Meillä on ollut Telian 100 meganen netti jo vuosia ja netissä ei ole ollut ongelmia lainkaan paitsi viime kuusta lähtien. Netti pätkii useita kertoja päivässä. Samaa nettiä käyttää vain viisi laitetta. Nettissä oli alunperin static ip address ja se on jostain syystä nyt dynamic ip address voiko tämä netin pätkiminen johtua siitä?
Moi @Abdirahman2002 Tervetuloa Telia yhteisöön!
Tuo static ja dynamic ip kertoo vain siitä, miten laite saa IP-osoitteen. Static on pysyvä ja yleensä itse syötetty ja dynamic tarkoittaa, että laite hakee itse IP-osoitteensa. Nettiyhteys ei toimi ollenkaan ilman kelvollista IP-osoitetta. Kun toimiva IP-osoite on haettu, ei se vaikuta enään yhteyden toimivuuteen tai pätkimiseen. Ellei kone jostain syystä hae kokoaikaa uutta IP-osoitetta.
Mutta selvitetään aluksi vähän tarkemmin laiteympäristöä. Onko sinulla minkä merkkinen ja mallinen reititin/modeemi käytössä ja tuleeko yhteys ethernet-pistokkeesta, puhelinpistokkeesta (kolme reikää) vai antennirasialta (sama kuin TV:llä) ?
Käytätkö nettiä verkkokaapelin avulla vai langattomasti?
@HenriLie@ kirjoitti:Moi @Abdirahman2002 Tervetuloa Telia yhteisöön!
Tuo static ja dynamic ip kertoo vain siitä, miten laite saa IP-osoitteen. Static on pysyvä ja yleensä itse syötetty ja dynamic tarkoittaa, että laite hakee itse IP-osoitteensa. Nettiyhteys ei toimi ollenkaan ilman kelvollista IP-osoitetta. Kun toimiva IP-osoite on haettu, ei se vaikuta enään yhteyden toimivuuteen tai pätkimiseen. Ellei kone jostain syystä hae kokoaikaa uutta IP-osoitetta.
Mutta selvitetään aluksi vähän tarkemmin laiteympäristöä. Onko sinulla minkä merkkinen ja mallinen reititin/modeemi käytössä ja tuleeko yhteys ethernet-pistokkeesta, puhelinpistokkeesta (kolme reikää) vai antennirasialta (sama kuin TV:llä) ?
Käytätkö nettiä verkkokaapelin avulla vai langattomasti?
Mulla on ZyXEL merkkinen modeemi. Yhteys tulee puhelinpistokkeesta jossa on kolme reikää. Käytän itse nettiä verkkokaapelin avulla, mutta muut perheen jäsenet käyttävät nettiä langattomasti ja heilläkin se netti välillä pätkii.
Kun me ostettiin toi modeemi noin 2 vuotta sitten valot eivät vilkkuneet melkein lainkaan, mutta nytten Internet ja WLAN valot 2.4 ja 5g vilkkuvat vihreänä jatkuvasti. Katsoin netistä lisätietoa ja WLAN valojen vilkkuminen tarkoittaa sitä, että WLAN verkossa on liikennettä ja internet valojen vilkkuminen tarkoittaa, että internet hakee ip osoitetta ja viimeistelee yhteyttä. Internet valo ei vilkkunut lainkaan noin pari vuotta sitten kun ip osoite oli static. Olen käynnistänyt netin useita kertoja uudestaan ja se ei ole toiminut. Voitteko te sieltä päin jotenkin päivittää modeemia tai muuttaa dynaamisen ip osoitteen static ip osoitteeksi?
(Nettiä siis käyttää 2 puhelinta, Xbox One ja 2-3 kannettavaa tietokonetta + minun pöytätietokone verkkokaapelin avulla)
Pätkinnän ollessa samaan aikaan kaikilla laitteilla (langattomasti tai langallisena) kannattaa ongelman ratkaisua etsiä nyt modeemilta. Ensinmäisenä suosittelen palauttamaan modeemille tehdasasetukset eli "resetoimaan". Tämä tapahtuu painamalla laitteen Reset painiketta pohjassa. Painike sijaitsee yleensä laitteen takaosassa tai kyljessa ja painaakseen sitä tarvitse jotain terävää, esim. nuppineula tai terävä kynä kärki. Modeemi yleensä väläyttää kaikkia valoja, kun resetointi on onnistunut.
Jos pätkintä jatkuu vielä resetoinnin jälkeenkin, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse tai chat:ssa ja voimme tutkia asiaa tarkemmin myös linjan osalta. Puh: 020 690 400(mpm/pvm) ma–pe 8–18, la 9–16:30 ja chat:iin pääset kirjautumalla omille sivuille.
Tuo IP:n hakeminen tietokoneella on pidettävä dynaamisena verkkosovittimen asetuksissa. Modeemi hakee kyllä IP-osoitetta resetoinnin jälkeen oikein, ellei modeemi ole mennyt rikki. Etänä asetuksien muokkaaminen puhelinverkon yli ei ole mahdollista.
"Tuo IP:n hakeminen tietokoneella on pidettävä dynaamisena verkkosovittimen asetuksissa."
Jos asettaa DHCP poolin ulkopuolelta osoitteen, niin en itse näe estettä yhteyksien toiminnalle.
@Purnipsi@ kirjoitti:"Tuo IP:n hakeminen tietokoneella on pidettävä dynaamisena verkkosovittimen asetuksissa."
Jos asettaa DHCP poolin ulkopuolelta osoitteen, niin en itse näe estettä yhteyksien toiminnalle.
Uskon itse, että dynaamisella ip osoitteella on merkittävä vaikutus netin toimintaan. Tiedätkö miten saisin Dynaamisesta ip osoitteesta static ip osoitteen?
@Purnipsi@ kirjoitti:"Tuo IP:n hakeminen tietokoneella on pidettävä dynaamisena verkkosovittimen asetuksissa."
Jos asettaa DHCP poolin ulkopuolelta osoitteen, niin en itse näe estettä yhteyksien toiminnalle.
Static ip osoitteen hyvä puoli:
- Stability– In case of applications such as authenticated services on web servers and file downloads the connection should be stable. In static IP a small interruption in the connection usually does not terminate the packet exchange with the service.
Static IP:tä ei toki estetä käyttämästä, mutta yhteyden pätkintä luultavasti ei johdu sen käytöstä. Oletko asettanut modeemisi porteista jonkin siltaavaksi vai käytätkö reitittävää porttia? Yleisesti on suositeltavaa käyttää dynaamiessti jaettuja IP-osoitteita, mutta pakollista se ei ole.
Edelleen pätkimistä on hyvä tarkistaa linjan osalta, joten ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun nähtäisiin myös linjan kunto ja mahd. alueelliset häiriöt.
Nuo dynaamiset ovat lähinnä silloin kenkkuja, jos on tarkoitus vaikka pitää jotain laitetta tietyn osoitteen takana. Tuskin se kuitenkaan oli AP:n tavoite tai ongelma.
Mutta tässä pitää erottaa oma lähiverkko ja sitten julkinen internet toisistaan.
Joskus on ollut ongelmana se, että Telian DHCP-palvelimen modeemille antama osoite ehtii vanheta, ennen kuin DHCP prosessi ehtii sitä uudistamaan. Muistaakseni aikaikkuna oli 20 minuuttia. Oma tietämykseni ei riitä selostamaan tarkasti sitä, miksi tuo voi epäonnistua. Suurin syy lienee laitteiden puutteet tai heikko suorituskyky.
@Abdirahman2002@ kirjoitti:Uskon itse, että dynaamisella ip osoitteella on merkittävä vaikutus netin toimintaan. Tiedätkö miten saisin Dynaamisesta ip osoitteesta static ip osoitteen?
Kiinteä IP (eli static IP) pitää määritellä jokaiseen laitteeseen manuaalisesti. Olennaista tässä on se, että jokaisella laitteella tulee olla eri IP-osoite, mutta osoitteiden tulee olla samassa aliverkossa. Jotta kiinteät IP:t toimisivat hyvin, pitäisi modeemin hallintasivulta käydä säätämässä DHCP-asetuksista dynaamisten IP-osoitteiden osoitealue sellaiseksi, etteivät kiinteät IP:t mene niiden kanssa päällekkäin. Toki, jos määrittelet itse aivan jokaiseen lähiverkon laitteeseen kiinteän IP:n, niin sen jälkeen mikään laite ei ei hae DHCP:llä osoitetta modeemilta.
En tiedä mikä Zyxel on kyseessä, mutta useimmiten kuluttajalaitteet tekemvät 192.168.1.x aliverkon, jossa voi olla enintään 253 konetta osoitteissa 192.168.1.2 - 192.168.1.254. Osoite 192.168.1.1 on useimmiten varattu modeemille itselleen ja 192.168.1.255 on broadcast-osoite, jota et voi käyttää.
Voit tarkistaa, missä aliverkossa modeemi toimii komennolla ipconfig (windows). Sillä näet, minkä osoitteen modeemi on koneelle antanut. Kiiinteät IP:t määritellään samaan aliverkkoon, eli IP-osoitteen kolme ensimmäistä numeroa tulee olla samat kuin missä modeemi toimii (yleensä 192.168.1...). viimeisen numeron voit valita alueelta 2...254, mutta sen tulee olla joka koneessa eri ja lisäksi sen ei tulisi sijaita alueella, jolle modeemi jakaa osoitteita DHCP:llä. Tämän näkisi modeemin asetussivulta. Jos asetussivulle ei pääse, voit myös katsoa minkä numeroisen osoitteen modeemi antoi DHCP:llä ja määritellä sitten kiinteät IP:t siitä mahdollisimman kauas, jolloin konfliktia tuskin koskaan sattuu tyypillisessä kotiverkossa.
IP:n lisäksi joudut määrittelemään pari muutakin juttua, ennen kuin homma toimii. Eka on verkkomaski/aliverkon peite, joka kotiverkoissa on yleensä aina 255.255.255.0. Oletusyhdyskäytävään tulee modeemin osoite, joka on usein 192.168.1.1. Ensisijaiseksi DNS-palvelimeksi voit kokeilla laittaa modeemin osoitteen tai sitten esimerkiksi 1.1.1.1 tai 8.8.8.8. Vaihtoetoista/toissijaista nimipalvelinta ei käytännössä tarvita.
Asetuksia pääsee säätämään kun etsit verkon asetussivun, sieltä lähiverkkoyhteys --> ominaisuudet --> tuplaklikkaa listalta Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4), mutta älä poista ruksia. Muuta täppä kohdasta "hanki IP-osoite autoamattisesti" kohtaan "Käytä seuraavaa IP-osoitetta" ja siten täytät siihen edellisen ohjeen mukaisesti.
Jos lakkaa kokonaan toimimasta, niin dynaamisen osoitteen saat takaisin käyttöön kun palautat täpän kohtaan "hanki IP-osoite automaattisesti".
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.