Myyntihenkilö sai houkuteltua marraskuussa -09 vaihtamaan 1 megan yhteys nopeimpaan mahdolliseen. Nopeutumisen joissain tilanteissa huomaa, mutta yhteyden jatkuva pätkiminen ärsyttää.
Joltain sivuilta näin, että Telewell TW-EA510 -modeemin ohjelman voisi päivittää. Tein niin, ja pojan koneen toiminta netissä nopeutui, sen verran oli apua. Yhteys kuitenkin pätkii useita kertoja päivässä. Jää vaikutelma, että olen kimpassa, jossa on 11 liittymää, mutta 10 toimii kerrallaan ja yksi pudotetaan aina vuorollaan minuutiksi pois.
Toivoisin, että vaihdatte nopeutta sen verran alemmaksi, että yhteys alkaa toimia koko ajan. Kun nopeus nostettiin, pätkiminen alkoi.
Kiva ilmoitus muuten tällä sivulla. On tytön kuva ja teksti "Me asiakaspalvelusta olemme aktiivisesti mukana" Joo joo. Missä lienette aktiivisia. Puhelimeen ei enää ihmistä saa vastaamaan kun soittaa 0200 17000.
Sivu 1 / 1
ADSL-liittymä on oma yhteytensä eli sitä ei jaeta toisten käyttäjien kanssa, kuten tietyissä laajakaistatekniikoissa tehdään. Oman liittymän yhteyden saattaa jakaa tietämättään suojaamattomalla WLAN-verkolla, mutta itse ADSL-yhteys on modeemilta ADSL-keskittimille asti vain yhden liittymän käytössä.
Katkominen ja erityisesti hidastelu tulevat esille helpoiten suurimmissa nopeusluokissa, koska tällöin ADSL-yhteyden suhteen ei jää "pelivaraa" kuten alemmissa nopeusluokissa. Syy ongelmiin voi olla missä tahansa ADSL-yhteyden signaalin varrella. Vian rajaaminen aloitetaan helpoimmasta päästä eli mahdolliset ADSL-kaapelin jatkojohdot pois, testaus eri ADSL-kaapelilla ja tarvitatessa eri modeemilla.
Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Katkominen ja erityisesti hidastelu tulevat esille helpoiten suurimmissa nopeusluokissa, koska tällöin ADSL-yhteyden suhteen ei jää "pelivaraa" kuten alemmissa nopeusluokissa. Syy ongelmiin voi olla missä tahansa ADSL-yhteyden signaalin varrella. Vian rajaaminen aloitetaan helpoimmasta päästä eli mahdolliset ADSL-kaapelin jatkojohdot pois, testaus eri ADSL-kaapelilla ja tarvitatessa eri modeemilla.
Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Pojan kone on kaapelilla ADSL-modeemissa kiinni. Puhelinpistokkeesta modeemiin on ehkä 2 metriä matkaa. Oma koneeni on yhteydessä modeemiin suojatulla WLAN-yhteydellä.
Syy ongelmiin, eli pätkimiseen, voi varmaankin olla missä kohtaa signaalin kulkua tahansa, mutta pätkiminen alkoi oitis yhteyden muututtua nopeammaksi, joten siinä mielessä kytkisin ongelman kyllä Soneran tekniikkaan. Onhan tietysti mahdollista, että modeemi sekosi samana päivänä, mutta ei kovin todennäköistä.
Pätkiminen ilmenee samalla tavoin omalla ja pojan koneella, joten on vaikea osoittaa vikaa WLANiin tai pojan koneelta modeemille menevään kaapeliin. Mutta voinhan vielä kokeilla toisella modeemilla ja vaihtaa modeemilta puhelinpistokkeeseen menevän johdon, sitten on osapuilleen kaikki mahdollinen kokeiltu.
Syy ongelmiin, eli pätkimiseen, voi varmaankin olla missä kohtaa signaalin kulkua tahansa, mutta pätkiminen alkoi oitis yhteyden muututtua nopeammaksi, joten siinä mielessä kytkisin ongelman kyllä Soneran tekniikkaan. Onhan tietysti mahdollista, että modeemi sekosi samana päivänä, mutta ei kovin todennäköistä.
Pätkiminen ilmenee samalla tavoin omalla ja pojan koneella, joten on vaikea osoittaa vikaa WLANiin tai pojan koneelta modeemille menevään kaapeliin. Mutta voinhan vielä kokeilla toisella modeemilla ja vaihtaa modeemilta puhelinpistokkeeseen menevän johdon, sitten on osapuilleen kaikki mahdollinen kokeiltu.
kolmeerkkia kirjoitti: Pätkiminen ilmenee samalla tavoin omalla ja pojan koneella, joten on vaikea osoittaa vikaa WLANiin tai pojan koneelta modeemille menevään kaapeliin. Mutta voinhan vielä kokeilla toisella modeemilla ja vaihtaa modeemilta puhelinpistokkeeseen menevän johdon, sitten on osapuilleen kaikki mahdollinen kokeiltu.
