Skip to main content

Tämä kirjoitus kertoo uudistuksesta kaiken oleellisen. Voit halutessasi hyppiä eri kohtiin kirjoituksessa, alla olevien linkkien kautta.

Voit kysyä ja kommentoida uudistusta tämän kirjoituksen kommenteissa 🙂

 

Uudistus pähkinänkuoressa

 

Yhteisön vanhana jäsenenä sinulla on nyt käytössäsi Telia Tili -tunnukset, joiden avulla kirjaudut tänne Yhteisöön.

Kirjautuminen tapahtuu alla olevan näkymän kautta. Käyttäjätunnuksena toimii Yhteisön sähköpostiosoitteesi. Siis se sama sähköpostiosoite, jonne Yhteisön ilmoituksetkin tulevat.

Salasana on vanha tuttu salasanasi.

Vanha tuttu nimimerkkisi, joka näkyi ja näkyy kirjoituksiesi yhteydessä täällä Yhteisössä, säilyy ennallaan. Uudistus koskettaa ainoastaan sisäänkirjautumista.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että

  • Jos haluat vaihtaa salasanasi tai sähköpostiosoitteesi → Voit muokata ja hallinnoida tietojasi jatkossa Telia Tilin kautta
  • Jos haluat muokata Yhteisön jäsenprofiilia, esimerkiksi avatar-kuvaa tai vaikka sitä, että missä tilanteissa Yhteisö lähettää sinulle ilmoituksia → Voit muokata asetuksiasi Yhteisön profiilisi kautta

 

 

Jos et pääse kirjautumaan Yhteisöön uudistuksen jälkeen

 

Jos et esimerkiksi muista, minkä sähköpostiosoitteen olet lisännyt Yhteisön tietoihisi, etkä siten pääse kirjautumaan tänne, sinulla on ainakin pari vaihtoehtoa:

  • Oletettavasti sinulla on useampia sähköpostiosoitteita käytössä, joten etsi niistä kaikista Yhteisön lähettämiä sähköposteja. Yhteisön sähköpostit tulevat osoitteesta no-reply@telia.fi. Kun löydät sähköpostin, jonka Yhteisö on lähettänyt niin tiedät, että ko. sähköpostiosoitteesi on se, joka toimii käyttäjätunnuksena jatkossa Yhteisöön
  • Kokeile sisäänkirjautumista kaikilla mahdollisilla sähköpostiosoitteillasi, joita sinulla vain on käytössä ja olemassa
  • Voit lähettää sähköpostia Yhteisön ylläpidolle niin katsomme, että miten voisimme sinua tilanteessa auttaa: telia-yhteiso@telia.fi

 

Uutta: Voit nyt itse vaihtaa sähköpostiosoitteesi uuteen

 

Kirjaudu Telia Tilin hallintasivulle vaihtaaksesi sähköpostiosoitteesi uuteen. Kirjautuminen tapahtuu samoin kuin Yhteisöön eli nykyisellä sähköpostiosoitteellasi sekä Yhteisön salasanallasi.

Sinulla on nyt käytössäsi Telia Tili, ja vaihtamalla sähköpostiosoitteesi Telia Tiliin, vaihdat samalla Yhteisön ilmoitusten sähköpostiosoitteen. Huomioithan, että jos vaihdat sähköpostiosoitteen uuteen niin muista kirjautua sisään jatkossa uutta sähköpostiosoitettasi käyttäen.

Jos nyt vaihdat sähköpostiosoitteesi uuteen niin se vaihtuu tällä hetkellä vain Yhteisöön. Ei asiakkuutesi tietoihin. Tai, jos vaihdat asiakastietoihisi uuden sähköpostiosoitteen, se ei vaihdu tälle hetkellä tänne Yhteisöön.

Huomioitavaa:  Muokkaathan ainoastaan henkilökohtaista sähköpostiosoitetta, alla olevan kuvan mukaisesti. Jos poistat sen, et pääse enää kirjautumaan Yhteisöön.

 

 

Uutta: Voit vaihtaa salasanasi jatkossa myös oman profiilisivusi kautta

 

Mene omalle profiisivullesi, sivun oikeassa yläreunassa olevan profiilivalikon kautta ja valitse sieltä Asetukset.

Pääset vaihtamaan salasanasi uuteen Vaihda salasana -painikkeen kautta.

