus sattuu sopiva ja kilpailijaa parempi hinta kohdallesi.

 


@Bobton  kirjoitti:

Ja vielä lähettävästä palvelimestakin: Eikös vuosien aikaana nimenomaan ohjattu ja suositeltu käyttämään internet-yhteyden tarjoajan lähettäviä palvelimia, jotta roskapostin määrä olisi hallinnassa? Nyt siis lähettävät palvelimetkin ovat olleet, ennemmin tai myöhemmin, sulkulistalla. Nyt yhtäkkiä ei niitä enää sitten käytetäkään? 


Kyllä, opastamme käyttämään meidän omaa lähtevän postin palvelinta, varsinkin yleistyvän todennuvaatimuksen vuoksi. Palvelimia voi aika-ajoin toki joutua toisten sähköpostipalveluntarjoajien sulkulistalle, mutta niitä pystytään korjaamaan, kun saamme tarkempia esimerkkejä asiakaspalvelumme kautta.
Tietysti jos meidän sähköpostipalvelimet sammutetaan kokonaan, on siirryttävä käyttämään muiden palveluntarjoajien palvelimia.


Ihmeellistä, miten huonosti teillä Telialla on ymmärretty oman operaattorin sähköpostin tärkeys asiakkaille(nne).

 

Gmailit tms. löytyvät varmasti kaikilta, mutta kyllä nämä ovat enemmän niitä ns. "kakkos sähköposteja", joita voi jaella huolettomammin...

 

Todennäköisesti maksullisen pääsähköpostin hankin sitten itse tämän tilalle jos loppuu. Samanaikaisesti miksei siirtää sähköpostin mukana esim. VPN-palvelut ja muukin tietoturva muualle.

Näin sitä lumipallo-efektinä vähitellen sitten lopulta siirtyykin ehkä täysin muiden yritysten asiakkaaksi. 


Moi.

Ei kannattaisi hirveän kauan miettiä, kun Elisalta tuli viesti, että tarjoavat oman sähköpostinsa (maksullinen) Telian s-postin tilalle. Itsekin olen käyttänyt pp.inet.fi:tä melkein 30 vuotta ja aika moneen paikkaan se on ollut käyttäjätunnuksena.

 

Elisan valttina onkin se, että lupaavat että konesali on ja pysyy Suomessa. Onko Telia kertonut sijainnista mitään?



@MasaNa  kirjoitti:

Moi.

Ei kannattaisi hirveän kauan miettiä, kun Elisalta tuli viesti, että tarjoavat oman sähköpostinsa (maksullinen) Telian s-postin tilalle. Itsekin olen käyttänyt pp.inet.fi:tä melkein 30 vuotta ja aika moneen paikkaan se on ollut käyttäjätunnuksena.

 

Mitä kautta se tuli? Sieltä saanee muitakin Telian korvaavia palveluita... 

 

No, mutta tästä ei ole vieläkään tullut virallista ilmoitusta virallista reittiä pitkin. Pitäisi jo vähitellen tulla.

Tämä Telia Yhteisö ei ole se oikea paikka ilmoittaa asiasta, hoitaa sopimusasioita ja palveluiden muutoksia.

 

Kertokaa nyt joku Telialainen edes mikä tilanne on! Joo, te mietitte asiaa, että ehkä sähköposti poistuu... ehkä ei. Nyt tarvitaan varma tieto! Ja asiaan pitää saada parin vuoden siirtymäaika! 


Itse en näe järkevänä toimintana Telialta, tai miltään muultakaan operaattorilta, ylläpitää omaa sähköpostipalvelua. Tähän lopputulokseen varmasti sisäisestikin ovat tulleet, josta alkuperäinen lakkauttamispäätös syntyi. Mutta siirtymäaika olisi ollut tosiaan harmillisen lyhyt.

 

Minusta Telialla on nämä vaihtoehdot:

  • Lakkauttaa sähköpostilaatikot, mutta sallia saapuvan postin edelleenlähetys toiseen osoitteeseen esim. Omien Sivujen hallintapaneelin kautta
    • Teknisesti helppo toteuttaa. Saapuva sähköposti löytää perille uuteen osoitteeseen, joskin saattaa mennä roskapostiin
  • Muuttaa sähköpostilaatikot lisämaksullisiksi
    • Tämä kannustaa etsimään ilmaisia vaihtoehtoja, mutta mahdollistaa kuitenkin laatikon säilyttämisen, jos sille on oikea tarve
    • Itse myönnän tilanneeni Mikrobitti-lehteä monta vuotta vain sen takia, kun en ollut jaksanut käydä vanhaa mbnet-postilaatikkoa läpi ja siirtää kaikkea nykyiseen Outlookin osoitteeseen. No Mikrobitti ilmoitti keväällä lopettavansa sähköpostipalvelun, niin peruin lehden tilauksen ja tein tuon "suuren" urakan - ei mennyt lopulta edes montaa tuntia käydä kaikki läpi melkein 20 vuoden ajalta.
  • Ulkoistaa sähköpostipalvelu
    • Ei kuormittaisi Teliaa ja palvelu varmasti kehittyisi, mutta asiakkaat ei välttämättä pitäisi tästä.
    • Ulkoistettunakaan en tosin näkisi järkeväksi luoda uusia pp.inet.fi-laatikoita


@Yaria  kirjoitti:

No, mutta tästä ei ole vieläkään tullut virallista ilmoitusta virallista reittiä pitkin. Pitäisi jo vähitellen tulla.



