Skip to main content
Ratkaisu

ARRIS EuroDOCSIS virheitä

  • September 25, 2025
  • 11 kommenttia
  • 172 katselukertaa

Ihmettelen Arriis kaapelimodeemin antamia virheitä. Voi olla, että Firmware pitäisi saada päivitettyä, jotta modeemi toimisi jouhevammin. Tätä pitää hieman boottailla ja olen televisiota katsellessa huomannut eri sovellusten kanssa hankaluuksia käynnistellä ohjelmia tai katkeaa ohjelmat jne. Huomasin, että firmware lataukset epäonnistuu ja muutakin vähän epämääräistä herjaa on eventlogissa. Mahtasiko täältä löytyä apuja, että miten voisi toimia?
 

9/22/2025 10:19 68010300 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:42;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:dc;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
9/23/2025 8:56 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:42;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:dc;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
9/25/2025 11:37 73040100 6 TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:42;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:dc;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
9/25/2025 11:37 69020600 4 Improper Configuration File CVC Format
9/25/2025 11:37 69020700 4 Configuration File CVC Validation Failure

Ratkaisu jäseneltä Yaria

Yhteys on juu Telian. Kuvaamasi tilanne voisi kyllä hyvin pitää paikkansa, eli boksi on jäänne vanhalta operaattorilta. Eli pitäisi olla käytännössä Telian listoilta hankittu modeemi, jotta hommat toimisi automatiikalla?

Juuri näin, eli laite ei tämän perusteella ole yhteensopiva Telian automaattisten asetusten kanssa. Telian oma modeemi olisi todennäköisesti helpoin tapa varmistaa, että yhteys toimii moitteettomasti ja laite pysyy ajan tasalla.

Vielä yksi kysymys, mitä Telian tarjoamaa kaapelimodeemia suosittelisitte? Mistä löytyisi parhaat kyvykkyydet langattoman jakamiseen? Minkä olette kokeneet "parhaaksi"?
 

Korjataanpa nyt hieman. Suosittelen ​@Zhorppa lukemaan Yhteisön aiempia keskusteluja aiheesta. Niistä löytyy luotettavaa ja käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa.

Nuo DOCSIS-lokien merkinnät eivät ole merkki siitä, että modeemisi on yhteensopimaton. Ne ovat itse asiassa täysin normaalia Telian kaapeliverkon käyttäytymistä, ja samoja virheitä näkyy myös Telian tarjoamien kaapelimodeemien (Technicolor) lokeissa. Jos verkkoyhteys toimii muuten, niin kaapelimodeemin vaihtaminen Telian myymään malliin ei siis muuta asiaa CMTS-virheiden osalta miksikään. 

Esimerkkejä keskusteluista ja kokemuksista:

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/technicolor-cga4236-modeemin-uusin-ohjelmistoversio-ei-aina-toimi-36634

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/kaapelimodeemin-nettiyhteys-jumiutuu-jatkuvasti-37619

Itselläni Technicolor CGA4236 pysyy nykyään hyvin ylhäällä sen jälkeen, kun häiriöilmoituksen kautta ajettiin päivitysversio 07/2023. Laite toimitetaan asiakkaille 2021-vuoden firmiksellä, jolla yhteys katkeilee jatkuvasti ja päivitysyrityksetkin epäonnistuvat. Nyt jaossa on siis vuoden 2023 firmis, jolla laite on toiminut vakaasti ainakin pari viikkoa DOCSIS-lokin virheilmoituksista huolimatta. 

Turvallisuuden näkökulmasta en luottaisi Telian kaapelimodeemeihin reitittiminä, koska päivitykset laahaavat vuosia jäljessä. Oma ratkaisuni on käyttää Telian kaapelimodeemia vain sillatussa tilassa ja käyttää sen perässä jonkin toisen valmistajan oikeasti aktiivisesti tukemaa ja tietoturvapäivityksiä saavaa reititintä.