 

 

Voit nollata salasanan samoin kuten aikaisemminkin, eli sisäänkirjautumisnäkymän kautta.

 

Yhteisön päivitetyt ohjeet

 

Katso alta päivitetyt ohjeet rekisteröitymisestä, sisäänkirjautumisesta, salasanan sekä sähköpostiosoitteen vaihtamisesta. Muut ohjeet ovat ennallaan ja löydät ne kaikki täältä.

 

Näin rekisteröidyt Yhteisöön

  • Rekisteröidy Yhteisön jäseneksi sivun oikeassa yläreunassa olevan “Kirjaudu sisään” -painikkeen kautta. Valitse aukeavasta näkymästä “Luo tunnus Telia Yhteisöön”.
  • Seuraavassa näkymässä luot itsellesi Telia Tili -tunnuksen, jonka avulla kirjaudut jatkossa sisään Yhteisöön
  • Voit halutessasi lisätä etu- ja sukunimesi niille varattuihin kenttiin
  • Lisää sähköpostiosoitteesi sekä valitse itsellesi salasana
  • Lue ja hyväksy käyttöehdot sekä tietosuojaseloste
  • Paina “Luo tili” ja siirry tämän jälkeen sähköpostiisi poimimaan sinne lähetetty vahvistuskoodi
  • Syötä vahvistuskoodi ja paina “Jatka
  • Tämän jälkeen valitset vielä itsellesi nimimerkin, jolla sinut tunnistetaan Yhteisön keskusteluissa
  • Lue ja hyväksy käyttöehdot sekä tietosuojaseloste ja paina lopuksi “Tallenna

Nyt olet luonut itsellesi Telia Tilin Yhteisöä varten ja voit aloittaa Yhteisön käyttämisen.

Huomioithan, että kun haluat kirjautua Yhteisöön niin tunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja salasanasi on valitsemasi salasana.

 

 

Näin kirjaudut Yhteisöön

  • Paina sivun oikeassa yläreunassa olevaa “Kirjaudu sisään” -painiketta
  • Lisää käyttäjätunnus, joka on Telia Tilisi sähköpostiosoite (sama sähköpostiosoite, johon Yhteisö lähettää erilaisia sähköposti-ilmoituksia)
  • Lisää Telia Tilisi salasana (sama salasana, jolla olet aiemminkin kirjautunut Yhteisöön)
  • Paina lopuksi “Kirjaudu

 

Salasanan vaihtaminen tai unohtunut salasana

 

Jos et muista salasanaasi, etkä pääse kirjautumaan Yhteisöön, tässä ohjeet salasanan nollaamiseksi.

  • Paina sivun oikeassa yläreunassa olevaa “Kirjaudu sisään” -painiketta. Valitse aukeavasta näkymästä “Unohditko salasanasi?
  • Lisää käyttäjätunnus, joka on Telia Tilisi sähköpostiosoite (sama sähköpostiosoite, johon Yhteisö lähettää erilaisia sähköposti-ilmoituksia)
  • Paina “Lähetä” ja saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit valita Telia Tiliisi uuden salasanan

Jos haluat vaihtaa salasanasi uuteen, toimi näin.

  • Mene omalle profiilisivullesi klikkaamalla sivun oikeassa yläreunassa olevaa profiilikuvaketta. Valitse sieltä “Asetukset” (tai klikkaa tästä)
  • Paina “Vaihda salasana” -painiketta ja pääset vaihtamaan salasanasi uuteen
  • Pääset takaisin Yhteisöön klikkaamalla sivun vasemmassa yläreunassa olevaa “Telia Yhteisö” linkkiä

 

Sähköpostiosoitteen vaihtaminen

  • Siirry Telia Tilin hallintasivulle ja kirjaudu sisään nykyistä Telia Tilin sähköpostiosoitettasi ja salasanaasi käyttäen
  • Valitse “Omat tiedot” ja “Muokkaa tietoja
  • Selaa kohtaan “Sähköpostiosoite”, valitse “Hallinnoi” ja “Muokkaa
  • Tärkeää: Lisää tai muokkaa ainoastaan henkilökohtaista sähköpostiosoitetta. Jos poistat sen, et voi enää kirjautua Yhteisöön
  • Sinua pyydetään vielä vahvistamaan, että haluatko varmasti muuttaa sähköpostiosoitteesi uuteen. Huomioithan, että vaihtamalla sähköpostiosoitteesi kirjaudut jatkossa sisään uutta sähköpostiosoitettasi käyttäen
  • Lisää uusi sähköpostiosoite ja paina “Tallenna”. Siirry tämän jälkeen sähköpostiisi poimimaan sinne lähetetty vahvistuskoodi
  • Syötä vahvistuskoodi ja paina “Jatka

Olet nyt vaihtanut Telia Tiliisi uuden sähköpostiosoitteen. Osoite vaihtuu myös Yhteisöön sen jälkeen, kun seuraavan kerran kirjaudut Yhteisöön sisälle. Muistathan kirjautua sisään uutta sähköpostiosoitetta käyttäen.

 

Mikä on Telia Tili

 

Kuten ollaan keskusteltu aiemmin niin Yhteisön tunnusuudistus liittyy Telian tunnusuudistuksiin. Otamme tässä uudistuksessa käyttöön Telia Tilin nyt täällä Yhteisössä ja myöhemmin se tulee käyttöön myös meidän kuluttaja-asiakkaille. Telia Tili tulee mahdollistamaan pääsyn Telian palveluihin, yksillä tunnuksilla. Voit kuitenkin jatkossakin käyttää Yhteisöä ilman, että se on liitetty asiakkuuteesi mutta jos haluat, niin voit tulevaisuudessa kirjautua sekä Yhteisöön että Minun Teliaan samoilla tunnuksilla.

Telia Tilin lisäksi uutta Yhteisössä on nyt se, että voit itse vaihtaa jatkossa sähköpostiosoitteesi uuteen. Uutta on myös se, että voit olla kirjautuneena Yhteisöön ja voit käyttää samaan aikaan Minun Teliaa halutessasi toisilla tunnuksilla.

Tuomme myöhemmin mahdollisuuden vaihtaa salasanan suoraan oman profiilisi kautta. Lisäämme sinne napin, josta pääset vaihtamaan Telia Tilisi salasanan. Sitä ennen salasanan vaihto onnistuu kuten tälläkin hetkellä eli sisäänkirjautumisikkunassa on valinta “Unohditko salasanasi”, jonka kautta voit vaihtaa salasanasi uuteen.

Telia Tili kehittyy matkan varrella muutoinkin. Tulevista muutoksista lisää myöhemmin.

 

Telia Tilin hallintasivut

 

Alla muutamia kuvankaappauksia Telia Tilin hallintasivulta.

 

Yleiskatsaus-näkymä:

 

 

Omat tiedot -näkymä:

 

 

Yllä olevassa kokonaisuudessa ainoastaan yhteystiedoissa näkyvä sähköpostiosoite on tällä hetkellä oleellinen asia Yhteisön käyttämiseksi. Muilla valinnoilla on merkitystä myöhemmin sen jälkeen, kun Telia Tili on käytössä myös kuluttaja-asiakkaillamme.

 

 

Yllä olevista ainoastaan salasana on sellainen, jota saatat tarvita. Muokkaa-linkistä pääset vaihtamaan Telia Tilin ja siten myös Yhteisön salasanasi.

Muilla valinnoilla on merkitystä myöhemmin sen jälkeen, kun Telia Tili on käytössä myös kuluttaja-asiakkaillamme.

Ethän poista käyttäjätiliäsi Telia Tili -sivulta, koska se ei poista Yhteisön käyttäjäprofiiliasi. Katso ohjeet Yhteisön käyttämisen lopettamiseksi täältä.

Yhdistä tilit -toiminto ei ole vielä tällä hetkellä käytössä.

 

Vinkki

 

Jos olet kirjautuneena Yhteisöön ja menet telia.fi -sivustolle niin näyttää, kuin olisit kirjautuneena sinnekin. Käytännössä oletkin, mutta et pääse etenemään sieltä tällä hetkellä Minun Teliaan. Tämä tulee onnistumaan sen jälkeen, kun Telia Tili tulee käyttöön myös kuluttaja-asiakkaillemme.

Jotta pääset Minun Teliaan niin paina Kirjaudu ulos ja voit tämän jälkeen kirjautua normaalisti Minun Teliaan, valitsemallasi tavalla.

 

 

Tavoitteemme oli siirtää kaikki Telia Yhteisön jäsenet Telia Tilin käyttäjäksi. Näin kaikki käyttäjät voisivat jatkaa Yhteisön käyttämistä ilman mitään toimenpiteitä.

