Telia järjesti marraskuussa asiakkailleen webinaarin, johon osallistui lähes 2500 digitaalisesta turvallisuudesta kiinnostunutta ihmistä. He lähettivät järjestäjille etukäteen satoja kysymyksia. Digitaalista asiointia turvaava mobiilivarmenne nousi webinaarissa vahvasti esille, ja sitä koskevat kysymykset vastauksineen on koottu tälle sivulle.
Mikä mobiilivarmenne on ja miksi se on parempi kuin salasana?
Mobiilivarmenne on kuin kaksivaiheinen tunnistus. Käyttäessäsi Mobiilivarmennetta sinun tulee vahvistaa kirjautuminen omalla puhelimellasi.
Henkilöllisyytesi väärinkäyttö tarkoittaisi, että puhelimesi varastetaan ja sen lisäksi joku toinen tietäisi sekä puhelimesi avauskoodin (olethan määritellyt puhelimeesi avauskoodin?), että Mobiilivarmenteen salasanasi.
Mobiilivarmenne meni vanhaksi ja tutun numerosarjan käyttö estyi. Saanko tutun ja turvallisen pinnin uudestaan käyttööni?
Mobiilivarmenteen pin-koodin voit myöhemmin vaihtaa puhelimen asetuksista. Ohjeet löytyvät täältä https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne#ukk
Saako mobiilivarmenteen puhelimeen, joka ei ole älypuhelin? Mitä jos puhelin hukkuu, miten käy?
Kyllä saa. Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Ja jos puhelin hukkuu, voi mobiilivarmenteen rekisteröidä aina uudelleen. Mobiilivarmenne vaatii vahvistusvaiheessa nelinumeroisen PIN-koodin. Jos tuo koodi ei ole varkaan tiedossa niin silloin tunnistautuminen ei onnistu.
Missä voi mobiilivarmennetta käyttää?
Sitä voi käyttää kun tunnistaudut eri palveluihin pankkitunnusten tapaan, esim. telia.fi -sivuille, OmaVeroon, OmaKantaan, Traficomille jne. Mobiilivarmennin voi olla käytössä maksutapahtumissa, verkkopankin kirjautumisessa tai muiden verkkopalvelujen turvallisessa käytössä. Voit myös käyttää sitä esim. sähköisiin allekirjoituksiin ja asiakirjojen turvalliseen allekirjoittamiseen.
Mitä mobiilivarmenne maksaa ja kuinka kauan sitä voi käyttää?
Liittymäasiakkaanamme saat mobiilivarmenteen maksutta käyttöösi: https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/mobiilivarmenne
Katso myös muut kysymykset vastauksineen alla olevista linkeistä: