Skip to main content
Hommasin 24/1 Mbps laajakaistaliittymän ja homma pelaa ihan ok, mutta...

"Internet-yhteytesi lataamisnopeus:
6,61 Mbps / 845,63 kBps"

Mittailee tota millä mittarilla vaan niin nopeudet on haarukassa 6-7 Mbps / 800-900 kbps.
eli download-nopeudet on about 1/4 siitä mitä ne vois olla. Ymmärrän kyllä että
24 Mbps on teoreettinen nopeus, mutta tuntuu vaan hölmöltä maksaa täyttä
hintaa vajaasta palvelusta.

Mistä saisin selville että missä on vika? Onko mulle asennettu 8/1 liittymä vai
mikä selittää nopeuden uupumisen? Modeemina on a-linkin adsl2/2+ router, rr24.

Liittymänopeuden laskeminen maksaa, mutta mitkä ovat oikeudet asiakkaana?
Ilmeisesti sonera ei pysty toimittamaan tilaamaani liittymää, mutta pystyy taatusti
laskuttamaan kalleimman mukaan.


Teemu
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että modeemisi käytää ADSL 2+ yhteyttä. Esimerkiksi G.Dmt tai Ansi T1.413 yhteyksillä nopeus jää lähelle mainitsemiasi lukemia.

ADSL-yhteyden nopeusongelmissa neuvotaan lähes poikkeuksetta testaamaan toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla, jotta asiakkaan oman päätelaitteen ja kaapelin osuus hidasteluun saadaan suljettua pois. Jatkojohtoa ei ASDL-kaapelissa kannata käyttää, vaan yksi johto modeemin ja puhelinpistokkeen välissä. Tarkemmin asiasta Ohjeet ja vinkit - osiossa täällä.

Jos yhteys ei parane toisella modeemilla ja kaapelilla, vikailmoitus liittymästä joko Omien sivujen lomakkeen kautta tai soitto Vikapalveluun 0206 90101.

Tapauksissa joissa ADSL-yhteyden nopeus jää alle liittymän palvelukuvauksessa ilmoitettujen rajojen eikä korjaustoimenpiteet auta, voidaan liittymän nopeusluokkaa laskea. Nopeuden lasku on tällöin asiakkaalle maksuton.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Pitänee tarkistaa vielä modeemin asetukset.
Hieman alkoi arveluttamaan että voisiko puhelinjohdossa
olla syy, kun käytännön pakosta joutuu seinän rasialta jatkamaan
muutaman metrin verran puhelinjatkojohdolla. Kun tässä(kin)
kämpässä puhelinpistokkeet on "kätevästi" eteiskäytävässä
ja makkarissa.

Mutta koitan sulkea noita vaihtoehtoja pois sitä mukaa
kun niitä jaksan testailla. Ilmoittelen sitten tänne.

Teme
Teme kirjoitti:

Hieman alkoi arveluttamaan että voisiko puhelinjohdossa
olla syy, kun käytännön pakosta joutuu seinän rasialta jatkamaan
muutaman metrin verran puhelinjatkojohdolla. Kun tässä(kin)
kämpässä puhelinpistokkeet on "kätevästi" eteiskäytävässä
ja makkarissa.


Tuossa voi hyvinkin olla ongelman syy. Yksi yleisimmistä syistä yhteyden hidasteluun on liian pitkä, viallinen tai jatkettu puhelinjohto. Jos vain mahdollista, kannattaa testata yhteyttä niin, että modeemi on kytketty mahdollisimman lyhyellä puhelinjohdolla suoraan puhelinrasiaan. Vastaavasti modeemin ja tietokoneen välinen ethernet-kaapeli voi olla lähes 100m pitkä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Oli äsken sähköt poikki ja koneen käynnistettyäni netti ei pelannut.
A-linkki tossa vaan vilkutteli adsl valoa jne. En tiedä kuinka nopeasti
yhteyden pitäisi muodostua. Mutta aikani väsättyäni olen taas linjoilla.
Yhteys edellleen hidas, about 6000 kbit/s. Lyhyilä kaapeleilla ja kattelin
modeemin asetuksista että ei ole tuo G.Dmt tai Ansi T1.413.
Katton vielä mikä se asetus on nimeltään. Ja vielä pitäisi sitten testata
toisella modeemilla. Harmi kun kukaan kavereista ei ole langennut 24 megaseen.
Vähän alkaa närästämään jos pitää toinen modeemi vielä ostaa jotta voi testata.
Saiskos Soneran jostain liikkeestä tai asiakaspalvelusta vaikka telewellin
vastaavan adsl2 modeemin lainaan?
Sähkökatkoksien jälkeen on suositeltavaa buutata moodemi. Yleensä yhteys lähtee buutin jälkeen toimimaan jälleen.

Valitettavasti asiakaspalvelusta ei voida lähettää modeemia testausta varten. Jos tuttavapiiristäsi löytyy joku, jolla olisi ADSL2+ -tuella varustettu modeemi, saisit kätevästi testattua modeemin osuuden. Testaus ei siis edellytä, että tuttavallasi olisi itsellään käytössä 24M -yhteys. Olennaisinta on modeemin ominaisuudet.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Eli modeemin asetus on nimeltään MMODE.
Kun purkin buuttaa niin menee ainakin 30min
että ollaan takaisin linjoilla ja nopeudet on siinä
6 megan kantturoilla. Pitää vielä katsoa jos jostain
löytyisi vaikka zyxeliä testiin.
Teme kirjoitti:
Eli modeemin asetus on nimeltään MMODE.
Kun purkin buuttaa niin menee ainakin 30min
että ollaan takaisin linjoilla ja nopeudet on siinä
6 megan kantturoilla. Pitää vielä katsoa jos jostain
löytyisi vaikka zyxeliä testiin.


Mielestäni kannattaa selvittää myös etäisyytesi keskukseen, sehän vaikuttaa suoraan siihen, millä nopeudella yhteytesi saat. Voi myös olla mahdollista, että olet liian kaukana keskuksesta, jolloin 24M/1M -yhteys on käytännössä mahdoton, mutta voisin olettaa Soneran selvittäneen kyseisen asian ennen yhteyden myyntiä.

Riippuen modemin mallista, web-liittymän etusivulta tms. pitäisi löytyä kohta "DSL Speed: 992/8064kbps", jossa tuo 992/8064kbps kertoo millä nopeudella tuo yhteytesi on luotu, 992 on upstream (eli sinusta "poispäin") ja 8064 on downstream (eli sinuun päin). Nämä esimerkin luvut ovat omasta A-Linkin laitteesta 8M/1M -yhteydelle.

Käytännön nopeus jää omassa liittymässäni kuitenkin tuonne 6500-7500kbps tasolle, joka käsittääkseni on suht normaali.
Kiitti narx,

Mulla on siis a-linkin adsl2/2+ router, rr24.
Tuntuu että tehtaan asetuksilla ei vaan jostain syystä
yhteyttä saa aikaiseksi lainkaan. Olen näprännyt
seuraavista paikoista randomilla punaisia palloja
pois eli nat/firewalli, sntp tnmp agents ja traps on nyt päällä.
¤u:376lu6j8]Jos joku voisi kertoa mitä merkitystä noilla on? Ja millasilla
aseuksilla yhteyden tulisi toimia?[/u:376lu6j8]

Edellisessä kämpässä mulla oli 100meganen ja todellinen nopeus
oli noin luokkaa 70-85 megaa. Äsken taas mittailin ja siine se on aina
karvan alle 6 megaa, vaikka liittymän pitäisi olla 24. Liian paljon heittoa.

Jatkan säätöjä. Toivottavasti pääsen pian taas linjoille.

EDIT:

Takaisin linjoilla. Sitten olin vielä heittänyt arviosta kohtaan Multicast
ruksin ja siitä alta valinnut Bridge 1.

En tiedä onko noissa asetuksissa mitään ajatusta, mutta ennen random
ruksien laittoa toi paska tossa välkytteli puol tuntia vaan adsl valoa eikä yhdistänny.
Ja muuten toi nopeus oli nyt 10104.43 kbit/s!

Tollasia siinä etusivulla:

Status Information
System Uptime: 0 hours 38 minutes
DSL Status: Connected
DSL Speed: 1023/14349kbps

Ethernet: Connected
Software Version: 3.6.0C
Firmware Version: 845_AVK_041105.00F
HW Revision: RR2X
Serial Number: RR2X

Ota näistä nyt selvää. Jos ihan totta puhutaan niin kyllä nää asetusten,
liittymien toimivuuden varmistaminen kuuluisi ilman muuta laitevalmistajille ja
palveluntarjoajille. Modeemin asetusten kanssa väsääminen ei kuitenkaan ole
ihan perustietoa kuin harvalle kuluttajalle. Mä kyllä ymmärrän koneista jotain
mutta tää on sellanen ongelma mikä on vaatinut vähän turhan paljon omaa
päänvaivaa.

Onneksi täällä nyt on sentään tullut asiallista vinkkiä ja suht nopeasti.
Noissa palvelunumeroissa kun saa jonottaa korvansa kipeäksi. Eli kiitokset
tänne! Vielä kun neuvotte oikeat asetukset tolle mun modeemille.
Modeemin asetuksista kannattaa vielä tutkia, löytyykö sieltä asetusta jossa on valittavana esimerkiksi vaihtoehdot: G.dmt, Ansi T1.413 ja ADSL 2 +. Useimmissa modeemeista löytyy valikko, josta tätä modulaatioasetusta voidaan muuttaa. Jos tällainen valinta löytyy, varmista, että käytössä on ADSL 2+ valinta.

Palaako modeemissasi ADSL tai DSL-valo silloin, kun yhteys ei modeemin uudelleen käynnistyksen jälkeen avaudu? Jos DSL -valo palaa tasaisesti, varmista modeemin asetuksista on silloin käytössä seuraavat asetukset:
- VPI: 0
- VCI: 33

Verkossamme tarvittavavista modeemin operaattoriasetukista löytyy lisätietoa Ohjeet ja Vinkit -sivultamme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Modeemin asetuksista kannattaa vielä tutkia, löytyykö sieltä asetusta jossa on valittavana esimerkiksi vaihtoehdot: G.dmt, Ansi T1.413 ja ADSL 2 +. Useimmissa modeemeista löytyy valikko, josta tätä modulaatioasetusta voidaan muuttaa. Jos tällainen valinta löytyy, varmista, että käytössä on ADSL 2+ valinta.


