Skip to main content
Kiinnitetty aihe Uutinen

Uusi kirjautuminen Telia Yhteisöön

  • 13 May 2024
  • 58 kommenttia
  • 2539 katselukertaa

Tämä kirjoitus kertoo uudistuksesta kaiken oleellisen. Voit halutessasi hyppiä eri kohtiin kirjoituksessa, alla olevien linkkien kautta.

Voit kysyä ja kommentoida uudistusta tämän kirjoituksen kommenteissa 🙂

 

Uudistus pähkinänkuoressa

 

Yhteisön vanhana jäsenenä sinulla on nyt käytössäsi Telia Tili -tunnukset, joiden avulla kirjaudut tänne Yhteisöön.

Kirjautuminen tapahtuu alla olevan näkymän kautta. Käyttäjätunnuksena toimii Yhteisön sähköpostiosoitteesi. Siis se sama sähköpostiosoite, jonne Yhteisön ilmoituksetkin tulevat.

Salasana on vanha tuttu salasanasi.

Vanha tuttu nimimerkkisi, joka näkyi ja näkyy kirjoituksiesi yhteydessä täällä Yhteisössä, säilyy ennallaan. Uudistus koskettaa ainoastaan sisäänkirjautumista.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että

  • Jos haluat vaihtaa salasanasi tai sähköpostiosoitteesi → Voit muokata ja hallinnoida tietojasi jatkossa Telia Tilin kautta
  • Jos haluat muokata Yhteisön jäsenprofiilia, esimerkiksi avatar-kuvaa tai vaikka sitä, että missä tilanteissa Yhteisö lähettää sinulle ilmoituksia → Voit muokata asetuksiasi Yhteisön profiilisi kautta

 

 

Jos et pääse kirjautumaan Yhteisöön uudistuksen jälkeen

 

Jos et esimerkiksi muista, minkä sähköpostiosoitteen olet lisännyt Yhteisön tietoihisi, etkä siten pääse kirjautumaan tänne, sinulla on ainakin pari vaihtoehtoa:

  • Oletettavasti sinulla on useampia sähköpostiosoitteita käytössä, joten etsi niistä kaikista Yhteisön lähettämiä sähköposteja. Yhteisön sähköpostit tulevat osoitteesta no-reply@telia.fi. Kun löydät sähköpostin, jonka Yhteisö on lähettänyt niin tiedät, että ko. sähköpostiosoitteesi on se, joka toimii käyttäjätunnuksena jatkossa Yhteisöön
  • Kokeile sisäänkirjautumista kaikilla mahdollisilla sähköpostiosoitteillasi, joita sinulla vain on käytössä ja olemassa
  • Voit lähettää sähköpostia Yhteisön ylläpidolle niin katsomme, että miten voisimme sinua tilanteessa auttaa: telia-yhteiso@telia.fi

 

Uutta: Voit nyt itse vaihtaa sähköpostiosoitteesi uuteen

 

Kirjaudu Telia Tilin hallintasivulle vaihtaaksesi sähköpostiosoitteesi uuteen. Kirjautuminen tapahtuu samoin kuin Yhteisöön eli nykyisellä sähköpostiosoitteellasi sekä Yhteisön salasanallasi.

Sinulla on nyt käytössäsi Telia Tili, ja vaihtamalla sähköpostiosoitteesi Telia Tiliin, vaihdat samalla Yhteisön ilmoitusten sähköpostiosoitteen. Huomioithan, että jos vaihdat sähköpostiosoitteen uuteen niin muista kirjautua sisään jatkossa uutta sähköpostiosoitettasi käyttäen.

Jos nyt vaihdat sähköpostiosoitteesi uuteen niin se vaihtuu tällä hetkellä vain Yhteisöön. Ei asiakkuutesi tietoihin. Tai, jos vaihdat asiakastietoihisi uuden sähköpostiosoitteen, se ei vaihdu tälle hetkellä tänne Yhteisöön.

Huomioitavaa:  Muokkaathan ainoastaan henkilökohtaista sähköpostiosoitetta, alla olevan kuvan mukaisesti. Jos poistat sen, et pääse enää kirjautumaan Yhteisöön.

