Miten on mahdollista että viikko sitten toiminut yhteys on nyt alkanut yskimään, eli viive joka normaalisti on ollut 17ms näyttää nyt päivän mittaan noin 300-17ms, latausnopeus 2-1m ja lähetys näyttää melkein aina 0.02m.
Esim. aamulla netti saattaa olla aivan tukossa, päivällä toimia ja illalla taas hidastua.
Sivu 1 / 1
Liittymässäsi on tällä hetkellä modeemi verkossa kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan vain noin 2/1 Mbit/s nopeudet. Modeemin liikenteessä esiintyy myös jonkin verran virheitä, mikä omalta osaltaan vielä laskee tietokoneelle verkosta tulevan datan määrää. ADSL-yhteys on nyt melko heikko ja ongelman syy jää johonkin modeemin ja puhelinkeskuksessa sijaitsevan ADSL-keskittimen välille.
Kun ongelma on itse ADSL-yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus joko soittamalla 0209 90101 (mpm/pvm) tai Omilta sivuilta Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Kun ongelma on itse ADSL-yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus joko soittamalla 0209 90101 (mpm/pvm) tai Omilta sivuilta Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.