Kun olet aktivoinut määräaikaisen sopimuksen Omien sivujen kautta, olet samalla ilmoittanut hyväksyväsi sopimuksen ehdot. Määräaikainen sopimus on sitova, eikä sitä voi perua.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Niin...pä. Ihmeellistä ja toisaalta tavallisen tientallaajan kannalta epäloogiselta tuntuu että palveluntoimittajaa sopimuksen sitovuudet eivät koske. Allekirjoittaneelle luvattiin kirjallisesti toimittaa liittymä, tilausvahvistus tuli kirjallisena sisältäen asennuspäivän.
Parin kolmen viikon päästä tuli puhelinsoitto että ei nyt onnistukaan koska tilausjärjestelmässä oli virhe joka antoi tehdä verkkokauppatilauksen alueelle josta verkko aiotaan purkaa joskus 2-3 vuoden päästä.
Eli sopimus EI ollut sitova toimittajan puolelta. Ei, vaikka tilausosoite oli keskittimen osoite ja asiakas oli valmis vetämään johdon omalle kiinteistölleen. Että tämä tästä tasapuolisuudesta ja toimitusehdoista.
Ei mitään hyvityksiä tai korvaavaa menettelyä. Vai onko sopimuksen sitovuus toimittajaa kohtaan rajattu pois ?????????????
Sivu 1 / 1
En viitisinyt omaa ketjua avata, koska aihe sivuaa niin läheisesti tätä. Tuttavani teki määräaikaisen sopimuksen kaapeliliittymästä, jonka piti aueta päivänä x. Ko. päivänä tuli tekstiviestivahvistus liittymän käyttövalmiudesta, mutta käyttöohjeita noudattamalla nettiä ei vain saatu toimimaan.
Useiden puheluiden jälkeen peloteltiin 70 euron kotikäynnillä, jos sellaista tarvittaisiin. Se itsessään on jo hieman kyseenalaista, mutta koomiset piirteet saavutettiin viikon kuluttua luvatusta avauspäivämäärästä, kun kävi ilmi että soneran päässä oli "tikki väärässä kohdassa". No, vahinkoja sattuu, mutta tuttavani oli huomannut jo ensimmäisenä päivänä että modeemin asetusten "NETWORK ACCESS" kohdassa luki "Denied", mikä mainittiin myös puhelimessa.
On melko vaikea uskoa, ettei tuossa olisi perusteita purkaa määräaikaista sopimusta. Vai miten on?
Useiden puheluiden jälkeen peloteltiin 70 euron kotikäynnillä, jos sellaista tarvittaisiin. Se itsessään on jo hieman kyseenalaista, mutta koomiset piirteet saavutettiin viikon kuluttua luvatusta avauspäivämäärästä, kun kävi ilmi että soneran päässä oli "tikki väärässä kohdassa". No, vahinkoja sattuu, mutta tuttavani oli huomannut jo ensimmäisenä päivänä että modeemin asetusten "NETWORK ACCESS" kohdassa luki "Denied", mikä mainittiin myös puhelimessa.
On melko vaikea uskoa, ettei tuossa olisi perusteita purkaa määräaikaista sopimusta. Vai miten on?
bablo kirjoitti:
On melko vaikea uskoa, ettei tuossa olisi perusteita purkaa määräaikaista sopimusta. Vai miten on?
Tapausta tarkemmin tuntematta on hankalaa sanoa, että minkä takia modeemin valtuutukseen liittyvää asiaa ei ole tarkistettu. Sonera Vikapalvelu tarkistaa kaapeliliittymien kohdalla valtuutuksen normaalisti heti ensimmäisenä kun asiakas ilmoittaa viasta.
Tässä tapauksessa liittymän toimimattomuudesta voidaan myöntää toimitusehtojen mukainen hyvitys, eli 15 euroa jokaiselta alkavalta viikolta. Määräaikaista sopimusta ei kuitenkaan voi kyseisen virheen takia purkaa.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Tässä vastaus liittyen ketjun ensimmäiseen viestiin:
Yleisten kuluttajatoimitusehtojemme mukaisesti (kohta 2.1) sopimus syntyy kun Sonera on hyväksynyt asiakkaan tilauksen. Tilaus hyväksytään yleisen oikeuskäytännön mukaan mm. toimittamalla tilausvahvistus.