 

 

Uutta: Voit vaihtaa salasanasi jatkossa myös oman profiilisivusi kautta

 

Mene omalle profiisivullesi, sivun oikeassa yläreunassa olevan profiilivalikon kautta ja valitse sieltä Asetukset.

Pääset vaihtamaan salasanasi uuteen Vaihda salasana -painikkeen kautta.

 

 

Voit nollata salasanan samoin kuten aikaisemminkin, eli sisäänkirjautumisnäkymän kautta.

 

Yhteisön päivitetyt ohjeet

 

Katso alta päivitetyt ohjeet rekisteröitymisestä, sisäänkirjautumisesta, salasanan sekä sähköpostiosoitteen vaihtamisesta. Muut ohjeet ovat ennallaan ja löydät ne kaikki täältä.

 

Näin rekisteröidyt Yhteisöön

  • Rekisteröidy Yhteisön jäseneksi sivun oikeassa yläreunassa olevan “Kirjaudu sisään” -painikkeen kautta. Valitse aukeavasta näkymästä “Luo tunnus Telia Yhteisöön”.
  • Seuraavassa näkymässä luot itsellesi Telia Tili -tunnuksen, jonka avulla kirjaudut jatkossa sisään Yhteisöön
  • Voit halutessasi lisätä etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin
  • Lisää sähköpostiosoitteesi sekä valitse itsellesi salasana
  • Lue ja hyväksy käyttöehdot sekä tietosuojaseloste
  • Paina “Luo tili” ja siirry tämän jälkeen sähköpostiisi poimimaan sinne lähetetty vahvistuskoodi
  • Syötä vahvistuskoodi ja paina “Jatka
  • Tämän jälkeen valitset vielä itsellesi nimimerkin, jolla sinut tunnistetaan Yhteisön keskusteluissa
  • Lue ja hyväksy käyttöehdot sekä tietosuojaseloste ja paina lopuksi “Tallenna

Nyt olet luonut itsellesi Telia Tilin Yhteisöä varten ja voit aloittaa Yhteisön käyttämisen.

Huomioithan, että kun haluat kirjautua Yhteisöön niin tunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja salasanasi on valitsemasi salasana.

 

 

Näin kirjaudut Yhteisöön

  • Paina sivun oikeassa yläreunassa olevaa “Kirjaudu sisään” -painiketta
  • Lisää käyttäjätunnus, joka on Telia Tilisi sähköpostiosoite (sama sähköpostiosoite, johon Yhteisö lähettää erilaisia sähköposti-ilmoituksia)
  • Lisää Telia Tilisi salasana (sama salasana, jolla olet aiemminkin kirjautunut Yhteisöön)
  • Paina lopuksi “Kirjaudu

 

Salasanan vaihtaminen tai unohtunut salasana

 

Jos et muista salasanaasi, etkä pääse kirjautumaan Yhteisöön, tässä ohjeet salasanan nollaamiseksi.

  • Paina sivun oikeassa yläreunassa olevaa “Kirjaudu sisään” -painiketta. Valitse aukeavasta näkymästä “Unohditko salasanasi?
  • Lisää käyttäjätunnus, joka on Telia Tilisi sähköpostiosoite (sama sähköpostiosoite, johon Yhteisö lähettää erilaisia sähköposti-ilmoituksia)
  • Paina “Lähetä” ja saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit valita Telia Tiliisi uuden salasanan

Jos haluat vaihtaa salasanasi uuteen, toimi näin.

  • Mene omalle profiilisivullesi klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevaa profiilikuvaketta. Valitse sieltä “Asetukset” (tai klikkaa tästä)
  • Paina “Vaihda salasana” -painiketta ja pääset vaihtamaan salasanasi uuteen
  • Pääset takaisin Yhteisöön klikkaamalla sivun vasemmassa yläreunassa olevaa “Telia Yhteisö” linkkiä

 

Sähköpostiosoitteen vaihtaminen

  • Siirry Telia Tilin hallintasivulle ja kirjaudu sisään nykyistä Telia Tilin sähköpostiosoitettasi ja salasanaasi käyttäen
  • Valitse “Omat tiedot” ja “Muokkaa tietoja
  • Selaa kohtaan “Sähköpostiosoite”, valitse “Hallinnoi” ja “Muokkaa
  • Tärkeää: Lisää tai muokkaa ainoastaan henkilökohtaista sähköpostiosoitetta. Jos poistat sen, et voi enää kirjautua Yhteisöön
  • Sinua pyydetään vielä vahvistamaan, että haluatko varmasti muuttaa sähköpostiosoitteesi uuteen. Huomioithan, että vaihtamalla sähköpostiosoitteesi kirjaudut jatkossa sisään uutta sähköpostiosoitettasi käyttäen
  • Lisää uusi sähköpostiosoite ja paina “Tallenna”. Siirry tämän jälkeen sähköpostiisi poimimaan sinne lähetetty vahvistuskoodi
  • Syötä vahvistuskoodi ja paina “Jatka

Olet nyt vaihtanut Telia Tiliisi uuden sähköpostiosoitteen. Osoite vaihtuu myös Yhteisöön sen jälkeen, kun seuraavan kerran kirjaudut Yhteisöön sisälle. Muistathan kirjautua sisään uutta sähköpostiosoitetta käyttäen.

 

Mikä on Telia Tili

 

Kuten ollaan keskusteltu aiemmin niin Yhteisön tunnusuudistus liittyy Telian tunnusuudistuksiin. Otamme tässä uudistuksessa käyttöön Telia Tilin nyt täällä Yhteisössä ja myöhemmin se tulee käyttöön myös meidän kuluttaja-asiakkaille. Telia Tili tulee mahdollistamaan pääsyn Telian palveluihin, yksillä tunnuksilla. Voit kuitenkin jatkossakin käyttää Yhteisöä ilman, että se on liitetty asiakkuuteesi mutta jos haluat, niin voit tulevaisuudessa kirjautua sekä Yhteisöön että Minun Teliaan samoilla tunnuksilla.

Telia Tilin lisäksi uutta Yhteisössä on nyt se, että voit itse vaihtaa jatkossa sähköpostiosoitteesi uuteen. Uutta on myös se, että voit olla kirjautuneena Yhteisöön ja voit käyttää samaan aikaan Minun Teliaa halutessasi toisilla tunnuksilla.

Tuomme myöhemmin mahdollisuuden vaihtaa salasanan suoraan oman profiilisi kautta. Lisäämme sinne napin, josta pääset vaihtamaan Telia Tilisi salasanan. Sitä ennen salasanan vaihto onnistuu kuten tälläkin hetkellä eli sisäänkirjautumisikkunassa on valinta “Unohditko salasanasi”, jonka kautta voit vaihtaa salasanasi uuteen.

Telia Tili kehittyy matkan varrella muutoinkin. Tulevista muutoksista lisää myöhemmin.

 

Telia Tilin hallintasivut

 

Alla muutamia kuvankaappauksia Telia Tilin hallintasivulta.

 

Yleiskatsaus-näkymä:

 

 

Omat tiedot -näkymä:

 

 

Yllä olevassa kokonaisuudessa ainoastaan yhteystiedoissa näkyvä sähköpostiosoite on tällä hetkellä oleellinen asia Yhteisön käyttämiseksi. Muilla valinnoilla on merkitystä myöhemmin sen jälkeen, kun Telia Tili on käytössä myös kuluttaja-asiakkaillamme.

 

 

Yllä olevista ainoastaan salasana on sellainen, jota saatat tarvita. Muokkaa-linkistä pääset vaihtamaan Telia Tilin ja siten myös Yhteisön salasanasi.

Muilla valinnoilla on merkitystä myöhemmin sen jälkeen, kun Telia Tili on käytössä myös kuluttaja-asiakkaillamme.

Ethän poista käyttäjätiliäsi Telia Tili -sivulta, koska se ei poista Yhteisön käyttäjäprofiiliasi. Katso ohjeet Yhteisön käyttämisen lopettamiseksi täältä.