Modeemin osuus ADSL-yhteyden muodostamiseen ja ylläpitämiseen on hyvin merkittävä. Sama laite hoitaa myös kaiken dataliikenteen ADSL-yhteyden yli. Edelleen sama laite toimii lähiverkon reitittimenä ja DHCP-palvelimena. Kun päälle lisätään vielä WLAN-tukiaseman rooli, niin voidaan todeta että paljon on edullisella laitteella tekemistä ja kaiken pitää mennä hyvin, tai muuten yhteys alkaa katkomaan.
Jos modeemin toiminta alkaa "tökkimään", se tapahtuu todennäköisemmin suurimmissa nopeusluokissa koska tällöin laitteella on enemmän prosessoitavaa kuin hitaammilla yhteyksillä.
Testaus toisella modeemilla usein ratkaisee ongelman katkovan tai hidastelevan yhteyden kanssa. Jos kuitenkin ADSL-modeemi osoittautuu toimivaksi eli samat ongelmat jatkuvat toisella modeemilla, on vikailmoitus liittymästä paikallaan.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Olen nyt kokeillut liittymää vuorokauden ajan Telewell TW-EA501-modeemilla. Aikaisemmin käytössä oli TW-EA510, jossa on WLAN. Jotain eroa käytössä on ilmennyt.
510 jumitti joskus sivua avatessa. Selaimen alalaidassa luki "Muodostetaan yhteyttä" ja sivun osoite. Tämä tila jäi päälle joskus niin kauaksi aikaa, että selain ilmoitti ettei sivua ole tai ei löydy. Tilanne toistui epäsäännöllisin välein useita kertoja päivässä. Yhteyden oikuttelu alkoi nopeuden nostamisen jälkeen. Tämän modeemin ohjelmisto on päivitetty valmistajan sivuilta viime viikolla. Päivitys ei korjannut tilannetta.
Kun nyt käytän mallia 501, selain näyttää paljon useammin tekstiä "Muodostetaan yhteyttä..", mutta yhteys muodostuu muutaman sekunnin odotuksen jälkeen.
Tuntuu siltä, että modeemeilla on vaikeuksia 'ottaa kiinni' 24 M nopeudesta. Harmillista, että WLANilla varustetulla mallilla ongelmat ovat suurempia, katkominen toistuu aivan liian usein. Molemmat mallit ovat kuitenkin Soneran hyväksymiä malleja ja toivoisin toki, että WLAN-mallin saisi toimimaan tyydyttävästi. Mitä olisi tehtävissä?
510 jumitti joskus sivua avatessa. Selaimen alalaidassa luki "Muodostetaan yhteyttä" ja sivun osoite. Tämä tila jäi päälle joskus niin kauaksi aikaa, että selain ilmoitti ettei sivua ole tai ei löydy. Tilanne toistui epäsäännöllisin välein useita kertoja päivässä. Yhteyden oikuttelu alkoi nopeuden nostamisen jälkeen. Tämän modeemin ohjelmisto on päivitetty valmistajan sivuilta viime viikolla. Päivitys ei korjannut tilannetta.
Kun nyt käytän mallia 501, selain näyttää paljon useammin tekstiä "Muodostetaan yhteyttä..", mutta yhteys muodostuu muutaman sekunnin odotuksen jälkeen.
Tuntuu siltä, että modeemeilla on vaikeuksia 'ottaa kiinni' 24 M nopeudesta. Harmillista, että WLANilla varustetulla mallilla ongelmat ovat suurempia, katkominen toistuu aivan liian usein. Molemmat mallit ovat kuitenkin Soneran hyväksymiä malleja ja toivoisin toki, että WLAN-mallin saisi toimimaan tyydyttävästi. Mitä olisi tehtävissä?
Vaikuttaa siltä, että modeemi ei varsinaisesti pätki yhteyttä verkkoon, vaan kyseessä on enemmänkin hidasteluongelma. Jos yhteys pätkisi, alkaisi modeemin ADSL-valo vilkkumaan tai se sammuisi kokonaan katkoksen aikana.
Modeemin hallinnasta pystyt tarkistamaan, että millä nopeudella modeemi kättelee yhteyden. Voit testata yhteyden nopeutta myös tämän ohjeen avulla. Kannattaa myös tarkistaa, että modeemin asetukset ovat kunnossa.
Jos yhteys hidastelee/pätkii kummallakin modeemilla, eikä ohjeista ole apua, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm).
