Tulipa tämmöinen tekstiviesti Soneralta, että olivat panneet liittymäni poikki koska "koneenne on rikollisten etähallinnassa ja aiheuttaa haittaliikennettä".
Onko normaali käytäntö, että liittymä pannaan poikki kysymättä asiakkaalta mitään ensin?
Vai olenko whinettänyt liikaa täällä keskustelupalstoilla... ;-)
Mitä tolle nyt sitten voi tehdä; saanko Soneralta tiedon esim. millä koneella haittaohjelma on kun koneita on yhteensä 6 kpl ? Tai edes jotain tietoa siitä millaista roskaa pitäisi koneilta etsiä? Mitä tuo haittaliikenne on? Miksen saa asiasta tarkempaa tietoa vaan kerrotaan vain, että putsaa konees ja katotaan sitten otetaanko takaisin verkkoon. Kun Soneralla tietoa kuitenkin on. Ja maksut pyörii tietysti koko ajan...
Oma vika tietysti, että mömmöjä on koneelle päässyt mutta hiukan lisää tietoa Soneralta ei olisi pahitteeksi pelkän liittymän sulkemisen sijaan...
-dr-
Sivu 1 / 1
Operaattorilla on oikeus ja itse asiassa jopa velvollisuus estää sellaisen laitteen pääsy verkkoon, joka aiheuttaa sinne haitallista liikennettä. Useimmiten tällaisissa tapauksissa syynä on jokin koneelle asentunut haittaohjelma, joka käyttää tietokonetta esimerkiksi scannaamalla tiettyjä portteja.
Ilmoitusviestit suljetuista liittymistä ovat standardeja, ne lähettää automaatti. Lisätietoa sulun aiheuttajasta saa ottamalla yhteyttä vikapalvelunumeroome 0206 90101, jonne joka tapauksessa joudut olemaan yhteydessä saadaksesi liittymän auki. Yleensä ennen tätä tietokone kannattaa käydä läpi ainakin virusten ja haittaohjelmien varalta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Ilmoitusviestit suljetuista liittymistä ovat standardeja, ne lähettää automaatti. Lisätietoa sulun aiheuttajasta saa ottamalla yhteyttä vikapalvelunumeroome 0206 90101, jonne joka tapauksessa joudut olemaan yhteydessä saadaksesi liittymän auki. Yleensä ennen tätä tietokone kannattaa käydä läpi ainakin virusten ja haittaohjelmien varalta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti: Operaattorilla on oikeus ja itse asiassa jopa velvollisuus estää sellaisen laitteen pääsy verkkoon, joka aiheuttaa sinne haitallista liikennettä. Useimmiten tällaisissa tapauksissa syynä on jokin koneelle asentunut haittaohjelma, joka käyttää tietokonetta esimerkiksi scannaamalla tiettyjä portteja.
Ilmoitusviestit suljetuista liittymistä ovat standardeja, ne lähettää automaatti. Lisätietoa sulun aiheuttajasta saa ottamalla yhteyttä vikapalvelunumeroome 0206 90101, jonne joka tapauksessa joudut olemaan yhteydessä saadaksesi liittymän auki. Yleensä ennen tätä tietokone kannattaa käydä läpi ainakin virusten ja haittaohjelmien varalta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Varmaan juurikin näin. Mutta kauhean suuri kauneusvirhe ei olisi jos ilmoittaisitte asiakkaalle jo siinä vaiheessa kun haittaliikennettä on havaittavissa, silloin voisi poistaa ongelmia aiheuttavan koneen ilman, että koko liittymää tarvitsee sulkea. Ja koska todistettavasti liittymän sulkeminen kuitenkin tapahtuu melkoisella viiveellä niin sinä aikana olisi vallan mainiosti ehtinyt poistaa haittakoneen verkosta. Liittymä katkaistiin tänään iltapäivällä eli ainakin vuorokausi ongelmahavainnon jälkeen... Ja etätyö keskeytyi jälleen periaatteessa aivan turhaan; firman kone ei näitä häiriöitä aiheuta ja muita ei ollut tänään käytössäkään...
Laittakaa se automaatti vaikka lähettämään minulle sähköpostia heti kun haittaliikennehavainto tehdään ja samaan viestiin tiedot ongelmasta niin asia korjaantuisi nopeammin ja helpommin ilman molemmille aiheutuvia lisäkustannuksia. Kyllä, liittymän yllättävä katkaisu voi aiheuttaa käyttäjälle lisäkustannuksia...
Kunpa saisitte saman tarmokkuuden aikaan myös niissä lukuisissa tapauksissa kun ongelma on toisinpäin eli liittymän toiminta keskeytyy tai häiriintyy verkossa/palvelussa olevien ongelmien vuoksi. Tai sitten asiakkaalla pitää olla oikeus poistaa Soneran verkko toiminnasta kunnes se lakkaa aiheuttamasta häiriöitä liittymiin... ;-)
-dr-
Sonera-asiantuntija kirjoitti: Lisätietoa sulun aiheuttajasta saa ottamalla yhteyttä vikapalvelunumeroome 0206 90101, jonne joka tapauksessa joudut olemaan yhteydessä saadaksesi liittymän auki.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kerrotko vielä millä tavalla kyseisestä numerosta tavoittaa oikeasti jonkun ihmisen???
Automaatti joka vastaa pakottaa käymään täysin turhaan läpi liittymän tilan tarkistamiseen liittyviä itsestäänselvyyksiä. Automaatti lupaa alussa tarvittaessa yhdistävänsä asiantuntijalle mutta sellaiseen tilanteeseen ei koskaan pääse. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää vikailmoituksen kirjaaminen ja sen jälkeen epämääräinen odottelu alkaa. Puhelu maksaa, liittymän maksut pyörii, hermot menee... Onko teillä siellä ihmisiä enää lainkaan töissä...??? ;-)
-dr-
Vastaanpa tässä vaikka en Sonera-"asiantuntija" olekaan. Mielestäni on täysin kohtuullista eristää yhteydet mikäli koneilla havaitaan haittaohjelmia, kun kuitenkin jokaisen velvollisuus on pitää tietokoneestaan huoli ettei niitä sinne pääse alun alkaenkaan.
Viestistäsi ei selviä että ovatko kaikki koneet netissä NATin takana vai onko jokaisella oma IP. Mikäli NATin takana, niin eihän Sonera silloin tiedä mistä koneesta pöpö on lähtöisin. Joka tapauksessa, suosittelen että laitat jokaiseen koneeseen asianmukaisen tietoturvaohjelmiston, tai laitat Linux-koneen palomuuriksi estämään kaiken turhan ulosmenevän liikenteen
Viestistäsi ei selviä että ovatko kaikki koneet netissä NATin takana vai onko jokaisella oma IP. Mikäli NATin takana, niin eihän Sonera silloin tiedä mistä koneesta pöpö on lähtöisin. Joka tapauksessa, suosittelen että laitat jokaiseen koneeseen asianmukaisen tietoturvaohjelmiston, tai laitat Linux-koneen palomuuriksi estämään kaiken turhan ulosmenevän liikenteen
dmdm kirjoitti: Vastaanpa tässä vaikka en Sonera-"asiantuntija" olekaan. Mielestäni on täysin kohtuullista eristää yhteydet mikäli koneilla havaitaan haittaohjelmia, kun kuitenkin jokaisen velvollisuus on pitää tietokoneestaan huoli ettei niitä sinne pääse alun alkaenkaan.
Viestistäsi ei selviä että ovatko kaikki koneet netissä NATin takana vai onko jokaisella oma IP. Mikäli NATin takana, niin eihän Sonera silloin tiedä mistä koneesta pöpö on lähtöisin. Joka tapauksessa, suosittelen että laitat jokaiseen koneeseen asianmukaisen tietoturvaohjelmiston, tai laitat Linux-koneen palomuuriksi estämään kaiken turhan ulosmenevän liikenteen :)
Olen samaa mieltä siitä, että eristäminen on sinällään oikea toimenpide. Se mitä lähinnä kritisoin on:
- haittaliikenteen ilmaantumisesta ei varoitettu esim. pyytämällä irroittamaan verkosta saastunut kone vaan suoraa päätä suljettiin liittymä, kuten aiemmin mainitsin Sonera on havainnut ongelman kuitenkin selvästi ennen liittymän sulkemista joten helpommalla olisi selvitty kun olisin saanut tiedon asiasta ensin
- liittymää ei saa takaisin pystyyn vaikka saastunut kone on irroitettu ja viety "pajalle" (ja muidenkin koneiden tehokkaamman suojaamisen osalta on tehty toimenpiteitä)
- asiakaspalveluun ei saa mitenkään yhteyttä vaan ainoa keino on kirjata turha vikailmoitus kun pelkkä liittymän avaaminen riittäisi
Ja varmaankin se on jokaisen "velvollisuus" suojata koneensa, ja tietty oman viihtyvyydenkin kannalta tarkoituksenmukaista. Tuppaa kuitenkin olemaan niin, että näiden haittaohjelmien tekijät ovat keskimäärin fiksumpia kuin tavallinen kotikäyttäjä ja usein jopa fiksumpia kuin tietoturvaohjelmien vääntäjätkin. Kyllä meilläkin kaikissa koneissa jonkinlainen tietoturvasofta on aina pyörinyt mutta olen ymmärtänyt, että ne eivät kaikki ole ihan 100-prosenttisen toimintavarmoja, enkä liene ihan ainoa tumpelo joka on velvollisuutensa laiminlyömällä tarjonnut koneensa pöpönörttien temmellyskentäksi...
Varmaan kokonaisvaltainen siirtyminen Linuxiin voisi olla harkitsemisen arvoista, perheen pipopäät tosin saattavat olla eri mieltä... ;-)
Soneran asiantuntijan soittoa odotellen,
-dr-
Kerrotko vielä millä tavalla kyseisestä numerosta tavoittaa oikeasti jonkun ihmisen???
Automaatti joka vastaa pakottaa käymään täysin turhaan läpi liittymän tilan tarkistamiseen liittyviä itsestäänselvyyksiä. Automaatti lupaa alussa tarvittaessa yhdistävänsä asiantuntijalle mutta sellaiseen tilanteeseen ei koskaan pääse. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää vikailmoituksen kirjaaminen ja sen jälkeen epämääräinen odottelu alkaa. Puhelu maksaa, liittymän maksut pyörii, hermot menee... Onko teillä siellä ihmisiä enää lainkaan töissä...??? ;-)
Niinpä, en minäkään tiedä miten tuolta saisi ihmisen langan päähän, taitaa olla ainut tapa saada ihminen puhumaan vioista on ottaa sieltä oma sivujen kautta palvelupyyntö/vikailmoitus, mutta tuota aikalailla paha tehdä jos netti on poikki.
Puhuvapää on helppo ohittaa että se yhdistää ihmisille. kun soittaa siihen numeroon ja se puhuvapää alkaa kyselee ne samat vanhat asiat, ni elä puhu mitään pariin minuuttiin, ni sit lopulta se sanoo et "anteeksi mutta on vaikeuksia communikoida ja yhdistää sit ihmisille.
toki sonera ei tietenkään suosittele puhuvapään ohittamista. näin olen itekki tehny monesti kun on tarvinut vastauksia heti eikä parinviikonpääst. mutta kuiteski tollein se onnistuu ainaki vikapalvelunumeros.
toki sonera ei tietenkään suosittele puhuvapään ohittamista. näin olen itekki tehny monesti kun on tarvinut vastauksia heti eikä parinviikonpääst. mutta kuiteski tollein se onnistuu ainaki vikapalvelunumeros.
hienoa...
Onneksi ei ole enää asiaa tuonne netin vikapalveluun. Mutta kaapeli-tv:n palveluun soitin about 4 minuuttia sitten, siellä sentään pääsee puhumaan ihmisen kanssa. Mainittakoon nyt kuitenkin vielä se että, vika oli tiedossa jo, eli Hyvinkäällä alueellista vikaa. Mutta ei tietenkään mitään mainintaa häiriötiedotteissa...
Onneksi ei ole enää asiaa tuonne netin vikapalveluun. Mutta kaapeli-tv:n palveluun soitin about 4 minuuttia sitten, siellä sentään pääsee puhumaan ihmisen kanssa. Mainittakoon nyt kuitenkin vielä se että, vika oli tiedossa jo, eli Hyvinkäällä alueellista vikaa. Mutta ei tietenkään mitään mainintaa häiriötiedotteissa...
on tää hyvinkää mainiopaikka kun jokapäivä jotain vikaa jollakin kaapelissa
Taikka kaapelitelevisiossa... No ei nyt sentään ihan joka päivä, mutta tällä viikolla ongelmia taas ollut...
Hellrock kirjoitti: Puhuvapää on helppo ohittaa että se yhdistää ihmisille. kun soittaa siihen numeroon ja se puhuvapää alkaa kyselee ne samat vanhat asiat, ni elä puhu mitään pariin minuuttiin, ni sit lopulta se sanoo et "anteeksi mutta on vaikeuksia communikoida ja yhdistää sit ihmisille.
toki sonera ei tietenkään suosittele puhuvapään ohittamista. näin olen itekki tehny monesti kun on tarvinut vastauksia heti eikä parinviikonpääst. mutta kuiteski tollein se onnistuu ainaki vikapalvelunumeros.
Kiitosta vaan vinkistä, tartteekin kokeilla josko painostava hiljaisuus murtaisi jään ja pääsisi ihmisten kanssa asioimaan. Toisaalta, saattaahan olla, että toi ns. puhuvapää on kaikessa ärsyttävyydessäänkin koko porukan fiksuin... ;-)
-dr-
Kannattaa huomioida, että vianrajausautomaatti tarkistaa käytännössä samat asiat kuin asiakasneuvojamme. Vianrajausautomaatti on myös toiminnassa palveluaikojemme ulkopuolella 24/7.
Jos asia kuitenkin vaatii keskustelua asiakasneuvojan kanssa, suosittelen ensisijaisesti lähettämään asiaa koskevan yhteydenottopyynnön Omien Sivujen kautta. Viesti välittyy suoraan tekniselle asiakasneuvojalle, joka on asiakkaaseen yhteydessä niin pian kuin mahdollista.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Jos asia kuitenkin vaatii keskustelua asiakasneuvojan kanssa, suosittelen ensisijaisesti lähettämään asiaa koskevan yhteydenottopyynnön Omien Sivujen kautta. Viesti välittyy suoraan tekniselle asiakasneuvojalle, joka on asiakkaaseen yhteydessä niin pian kuin mahdollista.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti: Operaattorilla on oikeus ja itse asiassa jopa velvollisuus estää sellaisen laitteen pääsy verkkoon, joka aiheuttaa sinne haitallista liikennettä.
Näin on.
Teleyrityksen on kytkettävä asiakasliittymä tai sen palvelu irti yleisestä viestintäverkosta, jos viestintäpalvelun tietoturva tai käytettävyys vaarantuu oleellisesti liittymästä johtuvista syistä. ( http://ficora.fi/attachments/suomiry/5A ... A2008M.pdf , 7 § "Haitallisen liikenteen havaitseminen ja suodattaminen asiakasliittymissä").
Minusta operaattorin pitää perustella tuon ehdon täyttyminen, jos asiakas perustelua pyytää.
Viestintävirasto on antanut suosituksen määräyksensä soveltamisesta ( http://ficora.fi/attachments/suomiry/5A ... /SMS13.pdf ). Kohdassa 7.3. "Asiakasliittymien irtikytkeminen":
Mikäli mahdollista, asiakkaaseen tulee olla yhteydessä ennen liittymän irtikytkemistä yleisestä viestintäverkosta esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse. Yhteydenotto asiakkaaseen ei ole kuitenkaan välttämättä mahdollista tilanteissa, jotka vaativat nopeaa reagointia palvelun tietoturvan tai käytettävyyden ollessa vakavasti uhattuna. Näissä tilanteissa asiakkaan kuuleminen ei saa tarpeettomasti vaarantaa palvelun tietoturvallisuudesta tai käytettävyydestä huolehtimista.
Toisaalta toki:
Mikäli asiakasliittymät ovat automaattivalvonnan piirissä, asiakasliittymien tai asiakasliittymän tiettyjen palvelujen irtikytkeminen viestintäverkosta tapahtuu tyypillisesti tarvittaessa automaattisesti esimerkiksi puolen tunnin ajaksi ilman operaattorin toimenpiteitä haitalliselle liikennöinnille asetettujen raja-arvojen ylittyessä. Liittymän ollessa irtikytkettynä asiakkaan liikenne voidaan ohjata rajatulle alueelle, jossa asiakkaalle kerrotaan irtikytkemisen syy sekä mahdolliset asiakkaan toimenpiteet asiakkaan laitteen korjaamiseksi. Lisäksi asiakkaalla voi olla mahdollisuus liikennöidä tarvittaville sivustoille esimerkiksi virustorjunnan asentamiseksi ja käyttöjärjestelmän ohjelmistopäivitysten suorittamiseksi. Tämä toimintamalli vähentää tarvetta asiakasliittymien pysyvämpään irtikytkemiseen.
Tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt, mitä oma liittymäni "oleellisesti vaaransi", kun yksittäisen lähtevän sähköpostini liitteenä oli viruskoodia. Sonera ei sitä välittänyt selvittää. Parin kirjekierroksen jälkeen kyllästyin. Niin lienee ollut tarkoituskin.
Joo'o, Sonera tekee mitä haluaa. Päivällä netti katkesi ja 5 tunnin päästä, tullessani kotiin, sain asikaspalvelun kiinni. Liittymästäni oli tullut haittaohjelman aiheuttamaa liikennettä jo neljän päivän ajan. Ensimmäinen havainto asiata oli tehty 2.3.2010 ja sitä seuraava 13.3 ja koko vkolopun. Katkaisu tapahtui tiistaina 16.3.2010.
Mitään ilmoitusta haittaohjelmista ei tullut puhelimeen eikä sähköpostiin (soneran tai soneran tietoihin annettuihin). Kaikki yhteystiedot ovat ilmoitettu soneran sivuilla.
Asiakaspalvelun selitykset oli kyllä naurettavia. Ainut keino on formatoida kone ja asentaa uudestaan, mikään virusskanneri tms ei löydä haittaohjelmaa.... Tosi uskottava selitys, miten Sonera haittaohjelman sitten on tunnistanut?
Hankala homma etsiä syyllinen, koska sisäverkossa NAT:n takana on 6-9 konetta, kännykkä WLAN:n kautta yms. joka päivä. Wlan on suojattu, joten siihen ei ulkopuoliset pääse.
Osassa koneita on Windows XP, osassa Linux. Kaikissa winukkoissa virusohjelmistot (päivitetyt) ja kaikissa on winukan päivitykset ajan tasalla.
Formatoinko varmuuden vuoksi kaikki? Netti oli totaalisesti poikki, koska edes ADSL- valo ei motukassa palanut. Pitkällisen yrityksen jälkeen sain netin auki, kun miljoonaan kertaan sanoin, että nyt on vain yksi kone verkossa.
Soitin uudestaan soneralle, kun sain netin auki ja huomasin, ettei sonerankaan mailissa ole mainintaa katkaisusta tai haittaohjelmista. MITÄÄN ilmoitusta ei ole tullut, vaikka haittaohjelmatartuntaepäily on soneralla ollut yli 2 viikkoa.
Vielä naurettavampaa oli, kun kyselin lokin tietojen perään. Juuri mitään ei voi antaa. Kysely haittaohjelmasta oli, että "shadowserver drone" on koneella?!??!?! Eihän se ole mikään haittaohjelma, vaan nimitys paljon laajemmalle asialle. Juteltuani vielä lisää, tuli tieto, että automatiikka on voinut tulkita suuren liikennemäärän haittaohjelman aiheuttamaksi. Hohhoijaa, mitähän tekisi? Nyt on yksi kone netissä, ei ongelmia ja tuskin noissa muissakaan on mitään. Kun 8/1 netin takana on useita koneita ja jälkikasvua niillä tarpeeksi, on varmaan, että liikenne on melkoista, yötä päivää.
Rehellisesti sanottuna v.......taa, koska asiakaspalvelun "asiantuntijat" ovat kaikkea muuta kuin asiantuntijoita ja soitosta täytyy vielä maksaa. Mitään apua ei tule.
Kiva olisi tietää, mikä liikenteessä aiheutti hälytyksen. Joku nimetty haittaohjelma, liikenne johonkin porttiiin, tai joku muu, mistä pääsisi käsiksi syylliseen koneeseen (onko sellaista edes?).
Mitään ilmoitusta haittaohjelmista ei tullut puhelimeen eikä sähköpostiin (soneran tai soneran tietoihin annettuihin). Kaikki yhteystiedot ovat ilmoitettu soneran sivuilla.
Asiakaspalvelun selitykset oli kyllä naurettavia. Ainut keino on formatoida kone ja asentaa uudestaan, mikään virusskanneri tms ei löydä haittaohjelmaa.... Tosi uskottava selitys, miten Sonera haittaohjelman sitten on tunnistanut?
Hankala homma etsiä syyllinen, koska sisäverkossa NAT:n takana on 6-9 konetta, kännykkä WLAN:n kautta yms. joka päivä. Wlan on suojattu, joten siihen ei ulkopuoliset pääse.
Osassa koneita on Windows XP, osassa Linux. Kaikissa winukkoissa virusohjelmistot (päivitetyt) ja kaikissa on winukan päivitykset ajan tasalla.
Formatoinko varmuuden vuoksi kaikki? Netti oli totaalisesti poikki, koska edes ADSL- valo ei motukassa palanut. Pitkällisen yrityksen jälkeen sain netin auki, kun miljoonaan kertaan sanoin, että nyt on vain yksi kone verkossa.
Soitin uudestaan soneralle, kun sain netin auki ja huomasin, ettei sonerankaan mailissa ole mainintaa katkaisusta tai haittaohjelmista. MITÄÄN ilmoitusta ei ole tullut, vaikka haittaohjelmatartuntaepäily on soneralla ollut yli 2 viikkoa.
Vielä naurettavampaa oli, kun kyselin lokin tietojen perään. Juuri mitään ei voi antaa. Kysely haittaohjelmasta oli, että "shadowserver drone" on koneella?!??!?! Eihän se ole mikään haittaohjelma, vaan nimitys paljon laajemmalle asialle. Juteltuani vielä lisää, tuli tieto, että automatiikka on voinut tulkita suuren liikennemäärän haittaohjelman aiheuttamaksi. Hohhoijaa, mitähän tekisi? Nyt on yksi kone netissä, ei ongelmia ja tuskin noissa muissakaan on mitään. Kun 8/1 netin takana on useita koneita ja jälkikasvua niillä tarpeeksi, on varmaan, että liikenne on melkoista, yötä päivää.
Rehellisesti sanottuna v.......taa, koska asiakaspalvelun "asiantuntijat" ovat kaikkea muuta kuin asiantuntijoita ja soitosta täytyy vielä maksaa. Mitään apua ei tule.
Kiva olisi tietää, mikä liikenteessä aiheutti hälytyksen. Joku nimetty haittaohjelma, liikenne johonkin porttiiin, tai joku muu, mistä pääsisi käsiksi syylliseen koneeseen (onko sellaista edes?).
niin tyypillistä että... Sonera rules!