On huolestuttavaa, että Telia ei pysty kuukausiin kertomaan, onko heidän verkossaan käytössä olevalle modeemille (Technicolor CGA4236) olemassa uudempaa ohjelmistoa kuin 07/2023. Normaalisti tällaiset tiedot pitäisi selvitä laitetoimittajalta tunneissa tai päivissä, ei kuukausissa. Ainakin itse saisin reititinvalmistajan asiakastuesta vastauksen parissa työpäivässä, ja nyt puhutaan Telian “yhteistyökumppanista”. 

Tuossa vielä pätkä tuoretta DOCSIS-lokia Technicolor CGA4236TCH1 uusimmalla (tarjolla olevalla) 2023 firmiksellä. Ei siis ole kuitenkaan vaikuttanut toimintaan. 

Tue Sep 30 13:35:03 2025

82000200

Critical (3)

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:10 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:12 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:14 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:20 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:22 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:36 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:31:14 2025

84000100

Critical (3)

SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:31:25 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

11 kommenttia

AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • September 26, 2025

Moikka ​@Zhorppa ja tervetuloa tänne Yhteisöön! Mukavaa, kun löysit perille ja toivottavasti viihdyt😊

Lähdin miettimään tuota asiaa siltä kantilta, että kun meidän valikoimasta ei löydy Arriksen kaapelimodeemeja, niin voisiko nyt siitä kiikastaa. Eli jos sinulla on meidän yhteys ja Arriksen kaapelimodeemi jostain toisaalta hankittuna, niin sen vuoksi ohjelmistopäivitystä ei ole saatavilla. 

Jos haluat vielä kertoa tarkemmin laitteen mallista ja vahvistaa sen, että onko yhteys Telian vai toisen operaattorin, niin voidaan pähkäillä sitten vielä lisää.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 26, 2025

Yhteys on juu Telian. Kuvaamasi tilanne voisi kyllä hyvin pitää paikkansa, eli boksi on jäänne vanhalta operaattorilta. Eli pitäisi olla käytännössä Telian listoilta hankittu modeemi, jotta hommat toimisi automatiikalla?

 

Tuo tosiaan näyttäisi olevan sillä tavalla suljettu laite, että manuaalisesti en saa laitetrua esim. uutta firmistä sisään.


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • September 26, 2025

Yhteys on juu Telian. Kuvaamasi tilanne voisi kyllä hyvin pitää paikkansa, eli boksi on jäänne vanhalta operaattorilta. Eli pitäisi olla käytännössä Telian listoilta hankittu modeemi, jotta hommat toimisi automatiikalla?

Juuri näin, eli laite ei tämän perusteella ole yhteensopiva Telian automaattisten asetusten kanssa. Telian oma modeemi olisi todennäköisesti helpoin tapa varmistaa, että yhteys toimii moitteettomasti ja laite pysyy ajan tasalla.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 26, 2025

Ehkäpä tuo hankinta pitää tehdä. On tämä jo taitaa vähän vanha kalu muutenkin, kiitoksia sparrailusta! 😊


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 26, 2025

Vielä yksi kysymys, mitä Telian tarjoamaa kaapelimodeemia suosittelisitte? Mistä löytyisi parhaat kyvykkyydet langattoman jakamiseen? Minkä olette kokeneet "parhaaksi"?


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 30, 2025

Vielä yksi kysymys, mitä Telian tarjoamaa kaapelimodeemia suosittelisitte? Mistä löytyisi parhaat kyvykkyydet langattoman jakamiseen? Minkä olette kokeneet "parhaaksi"?

Meidän toimittamat kaapelimodeemit varmasti riittävät Wifi 6 tuen kautta hyvään langattomaan yhteyteen, jos puhutaan normaalista kotiverkosta. Vaativampaan käyttöön tai suurempaan asuntoon kannattaa harkita Mesh-reitittimien hankintaa, jotka kytketään sillatun kaapelimodeemin perään. 