Uudistustyön aikana ilmeni kuitenkin taustatiedoissa tiettyjä haasteita, joiden takia emme voikaan siirtää ihan kaikkia käyttäjiä Telia Tilin käyttäjiksi. Tämä tarkoittaa kuitenkin suurimmaksi osin vanhoja, 5-10 vuotta vanhoja käyttäjätilejä, joilla ei ole kirjauduttu Yhteisöön moneen vuoteen.

Lähetämme kaikille käyttäjille sähköpostia, jos emme pysty häntä siirtämään Telia Tilin käyttäjäksi. Jos käyttäjä ei halua jatkaa Yhteisön käyttämistä niin hänen ei siinä tilanteessa tarvitse tehdä mitään.

Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.


Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle.

Oletko seurannut, tuleeko virheilmoitus silloin, kun olet kirjautuneena Yhteisöön?

Nimittäin, Telia Tiliä käyttävät tällä hetkellä yrityspalvelut ja Yhteisö.

Pitäisiköhän Telian muuttaa virheilmoitusteksti muotoon Yksityisasiakkaiden palveluihin ei voi kirjautua yritys- eikä yhteisötunnuksilla.

Mikäli olen kirjautuneena Yhteisöön, Telian etusivu väittää kyllä Hei Nnnnnnnn! Voit hoitaa asioitasi helposti tästä, mutta todellisuudessa mitkään Omien sivujen toiminnoista eivät tuossa tilanteessa toimi.

Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

En halua sotkea Minun Teliaa ja Yhteisöä , joten kirjaudun aina ulos Yhteisöstä ennen kuin menen Minun Teliaan. Kyllä se Minun Telia on aiemmin toiminut pankkitunnuksilla kakistelematta , mutta viime aikoina on alkanut yskimään ja usein vaatii kaksi kirjautumista.


Käyn läpi muutamia lomani aikana tulleita keskusteluita ja siksi palaan tähän nyt.

 

Vika tulee ja menee eli välillä toimii kerralla kirjautuminen ja välillä vaatii kaksi yritystä. Virheilmoituksessa palvelu valittaa , että ei voitu yhdistää yrityspuolelle. Minulla ei ole yritysliittymää.

Selain Firefox 128.0 , alusta Win11 ja pankki Nordea. Selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa.

Kun kerran eka kerta tuppaa epäonnistumaan , niin olisiko kyse kekseistä? Siis eivät ehdi latautua eka yrityksellä.

Muuta en aio asialle tehdä. Tutkikaan näillä tiedoilla.

 

Minulla on enää vain yksi puhelinliittymä Telialta ja taidan senkin siirtää kilpailijalle , kun teillä ei systeemit toimi.

Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Testasin tätä nyt uudemman kerran, sama selain ja versiokin on sama mutta minulla on käytössä macOS ja en saanut ikävä kyllä edelleenkään toistettua ongelmaa. Kokeilin lukuisia kertoja. Pyysin myös paikalla olevaa kehittäjää kokeilemaan ja hänkään ei saanut tätä toistettua.

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Eipä tosiaan hötkyillä siirtojen kanssa nyt!


Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.


Kun ensin kirjaudun Yhteisöön ja sitten yritän pankkitunnuksilla Minun Teliaan , niin pääsen kyllä sisään. Ongelmaksi muodostuu , että sen jälkeen en pääse ulos Minun Teliasta ennen kuin kirjaudun ulos myös Yhteisöstä. Tällaista vikaa oli jokin aika sitten ja se saatiin fixattua , mutta nyt vika on palannut uudelleen.

Tämä menasi mennä ohi.

Kokeilin tätäkin ja huomasin, että kun painoin Minun Teliassa “Kirjaudu ulos“ niin ruudulla ei tapahtunut mitään ja näytti, että olen edelleen kirjautuneena. Mutta kun päivitin sivun uusiksi niin silloin näkyi, että en ollut enää kirjautuneena. Onko sinulla sama tilanne? Olin taustalla kirjautuneena koko ajan Yhteisöön.

Kyllä.

Tätä ongelmaa oli taannoin ja se silloin saatiin korjattua , mutta vika näyttää palanneen.