Jatkoa..... Vika selvisi. Yhdestä koneesta oli F-securen asennus hajonnut. Ohjelma ei toiminut ja näytti huutomerkkiä kuvakkeen päällä. Virus löytyi käsipelillä prosesseista ja oli helppo poistaa käsin. Poisto ja uuden version asennus auttoi ja päivitykset ohjelmaan päälle.
http://www.f-secure.com/v-descs/ircworm.shtml
http://www.f-secure.com/v-descs/backdoo ... hast.shtml
Ei tarvinnut formatoida kiintolevyä, mikä oli ensimmäinen ja ainut ohje soneralta.
Tosi asiallista katkaista nettiyhteys ilmoittamatta mitään. Ellen olisi asiasta soittanut soneralle, olisin varmaan tuomiopäivään asti odotellut....
Lehtijutuissa Sonera ilmoitti ottavansa yhteyttä liittymän omistajaan ennen yhteyden katkaisua, kun virusliikennettä tms. havaitaan. Eipä mulle tullut ilmoitusta sen paremmin ennen kuin jälkeenkään.
Aikalailla älytöntä ja ylimielistä toimintaa. Täytyy alkaa harkitsemaan muita vaihtoehtoja, kun nykyinen sopimuskausi loppuu. Normaalistikin noita katkoksia on muutaman päivän välein. Netti on pimeänä muutamasta minuutista puoleen tuntiin.
http://www.f-secure.com/v-descs/ircworm.shtml
http://www.f-secure.com/v-descs/backdoo ... hast.shtml
Ei tarvinnut formatoida kiintolevyä, mikä oli ensimmäinen ja ainut ohje soneralta.
Tosi asiallista katkaista nettiyhteys ilmoittamatta mitään. Ellen olisi asiasta soittanut soneralle, olisin varmaan tuomiopäivään asti odotellut....
Lehtijutuissa Sonera ilmoitti ottavansa yhteyttä liittymän omistajaan ennen yhteyden katkaisua, kun virusliikennettä tms. havaitaan. Eipä mulle tullut ilmoitusta sen paremmin ennen kuin jälkeenkään.
Aikalailla älytöntä ja ylimielistä toimintaa. Täytyy alkaa harkitsemaan muita vaihtoehtoja, kun nykyinen sopimuskausi loppuu. Normaalistikin noita katkoksia on muutaman päivän välein. Netti on pimeänä muutamasta minuutista puoleen tuntiin.
jarmokal kirjoitti:
Ei tarvinnut formatoida kiintolevyä, mikä oli ensimmäinen ja ainut ohje soneralta.
:)
jarmokal kirjoitti: Tosi asiallista katkaista nettiyhteys ilmoittamatta mitään. Ellen olisi asiasta soittanut soneralle, olisin varmaan tuomiopäivään asti odotellut....
Lehtijutuissa Sonera ilmoitti ottavansa yhteyttä liittymän omistajaan ennen yhteyden katkaisua, kun virusliikennettä tms. havaitaan. Eipä mulle tullut ilmoitusta sen paremmin ennen kuin jälkeenkään.
:)
jarmokal kirjoitti: Aikalailla älytöntä ja ylimielistä toimintaa. Täytyy alkaa harkitsemaan muita vaihtoehtoja, kun nykyinen sopimuskausi loppuu. Normaalistikin noita katkoksia on muutaman päivän välein. Netti on pimeänä muutamasta minuutista puoleen tuntiin.
Tein juurikin näin, eli kun Soneran määräaikaisuus oli loppumassa tilasin Sauniksen ADSL-liittymän. Eipä ole ollut ongelmia netin kanssa enään. Kunhan kaapeli-tv:n saisi vielä jotenkin vaihdettua pois Soneralta...(tämä ei siis helpolla onnistu kun asun kerrostalossa ja sisäantenni ei kuulu...)
Jaa..näinkö ylimielistä edelleen..No ei ihme..onhan se ruottalainen firma ;O). Meikäl sama ongelma pari vuotta sitten ja useampi kone netissä. No silloin sai vielä MAC tunnuksen saastuneesta koneesta. No ei se silloin minua auttanut mut ongelmasta pääsin jotenkin eroon.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.