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemin hallinnasta pystyt tarkistamaan, että millä nopeudella modeemi kättelee yhteyden. Voit testata yhteyden nopeutta myös tämän ohjeen avulla. Kannattaa myös tarkistaa, että modeemin asetukset ovat kunnossa.
Jos yhteys hidastelee/pätkii kummallakin modeemilla, eikä ohjeista ole apua, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm).
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
En oikein tiedä mistä kohtaa löytyisi tieto "millä nopeudella modeemi kättelee yhteyden." Katsoin nuo modeemin asetukset, ne löytyivät ja olivat oikein. Modeemin toimintatila on ADSL2+ ja muutkin tiedot näyttivät siltä kuin pitääkin.
Löysin modeemin tiedoista "Lähetysnopeus 975 kbps ja Vastaanottonopeus 19257 kbps". Onko tuo sitä kättelyä? Nyt tutkin sitä paremmin toimivaa Telewell 501-mallia.
Löysin modeemin tiedoista "Lähetysnopeus 975 kbps ja Vastaanottonopeus 19257 kbps". Onko tuo sitä kättelyä? Nyt tutkin sitä paremmin toimivaa Telewell 501-mallia.
kolmeerkkia kirjoitti:
Löysin modeemin tiedoista "Lähetysnopeus 975 kbps ja Vastaanottonopeus 19257 kbps". Onko tuo sitä kättelyä?
Kyllä, juurikin kyseisiä arvoja tarkoitin. Vaikuttaa siltä, että yhteys modeemille asti toimii sillä nopeudella kuin pitääkin (lähes teoreettinen maksimi).
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Kannattaa tarkista myös modeemin ohjelmistoversio, josko telewellin sivuilla olisi uudempaa.
Wlanin toimivuutta kannattaa kokeilla vaihtamalla kanava modeemin asetuksista.
Mikäli lähistöllä on muitakin wlan verkkoja samalla kanavalla, saattaa häiriöta tulla.
Lähistöllä lymyävät wlan verkot voi scannata esim Tällä ohjelmalla
-shadows-
Wlanin toimivuutta kannattaa kokeilla vaihtamalla kanava modeemin asetuksista.
Mikäli lähistöllä on muitakin wlan verkkoja samalla kanavalla, saattaa häiriöta tulla.
Lähistöllä lymyävät wlan verkot voi scannata esim Tällä ohjelmalla
-shadows-
No nyt alkoi se paremminkin toimiva modeemi TeleWell EA-501 katkomaan. Verkkodiagnostiikka -niminen ohjelma näytti, että nettiyhteys toimi - ei toiminutkaan - kohta sittenkin toimi.
Edelleen tuntuu siltä, että Soneran hyväksymät modeemit TeleWell 501 ja 510 eivät oikein saa Soneran signaalista kiinni. Ongelman alkoivat, kun nettiliittymän nopeus nostettiin. Tätä on nyt koettu joka päivä kaksi kuukautta. Millä taikasanoilla yhteyden nopeuden saa laskettua takaisin niin hitaaksi, että se toimii? Hitaampi yhteys nikotteli joskus, mutta vain joskus, ei joka päivä.
Edelleen tuntuu siltä, että Soneran hyväksymät modeemit TeleWell 501 ja 510 eivät oikein saa Soneran signaalista kiinni. Ongelman alkoivat, kun nettiliittymän nopeus nostettiin. Tätä on nyt koettu joka päivä kaksi kuukautta. Millä taikasanoilla yhteyden nopeuden saa laskettua takaisin niin hitaaksi, että se toimii? Hitaampi yhteys nikotteli joskus, mutta vain joskus, ei joka päivä.
Liittymästä kannattaa jättää vikailmoitus joko soittamalla vianrajausautomaattiin tai jättämällä yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella. Mahdollista toki on, että kuparin pituus on liian suuri 24M nopeudelle, tai linjalla on liikaa vaimennusta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoitus on jätetty 27.1. Yhteys pätkii aina vain enemmän, mistä johtunee. Kahdella TeleWell-modeemilla on siis kokeiltu ja kahdella tietokoneella, aina samat oireet.
Modeemin asetuksia on vaikea epäillä, koska molemmat ovat olleet kiinni vain tässä Soneran yhteydessä meillä ja toimivat nopeuden nostoon asti. Voihan syy pätkimiseen olla jossain muussakin kuin nopeuden nostossa, ongelmat vain sattuivat alkamaan juuri silloin.