Ja sinähän et lähde mihinkään. Piste. Ainakaan tällaisen takia 😊

Yksi pinna Kustaalle. 😁😉

 

Kuten @Kovalta tuossa kirjoitti niin vianselvitys on haastavaa, jos emme saa ongelmaa toistettua. Mutta. Kyselen vielä toisaalta tästä, että onko meillä mitään ja mitä tehtävissä ja palaan asiaan. Jos sopii niin voi olla, että laitan sinulle tästä vielä myös privaa.

Niinhän se on ja minä olen tehnyt voitavani. Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.


Ei tämä asia ole minulle suuri rajoite , joten rajansa silläkin kuinka paljon sellaiseen aikaa viitsii käyttää , kun en kuitenkaan voi sitä vikaa itse korjata.

Jees, ymmärrän kyllä.

Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.


Jotenkin tämä liittyy minunkin mielestäni evästeisiin, toki en ole mikään koodari tai muukaan kehittäjä mutta siltä se tuntuu. Minun Teliasta kun nyt kirjaudun ulos niin se tapahtuu kerrasta. Sivu piti päivittää uudelleen vain ekalla kerralla.

“Suattaapi olla tai suattaapi olla olemattakin” kuten savolaiset asian ilmaisevat.

Minulla selain tyhjentää automaattisesti keksit ja historian suljettaessa ja se on ihan suositeltavaa tietoturvasyistä. Siis alkuun näitä ongelmia esiintyy , mutta sitten alkaa toimia , jos ei sulje selainta.

Siitä se arvaus kekseistä putkahti mieleen. Onko totta , en tiedä.


“Ainakin tässä vaiheessa suosittelen, että kirjaudu Minun Teliaan ja kirjaudu tarvittaessa tänne Yhteisöön vasta sen jälkeen.”

Yhteisöä tulee luettua päivittäin useampiakin kertoja ja mielelläni en kirjautuisi tänne ollenkaan vaan pysyisin aina kirjautuneena. Minun Teliassa taas on tarvetta käydä huomattavasti harvemmin katsomassa tai muuttamassa jotain ja mielelläni pääsisin sinne mobiilivarmenteella vaikka olisinkin aina tänne kirjautuneena, usein kun tarve käydä siellä syntyy täällä muiden kommentteja lukiessa. Eli homman pitäisi mennä niin, että voin olla täällä kirjautuneena aina ja tarvittaessa kirjautua ihan erikseen Minun Teliaan. Vaihdatte vaikka sitten kirjautumisen tänne tunnuksista mobiilivarmenteeseen siinä samalla niin on joka puolella sama. Vai pitääkö tännekin alkaa kirjautumaan varmenteella, ettei blokkaa itseään Minun Teliasta? 


Minä taas haluan , kuten olen kertonut jo aiemminkin , pitää Yhteisön ja muut Telian palvelut tyystin erillisinä. Siis eivät saisi olla toisistaan riippuvaisia mitenkään , ei edes kirjautumisen osalta.


Typerintä tässä uudistuksessa on, että Yhteisön tunnuksilla väkisin pakotetaan kirjautumaan myös muualle Telian sivuille, vaikka niillä ilmiselvästi ei voi missään muualla tehdä yhtään mitään. Mikä tässä oikein on logiikkana? Miksi pakottaa toimimaton kirjautuminen jonnekin jos se tarkoittaa puhtaasti vain lisää haittaa ja vaivaa? 


Typerintä tässä uudistuksessa on, että Yhteisön tunnuksilla väkisin pakotetaan kirjautumaan myös muualle Telian sivuille, vaikka niillä ilmiselvästi ei voi missään muualla tehdä yhtään mitään. Mikä tässä oikein on logiikkana? Miksi pakottaa toimimaton kirjautuminen jonnekin jos se tarkoittaa puhtaasti vain lisää haittaa ja vaivaa? 

Lainaan tässä osaa aloituspostauksesta:

 

 

Mikä on Telia Tili

 

Kuten ollaan keskusteltu aiemmin niin Yhteisön tunnusuudistus liittyy Telian tunnusuudistuksiin. Otamme tässä uudistuksessa käyttöön Telia Tilin nyt täällä Yhteisössä ja myöhemmin se tulee käyttöön myös meidän kuluttaja-asiakkaille. Telia Tili tulee mahdollistamaan pääsyn Telian palveluihin, yksillä tunnuksilla. Voit kuitenkin jatkossakin käyttää Yhteisöä ilman, että se on liitetty asiakkuuteesi mutta jos haluat, niin voit tulevaisuudessa kirjautua sekä Yhteisöön että Minun Teliaan samoilla tunnuksilla.

