Yhteys on juu Telian. Kuvaamasi tilanne voisi kyllä hyvin pitää paikkansa, eli boksi on jäänne vanhalta operaattorilta. Eli pitäisi olla käytännössä Telian listoilta hankittu modeemi, jotta hommat toimisi automatiikalla?
Juuri näin, eli laite ei tämän perusteella ole yhteensopiva Telian automaattisten asetusten kanssa. Telian oma modeemi olisi todennäköisesti helpoin tapa varmistaa, että yhteys toimii moitteettomasti ja laite pysyy ajan tasalla.
Vielä yksi kysymys, mitä Telian tarjoamaa kaapelimodeemia suosittelisitte? Mistä löytyisi parhaat kyvykkyydet langattoman jakamiseen? Minkä olette kokeneet "parhaaksi"?
Korjataanpa nyt hieman. Suosittelen @Zhorppa lukemaan Yhteisön aiempia keskusteluja aiheesta. Niistä löytyy luotettavaa ja käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa.
Nuo DOCSIS-lokien merkinnät eivät ole merkki siitä, että modeemisi on yhteensopimaton. Ne ovat itse asiassa täysin normaalia Telian kaapeliverkon käyttäytymistä, ja samoja virheitä näkyy myös Telian tarjoamien kaapelimodeemien (Technicolor) lokeissa. Jos verkkoyhteys toimii muuten, niin kaapelimodeemin vaihtaminen Telian myymään malliin ei siis muuta asiaa CMTS-virheiden osalta miksikään.
Esimerkkejä keskusteluista ja kokemuksista:
https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/technicolor-cga4236-modeemin-uusin-ohjelmistoversio-ei-aina-toimi-36634
https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/kaapelimodeemin-nettiyhteys-jumiutuu-jatkuvasti-37619
Itselläni Technicolor CGA4236 pysyy nykyään hyvin ylhäällä sen jälkeen, kun häiriöilmoituksen kautta ajettiin päivitysversio 07/2023. Laite toimitetaan asiakkaille 2021-vuoden firmiksellä, jolla yhteys katkeilee jatkuvasti ja päivitysyrityksetkin epäonnistuvat. Nyt jaossa on siis vuoden 2023 firmis, jolla laite on toiminut vakaasti ainakin pari viikkoa DOCSIS-lokin virheilmoituksista huolimatta.
Turvallisuuden näkökulmasta en luottaisi Telian kaapelimodeemeihin reitittiminä, koska päivitykset laahaavat vuosia jäljessä. Oma ratkaisuni on käyttää Telian kaapelimodeemia vain sillatussa tilassa ja käyttää sen perässä jonkin toisen valmistajan oikeasti aktiivisesti tukemaa ja tietoturvapäivityksiä saavaa reititintä.
On huolestuttavaa, että Telia ei pysty kuukausiin kertomaan, onko heidän verkossaan käytössä olevalle modeemille (Technicolor CGA4236) olemassa uudempaa ohjelmistoa kuin 07/2023. Normaalisti tällaiset tiedot pitäisi selvitä laitetoimittajalta tunneissa tai päivissä, ei kuukausissa. Ainakin itse saisin reititinvalmistajan asiakastuesta vastauksen parissa työpäivässä, ja nyt puhutaan Telian “yhteistyökumppanista”.
Tuossa vielä pätkä tuoretta DOCSIS-lokia Technicolor CGA4236TCH1 uusimmalla (tarjolla olevalla) 2023 firmiksellä. Ei siis ole kuitenkaan vaikuttanut toimintaan.
| Tue Sep 30 13:35:03 2025 | 82000200 | Critical (3) | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:10 2025 | 68000301 | Critical (3) | DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:12 2025 | 68000100 | Critical (3) | DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:14 2025 | 68000301 | Critical (3) | DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:20 2025 | 68000100 | Critical (3) | DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:22 2025 | 68000301 | Critical (3) | DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:35:36 2025 | 68000100 | Critical (3) | DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:31:14 2025 | 84000100 | Critical (3) | SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
| Tue Sep 30 13:31:25 2025 | 68000301 | Critical (3) | DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |