Käytössäni on laajakaista 8/1, ja modeemi TeleWell TW-EA501 ja kaikki toimii aivan ok, nopeuden ollessa Soneran nopeustestin mukaan 6,43 -6,54 Mbit/s (download) rajoissa.
Mutta, mikä ihmetyttää, on se, miksi noin klo 13.00 - 16.00 välisenä aikana yhteys ei pysy päällä yhtäjaksoisesti kuin 10 sekunttia ja katkeaa. Vasta klo 16.00 jälkeen taas alkaa toimimaan normaalisti. Mistä tähän ongelmaan voisi alkaa etsimään ratkaisua?
Sivu 1 / 1
Erikoinen ongelma ADSL-liittymässä. Laitatko ADSL-modeemisi virran päälle päivittäin aina suurin piirtein samaan aikaan vai onko modeemissa virta päällä koko ajan?
Tapio kirjoitti: Erikoinen ongelma ADSL-liittymässä. Laitatko ADSL-modeemisi virran päälle päivittäin aina suurin piirtein samaan aikaan vai onko modeemissa virta päällä koko ajan?
ADSL-modeemini virta on yleensä poissa päältä, kun en ole verkossa, ja aukaisen päivittäin mihin aikaan tahansa. Olen yrittänyt nyt seurata, milloin pätkintä alkaa, ja eilen huomasin, että kun siirryin lehden sivulla olevalle linkille, niin pätkintä alkoi. Lopetin surffailun, ja annoin koneen ja modeemin olla päällä muutaman minuutin, ja kokeilin uudestaan, niin silloin taas kaikki toimi. Mutta tosiaan, iltaisin kaikki toimii aina ok. Kokeilin n. pari viikkoa sitten Soneran robottia, ja sen aikaa kun testaus oli päällä, vastauksena oli: Kaikki ok. Tämän jälkeen taas, kun lähdin muihin osoitteisiin, niin pätkintä alkoi. Ihmeellistä.
Pari kysymystä liittyen kertomiisi katkoksiin:
1. Liittymääsi on vajaa kuukausi sitten tehty nopeuden nosto. Alkoivatko ongelmat nopeuden heti noston jälkeen?
2. Kun yhteys katkeaa, sammuuko modeemin ADSL-valo tai alkaako valo vilkuttamaan hitaasti ja tasaisesti (eli tippuuko modeemi verkosta)?
1. Liittymääsi on vajaa kuukausi sitten tehty nopeuden nosto. Alkoivatko ongelmat nopeuden heti noston jälkeen?
2. Kun yhteys katkeaa, sammuuko modeemin ADSL-valo tai alkaako valo vilkuttamaan hitaasti ja tasaisesti (eli tippuuko modeemi verkosta)?
Tapio kirjoitti: Pari kysymystä liittyen kertomiisi katkoksiin:
1. Liittymääsi on vajaa kuukausi sitten tehty nopeuden nosto. Alkoivatko ongelmat nopeuden heti noston jälkeen?
2. Kun yhteys katkeaa, sammuuko modeemin ADSL-valo tai alkaako valo vilkuttamaan hitaasti ja tasaisesti (eli tippuuko modeemi verkosta)?
1. Aikaisemminkin ollut vastaavaa pätkimistä, mutta ei niin usein kuin nykyisin. On ollut silloin asiasta keskustelua asiakaspalvelun kanssa.
2. Kun yhteys katkeaa, modeemin ADSL-valo sammuu kokonaan, ja hetken kuluttua vilkuttaa muutaman kerran ja syttyy jälleen palaamaan.
Tänään katkeamista on tapahtunut ainoastaan kerran n. klo 17.20 aikaan, ja koko viikonloppu on pelannut täysin ok. mitä nyt olen koneella käynnyt.
14.12. Nyt yhteys jälleen alkoi pätkimään, kun imuroin tietoturvapäivityksiä.
Näin se muuttuu tilanteet, yhteys pätkii kuin ennenkin, ja nyt on download nopeus 3,06-3,22 Mbit/s, ilman että mitään muutoksia tehty.
Kysyisin, mitä tarkoittaa modeemin linjatestissä allaolevat virheilmoitukset? Eli onko virhe sisäverkossa vai ulkoverkossa?
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end FEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end FEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end CRC error fast: 40
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end CRC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end HEC error fast: 35
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end HEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end FEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end FEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end CRC error fast: 1
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end CRC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end HEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end HEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: relative capacity occupation: 99%
Dec 16 12:07:38 syslog: noise margin downstream: 5.5 db
Dec 16 12:07:38 syslog: output power upstream: 12.0 dbm
Dec 16 12:07:38 syslog: attenuation downstream: 24.5 db
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end fast channel bit rate: 6144 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end fast channel bit rate: 160 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end FEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end FEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end CRC error fast: 40
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end CRC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end HEC error fast: 35
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end HEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end FEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end FEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end CRC error fast: 1
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end CRC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end HEC error fast: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end HEC error interleaved: 0
Dec 16 12:07:38 syslog: relative capacity occupation: 99%
Dec 16 12:07:38 syslog: noise margin downstream: 5.5 db
Dec 16 12:07:38 syslog: output power upstream: 12.0 dbm
Dec 16 12:07:38 syslog: attenuation downstream: 24.5 db
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: near-end fast channel bit rate: 6144 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Dec 16 12:07:38 syslog: far-end fast channel bit rate: 160 kbps
Yllä olevan listan viimeinen rivi kertoo saman mikä on havaittavissa myös verkon puolelta: ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden lähtevän datan kaista on heikko, nopeus on vain noin 160 kbit/s. Tulevan datan maksiminopeus on noin 6 Mbit/s tasolla - eli kohtuullisen hyvä - mutta lähtevän datan kaista on hidas. Kun liikenne lisäksi sisältää jonkin verran virheellisiä datapaketteja, on lopputuloksena epävarmasti toimiva yhteys.
Kyseessä on loppujen lopuksi melko tyypillinen ADSL-yhteyden ongelma, mutta testaamatta eri vaihtoehtoja ei voi tietää mikä sen aiheuttaa. Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Kyseessä on loppujen lopuksi melko tyypillinen ADSL-yhteyden ongelma, mutta testaamatta eri vaihtoehtoja ei voi tietää mikä sen aiheuttaa. Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.