Tämä Telia Yhteisö ei ole se oikea paikka ilmoittaa asiasta, hoitaa sopimusasioita ja palveluiden muutoksia.



 



Kertokaa nyt joku Telialainen edes mikä tilanne on! Joo, te mietitte asiaa, että ehkä sähköposti poistuu... ehkä ei. Nyt tarvitaan varma tieto! Ja asiaan pitää saada parin vuoden siirtymäaika! 






Kuten aiemmin todettua niin viestimme suunnitelmamme mukaan porrastetusti ja näin olemme myös tehneet, osa asiakkaista on jo tästä tiedon saanut. Ja tätä viestintää meillä oli myös tarkoitus jatkaa. Mutta.



 



Kuten 8.6. kirjoitimme aloituspostaukseen niin selvitämme asiaa vielä uudemman kerran. Ja tästä johtuen viestintä on niin sanotusti jäissä, koska juuri nyt ei ole mitään mitä kertoa. Sitten kun on niin viestimme asiasta kyllä ja henkilökohtaisesti, mikä lopputulema sitten onkaan.



 



Yhteisö on hyvä paikka monessa mielessä, täällä voimme jakaa tietoa asiakkaille eri asioista. Mutta, kuten tässäkin tapauksessa niin se ei ole eikä saa olla ainoa paikka. Henkilökohtainen viestintä kuten esim. sähköposti ja tekstari ovat niitä lakisääteisiä viestinnän kanavia ja Yhteisö toimii niiden lisäksi ja rinnalla hyvin. Täällä kun kaikki pääsee helposti myös kommentoimaan ja kysymään sekä näkemään, mitä keskustelua aiheesta käydään.



@jessenic  kirjoitti:

Itse en näe järkevänä toimintana Telialta, tai miltään muultakaan operaattorilta, ylläpitää omaa sähköpostipalvelua. Tähän lopputulokseen varmasti sisäisestikin ovat tulleet, josta alkuperäinen lakkauttamispäätös syntyi. Mutta siirtymäaika olisi ollut tosiaan harmillisen lyhyt.

 

Minusta Telialla on nämä vaihtoehdot:

  • Lakkauttaa sähköpostilaatikot, mutta sallia saapuvan postin edelleenlähetys toiseen osoitteeseen esim. Omien Sivujen hallintapaneelin kautta
    • Teknisesti helppo toteuttaa. Saapuva sähköposti löytää perille uuteen osoitteeseen, joskin saattaa mennä roskapostiin
  • Muuttaa sähköpostilaatikot lisämaksullisiksi
    • Tämä kannustaa etsimään ilmaisia vaihtoehtoja, mutta mahdollistaa kuitenkin laatikon säilyttämisen, jos sille on oikea tarve
    • Itse myönnän tilanneeni Mikrobitti-lehteä monta vuotta vain sen takia, kun en ollut jaksanut käydä vanhaa mbnet-postilaatikkoa läpi ja siirtää kaikkea nykyiseen Outlookin osoitteeseen. No Mikrobitti ilmoitti keväällä lopettavansa sähköpostipalvelun, niin peruin lehden tilauksen ja tein tuon "suuren" urakan - ei mennyt lopulta edes montaa tuntia käydä kaikki läpi melkein 20 vuoden ajalta.
  • Ulkoistaa sähköpostipalvelu
    • Ei kuormittaisi Teliaa ja palvelu varmasti kehittyisi, mutta asiakkaat ei välttämättä pitäisi tästä.
    • Ulkoistettunakaan en tosin näkisi järkeväksi luoda uusia pp.inet.fi-laatikoita

Olen kanssasi samaa mieltä mutta taas elämäntapa valittajat avaa suunsa joiden tehtävä on aina vastustaa kaikkia muutoksia ja jarruttaa kehitystä. Ja joillain on foliohattu päässä niillä jotka pitää tärkeenä että palvelin on Suomessa. Onhan noilla isoilla (Microsoft ja Google) kans palvelimia Suomessa ja vastahan oli uutisissa juttu että Microsoft rakentaa Suomeen uuden datakeskuksen. Suurinosa ihmisistä käyttää noita Outlookkeja ja Gmaileija, aika on jo ajanut operaattoreiden sähköpostien ohi jo monta monta vuotta sit.


Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta. 
 
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa. 



@Mikam73x  kirjoitti:

Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta. 
 
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa. 


Ollaanpas sitä kohteliaita. 😁>

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.

 

Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa. Tästä sitten aiheutuu sellainen ongelma, että pienempien sähköpostitarjoajien täytyy käyttää todella paljon resursseja pysyäkseen kehityksessä mukana, jos haluavat a) että käyttäjät löytää oikeat viestit roskapostin seasta ja b) että heidän käyttäjien lähettämät sähköpostit eivät mene suoraan roskapostiin isommilla toimijoilla.

 

Itse näkisin ratkaisun tähän Telian ongelmaan olevan se uudelleenohjaus. Kenellekään ei tule kiire päivittää sähköpostiosoitettaan mihinkään. Esimerkiksi iki.fi-osoitteethan perustuu juuri tähän periaatteeseen, jossa jokainen voi vapaasti valita palveluntarjoajan osoitteen pysyessä samana.


Itselleni on viime ajat olleet hieman epäselvää mikä on operaattoreiden päätoiminto?

2020 lopettivat kuparikaapelissa toimivan hybridiliittymän minkä olin saanut 2019. Tilalle tuli aivan onneton 4G liittymä millä oli aivan turha katsoa mitään liikkuvaa kuvaa ja samaan aikaan oli etätyötä. Joten syksyllä 2020 piti ottaa Elisan 5G, mikä myös aluksi pätki.

Vuodesta 2008 olen säännöllisesti kysellyt milloin alueellemme tulee valokuitu. Elisa meinasi aloittaa sen rakentamisen 2018, mutta innostuikin sitten 5G:stä.

2021 talvella Valokuitunen (Telia omistaa osan firmasta) alkoi antaa merkkejä kuidusta ja myös tekivät sen viime syksynä. Nyt sitten alueellamme pyörii Onefibre ja Täyskuitu tarjoamassa milloin mitäkin kuitua ja ilmaiseksi jne. Ja asun 50000 asukkaan kaupungissa.

Eli operaattoreita kiinnostaa 5G ja siihen liittyvät puhelimet  ja kaikenlaisten muiden härpäkkeiden myynti vaikka suurin osa ihmisistä pärjää hyvin 4G puhelimella.

Eli ei s-postin lopetus tälle foliohattu ihmiselle ole mikään yllätys ja mun puolesta serverit voi olla vaikka Yandexilla ja keskitetään vaan kaikki, niin hakkerointikin on ehkä helpompaa.



@jessenic  kirjoitti:

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.






Ei noiden suurtenkaan toiminta ole kaikilta osin moitteetonta. Ensinnäkään palvelimet eivät ole Suomessa ja vaikka osa olisikin , niin niitä replikoidaan ulkomaille vastoin EU:n määräyksiä. Toisekseen käyttäjien henkilötiedoilla käydään surutta kauppaa ja niillä rahoitetaan se palvelun "ilmaisuus". Kiitos ei sellaiselle.



 




@jessenic  kirjoitti:
Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa.


Tuo on perusteeton väittämä. Itselläni on suomalainen s-posti (ei tosin Telian) eikä sen suodatuksissa ole moitittavaa sen enempää kuin esim. Gmailissa. Sitäkin aina välillä käytän.



 



---



Muokattu SaJoonas: fiksattu quote


Mikäli Telian sähköposti lähtee niin lähtee myös asiakas. Sanon kaikki SIM kortit Telialla irti ja vaihdan Elisan tilalle. Ei ole mitään syytä pysyä asiakkaana mikäli sähköpostia ei ole. Liittymät saa muualtakin ja niitä on monta. 

Tänä kesänä oli tarkoitus ottaa Telia 5G talon seinään, ainoa syy ettei sitä ole hankittu on mahdollinen operaattorin vaihto. Olen ollut asiakkaana yli 30v. 



@kustaa1967  kirjoitti:

@jessenic  kirjoitti:



 

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.


.Toisekseen käyttäjien henkilötiedoilla käydään surutta kauppaa ja niillä rahoitetaan se palvelun "ilmaisuus". Kiitos ei sellaiselle.

 

Tämä! Tai tarkemmin heistä kerätyllä datalla.

Ihmiset ovat jo niin tottuneet myymään yksityisyytensä Googlelle, Microsoftille, Facebookille ym. globaaleille jenkkifirmoille, tai sitten on jopa olemassa edelleen ihmisiä, jotka perustelevat asioita "minulla ei ole mitään salattavaa" fraaseilla. No, antakaa sitten minulle kaikki henkilötietonne (nimi, hetu, osoite), kiitos.


Vastaa