Skip to main content

EDIT Tero:



 



Vastausaika on päättynyt. Arvonnan voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti sähköpostilla. Onnea voittajille ja kiitokset kaikille kyselyyn osallistuneille!



 



 



Vastaa kyselyyn ja osallistu leffalippupakettien arvontaan!



 



Miten sinä maksaisit mieluiten ostoksesi? Entä laskusi? Vannotko perinteisen paperilaskun nimeen vai haluatko hoitaa laskutusasiasi sähköisesti?

Maksamisen tavat ovat olleet viimeisten vuosien aikana voimakkaassa muutoksessa. Yhä harvemmin kaivamme kukkarostamme käteistä maksaessamme esimerkiksi ravintolalaskuamme, sen sijaan valitsemme korttiarsenaalimme joukosta sen oikean ja sujautamme maksupäätteeseen. Kortilla maksaminen on meille arkipäivää, eivätkä maksukortit suinkaan ole ainoita vaihtoehtoja käteiselle.

Olet ehkä huomannut kännykän korvaavan lompakon yhä useammissa maksutilanteissa? Erilaiset mobiilimaksamisen sovellukset ovat nostaneet suosiotaan kiivaalla tahdilla, tehden maksamisesta nopeaa ja vaivatonta. Toisaalta uusiin tapoihin siirtyminen voi tuntua myös vieraalta tai pelottavalta.





Haluaisimme kuulla, minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia sinulla on ostosten ja laskujen maksamisesta. Alla olevan linkin kautta pääset vastaamaan kyselyyn. Kyselyyn vastaamalla voit osallistua arvontaan, jossa arvomme 5 kpl Finnkinon lippupaketteja (sis. 2 leffa- ja herkkulippua). Kysely on auki 8.8.2016 klo 12:00 asti.

https://www.webropolsurveys.com/S/B7B8967C98724B09.par



 



Kiitos osallistumisestasi!




Katso arvonnan säännöt ”Paljastus” –sanan takaa.



 



Hide content



Arvonnan säännöt:



Arvonnan järjestäjä
TeliaSonera Finland Oyj, jäljempänä "Sonera".

Osallistumiskelpoisuus
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat luonnolliset henkilöt pois lukien Soneran henkilökunta ja heidän perheenjäsenensä, sekä niiden yhtiöiden ja organisaatioiden työntekijät, jotka ovat olleet tekemisissä tämän arvonnan kanssa. Arvontaan osallistumisessa ei ole ikärajaa.

Osallistumisaika
20.7.2016- 8.8.2016 kello 12.00 asti. Sonera ei vastaa teknisistä syistä perille tulemattomista osallistumisista tai puutteellisista, asiattomista tai lukukelvottomista vastauksista.

Palkinnot
Kilpailun palkintoina arvotaan viisi Finnkinon lippupakettia (sisältää 2 leffa- ja herkkulippua). Yhden lippupaketin arvo n. 30 euroa.

Arvontaan osallistuminen
Kaikki osallistumisaikana kyselyyn vastanneet ja yhteystietonsa jättäneet osallistuvat arvontaan. Arvontaan osallistuminen ei edellytä tuotteen tai palvelun ostamista. Yhteystietoja ei luovuteta ulkopuolisten käyttöön.





 

Hei!Minua ihmetyttää se,että kun luottotiedot on mennyt,et saa osamaksulla Puhelinta,mutta kyllä saat esimerkiksi,läppärin ja viihdettä,mitä minä en ainakaan tarvitse,kun sitä on ennestään. Minusta on hieman puurot ja vellit sekaisin! Olen sen verta käärmeissäni,että kun saan läppärin maksettua vaihdan kyllä operaattoria,en tiedä auttaako asiaa yhtään,nyt vain tuntuu siltä!


Olisihan se kieltämättä loogisempaa, jos luottotiedot ovat menneet, ei saisi osamaksulla yhtään mitään.


Minä maksan yleensä kortilla, kun käyn kaupassa. 

Jos tilaan jotain,  niin haluan E-laskun en paperia. Tietty eka tulee aina paperina. 

Jos tulee sähköpostilla voin jopa unohtaa sen sinne,  koska olen tottunut e-laskuihin. 

Rahoitus puolella maksan jonkun aikaa osamaksuna ja jossain vaiheessa maksan kaikki loput. 

Kännykällä en kyllä maksele,  koska pankkikortti on samassa kotelossa kuin kännykkä. Onhan mulla toki Pivo. 

 

Ps. En ota osaa kilpailuun. 