Tuntuma on kuitenkin edelleen tietokoneen virheilmoitusten perusteella sellainen, että modeemit eivät oikein saa suuremmasta vauhdista kiinni. "Muodostetaan yhteyttä " www.jonnekin.com ilmaantuu melkein jokaisen sivun vaihdon yhteydessä. Katkominen on nyt aivan jatkuvaa ja pankkiasiointi ei oikein enää onnistu. ADSL-valo palaa kyllä modeemissa, olen tarkistanut monta kertaa. Yhteyttä ei vain sivustolle synny.
Modeemin asetuksia on vaikea epäillä, koska molemmat ovat olleet kiinni vain tässä Soneran yhteydessä meillä ja toimivat nopeuden nostoon asti. Voihan syy pätkimiseen olla jossain muussakin kuin nopeuden nostossa, ongelmat vain sattuivat alkamaan juuri silloin.
Tuntuma on kuitenkin edelleen tietokoneen virheilmoitusten perusteella sellainen, että modeemit eivät oikein saa suuremmasta vauhdista kiinni. "Muodostetaan yhteyttä " www.jonnekin.com ilmaantuu melkein jokaisen sivun vaihdon yhteydessä. Katkominen on nyt aivan jatkuvaa ja pankkiasiointi ei oikein enää onnistu. ADSL-valo palaa kyllä modeemissa, olen tarkistanut monta kertaa. Yhteyttä ei vain sivustolle synny.
Nyt taas alkoi takellella sivua vaihtaessa. Menin modeemin asetuksiin: ADSL 0/0 kbps. Kävin katsomassa modeemia. ADSL-valo vilkkuu. Tulin koneelle takaisin. Modeemin asetukset ilmoittavat ADSL 1020/23023 kbps.
Vikailmoitus on siis tehty ja kaksi tekstaria olen saanut. Vikailmoitus on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn, ilmoittavat, kun vika on korjattu.
Aika niukkaa tiedotusta. Voisi ilmoittaa edes jotain yhteydenottotapaa asiakkaallekin päin, kenties jokin tunnus, jolla asiakkaan tapauksen voisi yksilöidä; meininki on selvästi: älä ota yhteyttä, älä soita, älä tekstaa, älä laita viestiä. Me soitamme, jos on asiaa.
Vikailmoitus on siis tehty ja kaksi tekstaria olen saanut. Vikailmoitus on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn, ilmoittavat, kun vika on korjattu.
Aika niukkaa tiedotusta. Voisi ilmoittaa edes jotain yhteydenottotapaa asiakkaallekin päin, kenties jokin tunnus, jolla asiakkaan tapauksen voisi yksilöidä; meininki on selvästi: älä ota yhteyttä, älä soita, älä tekstaa, älä laita viestiä. Me soitamme, jos on asiaa.
kiitos lähettämästäsi palautteesta.
Ennen vikailmoituksen kirjaamista asiakasta on ohjeistettu ensin toimenpiteissä joilla voi varmistaa, että häiriön ei pitäisi olla asiakkaan omiin laitteisiin liittyvää. Kun vikailmoitus on selvityksessä, lähtöoletuksena on siis, että asiakkaan laitteisto on jo valmiiksi testattu ja ongelmaa etsitään vain Soneran oman verkon puolelta. Asiakas saa ilmoituksen, kun yhteyden toiminta on verkon puolelta tutkittu
Jos haluat antaa vikailmoitukseen lisätietoja tai perua ilmoituksen (jos esimerkiksi häiriö löytyykin oman laitteiston puolelta), voit olla yhteydessä vianrajausautomaattiimme 0206 90101 (pvm/mpm). Vianrajausautomaatti havaitsee, jos omistuksessasi olevasta liittymästä on olemassa avoin vikailmoitus, jonka jälkeen on mahdollista, joko perua tehty vikailmoitus tai välittää vikailmoitukseen lisätietoja.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Ennen vikailmoituksen kirjaamista asiakasta on ohjeistettu ensin toimenpiteissä joilla voi varmistaa, että häiriön ei pitäisi olla asiakkaan omiin laitteisiin liittyvää. Kun vikailmoitus on selvityksessä, lähtöoletuksena on siis, että asiakkaan laitteisto on jo valmiiksi testattu ja ongelmaa etsitään vain Soneran oman verkon puolelta. Asiakas saa ilmoituksen, kun yhteyden toiminta on verkon puolelta tutkittu
Jos haluat antaa vikailmoitukseen lisätietoja tai perua ilmoituksen (jos esimerkiksi häiriö löytyykin oman laitteiston puolelta), voit olla yhteydessä vianrajausautomaattiimme 0206 90101 (pvm/mpm). Vianrajausautomaatti havaitsee, jos omistuksessasi olevasta liittymästä on olemassa avoin vikailmoitus, jonka jälkeen on mahdollista, joko perua tehty vikailmoitus tai välittää vikailmoitukseen lisätietoja.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.