Kaapelimodeemiyhteys pätkii / Cisco EPC3825

  • 11 December 2014
  • 34 kommenttia
  • 94 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

34 kommenttia

ONGELMA KORJATTU - EI TOSIN SONERAN TOIMESTA - CISCO EPC3825 ON VIALLINEN

Kuten pitkällinen testaus ja aiemmat kirjoitukseni antoivat ymmärtää, nettiyhteyden jatkuva pätkiminen vaikuttivat kovasti rajautuvan Soneran toimittamaan Cisco EPC3825 -modeemiin.

Kuluneen vajaan vuorokauden mittaisen testin perusteella tämä diagnoosi näyttäisi vahvistuneen:
Vaihdettuani tilalle Elisan aikanaan toimittaman Bewan C5200n -kaapelimodeemin on pätkiminen täysin lakannut ja yhteys toiminut kuten pitää!

Jos muilla ongelmat jatkuvat tuoreimmalla (2012 vuoden) firmwarella Cisco EPC3825:n kanssa siten, että modeemin valot eivät kerro yhteyden katkeamisesta mutta datan liikkuminen pätkii jatkuvasti, on vika todennäköisesti tuossa valuviallisessa modeemissa.

Huom: Jos modeemi itse kertoo että yhteys on poikki, eli DS/US -valot eivät pala tai hallintaliittymästä modeemin tilanäkymä kertoo ettei yhteyttä ole muodostettu, voi ongelma olla myös kaapeliverkon puolella!

Ongelma esiintyy erityisesti laitetta enemmän kuormitettaessa eli esimerkiksi kun yhteys on jaettu useammalle tietokoneelle, tai ladattaessa verkosta suurempia tiedostoja tai katsottaessa videoita; Laitteen kaapeliportit saattavat jopa lakata toimimasta jos useampi kuin yksi niistä on samanaikaisesti käytössä.

Huomionarvoista on myös, että testasin yhteyttäni kahdella eri Cisco EPC3825 -modeemilla, koska toisen merkkistä tai mallista toimivaa laitetta vaadittaessa Sonera toimitti vain toisen samanlaisen. Ja ongelmat olivat ihan samanlaisia.

Myös Relacomin asentaja kävi kahteen kertaan mittaamassa kaapeliverkon signaalin ja totesi ettei vika ole siinä.

Ilmoitelkaahan vaikka tänne mikäli muillakin ongelmat vielä jatkuvat niin voidaan alkaa porukalla vaatia Soneraa toimittamaan toimivia laitteita!

Omasta tapauksestani kirjoitan seuraavaksi valituksen kuluttajariitalautakuntaan, koska Sonera ei tosiaan suostunut modeemia vaihtamaan toimivaan, eikä myöskään hyvittämään pätkivän yhteyden kuukausimaksuja vedoten siihen että heidän mielestään yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti (vaikka he eivät suostu kertomaan mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Lisäksi Sonera vetoaa siihen, ettei vastuu ole heillä johtuen ulkoisista tekijöistä kuten selainversioista tai käytettävästä tietokoneesta.

Tämä on omassa tapauksessani poissuljettu siten, että yhteyttä on testattu niin langattomasti kuin langallisestikin usealla eri laitteella, eikä kyse ole mistään selaimista vaan pätkiminen on todennettu esimerkiksi MTR (MyTraceroute) -ohjelmalla. Myös Soneran vikapalvelun asiakaspalvelija on puhelimessa myöntänyt että heillekin näkyi että yhteys on pätkinyt "todella rajusti".

Toivottavasti tästä on apua myös muille yhteysongelmien ja Soneran Hyvästi pätkivän netin! kanssa painiville.
pupona kirjoitti:
ONGELMA KORJATTU - EI TOSIN SONERAN TOIMESTA - CISCO EPC3825 ON VIALLINEN

Kuten pitkällinen testaus ja aiemmat kirjoitukseni antoivat ymmärtää, nettiyhteyden jatkuva pätkiminen vaikuttivat kovasti rajautuvan Soneran toimittamaan Cisco EPC3825 -modeemiin.

Kuluneen vajaan vuorokauden mittaisen testin perusteella tämä diagnoosi näyttäisi vahvistuneen:
Vaihdettuani tilalle Elisan aikanaan toimittaman Bewan C5200n -kaapelimodeemin on pätkiminen täysin lakannut ja yhteys toiminut kuten pitää!