Ostokset maksan yleensä kortilla, mutta kaikista mieluiten maksaisin nykyaikaisemmin, eli Bitcoinilla. Laskut haluan mieluiten sähköpostiin PDF-tiedostoina (tai linkkinä PDF-tiedostoon, kuten Soneralla), josta voin ne tulostaa tarkastelua varten, laittaa maksupinoon ja arkistoida maksetut laskut kansioon. Näin pysyn aina selvillä mitä laskuja on ylipäänsä saapunut ja mitkä on masettu, ja ennen kaikkea MISTÄ on maksettu - onko laskutettu oikein. Lisäksi tämä menetelmä on suoraan yhteensopiva perinteisten paperilaskujen kanssa, joita niitäkin yhä saapuu ja tulee aina saapumaan, eli ei ole merkitystä saapuiko lasku paperisena vai PDF:nä niin se käsitellään aina samalla tavalla. E-laskusyteemi on suhteellisen typerä, vaatii todella monta klikkausta että saa alkuperäisen laskun PDF muodossa näkyviin tarkastamista varten. Laskun tarkastaminen käyttää lisäksi pankin ulkoista palvelua, joka ei usein edes toimi. Selkeästi E-lasku on suunniteltu siten että laskun tarkastaminen olisi mahdollisimman vaikeaa ja että ihmiset maksaisivat laskut sokkona tietämättä edes itse, mistä maksavat ja onko ylipäänsä laskutettu oikein. Oletuksena näkyy vain hyvin rajatusti tietoa, joka ei vastaa alkuperäistä laskua.

Olen samoilla linjoilla jo aiemmin vastanneiden kesken. Vaikka pankkien e-laskut ovat kivoja, niin niiden pdf -laskukuvat ovat usein surkuhupaisia ja miltei lukukelvottomia. Pankkien pitäisi panostaa räätälöityihin xslt ratkaisuihin nykyisen universaalin sijaan.

 

Olen jo muualla asiakaskokemuksessa ilmoittanut että operaattorien olisi hyvä saada koontilaskut aikaan. Turha lähetellä useita laskuja samalla asiakkaalle saman kuukauden aikana.

 

Valitettavasti operaatorien maksuratkaisut ovat mielestäni jo hieman jälkijunassa. Tämän lisäksi puhelimessa olevat nfc ratkaisut hieman arveluttaa. Valitettavasti haluan nyt olla jarruna olevana kyynikkona. Parempi nyt ruotia ongelmat läpi. Mahdolliset prepaid maksutagit ovat tietyissä tarkoituksissa kivoja, mutta saisivat olla paremmin integroituna pankkien järjestelmiin. Ainoa parannus olisi se että operaattorit menisivät tavisten pankkisektorille tarjoten peruspalvelut; tili, verkkopankki ja maksuvälineet. Tällöin tähän kokonaisuuteen mahdolliset tagi ja puhelinten maksuratkaisut istuisivat paremmin.

 

Tavisten väliseen maksamiseen kaipaisin Elisan Lompakossa nyt toistaiseksi jäädytetyn rahasiirron kaltaista palvelua. Eli tässä palvelussa käyttäjät voisivat siirtää toisilleen pienehköjä rahasummia puhelinnumeron avulla. Jatkossa olisi toivottavaa että alustavasti kolmen kilpailijan järjestelmät keskustelisivat edes tämän siirron osalta keskenään; siis Sonera, Elisa ja Danske.

 

Omakohtaisesti otan kyllä vastaan paperisen laskun, mikäli siitä ei veloiteta ylimääräistä. Nykyään tuo e-lasku on erittäin kätevä ja itselläni suurimman osan laskutussykli toimii miltei täydellisesti. Kaupoissa käytän muovia maksuvälineenä, joka veloittaa suoraan tililtä. Käytössäni on myös prepaid kortti, mutta se on jotenkin turhan kankea, siis rahaa pitää siirtää etukäteen sinne. Nykyinen käyttötarve tuollaiselle on aika marginaalinen. Puhelin ei ole mukana osalla kauppareissuja joten siihen liittyvät maksutavat eivät palvele enkä oikein vielä luota siihen. Osaan valitettavasti peilata vain omiin tarpeihin ja niiden valossa uudet ratkaisut ovat varsin vaativia, mikäli otan niitä käyttöön.


Mä meinasin vastata tuohon kyselyyn, mutta se oli suoraan sanoen liian monimutkainen, tylsä ja aikaavievä, joten jätin vastaamatta.Tuli vähän junnaava maku, kun oli jatkuvasti samat kysymyssapluunat vain eri maksutavoille ja summille, ja joudut klikkailemaan niitä palloja siellä tusinan per kohta.

Sitten kun on pakko arvottaa jonkun muun keksimät ominaisuudet arvojärjestykseen, niin siinä menee metsään se, jos itse ei esimerkiksi jossain maksutavassa anna mitään arvoa jollekin ominaisuudelle, tai katsoo vaikka jonkun ominaisuuden negatiiviseksi, mutta se on pakko arvottaa kuitenkin positiivisesti johonkin arvoon. Lisäksi osa noista ominaisuuksista on vähän abstrakteja ja epäselviä, eikä ne oikein liity välttämättä käytettyyn maksutapaan ja/tai niiden tarkoitus on helposti ymmärrettävissä usealla eri tavalla.

