Skip to main content

Hei,

 

Ihan periaatteessa kysyisin, että miksi oletuksena asetuksissa on päällä sähköposti roskan lähettäminen. Tuo nyt varmasti hyvin ei toivottava ominaisuus suurimman osan käyttäjistä mielestä. Puhumattakaan, että jos oikein pilkkua viilataan, vaikkaan että tämä menisi osastolle laiton ratkaisu (EU:n alueella s-posti listoillehan on opt-in, eli ei saa lähettää ilman etukäteis lupaa, missään vaiheessa rekisteröityessäni ei lupaa kysytty sposti spämmäykseen...). Varsinkin kun kyseessä suuri yritys, niin veikkaan, että viranomaisten ratkaisu olisi "laiton" ;) 

 

Kyllä, tiedän, että ärsyttävän monilla foorumeilla tuo on (idiootin ylläpitäjän vuoksi) juuri noin, pitää käydä tikkaamassa pois  "ei en halua että täytät sähköpostini turhanpäiväisellä roskalla", mutta odottaisin kuitenkin Soneralta hieman ammattimaisempaa otetta tällaisiinkin asioihin..


@ByteHeaven kirjoitti:


Hei,



 



Ihan periaatteessa kysyisin, että miksi oletuksena asetuksissa on päällä sähköposti roskan lähettäminen. Tuo nyt varmasti hyvin ei toivottava ominaisuus suurimman osan käyttäjistä mielestä. Puhumattakaan, että jos oikein pilkkua viilataan, vaikkaan että tämä menisi osastolle laiton ratkaisu (EU:n alueella s-posti listoillehan on opt-in, eli ei saa lähettää ilman etukäteis lupaa, missään vaiheessa rekisteröityessäni ei lupaa kysytty sposti spämmäykseen...). Varsinkin kun kyseessä suuri yritys, niin veikkaan, että viranomaisten ratkaisu olisi "laiton" ;) 



 



Kyllä, tiedän, että ärsyttävän monilla foorumeilla tuo on (idiootin ylläpitäjän vuoksi) juuri noin, pitää käydä tikkaamassa pois  "ei en halua että täytät sähköpostini turhanpäiväisellä roskalla", mutta odottaisin kuitenkin Soneralta hieman ammattimaisempaa otetta tällaisiinkin asioihin..






Hei!



Jos tarkoitat Soneran mainoskirjeitä sähköpostissa, on suostumusta sähköiseen markkinointiin kysytty tilausta tehdessä, tai ainakin olisi pitänyt kysyä. Laki sallii viestinnän asiakkuuden hoitoon liittyen, vaikka olisi kieltänyt sähköisen markkinoinnin. Sitä en tiedä, mikä lasketaan asiakkuuden hoidoksi ja mikä mainonnaksi.



 



Toivottavasti sait asian ratkaistua ja mainoskirjeet estettyä, jos et niitä halua vastaanottaa. :)



 



E: Tajusinkin, että takoitit Klaanin yhteenvetoja. Kai siinä halutaan, että saa tiedot viimeisimmistä uutisista. Viestien vastaanottamisen halukkuus olisi toki hyvä kysyä.


Ah pahoittelut, juu jäi explisiittisesti mainitsematta, että tarkoitin näitä klaanin yhteenvetoposteja. Veikkaan, että suurimmalle osalle käyttäjistä tuo on ei-toivottu ominaisuus oletuksena.. Monet foorumit tuon oletukseksi jättävät (on oletusasennuksessa päällä), mutta se vain on.. ärsyttävää. 

 

Olisin toivonut, että näin ammattimaisen toimijan osalla asia olisi tehty fiksummin 🙂 (ja tuleville käyttäjille toivottavasti korjataan, joko niin, että nuo eivät oletuksena vain ole päällä, tai niin, että asiasta kysytään kiltisti reksiteröitymissivulla, jossa käyttäjä sitten valitsee, haluaako s-postin täyteen roskaa ;))


Olen itsekin regannut siviilissä ja työn puolesta kymmenille foorumeille enkä muista kyllä yhtään että missään olisi reggauksen yhteydessä kysytty haluatko että foorumi lähettää/ei lähetä ilmoituksia sähköpostiin.



 



Klaani käyttää jenkkifirman nimeltäänsä Lithium ja sen plattaa. Olen regannut sisään myös muihin heidän foorumeihin eikä sielläkään noita kysellä. Laillisuuden puolesta laitan melkein vanhat pelihousuni pantiksi, tai sitten kaikki muutkin Lithium-asiakkaat rikkovat lakia (esim. Spotify). Tähän en usko muutoinkaan, nämä viestit kun eivät ole mitään markkinointikamaa vaikka yritykseltä tulevatkin. Tarkistetaan toki!