Yhdistä tilit -toiminto ei ole vielä tällä hetkellä käytössä.

 

Vinkki

 

Jos olet kirjautuneena Yhteisöön ja menet telia.fi -sivustolle niin näyttää, kuin olisit kirjautuneena sinnekin. Käytännössä oletkin, mutta et pääse etenemään sieltä tällä hetkellä Minun Teliaan. Tämä tulee onnistumaan sen jälkeen, kun Telia Tili tulee käyttöön myös kuluttaja-asiakkaillemme.

Jotta pääset Minun Teliaan niin paina Kirjaudu ulos ja voit tämän jälkeen kirjautua normaalisti Minun Teliaan, valitsemallasi tavalla.

 

 

Tavoitteemme oli siirtää kaikki Telia Yhteisön jäsenet Telia Tilin käyttäjäksi. Näin kaikki käyttäjät voisivat jatkaa Yhteisön käyttämistä ilman mitään toimenpiteitä.

Uudistustyön aikana ilmeni kuitenkin taustatiedoissa tiettyjä haasteita, joiden takia emme voikaan siirtää ihan kaikkia käyttäjiä Telia Tilin käyttäjiksi. Tämä tarkoittaa kuitenkin suurimmaksi osin vanhoja, 5-10 vuotta vanhoja käyttäjätilejä, joilla ei ole kirjauduttu Yhteisöön moneen vuoteen.

Lähetämme kaikille käyttäjille sähköpostia, jos emme pysty häntä siirtämään Telia Tilin käyttäjäksi. Jos käyttäjä ei halua jatkaa Yhteisön käyttämistä niin hänen ei siinä tilanteessa tarvitse tehdä mitään.

58 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.

Käyttäjätaso 7

Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

En halua sotkea Minun Teliaa ja Yhteisöä , joten kirjaudun aina ulos Yhteisöstä ennen kuin menen Minun Teliaan. Kyllä se Minun Telia on aiemmin toiminut pankkitunnuksilla kakistelematta , mutta viime aikoina on alkanut yskimään ja usein vaatii kaksi kirjautumista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Käyn läpi muutamia lomani aikana tulleita keskusteluita ja siksi palaan tähän nyt.

 

Vika tulee ja menee eli välillä toimii kerralla kirjautuminen ja välillä vaatii kaksi yritystä. Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle. Minulla ei ole yritysliittymää.

Selain Firefox 128.0 , alusta Win11 ja pankki Nordea. Selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa.

Kun kerran eka kerta tuppaa epäonnistumaan , niin olisiko kyse kekseistä? Siis eivät ehdi latautua eka yrityksellä.

Muuta en aio asialle tehdä. Tutkikaan näillä tiedoilla.

 

Minulla on enää vain yksi puhelinliittymä Telialta ja taidan senkin siirtää kilpailijalle , kun teillä ei systeemit toimi.

Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Testasin tätä nyt uudemman kerran, sama selain ja versiokin on sama mutta minulla on käytössä macOS ja en saanut ikävä kyllä edelleenkään toistettua ongelmaa. Kokeilin lukuisia kertoja. Pyysin myös paikalla olevaa kehittäjää kokeilemaan ja hänkään ei saanut tätä toistettua.

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Eipä tosiaan hötkyillä siirtojen kanssa nyt!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.

Käyttäjätaso 7

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.

Kyllä.

Tätä ongelmaa oli taannoin ja se silloin saatiin korjattua , mutta vika näyttää palanneen.

Käyttäjätaso 7

Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Yksi pinna Kustaalle. 😁😉

 

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Niinhän se on ja minä olen tehnyt voitavani. Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.

Jees, ymmärrän kyllä.

Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.

Käyttäjätaso 7

Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.

“Suattaapi olla tai suattaapi olla olemattakin” kuten savolaiset asian ilmaisevat.

Minulla selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa ja se on ihan suositeltavaa tietoturvasyistä. Siis alkuun näitä ongelmia esiintyy , mutta sitten alkaa toimia , jos ei sulje selainta.

Siitä se arvaus kekseistä putkahti mieleen. Onko totta , en tiedä.

Vastaa