Skip to main content

Taloyhtiöömme asennettiin Soneran valokuitukaapelointi, mutta käyttäjälle nopeudet eivät ole lähelläkään luvattuja. Ongelmani tuntuu aiemmista keskusteluista päätellen olevan yleinen.

Viikon eri mittausten keskiarvona nopeudet minun iMac pöytäkoneelleni: lataus = 3,82 - lähetys = 13,83 ja vasteaika = 16,29. Sopimuksessa nopeudeksi luvataan vähintään 90.

Sen verran olen tajunnut, että ihan tuota nopeutta en saa, koska eteisen seinään asti tuodun kaapelin ja sen viereen asennetun modeemin luota koneelleni on matkaa noin 5 m, joten yhteys toimii langattomana. Mutta minusta vähintään 10% luvatusta olisi syytä maksajan saada kotona Wi-Filläkin.

Piuhan vetäminen eteisestä koneelle vaatisi reikien poraamista seiniin tai muuta johon minulla ei riitä kunto, taito eikä työkalut. Muitakin ratkaisuneuvoja löytyy Klaanin sivuilta, mutta ei 70-vuotias ukko niistä numero- ja lyhennesarjoista ymmärrä höykäsen pöläystä. Onko tosiaan niin että Soneran asiakkaan pitää kouluttautua it-alan  remonttireiskaksi saadakseen sen mistä maksaa? Entinen Elisan puhelinpistokeyhteys oli nopea ja vaivaton.

Langattoman verkon nopeutta ei voida taata ja nopeus taataan vain kaapelin päähän asti. Jokainen vastaa omasta verkko-osuudestaan eli operaattori vastaa yhteyden taloyhtiön jakaamoon. Taloyhtiö vastaa taloyhtiön sisäverkon yhteydestä jakaamosta sinun seinäpistokkeelle. Ja sinä vastaat yhteydestä huoneistosi sisällä eli pistokkeesta modeemiin jne. 



 



Yleensä taloyhtiö ostaa palvelutuotteena operaattorilta huolto / ylläpitopalvelut. Jos modeemi / reititin on Soneran, et ole vastuussa modeemista / reitittimestä mutta siitä lähtien sisäverkon kunto on sinun vastuullasi. 



 



Eli lyhennettynä: Nopeus luvataan vain nousuun asti huoneistoon. Siitä lähtien kaikki mitä tapahtuu nopeudelle on sinun vastuullasi. Jos koneesi ei tue tai modeemisi / reititin ei tue niin tämä on sinun vastuullasi. Palveluntarjoaja voi tarjota liittymän mukana yhteensopivan modeemin/reitittimen. 



 



Liittymäsi vaihteluväli on 70-100Mbps. 90Mbps on se normaali maksiminopeus. Langattomassa nopeus voi vaihdella suuresti ja testatessa tulee käyttää kaapelia. 


Juu, tuo kokemasi hidastelu johtuu 99,9% varmuudella langattomasta verkostasi, ja sen nopeudelle ei Sonera voi mitään. Wlanin hidastelu juhtuu yleensä siitä, että lähelläsi on monta päällekkäisillä kanavilla toimivaa langatonta verkkoa, ja ni häiritsevät toisiaan ja siten laskevat nopeutta.



 



Suosittelen kokeilemaan wlanin vaihtamista toiselle kanavalle modeemin asetuksista, se voisi auttaa tilanteeseen. Mikäli sinulla on älypuhelin käytössä, voit asentaa siihen ohjelman joka näyttäisi missä kanavilla naapureiden verkot ovat (esim. Wifi Analyzer). Siten olisi helpompi valita mahdollisimman ruuhkaton kanava.


Kiitos, pitääpä kokeilla.


Niin kai se sitten on nähtävä. Ihmetyttää vain se, että minulla oli aiemmin toisen kerrostalon kellarissa, siis katutason alla, ikkunaton työhuone, jossa käytin Elisan mokkulaa, eikä nopeudessa ollut minkäänlaista ongelmaa. En tiedä missä lie ollut lähin tukiasema, mutta jos Soneran valokuitu nyt tulee kotiini viiden metrin päähän tietokoneesta ja yhteys on mitä sattuu, kyllähän se hämmästyttää kyllästyttää pientä kulkijaa.

 


Vähän sama kun kuriiri toisi ovellesi 100 euron kolikkoa ja heittää ne ilmaan. Tässä uudessa osotteessa on 10 muuta ihmistä, jotka tavoittelee samoja kolikoita. Siksi sinulle jää vain murto-osa alkuperäisistä. Kuriiri tuo sen mitä on luvannut, oli se keneltä tahansa (Telia, elisa, dna, etc.) jos se on valokuitu.

 

Laita siis langaton sisäverkkosi sellaiseen paikkaan ja sellaiselle kanavalle, että se ottaa mahdollisimman vähän häiriötä muista laitteista ja naapureista. Wi-Fi analyzer on loistava android-applikaatio tämän asian tutkimiseen.

 

Kannattaa kuitenkin kerran kokeilla suoraan seinästä piuhalla johonkin koneeseen, että voit varmuudella todeta hitauden johtuvan langattomasta sisäverkostasi.


Vastaa