Skip to main content

Muokkaus 12.2.2024

Haku on nyt päättynyt, kiitos kaikille ilmoittautuneille. Jos et kerennyt nyt mukaan niin voit hakea milloin tahansa Hiomoon, järjestämme siellä jatkossakin testejä ja muita mielenkiintoisia tehtäviä, joiden kautta pääset antamaan äänesi kuuluville 😊

 

Yhteisön jäsenenä sinulla on mahdollisuus päästä testaamaan myöhemmin valikoimiimme tulevaa uutta palvelureititintä*. Olemme testanneet reititintä sisäisesti ja nyt haluamme testata sitä vielä käyttäjien kanssa 😊

 

Uusi reititin toimii tiettyjen nettiyhteyksien kanssa. Etsimmekin testaajia, joiden taloudessa on joku seuraavista nettiyhteyksistä:

  • Telia valokuitu
  • Telia Taloyhtiönetti, ei kuitenkaan VDSL-kohteet (eli huoneistossasi on ethernet-pistokkeet, ei perinteiset puhelinpistokkeet)
  • Yhteys Kotiin Kiinteä 5G

Etsimme testaajaksi erityisesti vasta-alkajia, sinun ei tarvitse olla edistynyt käyttäjä vaan tärkeintä on, että olet kiinnostunut kokeilemaan uutta sekä jakamaan huomioitasi ja kokemuksiasi muille. Etsimme erityisesti myös käyttäjiä, joiden taloudessa on ns. kiinteä 5G -yhteys.


Testaaminen ja havaintojen jakaminen tapahtuu Telia Hiomoon perustettavan vapaamuotoisen keskustelun sekä muodollisten kyselyiden kautta. Pääset jakamaan kokemuksiasi toisten testaajien sekä tuotetiimimme kanssa.

Testijakso alkaa helmikuun alussa ja päättyy maaliskuun lopussa. Alussa keskitymme asennusohjeiden toimivuuteen, käyttöönottoon ja mahdollisiin esiin nousseisiin haasteisiin. Tämän jälkeen testaamme reitittimen yleistä toimivuutta arjessasi sekä reitittimen ominaisuuksia.

Testijakson aikana käytät nettiä kuten tähänkin asti. Pyydämme testaajia tekemään myös muutamia pieniä testejä noin kahden kuukauden testijakson aikana.

Jos haluat niin voit pitää reitittimen itselläsi maksutta testijakson jälkeen.

 

Testaaminen liittyy kehitysyhteisö Telia Hiomoon, jossa testaamme ja kehitämme Telian palveluita yhdessä käyttäjien kanssa. Jos kiinnostuit päästä mukaan testaamaan uutta reititintä niin liity ensin Hiomoon ja voit hakea mukaan tähän sekä myös muihin tehtäviin jatkossa. Hiomoon liittymisen jälkeen saat meiltä erillisen kutsun tähän palvelureitittimen testiin.

Lue lisää Hiomosta ja hae mukaan!

 

Kiitos jo etukäteen. Odotamme innolla yhteistyötä kanssasi.

Tuotetiimin puolesta,

Tero / Yhteisömanageri

 

 

*Technicolor F1x

  •         WiFi 6 (2,5 & 5Ghz)
  •         WAN/LAN4 2,5Gbit, LAN1-3 1Gbit
  •         USB 3.1

 

Haku on nyt päättynyt, kiitos kaikille ilmoittautuneille 😊


Tulisipa joskus sellainen testaajien etsintä, (sellaisille reitittimille) jotka asuvat hevon kuusessa, tai ainakin lähellä sitä.

Meitä nyt on jonkin verran Suomenmaassa joilla yhteydet ovat mitä ovat. Ja reitittimiä ei valikoimassa monta ole, kaapelivehkeitä taas on tuhansia.

No, onhan kolmessakin jo vaihtoehtoja...


Tulisipa joskus sellainen testaajien etsintä, (sellaisille reitittimille) jotka asuvat hevon kuusessa, tai ainakin lähellä sitä.

Meitä nyt on jonkin verran Suomenmaassa joilla yhteydet ovat mitä ovat. Ja reitittimiä ei valikoimassa monta ole, kaapelivehkeitä taas on tuhansia.

No, onhan kolmessakin jo vaihtoehtoja...

Tarkoittanet reitittimiä, joita myymme verkkokaupassamme? Ei ole erikseen taajamissa asuvien laitteita ja sitten muualla asuvien laitteita 😊

Tässä ko. testissä oli ja on kyse reitittimestä, jota emme tule erikseen myymään vaan se tulee osaksi palvelua (pakettia), johon kuuluu nettiyhteys sekä laitteet.

Meiltä on mahdollisesti tulossa myöhemmin testi, jossa testaisimme mobiiliverkkoon sopivaa reititintä. Sekään ei ole kuitenkaan sellainen reititin, jota tulemme myymään erikseen vaan sekin kuuluu osana palvelua, jossa on sekä nettiyhteys että laitteet samassa paketissa.

On kuitenkin mahdollista, että tulemme testaamaan verkkokauppaan myyntiin tulevia reitittimiä. Kannattaa jäädä kuulolle 😊


Olisi kyllä mielenkiintoista testata myyntiin erikseen tulevia 5G-reitittimiä. Toki ilmeisesti operaattoreilla on koko ajan suuntana palvelureititin tai ulkomodeemi + reititin yhdistelmien myynti. 