Yaria
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+7
  • Irkkaaja
  • Ratkaisu
  • September 30, 2025

Yhteys on juu Telian. Kuvaamasi tilanne voisi kyllä hyvin pitää paikkansa, eli boksi on jäänne vanhalta operaattorilta. Eli pitäisi olla käytännössä Telian listoilta hankittu modeemi, jotta hommat toimisi automatiikalla?

Juuri näin, eli laite ei tämän perusteella ole yhteensopiva Telian automaattisten asetusten kanssa. Telian oma modeemi olisi todennäköisesti helpoin tapa varmistaa, että yhteys toimii moitteettomasti ja laite pysyy ajan tasalla.

Vielä yksi kysymys, mitä Telian tarjoamaa kaapelimodeemia suosittelisitte? Mistä löytyisi parhaat kyvykkyydet langattoman jakamiseen? Minkä olette kokeneet "parhaaksi"?
 

Korjataanpa nyt hieman. Suosittelen ​@Zhorppa lukemaan Yhteisön aiempia keskusteluja aiheesta. Niistä löytyy luotettavaa ja käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa.

Nuo DOCSIS-lokien merkinnät eivät ole merkki siitä, että modeemisi on yhteensopimaton. Ne ovat itse asiassa täysin normaalia Telian kaapeliverkon käyttäytymistä, ja samoja virheitä näkyy myös Telian tarjoamien kaapelimodeemien (Technicolor) lokeissa. Jos verkkoyhteys toimii muuten, niin kaapelimodeemin vaihtaminen Telian myymään malliin ei siis muuta asiaa CMTS-virheiden osalta miksikään. 

Esimerkkejä keskusteluista ja kokemuksista:

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/technicolor-cga4236-modeemin-uusin-ohjelmistoversio-ei-aina-toimi-36634

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/kaapelimodeemin-nettiyhteys-jumiutuu-jatkuvasti-37619

Itselläni Technicolor CGA4236 pysyy nykyään hyvin ylhäällä sen jälkeen, kun häiriöilmoituksen kautta ajettiin päivitysversio 07/2023. Laite toimitetaan asiakkaille 2021-vuoden firmiksellä, jolla yhteys katkeilee jatkuvasti ja päivitysyrityksetkin epäonnistuvat. Nyt jaossa on siis vuoden 2023 firmis, jolla laite on toiminut vakaasti ainakin pari viikkoa DOCSIS-lokin virheilmoituksista huolimatta. 

Turvallisuuden näkökulmasta en luottaisi Telian kaapelimodeemeihin reitittiminä, koska päivitykset laahaavat vuosia jäljessä. Oma ratkaisuni on käyttää Telian kaapelimodeemia vain sillatussa tilassa ja käyttää sen perässä jonkin toisen valmistajan oikeasti aktiivisesti tukemaa ja tietoturvapäivityksiä saavaa reititintä.

On huolestuttavaa, että Telia ei pysty kuukausiin kertomaan, onko heidän verkossaan käytössä olevalle modeemille (Technicolor CGA4236) olemassa uudempaa ohjelmistoa kuin 07/2023. Normaalisti tällaiset tiedot pitäisi selvitä laitetoimittajalta tunneissa tai päivissä, ei kuukausissa. Ainakin itse saisin reititinvalmistajan asiakastuesta vastauksen parissa työpäivässä, ja nyt puhutaan Telian “yhteistyökumppanista”. 

Tuossa vielä pätkä tuoretta DOCSIS-lokia Technicolor CGA4236TCH1 uusimmalla (tarjolla olevalla) 2023 firmiksellä. Ei siis ole kuitenkaan vaikuttanut toimintaan. 