Jos muilla ongelmat jatkuvat tuoreimmalla (2012 vuoden) firmwarella Cisco EPC3825:n kanssa siten, että modeemin valot eivät kerro yhteyden katkeamisesta mutta datan liikkuminen pätkii jatkuvasti, on vika todennäköisesti tuossa valuviallisessa modeemissa.

Ongelma esiintyy erityisesti laitetta enemmän kuormitettaessa eli esimerkiksi kun yhteys on jaettu useammalle tietokoneelle, tai ladattaessa verkosta suurempia tiedostoja tai katsottaessa videoita; Laitteen kaapeliportit saattavat jopa lakata toimimasta jos useampi kuin yksi niistä on samanaikaisesti käytössä.

Huomionarvoista on myös, että testasin yhteyttäni kahdella eri Cisco EPC3825 -modeemilla, koska toisen merkkistä tai mallista toimivaa laitetta vaadittaessa Sonera toimitti vain toisen samanlaisen. Ja ongelmat olivat ihan samanlaisia.

Myös Relacomin asentaja kävi kahteen kertaan mittaamassa kaapeliverkon signaalin ja totesi ettei vika ole siinä.

Ilmoitelkaahan vaikka tänne mikäli muillakin ongelmat vielä jatkuvat niin voidaan alkaa porukalla vaatia Soneraa toimittamaan toimivia laitteita!

Omasta tapauksestani kirjoitan seuraavaksi valituksen kuluttajariitalautakuntaan, koska Sonera ei tosiaan suostunut modeemia vaihtamaan toimivaan, eikä myöskään hyvittämään pätkivän yhteyden kuukausimaksuja vedoten siihen että heidän mielestään yhteys toimii palvelukuvauksen mukaisesti (vaikka he eivät suostu kertomaan mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Lisäksi Sonera vetoaa siihen, ettei vastuu ole heillä johtuen ulkoisista tekijöistä kuten selainversioista tai käytettävästä tietokoneesta.

Tämä on omassa tapauksessani poissuljettu siten, että yhteyttä on testattu niin langattomasti kuin langallisestikin usealla eri laitteella, eikä kyse ole mistään selaimista vaan pätkiminen on todennettu esimerkiksi MTR (MyTraceroute) -ohjelmalla. Myös Soneran vikapalvelun asiakaspalvelija on puhelimessa myöntänyt että heillekin näkyi että yhteys on pätkinyt "todella rajusti".

Toivottavasti tästä on apua myös muille yhteysongelmien ja Soneran Hyvästi pätkivän netin! kanssa painiville.


Minulla myös esiintyy pätkimistä EPC3825 -modeemin kanssa, vaikka se on nyt sillattu ja sisäverkon hoitaa itse hankittu langaton reititin. Reitin toimii kuten pitääkin, mutta modeemista johtuen internet-yhteys pätkii luvattoman usein.

Haluan asiaan korjauksen eli uuden toimivan sillatun Docsis 3.0 -modeemin! Ei enää Ciscon EPC3825-merkkistä!
erkkipj kirjoitti:

Minulla myös esiintyy pätkimistä EPC3825 -modeemin kanssa, vaikka se on nyt sillattu ja sisäverkon hoitaa itse hankittu langaton reititin. Reitin toimii kuten pitääkin, mutta modeemista johtuen internet-yhteys pätkii luvattoman usein.

Haluan asiaan korjauksen eli uuden toimivan sillatun Docsis 3.0 -modeemin! Ei enää Ciscon EPC3825-merkkistä!


Saitko tuon Ciscon siis toimimaan sillattuna tuoreimmalla firmwarella? Minä väänsin omani siltaan Firebug -kikalla, mutta ei sieltä julkista IP-osoitetta tullut vaikka valojen perusteella modeemi linjalle nousikin 😮.

Miten tuo pätkiminen ilmenee? Kertovatko modeemin valot yhteyden katkeamisesta vai lakkaako data vain liikkumasta? NAT -tilassahan omalla kohdallani modeemi vastasi yhteyskatkojen aikana myös sisäverkosta pingiin (ja sen hallintaliittymä aukesi ja väitti tilan okevan ok), ja myös ulkoverkosta pingi modeemin ip-osoitteeseen meni läpi.