Eli tämä nyt tehty uudistus on osa isompaa, monivaiheista uudistusta. Myöhemmin, niin halutessaan, pääsee samoilla tunnukslla Yhteisön lisäksi myös Minun Teliaan.

 

Yhteisöä tulee luettua päivittäin useampiakin kertoja ja mielelläni en kirjautuisi tänne ollenkaan vaan pysyisin aina kirjautuneena.

Tämähän se toimintamalli on kaikilla foorumeilla, noin niinkuin yleisesti ottaen. Kaupallisilla tai brändifoorumeilla tilanne on usein toisin, koska niissä on taustalla sama mikä meillä eli yksi tunnus -ajatus. “Oma palvelussa” pääsee näkemään omat tiedot ja tekemään muutoksia niin halutaan, ettei kirjautuminen jää vahingossakaan päälle Oma palveluun.

No, jos tunnukset on samat molempiin mutta niihin pitää kuitenkin kirjautua erikseen, tilanne toki muuttuu silloin.

En lupaa mitään tuon Yhteisön pysyvän kirjautumisen suhteen mutta pidän sen ehdottomasti mielessä.

Tahtotilani on kuitenkin se, että vaikka olisi samat tunnukset tänne ja Minun Teliaan niin kirjautuminen molempiin pitäisi tehdä aina erikseen. Sillä olisi iso vaikutus käyttäjäkokemukseen. Ja että voi olla myös erilliset tunnukset, kuten vaikka esimerkiksi @kustaa1967 haluaa.


Mutta miksi tuo täysin toimimaton Telia tili on väkisin puskettu kuluttajille keskenkeräisenä jo nyt? Miksei se tullut vasta sitten kun se oikeasti toimiikin? Aloituspostaus on 5kk vanha ja sinä aikana tämä ei ole tuottanut kuin päänvaivaa käyttäjille ilman ensimmäistäkään hyötyä.

Vaihtoehtoina on siis tulevaisuudessa joko

  1. kirjautua tunnuksilla kaikkialle, joka on järjetön tietoturvariski rahaa käsittelevissä palveluissa
  2. kirjautua mobiilivarmenteella kaikkialle, joka on järjetön lisävaiva pelkkää keskustelua sisältävälle foorumille. 
  3. kirjautua tunnuksilla tänne ja sitten olla blokattuna Minun Teliaan pääsystä ilman turhaa kikkailua

Itsestä yksikään noista vaihtoehdoista ei kuulosta toivotulta tai millään tavalla parannukselta, kun asioista tehdään epäkätevämpiä kätevämmän sijaan. Että pidetään vaan keskustelufoorumi ihan erillisenä kirjautumisen suhteen ja näiden yhdistämisen voi tehdä vaikkapa lisäämällä käyttäjätunnuksen täällä Minun Teliassa omiin tietoihin. Toki voisi alkaa käyttämään näitä eri selaimilla, ettei tulisi ei-haluttua ristiinkirjautumista, mutta alkaa menemään turhan vaivalloiseksi. 


Mutta miksi tuo täysin toimimaton Telia tili on väkisin puskettu kuluttajille keskenkeräisenä jo nyt? Miksei se tullut vasta sitten kun se oikeasti toimiikin?

Teemme kehitystyötä tietyissä jaksoissa sekä osissa. Nyt oli mahdollisuus tuoda Telia Tili tänne Yhteisöön.

Ja jos ollaan tarkkoja niin emme tuoneet Telia Tiliä tosiaan nyt kuluttajille vaan Yhteisöön.

 

Aloituspostaus on 5kk vanha ja sinä aikana tämä ei ole tuottanut kuin päänvaivaa käyttäjille ilman ensimmäistäkään hyötyä.

Itse lasken hyödyksi ainakin nämä, aloituspostauksessakin mainitut asiat:

  • Käyttäjänä pääsen itse vaihtamaan sähköpostiosoitteen, jonne Yhteisö lähettää ilmoituksia
  • Pääsen vaihtamaan salasanani oman profiilisivuni kautta

Nuo kuulostaa tosi pieniltä asioilta mutta ne olivat joko mahdottomia tai työläämpiä aiemmin.