Modeemin valikossa on vaihtoehdot 4 kpl:

MMODE (valittuna)
G.Dmt
T1.413
GL1DE (tai jotain sinnepäin)

Käsittääkseni MMODE käyttää Anex M.

Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Palaako modeemissasi ADSL tai DSL-valo silloin, kun yhteys ei modeemin uudelleen käynnistyksen jälkeen avaudu? Jos DSL -valo palaa tasaisesti, varmista modeemin asetuksista on silloin käytössä seuraavat asetukset:
- VPI: 0
- VCI: 33


Valo vilkkuttaa tasaisen rauhallisesti uudelleenkäynnistämisen jälkeen,
eli ilmeisesti etsii yhteyttä. Laitteen pitäisi ymmärtää hakea noilla
vpi ja vci arvoilla. Arvot löytyvät valmiina yhteyksien kohdasta (bridge 1).
Kohtaan multicast heitin randomilla ruksin bridge 1 kohdalle.
Koitan joku päivä etsiä zyxelin testiin kattoo mitä se sitten sanoo.
Noniin, olen nyt omasta mielestäni testannut kaiken mahdollisen mikä voisi olla omasta
laitteistoista, johdoista ja asetuksista kiinni ja nopeudet on luokkaa esim. tolla soneran
nopeusmittarilla 11.90Mbit/s / 0.44Mbit/s. Vahvasti alkaa tuntumaan että keskukselle on
matkaa ja/tai sen verran huonot piuhat tulee kämppään, että on niistä kiinni. Tätä vähän
tukee sekin että kaveri on tossa kilometrin päässä ja sillä on eri laitteistolla nopeudet
samaa luokkaa 24/1 yhteydellä. Onnistuuko liittymän laskutuksen tiputtaminen yhtä pykälää
alemmaksi 24/1 -> 12/1 Mbit/s? Mitään enempää puljaamista tässä ei kyllä jaksaisi mutta
paremmin todellisuutta vastaava lasku kelpaisi.
ADSL-nopeusluokkaa 12/1M ei ole saatavissa eli nopeuden laskeminen tarkoittaisi 8/1M - nopeusluokkaa. Nopeuden lasku on maksullinen toimenpide ja se hinta on 29,90 euroa. Maksua ei peritä jos liittymän nopeus lasketaan vian selvityksen yhteydessä.

Nopeuden laskun sijaan toinen vaihtoehto olisi että teet liittymästä vikailmoituksen. Ellei verkosta löydy varsinaista vikaa eli yhteyden vajaaksi jäävät nopeudet johtuvat pitkästä linjasta keskukselle, on mahdolista että liittymän nopeusluokka lasketaan pykälää alemmas nykyisestä. Hidastelevan liittymän vikailmoituksen ensisijainen tarkoitus on kuitenkin löytäää ja korjata mahdollinen verkossa oleva vika ja saada nopeudet paremmalle tasolle.

Laajakaistaliittymän vikailmoituksen voit tehdä Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
No en luonnollisesti pääse kirjautumaan tonne palveluun ja vielä vähemmän kiinnostaa lähteä
etsimään tuolta kätköistä sitä lappua missä on salasana tolle pp.inet.fi typpiselle s-posti osoitteelle,
kun kyseinen osoite on ainakin itselle täysin turha. salasanaa en saa myöskään tekstiviestinä vaikka ainakin
tilauksen yhteydessä olen numeroni sinne suuntaan ilmoittanut... ja ainakaan en tonne ala soittamaan, koska jonossa menee vähintään sen 30 min.

No kun tehdään asioista riittävän hankalia niin kai se reklamointikin sitten vaikeutuu. En ole varmaan ainoa joka on täysin turhautunut palveluunne ja menettänyt muutenkin toivon sen suhteen että asioihin tulisi jotain muutosta, ainakaan parempaan suuntaan. Kun nyt netti edes jotenkin potkii, niin parempi ettette edes menekään sinne mitään sörkkimään. Jos tilanne on vakiona aina se että nopeus on reippaasti alle puolet ilmoitetusta niin jos nopeus pudotetaan 24->8 niin todellinen nopeus putoaa 9->3 ja pidän mieluummin ton ysimegasen josta maksan sen melkein 50e kuussa.

No onneksi tuolla on paikotellen näkynyt noita kuituja vedettävän ja palveluntarjoajan vaihtuminen on vain ajan kysymys. Paskempaan suuntaan tästä nyt on vaan täysin mahdotonta enää päästä.
Tätä asiaa on nyt jauhettu yli vuosi. Foorumilla olemme sinua auttaneet sen verran mitä pystymme, enempää emme voi tehdä. Jos et halua jättää vikailmoitusta, niin asialle ei sitten voi tehdä mitään.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa