Skip to main content
TeliaSoneraa napautettiin markkinaoikeuden toimesta taannoin housut kintuissa tästä paljon puhutusta Etusopimuksesta, jonka markkinaoikeus katsoi suorastaan rikolliseksi toiminnaksi.
Markkinaoikeuden päätös on astunut voimaan 1. Heinäkuuta. Voinko siis jo vihdoin siirtää numeroni kilpailevaan leiriin ilman Soneran itkua?

Lainaus kuluttajaviraston tiedotteesta 25.5.2010
Markkinaoikeus linjasi määräaikaisten kännykkäsopimusten jatkamista

Markkinaoikeus on kieltänyt TeliaSoneraa käyttämästä sopimuksen jatkumiseen liittyvää epäselvää ja harhaanjohtavaa ehtoa. Asiakkaille ei ole kerrottu riittävän selvästi, että määräaikainen sopimus jatkuu automaattisesti, ellei asiakas erikseen kiellä sitä.

Markkinaoikeus on antanut päätöksen määräaikaisten matkapuhelinliittymäsopimusten sitovuudesta. Ratkaisu koskee TeliaSoneran Kestoetu-sopimusta. Kestoetu-sopimuksen tehnyt asiakas maksaa sunnuntain aikana soittamistaan kotimaan normaalihintaisista puheluista enintään yhden euron.

TeliaSonera on tarjonnut Kestoetu-sopimusta vuoden kestävänä määräaikaisena sopimuksena. Sopimus ei kuitenkaan ole päättynyt vuoden kuluttua, vaan asiakkaan on täytynyt erikseen irtisanoa se viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. TeliaSonera on muistuttanut irtisanomismahdollisuudesta yhdellä teksti- tai multimediaviestillä noin kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Jos asiakas ei ole reagoinut irtisanomismuistutukseen, sopimus on jatkunut automaattisesti aina vuoden kerrallaan. Asiakkaat eivät aina ole ymmärtäneet tätä, vaan heille on tullut yllätyksenä se, että he eivät voikaan Kestoetusopimuksen vuoksi vaihtaa numeroaan toiselle operaattorille.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies piti lainvastaisena tällaista sopimusten ketjuttamista ja vei asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Viraston kannan mukaan m ääräaikaisen sopimuksen on loputtava määräajan umpeutuessa ilman, että asiakkaan pitää reagoida asiaan.

au:2oqkuof5]Markkinaoikeus katsoi, että TeliaSonera ei voi jatkaa määräaikaisten sopimusten ketjuttamista nykyisessä muodossaan.[/u:2oqkuof5] Sopimuksen automaattinen jatkuminen pitää ilmoittaa sopimusehdoissa selvemmin ja siitä pitää kertoa asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla jo sopimuksentekovaiheessa. ju:2oqkuof5]Sopimuskauden päättymisestä ja uuden määräaikaisen kauden alkamisesta ei myöskään voi ilmoittaa ainoastaan teksti- tai multimediaviestillä.[/u:2oqkuof5]

u:2oqkuof5]Markkinaoikeus määräsi lisäksi, että kuluttajilla on oltava oikeus siirtää puhelinnumeronsa toiselle operaattorille määräaikaisesta liittymäsopimuksesta huolimatta.[/u:2oqkuof5] Asiakas ei silti pääse kokonaan eroon vanhasta sopimuksesta, vaan joutuu maksamaan siihen liittyvät kulut sopimuksen päättymiseen saakka. Nämä kulut riippuvat kunkin sopimuksen sisällöstä.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on ollut huolissaan määräaikaisten sopimusten yleistymisestä ja pitää siksi markkinaoikeuden ratkaisua oikeansuuntaisena,

- Kuluttajien vapaa liikkuvuus markkinoilla edistää markkinoiden toimivuutta ja sitä kautta hyödyttää myös yrityksiä. Ne eivät kuitenkaan aina näytä oivaltavan tätä, vaan yrittävät sitoa asiakkaita paikoilleen jopa määräaikaisia sopimuksia ketjuttamalla, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

tu:2oqkuof5]Markkinaoikeuden päätös tulee voimaan 1.7.2010 lähtien[/u:2oqkuof5]. Kumpikin osapuoli voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta 29.6.2010 mennessä.
Tähän kaipailisin arvon asiakaspalvelijoilta edelleen virallista vastausta. Oikeuden päätös on kuitenkin astunut jo voimaan, mutta sonera ei suostu siirtämään numeroa.
Asiassa ei ole tapahtunut muutoksia eli sopimukset ovat voimassa sovituilla ehdoilla. Sopimus on mahdollista irtisanoa pättymään sopimusehtojen mukaisesti sopimuskauden loppuun.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Asiassa ei ole tapahtunut muutoksia.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Kiitos äärimmäisen nopeasta palvelusta. Lokakuussa loppuu joka tapauksessa sopimus meikäläisellä ikuisiksi ajoiksi tähän paskafirmaan. Suosittelen muillekkin sopimuksen tarkistamista.

En tiedä onko asiasta valitettu korkeimpaan oikeuteen, nähtävästi ei joten tuomio lienee lainvoimainen. Pistelin tuonne markkinaoikeuteen ja varmuuden vuoksi kuluttajavirastoonkin tiedustelun aiheesta vastauksenne kanssa. Eihän tuo 100.000€:n sakko paljon ole, mutta kyllä se tietenkin jonkun pampun kaulusta hiertää ja pääsee papereita pyörittelemään joka tapauksessa.

Jatkakaa..

Vastaa