Mikähän kumma tässä muutenkin ylikulutuksen aikana, että operaattori pakottaa ostamaan noita wifi-reitittimeksi kutsuttuja heikkolaatuisia muovipurnukoita. Kilpaileva operaattori pakkomyy jopa kahta muovipurnukkaa. Kuulemma nuo purnukat voi myydä netin kirppareilla ja siellähän noita purnukoita näyttää olevankin myynnissä. Sen verran pitäisi vastuullisuutta ajatella, että asiakkaille annetaan mahdollisuus tilata nettiyhteys ilman noita muovipurnukoita. Vapailla markkinoilla on tarjolla laajasti parempia laitteita, joita ylläpidetään valmistajan toimesta. Eikä niitä tarvitse olla resetoimassa tai buuttailemassa yhtä mittaa.


Mikähän kumma tässä muutenkin ylikulutuksen aikana, että operaattori pakottaa ostamaan noita wifi-reitittimeksi kutsuttuja heikkolaatuisia muovipurnukoita. Kilpaileva operaattori pakkomyy jopa kahta muovipurnukkaa. Kuulemma nuo purnukat voi myydä netin kirppareilla ja siellähän noita purnukoita näyttää olevankin myynnissä. Sen verran pitäisi vastuullisuutta ajatella, että asiakkaille annetaan mahdollisuus tilata nettiyhteys ilman noita muovipurnukoita. Vapailla markkinoilla on tarjolla laajasti parempia laitteita, joita ylläpidetään valmistajan toimesta. Eikä niitä tarvitse olla resetoimassa tai buuttailemassa yhtä mittaa.

No näin juuri. En ole itse tarvinut buuttailla laitteita, mutta näissä on olemattomat QoS-asetukset, eli kapasiteetinhallinta/priorisointi. Lopputulos on se, että kun netti-tv striimaa (TV:n katselussa ollaan menty yleisesti broadcastista kapasiteetilta tehottomaan unicastiin) jopa 100 Mbps nopeudella, aiheutuu tuosta kuormasta piikki, ja se edelleen aiheuttaa verkkopeleissä viiveen heittelyä ja tökkimistä. Sitten myydään 1000M liittymää ratkaisuna. Jokaisella operaattorilla tasapuolisesti markkinoidaan suuria nopeuksia, jotta toimisi TV ja pelaaminen samanaikaisesti, vaikka tuosta ei ole kyse. Itse olen rajannut TV-laitteille menevät yhteydet sellaisiksi, että kapasiteettia riittää mutta verkkoon ei synny kovia kuormitushuippuja. Tähän tarvitaan yritystason wifi-AP, hinta tosin oli vain satasen luokkaa, kun ostin eräästä liikkeestä asiakaspalautustuotteen (kierrätystaloutta). Kuluttajalaitteella asia ei onnistu.

 

Juuri tästä uudesta mallista en tiedä, mutta kunnollisilla QoS-asetuksilla varustettu laite olisi noihin kodin netti -ratkaisuihin ehdoton. Ihmettelen, ettei sellaista ole vielä tullut. Eivätkö operaattoreilla tuotteita testaavat kokeile netti-tv palveluita ja viivekriittisiä videopelejä samanaikaisesti? Kun 5G myydään kiinteänä, niin sen tulisi toimia edes jollain tasolla “kiinteän kaltaisesti”.


Juuri tästä uudesta mallista en tiedä, mutta kunnollisilla QoS-asetuksilla varustettu laite olisi noihin kodin netti -ratkaisuihin ehdoton. Ihmettelen, ettei sellaista ole vielä tullut. Eivätkö operaattoreilla tuotteita testaavat kokeile netti-tv palveluita ja viivekriittisiä videopelejä samanaikaisesti? Kun 5G myydään kiinteänä, niin sen tulisi toimia edes jollain tasolla “kiinteän kaltaisesti”.

Itselle ei ole juuri QoS mikään kynnyskysymys , mutta ylipäätään ei osta operaattoreilta laitteita ollenkaan , en liittymääkään , jos siihen sisältyy jokin pakkopurkki.


Omassa reitittimessä on ainakin jonkinlainen QoS-toiminto ja se on ns. adaptiivisenä päällä. Kilpailijan viihde palvelu on käytössä ja en ole huomannut minkään sortin viiveilyä ainakaan nettisurffailussa samaan aikaan. Yhteys on 150M. 

Ikävä kyllä operaattorit näyttää leipovan kokonaispaketteja, joihin kuuluu liittymän lisäksi ulkomodeemi ja reitittimet. Voihan nuo reitittimet tietysti lähettää takaisin asiakaspalautuksena, mutta hintahan niistä juoksee. Jouduin tähän asiaan vähän paneutumaan, kun lähipiirissä jossain vaiheessa pitää laitteet päivittää, kun nettiyhteys  pohjautuu 4G-verkkoon. Toki Valokuitunen oli tuonut alueelle mainokset, joten tuollakin voi kuitu olla joskus mahdollinen ellei jopa ole jo saatavilla toiselta toimijalta.


Vastaa