Tue Sep 30 13:35:03 2025

82000200

Critical (3)

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:10 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:12 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:14 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:20 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:22 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:35:36 2025

68000100

Critical (3)

DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:31:14 2025

84000100

Critical (3)

SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Tue Sep 30 13:31:25 2025

68000301

Critical (3)

DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=**:**:**:**:**:**;CMTS-MAC=**:**:**:**:**:**;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 30, 2025

@Yaria kiitos tästä viestistä! Aika outoa, että kehotetaan ostamaan uusi laite, että hommat pelittää vaikka todellisuus on toinen. 🫠 

Ehkäpä menen tällä modeemilla sittenkin vielä hetken 😅


Yaria
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+7
  • Irkkaaja
  • September 30, 2025

@Yaria kiitos tästä viestistä! Aika outoa, että kehotetaan ostamaan uusi laite, että hommat pelittää vaikka todellisuus on toinen. 🫠 

Ehkäpä menen tällä modeemilla sittenkin vielä hetken 😅

Jos ns. all-in-one-ratkaisu on haussa, eikä sillattu modeemi + reititin erikseen, niin AVM FRITZ!Box on erinomainen vaihtoehto, kunhan se toimii oman alueen Telian kaapeliverkossa. Ilmeisesti nykyisin näin pitäisi olla kaikkialla. 

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/avm-fritz-box-6670-kaapelimodeemi-oma-telian-kautta-kaeyttoeoenotto-37715

Uutena hintaa on aika paljon, mutta käytettynä vanhempia malleja, kuten FRITZ!Box 6660, on ollut parhaimmillaan jopa tuohon 80 euron hintaan, mitä Technicolor CGA4236 maksaisi ostettuna. On edelleen FRITZ!OS päivitysten piirissä, ja edellinen näyttäisikin olevan julkaistu elokuussa 2025.


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • October 1, 2025

@Yaria kiitos tästä viestistä! Aika outoa, että kehotetaan ostamaan uusi laite, että hommat pelittää vaikka todellisuus on toinen. 🫠 

Ehkäpä menen tällä modeemilla sittenkin vielä hetken 😅

Kiitos ​@Yaria kommenteistasi! Nyt mennään sen verran ohi oman tietotaidon, joten selvittelen ​@Zhorppa tätä vielä lisää - palaan niin pian kuin vaan saan lisätietoja 🤗 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • October 1, 2025

@Yaria kiitos tästä viestistä! Aika outoa, että kehotetaan ostamaan uusi laite, että hommat pelittää vaikka todellisuus on toinen. 🫠 

Ehkäpä menen tällä modeemilla sittenkin vielä hetken 😅

Jos ns. all-in-one-ratkaisu on haussa, eikä sillattu modeemi + reititin erikseen, niin AVM FRITZ!Box on erinomainen vaihtoehto, kunhan se toimii oman alueen Telian kaapeliverkossa. Ilmeisesti nykyisin näin pitäisi olla kaikkialla. 

https://yhteiso.telia.fi/kiinteae-netti-8/avm-fritz-box-6670-kaapelimodeemi-oma-telian-kautta-kaeyttoeoenotto-37715

Uutena hintaa on aika paljon, mutta käytettynä vanhempia malleja, kuten FRITZ!Box 6660, on ollut parhaimmillaan jopa tuohon 80 euron hintaan, mitä Technicolor CGA4236 maksaisi ostettuna. On edelleen FRITZ!OS päivitysten piirissä, ja edellinen näyttäisikin olevan julkaistu elokuussa 2025.

Kiitos jälleen 👍🏻 Juu, jotain all in one ratkaisua etsin, kun en haksa viritellä mitään erikoisempia. Mieluusti vain tökkään seinään ja annan elää. 😅 Pitikö Fritz boxissa manualisesti päivittää firmikset vai menikö ihan automatiikalla? Varteenotettava vaihtoehto nähtävästi, kiitos tästäkin vinkistä!

Toivotaan, että Telialla saataisiin tätä hieman paremmin ruotuun. Olisihan nyt kuitenkin tietoturvamielessäkin päivitysten ajantasaisuus aika kriittistä!