Oletko kokeillut seurata yhteyden tilaa esimerkiksi MyTraceroutella? (Löytyy myös windowsille)
Sillä voit ainakin todentaa yhteyskatkoksen rajautuvan nimenomaan päätelaitteesi ja ensimmäisen verkossa olevan reitittimen välille eli modeemiin. Varsinkin jos sisäverkon reitittimesi näkyy mtr:n reitillä, on tuollaisen loki varmasti hedelmällistä näyttöä asiassa!

Ensiapuna noita Bewanin laitteita on päättyneiden Elisan kaapelimodeemiasiakkuuksien jäljillä netissä tarjolla lähes ilmaiseksi, eli voisit kenties kokeilla samaa ratkaisua kuin minäkin ja pääsisit ainakin käyttämään nettiyhteyttä josta joudut maksamaan myös Soneran vastuunkantokyvyn kehittymistä odotellessa..
pupona kirjoitti:



Saitko tuon Ciscon siis toimimaan sillattuna tuoreimmalla firmwarella? Minä väänsin omani siltaan Firebug -kikalla, mutta ei sieltä julkista IP-osoitetta tullut vaikka valojen perusteella modeemi linjalle nousikin 😮.

Sain toimimaan tuolla viimeisimmällä softalla (2012) olevalla Ciscolla. Laitoin siitä ohjeenkin "Laitteet FAG" -osioon: viewtopic.php?f=104&t=8888

Miten tuo pätkiminen ilmenee? Kertovatko modeemin valot yhteyden katkeamisesta vai lakkaako data vain liikkumasta? NAT -tilassahan omalla kohdallani modeemi vastasi yhteyskatkojen aikana myös sisäverkosta pingiin (ja sen hallintaliittymä aukesi ja väitti tilan okevan ok), ja myös ulkoverkosta pingi modeemin ip-osoitteeseen meni läpi.

Valot eivät kerro yhteyskatkoksista normaalisti. Muutaman kerran modeemi on buutannut itsensä siten, että kaikki valot sammuivat ja syttyivät samanaikaisesti minkä jälkeen modeemi alkoi toimia taas normaalisti. Pingejä en ole (osannut) koettanut.

Oletko kokeillut seurata yhteyden tilaa esimerkiksi MyTraceroutella? (Löytyy myös windowsille)
Sillä voit ainakin todentaa yhteyskatkoksen rajautuvan nimenomaan päätelaitteesi ja ensimmäisen verkossa olevan reitittimen välille eli modeemiin. Varsinkin jos sisäverkon reitittimesi näkyy mtr:n reitillä, on tuollaisen loki varmasti hedelmällistä näyttöä asiassa!

Sisäverkon koneet ovat katkoksista huolimatta koko ajan yhteydessä, joten reititin toimii oikein.

Ensiapuna noita Bewanin laitteita on päättyneiden Elisan kaapelimodeemiasiakkuuksien jäljillä netissä tarjolla lähes ilmaiseksi, eli voisit kenties kokeilla samaa ratkaisua kuin minäkin ja pääsisit ainakin käyttämään nettiyhteyttä josta joudut maksamaan myös Soneran vastuunkantokyvyn kehittymistä odotellessa.

Kiitos vinkistä!
Odotan kuitenkin Soneran ratkaisevan ongelman ensin, sillä meitä on varmaankin tuhansia, jotka kärsivät samasta viallisesta Ciscon ohjelmasta. Luulisi Ciscolla olevan ohjelmapäivitys, mikä korjaa ja poistaa turhat pätkimiset. Nykyinen versio on sentään jo yli vuoden vanha!


erkkipj kirjoitti:

Kiitos vinkistä!
Odotan kuitenkin Soneran ratkaisevan ongelman ensin, sillä meitä on varmaankin tuhansia, jotka kärsivät samasta viallisesta Ciscon ohjelmasta. Luulisi Ciscolla olevan ohjelmapäivitys, mikä korjaa ja poistaa turhat pätkimiset. Nykyinen versio on sentään jo yli vuoden vanha!



Tuo ongelmalaitteiden suuri määrä tässä lienee, kuten aiemmin on todettu, se perusongelma.
Sonera voisi edes kertoa, onko tuohon tulossa korjausta tai onko tämä ongelma heillä ja Ciscolla tiedossa, että käyttäjät jaksaisivat sitä korjaamista odottaa.

Minunkin tapauksessani tämä kolme kuukautta jatkunut yhteyden pätkiminen lopulta riitti motivoimaan selvitystyöhön ja ongelmanratkaisuun, sekä tässä vaiheessa myös muiden auttamiseen ja pyrkimykseen Soneran vastuuseen saattamiseen asiassa.

Mikäli Sonera olisi alunperin viitsinyt sen muutaman kympin sijoittaa ongelmani korjaamiseksi, eli toimittanut toimivan modeemin ja hyvittänyt laskutuksessa sen ajan jolloin yhteys ei ole ollut käytettävissä (eli toiminut kuten minkä tahansa vastuullisen yrityksen odottaisi asiassa toimivan), olisin varmasti jo koko asian unohtanut ja surffannut tyytyväisenä menemään ties miten pitkään.

Ongelmia kuitenkin on esiintynyt jo useamman vuoden ajan, eikä Soneralla ole ollut juurikaan halukkuutta niiden korjaamiseen tai varsinkaan laajamittaisen ongelman myöntämiseen. Tältä pohjalta on vaikea kuvitella että siellä yhtäkkiä selkä suoristuisi ilman ulkopuolista painetta, eli esimerkiksi mediajulkisuutta tai kuluttajaviranomaisen väliintuloa. Ellei siellä taustalla tosiaan ole asian ratkaisemiseksi prosessi käynnissä; tätähän yritys ei meille asiakkaille tahdo kertoa.

Varmasti monet peruskäyttäjät eivät edes huomaa ongelmaa, kun eihän se satunnaisessa surffaamisessa esiin edes tule. Soneran asiakkaat saattavat pitää Hyvästi pätkivää nettiä! normaalina ominaisuutena; jos sivu ei nyt avaudu, ehkä se avautuu kohta uudella yrityksellä.

Tehokäyttäjille ja esimerkiksi paljon verkkopelaamista harrastaville käyttäjille tämä ongelma tulee helpommin esiin, kuten täältä keskusteluista olemme huomanneet.

Ja tiettyä valveutuneisuutta vaatii myös löytää tiensä tänne keskusteluihin.

Vähän vaikuttaa että tästä tulee vielä pitkä ja mielenkiintoinen prosessi.
Heipä hei!
Minullakin pätki kyseisellä boksilla netti päivittäin, wlani putosi kokonaan pois yms. RATKAISU on laittaa Cisco siltaavaksi (tämäkin on valitettavasti estetty Soneran puolelta! Onnistuu pienellä kikkailulla kuitenkin.) ja tämän jälkeen "oikea" routteri ciscon perään hoitamaan sisäverkkoa! Esimerkiksi Asus RT-N56U Padawanin firmwarella on todella mainio, maksaa tosin 70-100euroa. Tämän jälkeen on vuoden aikana ollut vain muutama pieni katkos!

Totesin Ciscon purkin vialliseksi jo kahden ensimmäisen päivän aikana, purkissa ei riitä prosessointiteho, kuten ei missään yhdistelmälaitteessa. Kaikenlisäksi hallinta on puukotettu todella rammaksi Soneran puolelta. Halvalla ei saa hyvää..

Edit: Millaisia signaalitasoja modeemi näyttää? Itselläni Downstream kavanat n.6.5dBmV SNR 44dB ja Upstreamit n.39dBmV.
Toisesta topikista samantapainen ratkaisu tässä.
erkkipj kirjoitti:
Ciscon EPC3825 -kaapelimodeemin LAN-verkkopuoli ei toimi optimaalisesti ja siksi yhteydet etenkin langattomassa verkossa pätkivät luvattoman paljon.
Itse kyllästyin sisäverkko-ongelmiin ja hankin ASUS RT-AC66U -reitittimen modeemin jatkeeksi.
Tässä langattoman verkon reitittimessä on ns. dual-band eli myös 5 GHertsin alueella toimiva Wifi ja vastaanottopäästä riippuen voi liikennettä kulkea tuplakaistaa (2,4G+5G) pitkin, teoriassa 1300 MBit/s. Myös sen palomuuri- ym. turvaominaisuudet sekä sisäverkon langalliset ja langattomat liitynnät ovat monipuoliset.