 

Vaihtoehtoina on siis tulevaisuudessa joko

  1. kirjautua tunnuksilla kaikkialle, joka on järjetön tietoturvariski rahaa käsittelevissä palveluissa
  2. kirjautua mobiilivarmenteella kaikkialle, joka on järjetön lisävaiva pelkkää keskustelua sisältävälle foorumille. 
  3. kirjautua tunnuksilla tänne ja sitten olla blokattuna Minun Teliaan pääsystä ilman turhaa kikkailua

Miksi näet vain nämä vaihtoehdoiksi tulevaisuudessa?

Telia Tili on vasta tulossa kuluttajille ja en ole kertonut mitä kaikkea sieltä on tulossa. Toisaalta Yhteisön Telia Tilikin on vielä, kuten todettua, osittain vielä muutoksia vaativa kokonaisuus.


Teemme kehitystyötä tietyissä jaksoissa sekä osissa. Nyt oli mahdollisuus tuoda Telia Tili tänne Yhteisöön.

Ongelmahan ei ole se, että se tuotiin Yhteisöön, jossa siitä on vain hyötyä vaan se, että se valuu Yhteisöstä ei-halutusti ja haittaa aiheuttaen Minun Teliaan, jossa se ei tee yhtään mitään hyödyllistä. Eli niin kauan kuin se ei toimi ollenkaan pidetään Tili kaukana muualta kuin Yhteisöstä?

Miksi näet vain nämä vaihtoehdoiksi tulevaisuudessa?

Telia Tili on vasta tulossa kuluttajille ja en ole kertonut mitä kaikkea sieltä on tulossa. Toisaalta Yhteisön Telia Tilikin on vielä, kuten todettua, osittain vielä muutoksia vaativa kokonaisuus.

Koska itse en pysty keksimään muita tapoja, joilla tuo sama kirjautuminen joka palveluun toteutettaisiin. Kaikki paremmat tavat hoitaa asia taas kuulostavat kovasti tilanteelta ennen Tiliä, jolloin mikään ei muutu paremmaksi. Mutta joku viisaampi voi toki kertoa, mikä olisi se 1 kirjautumisen keino, joka ei ole joku noista kolmesta. 


Ongelmahan ei ole se, että se tuotiin Yhteisöön, jossa siitä on vain hyötyä vaan se, että se valuu Yhteisöstä ei-halutusti ja haittaa aiheuttaen Minun Teliaan, jossa se ei tee yhtään mitään hyödyllistä. Eli niin kauan kuin se ei toimi ollenkaan pidetään Tili kaukana muualta kuin Yhteisöstä?

Tosiaan jos tällä hetkellä on tarve käyttää molempia sivustoja yhtä aikaa niin tosiaan sisäänkirjaus ensin Minun Teliaan ja sitten vasta Yhteisöön. Tai vaihtoehtoisesti käyttäminen kahdella eri selaimella. Nämä on ne tämän hetken kiertotiet ja olen pahoillani, että näin joutuu vähän kikkailemaan.

Kuluttaja-asiakkaille Telia Tili tulee arviolta ensi vuonna, tarkempaa en pysty sanomaan juuri nyt. Sen jälkeen Minun Teliaan pääsy tapahtuu Telia Tiliä käyttäen.

 

Koska itse en pysty keksimään muita tapoja, joilla tuo sama kirjautuminen joka palveluun toteutettaisiin. Kaikki paremmat tavat hoitaa asia taas kuulostavat kovasti tilanteelta ennen Tiliä, jolloin mikään ei muutu paremmaksi. Mutta joku viisaampi voi toki kertoa, mikä olisi se 1 kirjautumisen keino, joka ei ole joku noista kolmesta. 

Kiitos rautalangasta.

En tiedä ihan kaikkea vielä itsekään Telia Tilistä mutta mielestäni se mahdollistaa useita eri tapoja kirjautua: Käyttäjätunnus ja salasana -yhdistelmä (vain täällä Yhteisössä), pankkitunnistautuminen ja Mobiilivarmenne. Lisäksi on saatavissa myös kaksivaiheinen tunnistautuminen.

Käytti asiakas sitten mitä tahansa noista niin hänellä on silti siellä taustalla Telia Tili.

Eli jos tästä maalaan tulevaisuutta niin voit kirjautua tänne Yhteisöön kuten tälläkin hetkellä ja minun Teliaan vaikka Mobiilivarmenteella. Tai kaikkialle käyttäjätunnus- ja salasanayhdistelmällä.