Laajakaistan osalta sopimus syntyy ehdollisena / varauksella siitä, että asianmukainen saatavuus on olemassa. Laajakaistan palvelukuvaus (esim. ADSL) mukaan liittymän toimittaminen ja käyttö edellyttävät ominaisuuksiltaan riittävän sekä tarkoitukseen sopivan verkon saatavuutta. Liittymän saatavuus tarkastetaan alustavasti sopimuksentekohetkellä, mutta lopullinen saatavuus varmistuu toimituksen yhteydessä. Mikäli liittymän toimittaminen edellyttää verkon rakentamista, Soneralla on oikeus periä asiakkaalta hinnastossa määritelyn liittymismaksun lisäksi erillinen tapauskohtaisesti määritelty rakentamismaksu. Asiakkaalla on tällöin oikeus peruuttaa tilaus ja/tai sopimus.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Yleisten kuluttajatoimitusehtojemme mukaisesti (kohta 2.1) sopimus syntyy kun Sonera on hyväksynyt asiakkaan tilauksen. Tilaus hyväksytään yleisen oikeuskäytännön mukaan mm. toimittamalla tilausvahvistus.
Laajakaistan osalta sopimus syntyy ehdollisena / varauksella siitä, että asianmukainen saatavuus on olemassa. Laajakaistan palvelukuvaus (esim. ADSL) mukaan liittymän toimittaminen ja käyttö edellyttävät ominaisuuksiltaan riittävän sekä tarkoitukseen sopivan verkon saatavuutta. Liittymän saatavuus tarkastetaan alustavasti sopimuksentekohetkellä, mutta lopullinen saatavuus varmistuu toimituksen yhteydessä. Mikäli liittymän toimittaminen edellyttää verkon rakentamista, Soneralla on oikeus periä asiakkaalta hinnastossa määritelyn liittymismaksun lisäksi erillinen tapauskohtaisesti määritelty rakentamismaksu. Asiakkaalla on tällöin oikeus peruuttaa tilaus ja/tai sopimus.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ensimmäiseen viestiin eli omaan tapaukseeni viitaten haluan vielä kommentoida:
Tässä tapauksessa asiakkaalle tarjottiin tuotetta jonka Sonera olisi näin halutessaan voinut toimittaa vaikka rajatuksi, määräajan jälkeen päättyväksi ajaksi. Eli ts. asianmukainen saatavuus on/oli olemassa. Vain tahtotila sopimuksen täyttämiseksi puuttui. Onnistuisiko vastaava myös asiakkaan puolelta? Ei, en sittenkään taida tilata tai maksaa....
Nykyinen verkko on rakennettu ja ominaisuuksiltaan riittävä pitkälle lähivuosiksi.
Tosiasialta kuitenkin näyttää olevan että muutaman vuoden kuluessa lankalinjat halutaan purkaa pois lähinnä kustannustehokkuuden parantamiseksi, ei suinkaan tappiollisen toiminnan vuoksi.
Vaikka asiakaslukumäärä ja puhelumäärät ovat laskeneet, vastaavasti kuukausimaksut ovat kohonneet moninkertaisiksi (ollen jopa 500 mummonmarkkaa) ja olemattoman kunnossapidon kokonaiskustannus on ollut varmasti alempi kuin 10 tai 20 vuotta sitten.
Joten yleisperiaatteen vuoksi ja toimitusmahdollisuuksista huolimatta liittymää ei asiakkaalle tässä tapauksessa toimitettu, ei asiakkaan kotiovelle eikä edes tilausosoitteeseen, toimittajan DSLAMin ulkoseinään, valokaapelin luokse.
Tässä tapauksessa asiakkaalle tarjottiin tuotetta jonka Sonera olisi näin halutessaan voinut toimittaa vaikka rajatuksi, määräajan jälkeen päättyväksi ajaksi. Eli ts. asianmukainen saatavuus on/oli olemassa. Vain tahtotila sopimuksen täyttämiseksi puuttui. Onnistuisiko vastaava myös asiakkaan puolelta? Ei, en sittenkään taida tilata tai maksaa....
Nykyinen verkko on rakennettu ja ominaisuuksiltaan riittävä pitkälle lähivuosiksi.
Tosiasialta kuitenkin näyttää olevan että muutaman vuoden kuluessa lankalinjat halutaan purkaa pois lähinnä kustannustehokkuuden parantamiseksi, ei suinkaan tappiollisen toiminnan vuoksi.
Vaikka asiakaslukumäärä ja puhelumäärät ovat laskeneet, vastaavasti kuukausimaksut ovat kohonneet moninkertaisiksi (ollen jopa 500 mummonmarkkaa) ja olemattoman kunnossapidon kokonaiskustannus on ollut varmasti alempi kuin 10 tai 20 vuotta sitten.
Joten yleisperiaatteen vuoksi ja toimitusmahdollisuuksista huolimatta liittymää ei asiakkaalle tässä tapauksessa toimitettu, ei asiakkaan kotiovelle eikä edes tilausosoitteeseen, toimittajan DSLAMin ulkoseinään, valokaapelin luokse.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.