Jos nyt vaikka sanoisin esimerkkinä, että mä en haluaisi minkään maksutavan olevan huomaamaton koskaan, ikinä, missään ja milloinkaan. Mitä tällä oikeastaan edes tarkoitetaan? Sitä, että asiakkaalta veloitetaan jotain hänen huomaamattaan, vai sitä, että esim. maksu veloitettaisiin etäluettavalta kortilta tms laitteelta automaattisesti kun kävelet kaupan kassan läpi ilman, että korttia tai muuta maksuvälinettä tarvitsee ottaa pois taskusta? Ja onko maksutavan "moderniudella" oikeasti jotain merkitystä johonkin tai jollekin, ja miten määrittelet moderniuden? Onko maksukortti moderni maksutapa? Entäpä lähimaksukortti? Mitä jos sirukortilla maksaa magneettijuovalla, onko se silloin moderni vai ei?

No joo, tossa nyt noita juttuja vähän. Jos sivuttais vähän sitä itse kyselyn aihettakin.

- Kaikkea on tullut kokeiltua, paitsi mobiilimaksua, jonka estin heti kun siitä suvaittiin asiakkaille kertoa muutamia kuukausia käyttöönoton jälkeen ensimmäisten väärinkäytösten ilmettyä. Ko. maksutapa on edelleenkin turvaton raakile, ja toivon sille yhäkin pikaista kuolemaa.

- Liikkeessä maksan mieluiten kortilla (tai kännykällä johon on nfc:hen liitetty sama kortti), tilanteesta riippuu, meneekö maksu debitin vai creditin puolelta. Pienet maksut maksan mielellään lähiluvulla, mutta suuremmissa haluankin koodivarmistuksen lisäturvallisuuden vuoksi. Vaikka itse rinnastankin kortin melkolailla käteiseen ja säilytän sitä yhtä huolellisesti, on kiva tietää, ettei kortilla voi tehdä yli 25 euron ostoksia tietämättä koodiani. Enhän minä lompakossakaan mitään satoja tai tuhansia euroja kanniskelisi käteisenä, joten menetykset jäisivät kymppien tasolle lompakon hävitessä.

- Netissäkin maksan yleensä mieluiten kortilla, koska luottokortissa on todella hyvä kuluttajansuoja ja ostoturva (esimerkkinä case Anttilan konkurssi). Joskus otan myös tuotteita laskulla jos myyjäliike tarjoaa laskua veloituksetta.

- Puhelimessa en oikeastaan osta mitään, mutta jos ostaisin niin pyytäisin maksuajallisen laskun joka toimitetaan tuotteen saapumisen jälkeen. En ikinä antaisi luottokortin tietoja puhelimen välityksellä myyjälle.

- Laskut otan vastaan ja maksan mieluiten e-laskuina, ja jos se ei onnistu niin sähköpostilaskuna. Paperilaskuja vältän viimeiseen asti, koska ne ovat hankalia syöttää ja tuppaavat itsellä hukkumaan ja jäävät joskus jopa maksamatta tämän takia. Viivakoodilliset voi onneksi lukea nopeasti kännykällä talteen verkkopankkiin.

Olen oikeastaan melkolailla tyytyväinen nykyisiin maksu- ja laskutustapoihin. Vielä kun kaikissa liikkeissä olisi maksupäätteet, joissa toimii lähimaksu niin kortin kuin kännykän kanssa, ja kaikilta laskuttajilta saisi e-laskun niin mä olisin tyytyväinen.


Vastasin kyselyyn, mutta napsuttelin vain eteenpäin päästäkseni enempää ajattelematta loputtomalta tuntuviin kohtiin ja sitten tuli vielä samat kohdat uudelleen ja uudelleen. Jokaisen pitäisi saada leffaliput, joka tuohon vaivautuu vastaamaan. 


Mukava huomata, että aihe on herättänyt näinkin runsaasti keskustelua. Mielenkiintoista lueskella näkökulmianne asiaan.

 

Ikävä juttu, että kysely on tuntunut hieman raskaalta. Se on myös totta, että ymmärrämme asiat eri tavoin, joten siinä mielessä nuo arvottamiseen liittyvät kysymykset ovat saattaneet tuntua hämyisiltä. Totta myös sekin, että osaa noista ominaisuuksista ei välttämättä halua liittää laisinkaan maksamiseen. Otamme nämä kyselyn toimivuuteen tulleet palautteet ehdottomasti jatkossa huomioon, kun kyselyitä suunnittelemme.

 

Kaikki kyselyyn tulleet vastaukset ja tähän tulleet kommentit ovat ilahduttaneet meitä suuresti, joten kiitokset kaikille vastaajille! :smileyhappy:


Vastausaika on päättynyt. Arvonnan voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti sähköpostilla.



 



Onnea voittajille ja kiitokset kaikille kyselyyn osallistuneille!


Hei!Kysyisin miten pääsee tuote testaajaksi,olisin kiinnostunut?


Meillä on täällä Klaanissa aina välillä haettu testaajia, kannattaa seurata blogeja :smileyhappy: Ja toki tänne voi hakea muutenkin töihin


Vastaa