 



Nämä foorumin ilmoitukset ovat oletuksena tosiaan päällä mutta näin ne on muillakin ja johtuu siitä, että niiden avulla käyttäjä pysyy kartalla esim. siitä että mitä tapahtuu hänen aloittamassaan ketjussa tai ketjussa jonne hän on vastannut. En sanoisi näitä roskapostiksi.



 



Olet uusi jäsen ja kieltämättä tässä alkuvaiheessa erilaisia sähköposteja tulee vähän liikaa ja tämä on meillä tiedostettu asia. Tarkoitat roskapostilla esim. näitä erilaisia ilmoituksia arvonimistä? Ne taasen liittyvät Klaaniyhteisön pelillistäviin elementteihin, aktiivisuuden perusteella Klaanissa voi edetä "hierarkiassa" ylöspäin. Jos nämä ei omalla kohdalla merkitse mitään niin toki joku voi ne silloin tulkita roskapostiksi. Tähän liittyen, tutkin hivenen Klaanin asetuksia, siellä käsittääkseni on että nämä ilmoitukset voidaan säätää erikseen ja noista keskusteluista omat ilmoitukset säädetään erikseen. Tsekkaan mitä voimme siellä noille tehdä.



 



Summa summarum, kiitos palautteesta. Osaan siitä tullaan tosiaan tekemään toimenpiteitä nopeastikin mutta tässä vaiheessa ainakaan emme koske keskusteluista lähteviin ilmoituksiin :)



 


Jep, pahoittelut ehkä hieman agressiivisesta lähtöavauksesta 😃 Näille eri foorumeille kun x:ään kuuluu ja työn puolestakin tulee s-postia ihan liikaa, niin ärsytyskynnys ylittyi välittömästi kun tuli jotain "badge" posteja. Ei pahalla, muttei ihan hirveästi kiinnosta, että antoiko joku automaatti "statuksen" siitä, että kommentoi ketjuja operaattorin foorumilla, jossa voi a) kysellä palveluihin liittyvistä asioista b) tarjota vinkkejä, jos joku kysyy jotain, johon tietää vastauksen :)

 

Itse pidän aika ikävänä tuota foorumeiden (kuten sanoin yleistä) oletusasetusta "hei lähetetään s-postia". Kun niitä tulee pahimmillaan satoja päivässä, niin nuo turhat lätinäpostit lähinnä ärsyttävät. Esim. tällaiselle operaattorin foorumille, kun yleensä reggaavat sisään aktiiviset netin käyttäjät, jotka ovat myös kymmenillä tai sadoilla muilla foorumeilla, niin ei, emme halua niiltä turhia s-posteja. Kyllä me osaamme tulla foorumille vilkaisemaan kun huvittaa, onko joku kommentoinut jotain. Siinä (virheellisesti) oletin, että verkko-operaattori osaisi toimia fiksummin kuin nuo kaikki harrastepohjalta pystyssä olevat foorumit, jotka menevät oletusasetuksin. Järjestäkääpä polli, että haluaako käyttäjänne oletuksena saada s-postiin infoa kun joku kommentoi ketjua, johon olet kirjoittanut? 😉 NImimerkki: ihan kiva, kun esim Fitbitin support foorumilla neuvot käyttäjiä / annat lisäinfoa havaitusta bugista jota debuggaat, miten paha on ja ketjuun tulee kymmeniä vastauksia päivässä, ja oletuksen _jokaisesta_ tuli sähköäposti, ennen kuin käyt kaivelemassa niitä asetuksia. Ihan sama täällä. Jos haluat olla aktiivinen ehkä jossain välissä (kun osaat neuvoa) niin pahimmillaan saat s-postilaatikon täyteen roskaa (tai sitten pitää kaivella niitä asetuksia käsin, että ei, älä nyt ***tu lähetä sitä s-postia mulle). Ja kun tuo pitää tehdä kaikkialla, minne rekisteröidyt, niin kyllä, se on äärimmäisen ärsyttävää. Luulisi teidän IT-alan ammattilaina kanssa tuollaisen asian ymmärtävän. Ymmärrän että oma rakas lapsi ja oletuksen, että tottakai kaikki ovat ihan täpöllä kiinnostuneita teidän foorumista, mutta tuo on se valitettava virheajatus. Ei, emme ole kovinkaan kiinnostuneita foorumistanne. Paitsi tilanteessa, kun selvitämme jotain, kysymme jotain tai sattumalta ajankuluksi tulee vilkaistua tänne ja huomaa, että hei, mä voinen tota kaveria neuvoa.. (mietipä: jos haluatte asiantuntija neuvoja osaavilta käyttäjiltänne vähemmän osaaville käyttäjillenne ilmaiseksi, niin tehkää sen neuvosimen antaminen mahdollisimman vaivattomaksi ja vähän ärysttäväksi 😉 ) Kyllä, olen IT-asiantuntija ja jos käyt vaikka nickini tarkistamassa Elisan palstalta, tiedät että olen semiaktiivinen neuvojakin ;)


Vastaa