Asennus sujui suomenkielisen menun avulla muutamassa minuutissa ja WLAN-nopeus sisäverkon tietokoneisiin tuplaantui entisestä 30 Mb/s -> 80 Mb/s.
Liikenteen pätkimistä ei enää ole ollut - käytössä toki vasta 6 tuntia. Reitittimen loki seuraa WAN-liikennettä ja sieltä voi katsoa liikenteen sujumista.

Eniten aikaa meni Cisco-modeemin siltaamisen harjoittelussa. Täällä on esitetty pariakin ohjetta, mutta tein itselleni hieman tarkemman nappulatasolla. Siltaamisen jälkeen paluuta reitittävään Ciscoon ei ole, mutta mihin sitä enää tarvitsisi. Jos tarvitsee, pitää Soneralta pyytää ohjelmapäivitys verkon läpi. Resetti-nappulan painaminen n. 30 sek. ajan palauttaa tehdasasetukset ja saattaa palauttaa modeemin reitittävään tilaan. Tätä en ole kokeillut!
WLAN kannattaa ottaa pois päältä hallintasivulla jo ennen siltaamista, niin ei tarvitse käydä modeemin asetuksissa jälkeenpäin.

Cisco EPC3825 bridge -tilaan eli sillatuksi:

1. Asenna Firefox ja siihen laajennus Firebug (vaatii Firefoxin uudelleenkäynnistyksen).
2. Kirjaudu sisään Cisco EPC3825 -modeemin hallintasivulle osoitteessa 192.168.0.1 ja avaa Administration/Management-sivu
3. Käynnistä Firebug (Firefoxin valikoista tai alakulman tai oikean yläkulman ötökästä)
4. Etsi sivun lähdekoodista kenttä "preWorkingMode" (sillä on value="1") ja vaihda kentän nimeksi "working_mode" ja value:ksi "2" ja tallenna muutokset Management-sivun napista Save Settings).

Jos homma meni putkeen niin EPC 3825-modeemi boottaa itsensä ja on sen jälkeen siltaava, eli pelkkä muunnin Docsis 3.0 -> Ethernet.

Minulla bootti kesti n. 1 min. ennenkuin pääsi uudestaan modeemiin kiinni hallintayhteydellä.

(Jos on tarvis, niin EPC 3825-modeemin hallintasivulle pääset nyt 192.168.100.1 -osoitteella, kun reitittävänä osoite oli 192.168.0.1.)
Täysin samat ongelmat myös täällä.

Pelatessa verkossa yhteys menee kyykkyyn 1-10 minuutiiksi aika ajoin.

Streamattujen videoiden katsominen heikkoa (youtube,twitch)

WLAN ei toimi jos muita yhteyksiä käytössä. Kuormitus.

Kerran kaksi soitettu vikapalveluun ja samoja jaaritteluja kuunneltu. firmware päivityksiä ja palomuurin poistoa. Kaikki tehty, mutta silti pätkii.


Kokeilin puhelimen Saunalahden mobiiliverkkoa koneessa, niin streamit latautuu nopeammin 1 megan verkolla, kuin 10 megan kiinteällä laajakaistalla ja youtube bufferoi videot kokonaan mobiilikaistalla. Kun taas soneran laajakaistalla ei bufferoi tai video ei toimi ollenkaan.

Itsekin heti vuosi sitten liittymän hankittua huomasin kun epc3825:ssa WLAN ja kiinteäyhteys samaan aikaan. esim TV wlan ja tietokone lan. Niin yhteys meni aina poikki.

Välillä jopa kuukausi mennyt ilman pätkimistä. Mutta nyt 1.11.2013-26.11.2013 pätkinyt joka päivä ainakin kerran kun ollut suurempaa kuormitusta kuin selailu.

Syy miksi hankin kiinteän laajakaistan oli vakaus, nopeus ja pelaaminen. Ja mikään näistä ei täyty.

Foorumit on täynnä samoja keskusteluja samasta laitteesta ja eri operaattoreilla.

Vaadin pikaista korjausta tilanteeseen!!!

Sillä siitä mistä maksan tällä hetkellä ei täytä sille asetettuja vaatimuksia.
Hei Fubar1,

Liittymästäsi edellinen vikailmoitus näyttäisi olevan tämän vuoden alusta. Suosittelisin olemaan vikapalveluumme yhteydessä, mikäli yhteyden ongelmat jatkuu.

Vastaa