Skip to main content

Telia järjesti marraskuussa asiakkailleen webinaarin, johon osallistui lähes 2500 digitaalisesta turvallisuudesta kiinnostunutta ihmistä. He lähettivät järjestäjille etukäteen satoja kysymyksia. Digitaalista asiointia turvaava mobiilivarmenne nousi webinaarissa vahvasti esille, ja sitä koskevat kysymykset vastauksineen on koottu tälle sivulle. 

 

 

Mikä mobiilivarmenne on ja miksi se on parempi kuin salasana?

Mobiilivarmenne on kuin kaksivaiheinen tunnistus. Käyttäessäsi Mobiilivarmennetta sinun tulee vahvistaa kirjautuminen omalla puhelimellasi.

Henkilöllisyytesi väärinkäyttö tarkoittaisi, että puhelimesi varastetaan ja sen lisäksi joku toinen tietäisi sekä puhelimesi avauskoodin (olethan määritellyt puhelimeesi avauskoodin?), että Mobiilivarmenteen salasanasi.

 

Mobiilivarmenne meni vanhaksi ja tutun numerosarjan käyttö estyi. Saanko tutun ja turvallisen pinnin uudestaan käyttööni?

Mobiilivarmenteen pin-koodin voit myöhemmin vaihtaa puhelimen asetuksista. Ohjeet löytyvät täältä https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#ukk

 

Saako mobiilivarmenteen puhelimeen, joka ei ole älypuhelin? Mitä jos puhelin hukkuu, miten käy?

Kyllä saa. Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Ja jos puhelin hukkuu, voi mobiilivarmenteen rekisteröidä aina uudelleen. Mobiilivarmenne vaatii vahvistusvaiheessa nelinumeroisen PIN-koodin. Jos tuo koodi ei ole varkaan tiedossa niin silloin tunnistautuminen ei onnistu.

 

Missä voi mobiilivarmennetta käyttää?

Sitä voi käyttää kun tunnistaudut eri palveluihin pankkitunnusten tapaan, esim. telia.fi -sivuille, OmaVeroon, OmaKantaan, Traficomille jne. Mobiilivarmennin voi olla käytössä maksutapahtumissa, verkkopankin kirjautumisessa tai muiden verkkopalvelujen turvallisessa käytössä. Voit myös käyttää sitä esim. sähköisiin allekirjoituksiin ja asiakirjojen turvalliseen allekirjoittamiseen.

 

Mitä mobiilivarmenne maksaa ja kuinka kauan sitä voi käyttää?

Liittymäasiakkaanamme saat mobiilivarmenteen maksutta käyttöösi: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne

 

Katso myös muut kysymykset vastauksineen alla olevista linkeistä:

 

Mobiilivarmenne on kyllä kätevä palvelu tunnistautumiseen. Aina on parempi, että esimerkiksi pankkitunnuksia ei käytetä kuin pankkiasionnissa. Sirukortti on myös kätevä. Harmi, että sitä ei tueta paljoa muissa kuin valtion palveluissa.


Mobiilivarmenne ja varsinkin ilmainen sellainen on kyllä hieno asia. Kyllä niitä pankkitunnuksia voi ihan yhtä lailla käyttää turvallisesti, sillä myös nettipankkeihin voi kirjautua mobiilivarmenteella. Sirukortti taas oli jo syntyessään kuollut idea, kun vaatii erillisen lukulaitteen vain sitä tarkoitusta varten ja sitä pitäisi sitten kanniskella vielä mukanaan, jos meinaa puhelimella käyttää.


Mobiilivarmenne ja varsinkin ilmainen sellainen on kyllä hieno asia. Kyllä niitä pankkitunnuksia voi ihan yhtä lailla käyttää turvallisesti, sillä myös nettipankkeihin voi kirjautua mobiilivarmenteella. Sirukortti taas oli jo syntyessään kuollut idea, kun vaatii erillisen lukulaitteen vain sitä tarkoitusta varten ja sitä pitäisi sitten kanniskella vielä mukanaan, jos meinaa puhelimella käyttää.

Toivottavasti Telialla pysyisi mobiilivarmenne maksuttomana, on kyllä todella kätevä 👏🏻

Pankkitunnukset ovat hitaampia käyttää vaikka turvallisia nekin ovat.


Missään ei lue, että paljonko mobiilivarmenne maksaa, jos ei ole telian asiakas. Äidilleni haluaisin sen laittaa. Hänellä on Elisan liittymä ja siellä maksaa 1,99e/kk. Paljonko Telialla jos liittymä muualla?


Missään ei lue, että paljonko mobiilivarmenne maksaa, jos ei ole telian asiakas.

Mobiilivarmenne on matkaviestinliittymän lisäpalvelu. Lisäpalveluita ei voi ottaa vapaasti mistä sattuu.

Elisan liittymään ei ole mahdollista saada Telian mobiilivarmennetta, eikä Telian liittymään ole mahdollista saada esimerkiksi Elisan soitonsiirtoa.


Missään ei lue, että paljonko mobiilivarmenne maksaa, jos ei ole telian asiakas.

Mobiilivarmenne on matkaviestinliittymän lisäpalvelu. Lisäpalveluita ei voi ottaa vapaasti mistä sattuu.

Elisan liittymään ei ole mahdollista saada Telian mobiilivarmennetta, eikä Telian liittymään ole mahdollista saada esimerkiksi Elisan soitonsiirtoa.

Telian mobiilivarmenteen maksuttomuus liittynee siihen, että valtio ostaa palvelun Teliata ja muut operaattorit maksavat Telialle siitä, että niidenkin mobiilivarmennetta voi käyttää. Jos valtio päättää ostaa palvelun joltain toiselta operaattorilta, tilanne varmaankin muuttuu.


Telian mobiilivarmenteen maksuttomuus liittynee siihen, että valtio ostaa palvelun Teliata ja muut operaattorit maksavat Telialle siitä, että niidenkin mobiilivarmennetta voi käyttää. Jos valtio päättää ostaa palvelun joltain toiselta operaattorilta, tilanne varmaankin muuttuu.

 
Verkkopalveluita tarjoavat yritykset hankkivat vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen liittyvät palvelut niitä tarjoavilta Luottamusverkoston välittäjiltä. Telia on yksi näistä välittäjistä, joka tarjoaa asiointipalveluille tunnistautumiset kaikilla Luottamusverkoston tunnistusvälineillä kuten pankkitunnuksilla ja operaattoreiden mobiilivarmenteella.

Mobiilivarmenne on liittymäasiakkaille tarjottava palvelu ja sen hinnoittelupäätökset eivät liity näihin yrityspuolen palveluihin. Olemme päättäneet tarjota mobiilivarmenteen maksutta liittymäasiakkaillemme, koska haluamme varmistaa asiakkaidemme turvallisen digitaalisen asioinnin.
 


Tunnistautumista haluava yritys/virastohan sen maksun siitä maksaa eikä operaattori tai asiakas. 6 vuotta sitten on näemmä maksaneet 50 senttiä per kerta, mutta kun tuli pankeille kilpailijoita tipahti jonnekin 10 senttiin. Paljonkohan nykyään on hinta per tunnistus?

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nettitunnistautumiseen-viimein-kilpailua-hinnat-tahan-asti-poyristyttavia/636e1256-d50f-3f64-b0eb-761b12df04fd


Vastaa