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

 

--

Muokkaus TeroRe: Yliviivasin virheellisen tiedon


En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

Kyllä. Olisi vähintäänkin erikoinen ratkaisu joutua käyttämään vahvaa tunnistautumista keskustelupalstalle. Mutta kuten aiemminkin on ollut esillä, niin tilanne voisi olla eri siinä tilanteessa, jos Yhteisössä voisi hoitaa suoraan asiakkuuteen liittyviä asioita, ja käyttäjä haluaa käyttää tuota asiakkuuteen liitettyä Telia Tiliä. Vaihtoehtona kuitenkin säilyisi siis mahdollisuus olla liittämättä Yhteisöä asiakkuuteen.


En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?​​​

Todellakin olisi vähän tarpeetonta turvallisuutta keskusteluihin. Itsellä on ainakin tänne ja moneen muulle ei niin tärkeälle sivulle tunnukset talletettuina ihan vaan Googlelle. Toki joku koneelleni pääsevä hyökkääjä voi ne varastaa halutessaan, mutta eipä niillä pientä kiusantekoa kummempaa pääse tekemään. Jonkinlainen 2FA tunnusten päälle pitäisi olla vähintään, että niiden käyttö Minun Teliassa olisi millään tavalla järkevää. 

Vähän enemmän asiaa kun mietin niin itsestä seuraava toimisi parhaiten. Telia Tilillä kirjautuessa pääsee tänne suoraan kun taas Minun Teliaan olisit kirjautuneena vain liittymien käyttäjänä tms alemmat oikeudet omaavana, jolloin voisit tarkastella tietoja, mutta et tehdä mitään muutoksia. Sama Telia Kaupassa, voisit katsella kanta-asiakkaan tarjouksia tai vaikka vanhoja tilauksia yms tiedon asiakkuudesta vaativaa, mutta et tehdä uusia tilauksia. Ja toki Yhteisössäkin jos hoidat asiakaspalvelun kanssa asioita täällä. Kun sitten haluat näissä tehdä jotain vahvan tunnistautumisen vaativaa, voisi sivu automaattisesti tarkistaa, että onko mobiilivarmenne käytössä ja lähettää pyynnön Tilin tiedoissa määrittelemääsi numeroon. Tämä olisi ehkä vähiten lisävaivaa aiheuttava 2FA muoto verrattuna että tarvitsee kirjoitella koodeja tekstiviestistä tms. Jos et ole ottanut tätä käyttöön niin sitten tulisi vain normaali vahvan tunnistautumisen valintasivu. 


Kiitos rautalangasta.

En tiedä ihan kaikkea vielä itsekään Telia Tilistä mutta mielestäni se mahdollistaa useita eri tapoja kirjautua: Käyttäjätunnus ja salasana -yhdistelmä (vain täällä Yhteisössä), pankkitunnistautuminen ja Mobiilivarmenne. Lisäksi on saatavissa myös kaksivaiheinen tunnistautuminen.

Käytti asiakas sitten mitä tahansa noista niin hänellä on silti siellä taustalla Telia Tili.

Eli jos tästä maalaan tulevaisuutta niin voit kirjautua tänne Yhteisöön kuten tälläkin hetkellä ja minun Teliaan vaikka Mobiilivarmenteella. Tai kaikkialle käyttäjätunnus- ja salasanayhdistelmällä.

En haluaisi ainakaan itse tänne tuota Mobiilivarmenne- enkä pankkitunnuskirjautumista. Oletteko samoilla linjoilla?

  • Ja tähän kohtaan on pakko lisätä, että ne olisivatkin käytettävissä ainoastaan silloin, jos haluaa käyttää täällä asiakkuuteen liitettyä Telia Teliä

 

--

Muokkaus TeroRe: Yliviivasin virheellisen tiedon

Pahoittelut, puhuin eilen hivenen palturia. Yliviivasin eiliseen kommenttiini väärän tiedon ja varmuuden vuoksi kerron sen vielä näin omassa kommentissa.

Eli, Telia Tili mahdollistaa Yhteisöön kirjautumisen käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Minun Teliaan puolestaan (sitten, kun Telia Tili tulee myös kuluttaja-asiakkaille) vahvalla tunnistautumisella eli Mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksia käyttäen.


Vastaa