Liittymänopeus ollut tähän asti 2M/512k, toiminut ongelmitta täydellä vauhdilla. Nyt kävi Voimatelin miehet uusimassa johtoja, pääsin viimeisestä 150m pätkästä ikivanhaa "lapamatoa" eroon, aurattiin kunnon kierretty pari maahan. Asiasta rohkaistuneena päätin kokeilla nopeuden nostoa 8M/1M tasolle. Samalla vanhan telewellin tilalle tuli uusi Zyxel P-660HW-D1 modeemiksi.
Ongelma on ettei uusi nopeus ole stabiili. Yhteys kestää minuutista tuntiin ja sitten katkeaa hetkeksi, dsl/internet valot sammuu ja syttyy kohta taas, eli käsittääkseni muodostaa uuden yhteyden kun vanha mennyt häiriön takia epäsynkkaan.
Zyxel diagnostiikasta näkee että signaalikohinasuhteen kanssa suuria ongelmia varsinkin downstreamissa:
noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 18 db
attenuation upstream: 21 db
noise margin downstream: 0-6 db (vaihtelee, joskus jopa miinuksella!)
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 40 db
Nopeus on kyllä kohdallaan ja dataa liikkuu torven täydeltä silloin kun yhteys on päällä:
Upstream Speed: 960 kbps
Downstream Speed: 8064 kbps
Kysymys: pystyttekö keskuksesta päin säätämään DSLAMia siten että se vaatii paremman signaalikohinasuhteen (noise margin) nopeuden kustannuksella? Sen verran on modeemista saanut selvää että pystyn itse säätämään montako bittia maksimissaan per alikaista se käyttää upstreamiin. Jos pudotan arvon esim yhdeksään niin upstream nopeus putoaa 736kbit/s mutta noise margin kasvaa 6db -> 13db, mikä käsittääkseni pitäisi olla jo ihan hyvä arvo. Mutta en ole ainakaan vielä löytänyt mitään säätöjä downstreamin suhteen. Voiko DSLAMissa tehdä kenties samanlaisen bittirajoituksen downstreamin alikaistoille?
Minua ei haittaisi downstream nopeuden pudottaminen vaikka 4M:aan jos vain signaalin taso kohoaa sillä niin korkeaksi ettei yhteys enää pätki. Uskoisin että nostovaraa 2M:sta on koska sillä nopeudella noise margin molempiin suuntiin oli 20db ja ylikin. Keskukseen on matkaa melkein 5km joten en pidä täyden 8M nopeuden temppuilua minään ihmeenä, liikutaan suorituskyvyn ylärajoilla.
Sivu 1 / 1
Nopeus voidaan tarvittaessa pudottaa verkon puolelta alemmaksi. Linjan pituus on kuitenkin sen verran suuri, että takeita edes 4M yhteyden täydestä toimivuudesta ei ole. Mielestäni noin pitkään linjaan ei nopeudennostoa olisi alun perin pitänyt edes tehdä, ainakaan 8M nopeuteen.
Voit kuitenkin tehdä liittymästäsi vikailmoituksen joko soittamalla vikapalvelunumeroomme 0206 90101 tai jättämällä yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella. Verkonhallinta voi laskea yhteysnopeuden alemmaksi ja seurata liittymän toimintaa. Jos tästä ei ole apua, kannattanee nopeus laskea takaisin luokkaan 2M.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Voit kuitenkin tehdä liittymästäsi vikailmoituksen joko soittamalla vikapalvelunumeroomme 0206 90101 tai jättämällä yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella. Verkonhallinta voi laskea yhteysnopeuden alemmaksi ja seurata liittymän toimintaa. Jos tästä ei ole apua, kannattanee nopeus laskea takaisin luokkaan 2M.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Tilanne:
Tein vikailmoituksen ja kokeiltiin nopeuden pudottamista 4M:aan. Nyt yhteys pysynyt pätkimättä päällä 36 tuntia (ja 50 gigatavua, pientä rasitustestiä...) putkeen. Up/down noise marginit 11db/11-17db. Näyttää hyvältä.
Ei muuta kun hyvät joulut kaikille!
Tein vikailmoituksen ja kokeiltiin nopeuden pudottamista 4M:aan. Nyt yhteys pysynyt pätkimättä päällä 36 tuntia (ja 50 gigatavua, pientä rasitustestiä...) putkeen. Up/down noise marginit 11db/11-17db. Näyttää hyvältä.
Ei muuta kun hyvät joulut kaikille!
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.